Ο μεταβολισμός είναι απαραίτητος για καλύτερη λειτουργία του οργανισμού, και βοηθά να διατηρούμαστε πάντα σε φόρμα. Η αύξηση του μεταβολισμού είναι το πρώτο πράγμα που χρειάζεται ο οργανισμός για να κάψει περισσότερες θερμίδες και να χάσουμε πιο εύκολα τα περιττά κιλά.

Για να αυξηθεί ο μεταβολισμός εξαρτάτε από πολλούς παράγοντες, ένας λόγος είναι η κληρονομικότητα. Για παράδειγμα, οι άνδρες τείνουν να καίνε περισσότερες θερμίδες από τις γυναίκες και αυτό συμβαίνει συνήθως γιατί έχουν πιο γρήγορο μεταβολισμό.

Για τους περισσότερους ανθρώπους ο μεταβολισμός αρχίζει και επιβραδύνεται σταθερά μετά την ηλικία των 40 ετών. Επειδή όμως δε μπορούμε να ελέγξουμε την ηλικία, το φύλλο ή την κληρονομικότητα, υπάρχουν άλλοι τρόποι για να το βελτιώσουμε σημαντικά.

10 τρόποι για να αυξηθεί σημαντικά ο μεταβολισμός σας:

Χτίστε μυς

Το σώμα καεί συνεχώς θερμίδες, ακόμα και όταν δεν κάνουμε τίποτα. Αυτή η συνήθεια του μεταβολικού ρυθμού, είναι αρκετά ανεπτυγμένη σε άτομα που έχουν περισσότερη μυική μάζα. Το κάθε κιλό μυικής μάζας, χρησιμοποιεί μόνο για τη συντήρηση του, περίπου 6 θερμίδες την ημέρα. Αντίθετα, κάθε κιλό λίπους καίει μόνο 2 θερμίδες την ημέρα, αν και σε καθημερινή βάση η διαφορά είναι μικρή, σκεφτείτε ότι με την πάροδο του χρόνου η διαφορά αυξάνεται αισθητά και είναι αρκετά μεγάλη.

Μετά από προπόνηση κατάρτισης της μυικής μάζας με βάρη, ενεργοποιούνται όλοι οι μύες του σώματος, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο ημερήσιος μεταβολικός ρυθμός.

Προπόνηση με Αερόβιες ασκήσεις

Οι αερόβιες ασκήσεις δε μπορούν να χτίσουν μεγάλους μυς, αλλά μπορούν να δώσουν μεγάλη ώθηση στο μεταβολισμό και ειδικά τις επόμενες ώρες μετά την προπόνηση. Το κλειδί για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα είναι να πιέζεται τον εαυτό σας λίγο παραπάνω κατά τη διάρκεια της προπόνησης.

Η υψηλή σε ένταση ασκήσεις, παρέχουν μεγαλύτερη αύξηση του μεταβολικού ρυθμού, σε σχέση με μία προπόνηση χαμηλής ή μέτριας έντασης. Για να αποκτήσετε περισσότερα οφέλη, δοκιμάστε την επόμενη φορά, πιο έντονη εξάσκηση στο γυμναστήριο ή αν είστε λάτρεις της φύσης, σύντομες εκρήξεις ανά τακτά διαστήματα στο τζόκινγκ.

Ενυδατώστε το σώμα με νερό

Το σώμα χρειάζεται μεγάλες ποσότητες νερού για την καύση των θερμίδων. Αν δεν είστε πλήρως ενυδατωμένοι, τότε ο μεταβολισμός θα επιβραδυνθεί σημαντικά. Μελέτη έδειξε πως οι ενήλικες που έπιναν οκτώ ή περισσότερα ποτήρια την ημέρα, έκαψαν περισσότερες θερμίδες από τους υπόλοιπους που έπιναν λιγότερη ποσότητα νερού. Για να είστε πάντα ενυδατωμένοι, πιείτε πριν από κάθε γεύμα ένα ποτήρι νερό, χυμό ή άλλο ρόφημα  χωρίς ζάχαρη.

Επίσης προτιμήστε για σνακ, τα φρούτα και λαχανικά τα οποία περιέχουν μεγάλες ποσότητες υγρών, σε σχέση με τα κουλούρια ή τους ξηρούς καρπούς.

Δείτε πιο αναλυτικά:  10 συμβουλές για να παραμείνετε ενυδατωμένοι.

Δοκιμάστε τα ενεργειακά ποτά

Ορισμένα συστατικά στα ενεργειακά ποτά μπορεί να δώσουν ώθηση στο μεταβολισμό. Τα περισσότερα από αυτά είναι πλούσια σε καφεΐνη, η οποία αυξάνει την ενέργεια του σώματος. Μερικά περιέχουν και ταυρίνη, μια ουσία που ανήκει στην κατηγορία των αμινοξέων και μπορεί να βοηθήσει στην επιτάχυνση του μεταβολισμού, και κατ’ επέκταση να κάψετε περισσότερο λίπος.

