Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι η πρώτη σκέψη που έρχεται στο μυαλό μας όταν μιλάμε για υγιεινή διατροφή. Η υψηλή περιεκτικότητα τους σε βιταμίνες και ανόργανα συστατικά, μας παρέχουν απίστευτα οφέλη στην υγεία και αυτό κανείς δε μπορεί να το αμφισβητήσει. Όμως, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ξεχάσουμε τα φρέσκα μυρωδικά, τα βότανα και τα μπαχαρικά, τα οποία έχουν υψηλές αντιοξειδωτικές ιδιότητες και εκτός από οφέλη στον οργανισμό, προσθέτουν περισσότερη γεύση στα φαγητά μας. Σήμερα θα αναφερθούμε σε ένα από αυτά τα μυρωδικά και δεν είναι άλλο από το γνωστό σε όλους μας φασκόμηλο.

Γενικά χαρακτηριστικά για το φασκόμηλο

Πρόκειται για ένα βότανο που αναπτύσσετε στη μεσόγειο, ανήκει στη οικογένεια Χειλανθή (lamiaceae), την ίδια δηλαδή οικογένεια με τη ρίγανη, τη λεβάντα, το δεντρολίβανο, το θυμάρι και το βασιλικό. Το φασκόμηλο έχει βρώσιμα φύλλα και θα τα ξεχωρίσετε από το γκρίζο-πράσινο χρώμα τους και τα άνθη που έχουν αποχρώσεις μωβ, μπλε, λευκό ή ροζ. Έχει μακρά ιστορία ως φαρμακευτικό φυτό και μπορεί να συμβάλλει σε ψυχικές διαταραχές, μέχρι και τη βελτίωση της λειτουργίας του πεπτικού συστήματος.

Στη συνέχεια του άρθρου θα δούμε την ανάλυση που μας παρέχει το votanonkipos.gr σχετικά με το διατροφικό προφίλ που έχει το φασκόμηλο, τα πιθανά οφέλη στην υγεία, πως να το εντάξετε στη διατροφή σας, αλλά και ενδεχόμενους κινδύνους από την κατανάλωση του.

Τα οφέλη που παρέχει το φασκόμηλο στην υγεία

Λόγω των υψηλών αντιοξειδωτικών του ιδιοτήτων το φασκόμηλο μπορεί να βοηθήσει στην προστασία των κυττάρων και του οργανισμού από τις βλαβερές για την υγεία μας ελεύθερες ρίζες, που συχνά οδηγούν σε καταστροφή των κυττάρων και μείωση της ανοσίας στις χρόνιες παθήσεις.

Πιθανή θεραπεία της νόσου του Αλτσχάιμερ

Σε μελέτη που με ασθενείς που έπασχαν από ήπιας έως μέτριας μορφής Αλτσχάιμερ, τους δόθηκε εκχύλισμα φασκόμηλου και εικονικό φάρμακο (placebo) για διάστημα 4 μηνών. Σε εκείνους που τους χορηγήθηκε το εκχύλισμα φασκόμηλου φάνηκε να έχουν βελτίωση της γνωστικής λειτουργίας καθώς και λιγότερη ταραχή σε σύγκριση με την ομάδα που έλαβε το εικονικό φάρμακο. Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι το φασκόμηλο μπορεί να βελτιώσει τη μνήμη σε νεαρά άτομα, καθώς επίσης και σε υγιείς ενήλικες.

Μειώνει τη χοληστερίνη και τη γλυκόζη στο αίμα

Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Complimentary Theories in Medicine» και πραγματοποιήθηκε σε 40 ασθενείς με διαβήτη και υπερλιπιδαιμία (υψηλή χοληστερίνη), τους δόθηκε εκχύλισμα από φύλλα φασκόμηλου για διάστημα 3 μηνών. Στο τέλος της έρευνας, οι συμμετέχοντες είχαν χαμηλότερα επίπεδα γλυκόζης, HbA1c, ολικής χοληστερόλης, τριγλυκεριδίων και της LDL κακής χοληστερόλη, όμως αυξήθηκε η HDL καλή χοληστερόλη.

Μάθετε τα πάντα για τη χοληστερίνη και χοληστερόλη.

Υπάρχουν πάρα πολλά βότανα και μπαχαρικά, που όπως το φασκόμηλο έχουν αντιφλεγμονώδη, αντιμυκητιασική και αντιμικροβιακή δράση, διαβάστε αναλυτικά ποια είναι τα βότανα που πρέπει όλοι να έχουμε στο σπίτι.

Φασκόμηλο και διατροφική αξία

Δεδομένου ότι καταναλώνεται συνήθως σε μικρές ποσότητες, δεν περιέχει πολλές θερμίδες, ούτε υδατάνθρακες, πρωτεΐνη ή φυτικές ίνες. Ωστόσο έχει αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές ουσίες που είναι ευεργετικές για την υγεία.

Πως να το εντάξετε στη διατροφή σας

φασκόμηλο-ένα-βότανο-με-πλούσια-οφέλη-2Το φασκόμηλο μπορεί να καταναλωθεί φρέσκο ή αποξηραμένο. Προσθέστε το στα φαγητά σας για να ενισχύσετε τη γεύση τους, χωρίς να προσθέσετε επιπλέον θερμίδες ή νάτριο. Συνοδεύει ιδανικά πουλερικά και χοιρινό κρέας. Εκχύλισμα και συμπληρώματα φασκόμηλου είναι επίσης διαθέσιμα στην αγορά. Φυσικά μπορείτε να φτιάξετε με αυτό ένα υπέροχο ρόφημα.

Πιθανοί κίνδυνοι από τη κατανάλωση του

Το φασκόμηλο στη φυσική του μορφή είναι ασφαλές για τους περισσότερους ανθρώπους και έχει ελάχιστες, έως μηδαμινές παρενέργειες. Η αποτελεσματικότητα και οι παρενέργειες του διαφέρουν ανάλογα με τη μάρκα του προϊόντος. Ωστόσο, παρόλα τα σημαντικά του οφέλη μια ισορροπημένη και σωστή διατροφή είναι πάντα η καλύτερη επιλογή για τη θωράκιση της άμυνας του οργανισμού και του ανοσοποιητικού μας συστήματος, γιαυτό ακολουθήστε μια υγιεινή διατροφή που να περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα από υγιεινές τροφές που είναι το κλειδί για να έχουμε περισσότερη υγεία.