χοληστερίνη και χοληστερόλη – πλήρης οδηγός από το votanon kipos

cholesterol-cholesterin

Όταν ακούμε τη λέξη χοληστερίνη, η πρώτη σκέψη στο μυαλό μας είναι ότι πρόκειται για μια ασθένεια που οφείλετε στην κακή διατροφή, στην κατανάλωση τροφίμων που είναι πλούσια σε λιπαρά ως επί το πλείστον «κακά» λιπαρά. Φυσικά δεν έχετε καθόλου άδικο και στην ουσία όταν μιλούμε για την ασθένεια της χοληστερίνης σε απλή γλώσσα σίγουρα αυτό εννοούμε.

Πιο συγκεκριμένα όμως η χοληστερίνη ή χοληστερόλη είναι λιπίδιο που δημιουργείται σε μεγάλο βαθμό στο ήπαρ και όπως αντιλαμβάνεστε είναι απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού, βρίσκεται σε όλα τα κύτταρα και χρησιμοποιείται από τον οργανισμό μας για τη σύνθεση της βιταμίνης D, των αλάτων και των ορμονών. Μεταφέρεται σε όλα τα σημεία του σώματος μέσα από το αίμα και τις λιποπρωτεΐνες, αυτές μπορούν να τη μεταφέρουν μέχρι τα ζωτικά μας όργανα, το 30% μεταφέρεται από την πρωτεΐνη υψηλής πυκνότητας (HDL) και μέχρι 70% από την χαμηλής πυκνότητας (LDL).

Είναι χωρισμένες σε καλή( HDL) και κακή (LDL) λιποπρωτεΐνη, η καλή απομακρύνει από τα τοιχώματα των αρτηριών λιπαρές ουσίες και τα στέλνει προς το συκώτι, μειώνοντας με αυτόν τον τρόπο τον κίνδυνο εμφάνισης εμφραγμάτων.

Από την άλλη η LDL κακή χοληστερίνη σχηματίζει λιπαρά αποθέματα στα τοιχώματα των αρτηριών με αποτέλεσμα να δημιουργείτε η αθηροσκληρωτική πλάκα.

Πολλά λέγονται για τη χοληστερίνη και τα περισσότερα από αυτά μπορεί να σας μπερδέψουν, είναι μια ουσία που δημιουργείται σε μεγάλο ποσοστό στο σώμα μας και είναι σημαντική για την καλή λειτουργία των κυττάρων.

Το πρόβλημα δημιουργείται όταν έχουμε συσσώρευση υπερβολικής ποσότητας στο αίμα με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων.

Γιαυτό είναι σημαντικό να γνωρίζεται τα επίπεδα χοληστερίνης στον οργανισμό, είναι ο καλύτερος τρόπος για να ενισχύσετε την υγεία της καρδιάς και να έχετε έναν καλύτερο τρόπο ζωής.

Τα επιθυμητά επίπεδα της ΗDL κακής χοληστερόλης είναι

  • Λιγότερο από 100 mg/dl            Πολύ καλή
  • 100 έως 129 mg/dl                    Κοντά στο άριστο
  • 130 – 189 mg/dl                        Οριακά Υψηλή
  • 190+ mg/dl                              Υψηλή

Καλή χοληστερόλη

  • Κάτω από 40 mg/dl       Χαμηλά
  • Πάνω από 60 mg/dl       Υψηλά

Ολική χοληστερόλη

  • Κάτω από 200 mg/dl      Επιθυμητή
  • 200 – 239 mg/dl             Οριακά Υψηλή
  • 240+ mg/dl                    Υψηλή

Ο στόχος είναι να αλλάξουμε τρόπο ζωής ώστε να προλάβουμε την εμφάνιση της υπερχοληστερολαιμίας ή αν πάσχουμε από αυτή να μπορέσουμε μέσω της διατροφής και της γυμναστικής να διατηρήσουμε τα επίπεδα της σε φυσιολογικά όρια.

Ανακεφαλαιώνοντας να σας θυμίσουμε μόνο ότι πρέπει να αυξήσουμε τα όρια της καλής HDL  για να μπορέσουμε να προστατευθούμε από καρδιακές ασθένειες και να απολαύσουμε μια πιο υγιεινή ζωή.

Σε αυτόν τον οδηγό έχουμε μαζέψει και σας παρουσιάζουμε τις καλύτερες συμβουλές για να μπορέστε να πετύχετε μέσω της διατροφής και των βοτάνων τα επιθυμητά αποτελέσματα χαρίζοντας σας περισσότερη υγεία και απολαμβάνοντας μια πιο χαρούμενη και ευχάριστη πλευρά της ζωής.

Οι φυσιολογικές τιμές χοληστερίνης

cholesterol cholesterin

Οι αλλαγές στην καθημερινή διατροφή μπορεί να μας βοηθήσουν στη μείωση της χοληστερίνης που φτάνει σε ποσοστό έως και το 30%, βέβαια αυτό προϋποθέτει ότι η χοληστερίνη δε προέρχεται από κληρονομικότητα ή από παθολογικούς λόγους, αλλά οφείλεται κυρίως σε κακή διατροφή πλούσια σε ζωικά λίπη.

