Δύο αλήθειες για τις τηγανιτές πατάτες. Το νόστιμο λαχανικό δεν είναι καθόλου βλαβερό για την υγεία μας, ωστόσο μπορεί να γίνει αρκετά ανθυγιεινό, αν μαγειρευτεί με λάθος τρόπο και καταναλώσουμε μεγάλες ποσότητες.

Οι τηγανιτές πατάτες είναι πλούσιες σε «κακά λιπαρά»

Όλοι θα συμφωνήσουμε πως οι τηγανιτές πατάτες είναι από τους απλούστερους τρόπους για να φτιάξουμε γρήγορα, νόστιμο και χορταστικό γεύμα. Ειδικά όταν είναι κατεψυγμένες και προτηγανισμένες, το μόνο που χρειάζονται είναι να τις βάλουμε μέσα στο καυτό λάδι. Όμως, αυτός ο εύκολος τρόπος είναι και ο πλέον κατάλληλος για να μετατρέψουμε ένα αβλαβές, κατά τα άλλα λαχανικό, σε ένα επιζήμιο για την υγεία φαγητό.

Φυσικά, ακόμα και η υγιεινή διατροφή έχει ανάγκη από περιεκτικότητα λιπαρών, δεν πρέπει όμως να είναι σε υπερβολικό βαθμό και επίσης έχει σημασία ο τρόπος που έχουν μαγειρευτεί. Το σημαντικότερο είναι να βεβαιωθείτε πως τα λιπαρά που περιέχονται στις τροφές που καταναλώνετε είναι ακόρεστα. Καθώς έχουν αρκετά οφέλη για την υγεία και συμβάλλουν στη μείωση της χοληστερίνης, μειώνοντας τις φλεγμονές και αρρυθμίες της καρδιάς. Τα ακόρεστα λιπαρά θα τα βρείτε κυρίως σε λαχανικά, σπόρους και ξηρούς καρπούς.

Τα κορεσμένα, trans λιπαρά που περιέχονται και στις τηγανιτές πατάτες, θεωρούνται κακά λιπαρά. Αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης αρκετών ασθενειών, όπως ο διαβήτης, καρδιαγγειακές παθήσεις, δυσλειτουργία του κυκλοφορικού, ακόμα και εμφάνιση όγκου. Σε αντίθεση με τα καλά λιπαρά, αυξάνουν το επίπεδο κακής χοληστερίνης και συμβάλλουν στο σχηματισμό θρόμβων στο αίμα, που μπορούν να προκαλέσουν εγκεφαλικά επεισόδια και εμφράγματα.

Μια πραγματική «βόμβα» θερμίδων

Οι πατάτες έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε άμυλο και υδατάνθρακες, ο οργανισμός μας μετατρέπει τη γρήγορη απορρόφηση υδατανθράκων σε ενέργεια. Αν όμως συσσωρεύσουμε υπερβολική ποσότητα, τότε δεν προλαβαίνει να τη χρησιμοποιήσει και την αποθηκεύει στα λιποκύτταρα. Αν τρώτε συχνά τηγανιτές πατάτες, να είστε σίγουροι πως το βάρος σας θα αυξηθεί αρκετά. Γιαυτό πρέπει να γνωρίζετε πως μετά την κατανάλωση τους, χρειάζεται να αφιερώσετε χρόνο στο γυμναστήριο ή να πάτε για τρέξιμο. Μόνο έτσι θα καταφέρει ο οργανισμός να αποβάλλει την υπερβολική συσσώρευση υδατανθράκων, διαφορετικά θα παρατηρείτε τη ζυγαριά συνεχώς να ανεβαίνει.

Επιπλέον, έχει αποδειχθεί πως οι πατάτες μπορούν να αυξήσουν το επίπεδο σακχάρου στο αίμα. Αυτό είναι όμως μια γενικότερη διαπίστωση για τις τροφές που έχουν υψηλή περιεκτικότητα υδατανθράκων. Αυξάνουν τον κίνδυνο εγκεφαλικού και καρδιακού επεισοδίου, όπως και τις πιθανότητες εμφάνισης διαβήτη. Δυστυχώς, ούτε τα παιδιά απαλλάσσονται από αυτούς τους κινδύνους. Είναι γνωστό πως η κατανάλωση υδατανθράκων σε παιδιά είναι απαραίτητη για υγιή ανάπτυξη, όμως ελάχιστοι γνωρίζουν το είδος που χρειάζονται. Όπως στα λιπαρά, έτσι και στους υδατάνθρακες, χωρίζονται σε καλούς και κακούς.

Από την πρώιμη παιδική ηλικία πρέπει τα παιδιά να μάθουν, να αποφεύγουν τη κατανάλωση τροφίμων με πλούσια περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες. Για παράδειγμα, είναι σωστό να καταναλώνουμε δημητριακά ολικής αλέσεως, επειδή απορροφούνται πιο αργά από το σώμα και περιέχουν τη κατάλληλη ποσότητα υδατανθράκων, δίνοντας συνεχόμενη αίσθηση πληρότητας.

Ξεκινώντας πρώτα από τα παιδιά και μετά σε εμάς τους ίδιους, ας εγκαταλείψουμε την κακή συνήθεια να τρώμε τηγανιτές πατάτες. Αντικαταστήστε τις, με δημητριακά ολικής άλεσης για πρωινό και μια νόστιμη πίτσα φτιαγμένη με αλεύρι ολικής αλέσεως για το δείπνο.