Τα βότανα και μυρωδικά, είναι πολύτιμα συστατικά για κάθε κουζίνα. Δίνουν χαρακτηριστικό άρωμα και προσθέτουν μοναδική γεύση στο φαγητό, απογειώνοντας γευστικά την κάθε συνταγή.

Υπάρχουν αρωματικά φυτά που συνδυάζονται τέλεια με είδη κρεάτων και είναι κατάλληλα για πληθώρα συνταγών. Παράδειγμα, συνταγές που περιέχουν κοτόπουλο, συνδυάζονται άριστα με ρίγανη και εστραγκόν. Το βοδινό κρέας ταιριάζει με κόλιανδρο, σέλινο, δεντρολίβανο και σκόρδο. Ενώ στα ψάρια μπορείτε να προσθέσετε μάραθο και θυμάρι, αντιθέτως, στο λευκό κρέας της γαλοπούλας βάλτε βασιλικό, δεντρολίβανο και κύμινο.

Επιλέξτε μια από τις ενότητες του πίνακα περιεχομένων κάνοντας κλικ

Μυρωδικά και βότανα – διατροφική αξία και οφέλη

Στη λίστα που ακολουθεί θα δούμε τις 5 κορυφαίες επιλογές μυρωδικών και τη σωστή χρήση στις συνταγές μας.

Βασιλικός

Καλλιεργείται περισσότερο από 500 χρόνια και υπάρχουν πολλές διαφορετικές ποικιλίες του βοτάνου, που ξεπερνούν τα 150 υβρίδια. Με πιο γνωστές ποικιλίες τον πλατύφυλλο βασιλικό, ή τον αφρικάνικο μπλε βασιλικό, είναι ιδιαίτερα αρωματικό φυτό και αρκετά γνωστό σε όλους μας. Τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιείται αποκλειστικά ως καρύκευμα σε συνταγές. Όμως ελάχιστα χρόνια πριν, ήταν μόνο ένα δημοφιλές αρωματικό φυτό που το τοποθετούσαν στα πρεβάζια για να απομακρύνουν τα κουνούπια.

Κέρδισε μεγάλη δημοτικότητα από τη χρήση του στις συνταγές με ζυμαρικά και ειδικά στη σάλτσα πέστο, η οποία είναι φτιαγμένη εξολοκλήρου από μείγμα βασιλικού, παρμεζάνας, ελαιόλαδο και κουκουνάρι.

Εκτός από έντονο άρωμα και γεύση, ο βασιλικός παρέχει σημαντικά οφέλη στην υγεία, αφού έχει αντιβακτηριδιακή δράση, καταπολεμά το άγχος και συμβάλλει στη μείωση της χοληστερίνης.

Ως καρύκευμα, συνδυάζεται ιδανικά σε πιάτα με κοτόπουλο και ζυμαρικά.

Δεντρολίβανο

Είναι πλούσιο σε αρώματα και ευδοκιμεί στα μέρη μας, αφού υπάρχει σε αφθονία σε ολόκληρη τη μεσόγειο. Το δεντρολίβανο εκτός από μυρωδικό, είναι ένα σημαντικό βότανο με πλούσια οφέλη στην υγεία. Συμβάλλει στην αύξηση της κυκλοφορίας του αίματος, βελτιώνει την πέψη και βοηθά στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου. Πιο συγκεκριμένα, ενισχύει την περιοχή του εγκεφάλου που ευθύνεται για τη συγκέντρωση και προσοχή, ενώ βελτιώνει ακόμη και τη μνήμη. Έχει πλούσια περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά, βιταμίνες και ανόργανα μέταλλα όπως ασβέστιο, μαγνήσιο και βιταμίνη Β6.

Το βότανο χρησιμοποιείται κυρίως ως μπαχαρικό σε πιάτα με κοτόπουλο ή αρνί, και επίσης μπορεί να συνδυαστεί με λάδι για να φτιάξουμε αρωματικό ελαιόλαδο και να συνοδεύσουμε βοδινό κρέας, ψητά λαχανικά και πατάτες φούρνου.