Ποιες είναι η φυσιολογικές τιμές

Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρίας «Circulation» υποστηρίζει ότι σε άτομα από 35-55 ετών αυξάνεται ο κίνδυνος προσβολής από στεφανιαία νόσο κατά 40% για όσους έχουν οριακή αύξηση των τιμών της. Συνιστούν να παρακολουθείτε της μεταβολές που παρουσιάζει γιατί μπορεί σε ορισμένους να υπάρχει αύξηση με την πάροδο του χρόνου ανά δεκαετία. Είναι γνωστό ότι στην ηλικία των 55 ετών περίπου εμφανίζεται για πρώτη φορά στεφανιαία νόσος που οφείλεται σε αθροιστική δράση αύξησης της τιμής χοληστερίνης.

Οι υψηλές τιμές ολικής χοληστερίνης της τάξης των 500mg% που εμφανίζονται στα γονιδιακά επιβαρυμένα άτομα (ομοζυγωτές), προκαλούν στεφανιαία νόσο ακόμα και σε ηλικίες κάτω των 20 ετών.

Ακόμη και πιο χαμηλές τιμές, της τάξης των 250mg% έχουν προδιάθεση να εκδηλώσουν στεφανιαία νόσο, κυρίως αν συνδυαστεί με παράγοντες όπως το κάπνισμα, ο διαβήτης και η υπέρταση.

Όσοι πάσχουν από στεφανιαία νόσο πρέπει να θέσουν στόχο το 70mg% LDL και ιδιαίτερα στις επιθετικές μορφές της νόσου. Αυτό απέδειξαν τα τελευταία αποτελέσματα της μελέτης «IMPROVE – ΙΤ» που παρουσιάστηκε  σε συνέδριο της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρίας.

Η μελέτη Framingham δείχνει ότι τα άτομα που έχουν φυσιολογική πίεση είχαν καλύτερη διαβίωση, όσοι δηλαδή είχαν συστολική πίεση 110mmHg είχαν μεγαλύτερη επιβίωση από αυτούς που είχαν 120mmHg.

Διαβάστε ποια είναι τα ιδανικά βότανα για χοληστερίνη.

Τρόποι για να μειώσετε τη χοληστερίνη

cholesterol-cholesterin

Μάθετε πως να ρίξετε τα επίπεδα κάνοντας μερικές αλλαγές στην καθημερινότητα σας.

  1. Ακολουθήστε μια ισορροπημένη διατροφή με χαμηλά λιπαρά, τι θα λέγατε για τη μεσογειακή διατροφή;
  2. Να προτιμάτε τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C καθώς έχει αντιοξειδωτική δράση και εμποδίζει τη χοληστερίνη να συσσωρεύεται στα τοιχώματα των αγγείων.
  3. Εντάξετε το ελαιόλαδο στη διατροφή σας, δεν επιβαρύνει το καρδιαγγειακό σύστημα και θα μειώσει τα επίπεδα της κακής χοληστερίνης, βάλτε τις φυτικές ίνες στο καθημερινό σας διαιτολόγιο.
  4. Σταματήστε το κάπνισμα, καθώς αυξάνει τα επίπεδα της κακής LDL και μειώνει της καλής HDL.
  5. Γυμναστική και σωματική άσκηση κάνει καλό στην υγεία μας γενικώς (ψυχικής και σωματικής) και βοηθά στην αύξηση της καλής χοληστερίνης, μειώνοντας ταυτόχρονα την κακή. Περπατήστε μερικά χιλιόμετρα την ημέρα, ανεβείτε στο ποδήλατο και κάντε μια βόλτα, ακόμα καλύτερα πηγαίνετε για τρέξιμο και σίγουρα θα δείτε σημαντικές αλλαγές στο σώμα και την υγεία σας.
  6. Φυσικά αν έχετε διαπιστώσει ότι έχετε αυξημένη χοληστερίνη, συμβουλευτείτε το γιατρό για να σας κατευθύνει σωστά και να χορηγήσει κάποια φαρμακευτική αγωγή αν το κρίνει απαραίτητο.

Μάθετε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε στη διατροφή για χοληστερίνη!

Συμβουλή: Διαπιστώστε αν έχετε αυξημένη χοληστερίνη ελέγχοντας τα μάτια σας. Πηγαίνετε μπροστά στον καθρέφτη και ελέγξτε την περιοχή γύρω από τα μάτια, αν διαπιστώσετε λευκά εξογκώματα μικρού μεγέθους γύρω από τα βλέφαρα, ίσως είναι ένδειξη αυξημένης χοληστερίνης.

Τι τυρί μπορώ να τρώω όταν έχω υψηλή χοληστερίνη

Αν συγκρίνουμε λευκά με κίτρινα τυριά, τότε σίγουρα τα λευκά κερδίζουν την μάχη και είναι προτιμότερο να καταναλώνονται από τους πάσχοντες. Τα κίτρινα τυριά έχουν περισσότερα λιπαρά με αποτέλεσμα να κρίνονται ακατάλληλα για όσους έχουν χοληστερίνη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα λευκά δεν περιέχουν αρκετά λιπαρά, όπως για παράδειγμα η φέτα που είναι πλούσια σε λιπαρά.

Τα ιδανικά τυριά είναι όσα έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά κάτω των 18%, είτε πρόκειται για λευκά, είτε για κίτρινα.

Μερικά από αυτά είναι:

  • Άπαχα τυριά για τοστ
  • Φέτα χαμηλών λιπαρών
  • Ανθότυρο άπαχο
  • Κατίκι Δομοκού
  • Τυριά cottage

Βάλτε στη διατροφή σας τυριά με φυτικές στανόλες που συμβάλλουν στην μείωση της χοληστερίνης μέχρι και 10% σύμφωνα με την Αρχή ασφάλειας Τροφίμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και φροντίστε να ακολουθείτε πάντοτε μια ισορροπημένη και σωστή διατροφή.