Προσοχή, πρέπει να γνωρίζετε πως η άσκοπη και η υπερβολική κατανάλωση τέτοιων ποτών, μπορεί να προκαλέσει προβλήματα υγείας όπως αρτηριακή πίεση, άγχος και αϋπνία. Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά την αποφυγή κατανάλωσης από εφήβους και παιδιά.

Έξυπνα σνακ

Αν τρώμε πιο συχνά κατά τη διάρκεια της ημέρας, μπορεί να βοηθήσει να χάσουμε βάρος. Αν και ακούγεται κάπως οξύμωρο, παρόλα αυτά είναι η αλήθεια. Όταν τρώμε πιο αραιά, πεινάμε περισσότερο και καταναλώνουμε μεγαλύτερες ποσότητες φαγητού. Επίσης ο μεταβολισμός επιβραδύνεται μεταξύ των γευμάτων, που απέχουν μεγάλα χρονικά διαστήματα μεταξύ τους.

Τρώγοντας κάθε 3 – 4 ώρες θα καταναλώνουμε μικρότερα γεύματα, καθώς δε θα αισθανόμαστε μεγάλη πείνα. Επίσης με αυτό τον τρόπο ενισχύεται ο μεταβολισμός, ώστε να είναι συνεχώς σε εγρήγορση με αποτέλεσμα να καίμε περισσότερες θερμίδες.

Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι μπορούμε να τσιμπολογάμε κάθε τρεις και λίγο ότι βρίσκουμε μπροστά μας. Πρέπει να τρώμε αυστηρά 3 γεύματα, και 2 σνακ (ένα το μεσημέρι και ένα το απόγευμα), και σε καμία περίπτωση δεν τρώμε κάτι άλλο κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Φτιάξτε πικάντικα φαγητά

Τα πικάντικα μπαχαρικά περιέχουν φυσικές ουσίες που μπορούν να επιταχύνουν κατά πολύ το μεταβολισμό. Την επόμενη φορά θυμηθείτε να προσθέσετε στο φαγητό μια κουταλιά της σούπας ψιλοκομμένη κόκκινη ή πράσινη πιπεριά τσίλι και να ενισχύσετε με αυτό τον τρόπο το μεταβολικό ρυθμό. Μπορεί το αποτέλεσμα να είναι προσωρινό, αλλά αν τρώτε τακτικά, πικάντικα φαγητά, τα οφέλη θα αυξηθούν σημαντικά.

Δώστε ώθηση με πρωτεΐνη

Το σώμα μας καίει πολλές περισσότερες θερμίδες όταν καταναλώνουμε πρωτεΐνη, από ότι αν καταναλώναμε λιπαρά και υδατάνθρακες. Για μια σωστή και ισορροπημένη διατροφή, αντικαταστήστε κάποιους υδατάνθρακες με άπαχες τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη. Οι τροφές αυτές είναι κατάλληλες για να ενισχυθεί ο μεταβολισμός.

Τροφές που είναι πλούσια πηγή πρωτεΐνης:

  • Βοδινό κρέας
  • Γαλοπούλα
  • Ψάρια
  • Κοτόπουλο
  • Ξηροί καρποί
  • Φασόλια
  • Αυγά
  • Γαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά.

Πιείτε καφέ

Αν είστε λάτρεις του καφέ, μπορείτε να απολαύσετε άφοβα τα ενεργειακά του προνόμια. Καταναλώστε πάντοτε με μέτρο, για να βοηθήσει βραχυπρόθεσμα στην αύξηση του μεταβολισμού. Η καφεΐνη θα συμβάλει να αισθάνεστε λιγότερη κούραση και θα αυξήσει τις αντοχές στην προπόνηση.

Αναζωογονηθείτε με πράσινο τσάι

Πίνοντας πράσινο τσάι, έχετε τα συνδυαστικά οφέλη από την καφεΐνη και τις κατεχίνες, ουσίες που δίνουν ώθηση για 1-2 ώρες. Έρευνες έχουν δείξει πως η κατανάλωση 2-4 φλιτζανιών πράσινου τσαγιού, ωθεί τον οργανισμό να κάψει έως 17% περισσότερες θερμίδες, κατά τη διάρκεια μιας ημέρας και ύστερα από σκληρή προπόνηση.

Αποφύγετε τις δίαιτες

Συγκεκριμένα αυτές που αφορούν την κατανάλωση λιγότερο από 1200 θερμίδες την ημέρα στις γυναίκες, και 1800 θερμίδες ημερησίως στους άνδρες. Οι δίαιτες αυτές δεν ενδείκνυνται για όσους θέλουν να επιταχύνουν το μεταβολισμό τους.

Αν και σε συνδυασμό με υγιεινό τρόπο ζωής είναι κατάλληλες για να χάσετε τα περιττά κιλά. Παρόλα αυτά, ακολουθώντας τις θα χάσετε μυική μάζα που ως επακόλουθο έχει την επιβράδυνση του μεταβολισμού. Με τελικό αποτέλεσμα, το σώμα να καίει λιγότερες θερμίδες και να αποκτάμε βάρος πιο εύκολα, από ότι πριν τη δίαιτα.