Μέντα και δυόσμος

Ένα ακόμη βότανο που ανήκει στα μυρωδικά και νοστιμίζει τα φαγητά μας. Έχει περισσότερες από 100 διαφορετικές ποικιλίες, με πιο δημοφιλή τη μέντα και το δυόσμο. Είναι ένα φυτό που λόγω του ευχάριστου αρώματος που αναδύει, χρησιμοποιείται σε τσίχλες ή ως αρωματικό σε συσκευασμένα τρόφιμα. Φυσικά, έχει σημαντικά οφέλη στην υγεία, καθώς τα δραστικά συστατικά που περιέχει συμβάλλουν στη βελτίωση της πέψης, καταπολεμούν τις εποχικές αλλεργίες και βοηθούν σε ερεθισμούς του δέρματος.

Η μέντα είναι γεμάτη ισχυρά αντιοξειδωτικά, σημαντική ποσότητα βιταμινών και ανόργανων συστατικών όπως βιταμίνη C,  μαγνήσιο, χαλκό, σίδηρο, ασβέστιο και κάλιο.

Ο δυόσμος και η μέντα μπορεί να χρησιμοποιηθούν σε ποτά και κοκτέιλ, ή ως γαρνίρισμα σε δροσερή σαλάτα, ενώ συνδυάζονται ιδανικά με κόκκινο κρέας και κόκκινη σάλτσα.

Ρίγανη

Ακόμη ένα βότανο προστίθεται στη λίστα με τα μυρωδικά. Η ρίγανη χρησιμοποιείται στη μαγειρική και την εναλλακτική ιατρική, αρκετούς αιώνες πριν, αφού χρονολογείται πριν από 5000 χρόνια. Εκτός από τη χρήση στη μαγειρική, ήταν αρκετά διαδεδομένη για της φαρμακευτικές της ιδιότητες. Είναι το κύριο συστατικό στο ριγανέλαιο, το οποίο είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό στην αντιμετώπιση των βακτηριδίων και εντερικών παρασίτων. Τέλος, είναι ιδανικό για τόνωση του οργανισμού, δίνοντας ώθηση ενέργειας σε μια κουραστική και απαιτητική ημέρα

Η ρίγανη έχει σημαντική διατροφική αξία και συγκεκριμένα περιέχει σημαντική ποσότητα σε φυτικές ίνες, σίδηρο, μαγγάνιο, ασβέστιο και βιταμίνη Ε.

Χρησιμοποιείται κυρίως στην μεσογειακή και μεξικάνικη κουζίνα και συνδυάζεται με αυγά, αρνί, κοτόπουλου καθώς και με τα περισσότερα Ελληνικά πιάτα. Σίγουρα είναι από τα κορυφαία μυρωδικά, που πρέπει να υπάρχει σε κάθε Ελληνική κουζίνα.

Θυμάρι

Η λίστα με τα βότανα και μυρωδικά δε θα μπορούσε να μην περιέχει το θυμάρι. Πρόκειται για αειθαλές φυτό με πολλές και διαφορετικές ποικιλίες, με πιο δημοφιλή το άγριο θυμάρι που έχει και αρκετά οφέλη στην υγεία, όπως οι αντιμυκητιασικές και αντισηπτικές ιδιότητες. Είναι πλούσιο σε βιταμίνη Β6, ενώ περιέχει μικρές ποσότητες βιταμίνης Α, C, μαγγάνιο και κάλιο.

Το θυμάρι είναι από τα αρωματικά φυτά που χρησιμοποιείται κυρίως στην Ιταλική κουζίνα. Μπορείτε να το προσθέστε σε συνταγές με ψητά κρέατα όπως κοτόπουλο, μπριζόλες, ή σε σούπες και σάλτσες, ακόμη και στις ψητές πατάτες ή τα ψάρια.