Δεν αποτελεί καθόλου έκπληξη για εμάς, ότι ολοένα και αυξάνονται οι μελέτες που αποδεικνύουν τα τεράστια οφέλη που έχουν για την υγεία τα λεγόμενα «superfoods». Τροφές, φρούτα και λαχανικά όπως τα μούρα, έχουν επανειλημμένα μελετηθεί και αποδειχθεί ότι μπορεί να συμβάλλουν στη θεραπεία του καρκίνου μέχρι τη νόσο του Πάρκινσον. Πληθώρα μελετών και ερευνών έχουν δείξει ότι αυτές οι τροφές μπορεί να βοηθήσουν στην πρόληψη πολλών παθήσεων και να βελτιώσουν την υγεία μας.

Αρκετές μελέτες επίσης έχουν δείξει ότι μπορεί και ο καφές να συμπεριλαμβάνεται στις υπερτροφές που μας βοηθούν να έχουμε μια καλύτερη υγεία. Μια νέα μελέτη επιβεβαιώνει περαιτέρω τα αρχικά ευρήματα του γνωστού Harvard School of Public Health Study, μετά από έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε χιλιάδες ασθενείς για περισσότερα από 30 χρόνια. Πληθώρα μελετών έχει αναδείξει ότι η σωστή και με μέτρο κατανάλωση του καφέ μειώνει πραγματικά τον κίνδυνο της αρτηριακής απόφραξης (Στένωσης).

Καφές και καρδιακές παθήσεις

Μια πρόσφατη μελέτη από την Κορέα, και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Heart έδειξε ότι η κατανάλωση 3 – 5 φλιτζανιών καφέ, παράγει λιγότερη συσσώρευση ασβεστίου στο καρδιαγγειακό μας σύστημα. Η μελέτη έδειξε επίσης ότι για τη σημαντική βελτίωση της υγείας στην Κορέα ευθύνεται και η υγιεινή διατροφή και η σωστές διατροφικές συνήθειες. Έχοντας σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα παχυσαρκίας κατά μέσο όρο από πολλές δυτικές χώρες, και ως εκ τούτου η μελέτη δε μπορεί στην πραγματικότητα να τα συγκρίνει με παρόμοιες έρευνες της δύσης. Κάποιες άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι ο καφές μπορεί να αυξήσει την πίεση του αίματος και τη χοληστερίνη.

Χαρίζει μακροζωία;

Η μεγαλύτερη κλινική δοκιμή για τον καφέ που έχει γίνει ποτέ στην παγκόσμια ιστορία ήταν μια μελέτη του Χάρβαρντ που πραγματοποιήθηκε το 2011, στην οποία συμμετείχαν περίπου 500.000 άτομα, σχετικά με τους παράγοντες κινδύνου από την κατανάλωση καφέ και τα οφέλη του. Η θνησιμότητα στην μελέτη δεν βελτιώθηκε στατιστικά, αλλά ούτε υπήρχε και πτώση. Αυτό δείχνει ότι, στην καλύτερη περίπτωση η έρευνα μέχρι στιγμής είναι θολή και δεν έχει σαφή αποτελέσματα, σχετικά με τυχόν οφέλη για μακροζωία, από την κατανάλωση καφέ.

Μειώνει τον κίνδυνο του διαβήτη;

Η Αμερικανική Διαβητολογική Εταιρία, έχει κάνει αρκετές έρευνες σχετικά με τα οφέλη που έχει στην υγεία μας η τακτική κατανάλωση καφέ σε όσους πάσχουν από διαβήτη. Κατά το τελευταίο έτος, ανακάλυψαν ότι υπάρχουν «ισχυρές ενδείξεις» ότι ο καφές μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο του διαβήτη. Αυτό προέκυψε κυρίως ως αποτέλεσμα της ίδιας μελέτης του Χάρβαρντ, η οποία έδειξε για άνδρες και γυναίκες, ότι ο κίνδυνος εκδήλωσης διαβήτη τύπου 2 μειώθηκε κατά 33%, με κατανάλωση 6 φλιτζανιών καφέ την ημέρα. Ωστόσο, προκύπτει επίσης ότι, δεν ήταν η καφεΐνη αυτή που βοηθήσει στην πρόληψη του διαβήτη αλλά κάποιες άλλες ουσίες που περιέχονται στον καφέ έχουν σημαντικά οφέλη για την υγεία.

Ποιος είναι ο καλύτερος τύπος καφέ για να επιλέξετε

Οι διάφοροι τύποι καφέ, χωρίζονται ανάλογα με την ποικιλία τους και τον τρόπο ψησίματος. Οι κόκκοι καφέ Arabica είναι οι πιο συνηθισμένοι και οι πιο διαδεδομένοι, έρευνες έχουν δείξει ότι όσο πιο σκούρος και δυνατός είναι ο κόκκος του καφέ, τόσο περισσότερα οφέλη έχει. Βοηθά στην πρόληψη ζημιών στα τοιχώματα του στομάχου, λόγω των όξινων ιδιοτήτων που έχει. Η μελέτη που πραγματοποιήθηκε στο Χάρβαρντ, διαπιστώνει ότι ο καφές περιέχει μια ουσία που ονομάζεται «cafestol», πρόκειται ένα ισχυρό διεγερτικό των επιπέδων της χοληστερίνης στο αίμα.

Ο καφές που παρασκευάζεται μέσω των μηχανών εσπρέσο περιέχει τη συγκεκριμένη ουσία, ενώ όταν φτιάχνεται,  με τον παραδοσιακό τρόπο είναι απαλλαγμένος από αυτήν, ο δεύτερος και παραδοσιακός τρόπος παρασκευής καφέ – δηλαδή ο Ελληνικός καφές – ενδείκνυται για όσους ανησυχούν για τα επίπεδα χοληστερίνης στον οργανισμό τους.

Ο καφές προσφέρει αρκετά οφέλη για τον οργανισμό και για την υγεία μας, αν και για να τον αποκαλέσουμε «superfood» χρειάζεται ακόμα περισσότερη έρευνα. Όμως σε σύγκριση με άλλα διάσημα «superfood», τα δεδομένα που έχουμε μέχρι τώρα για τον καφέ δείχνουν ότι έχουν σημαντικά οφέλη για την υγεία, που σε πολλές περιπτώσεις είναι πολύ μεγαλύτερα από πολλές υπερτροφές. Είναι σαφές ότι η τακτική κατανάλωση καφέ, ακόμη και η καθημερινή, δεν είναι επιβλαβής για την υγεία.