Υπάρχουν βότανα για αϋπνία τα οποία λειτουργούν ιδανικά για χαλάρωση από το έντονο στρες ή άγχος. Μπορούν να συνδυαστούν με άλλα βότανα ώστε να έχουν ακόμα καλύτερα αποτελέσματα και να φτιάξετε με αυτά ένα μείγμα ιδανικό να βοηθήσει όσους υποφέρουν από αϋπνία.

Ο ύπνος αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του ανθρώπου και είναι απαραίτητος για ξεκούραση του οργανισμού. Διαφορετικά «υπολειτουργούμε» και δε μπορούμε να αποδώσουμε ούτε στα πιο απλά πράγματα της καθημερινότητας μας. Σε χρόνιες καταστάσεις αϋπνίας μπορεί να προκληθούν σοβαρά παθολογικά και ψυχολογικής φύσεως προβλήματα.

Τα βότανα για αϋπνία που θα δούμε στη συνέχεια, είναι αποκλειστικά για περιπτώσεις που δεν έχουν σοβαρό πρόβλημα υγείας. Απλώς χρειάζονται μια μικρή ώθηση (που και που) για να μπορέσουν να αναπαυθούν αρμονικά «στην αγκαλιά του Μορφέα».

Αν έχετε χρόνια προβλήματα και μεγάλες περιόδους αϋπνία το καλύτερο θα ήταν να επικοινωνήσετε άμεσα με τον κατάλληλο γιατρό. Ώστε να ανακαλύψετε από που δημιουργείτε και να μπορέσετε να το αντιμετωπίσετε σωστά. Ο ιδανικός χρόνος ύπνου είναι τουλάχιστον 8 ώρες καθημερινά.

Ποια είναι τα κατάλληλα βότανα για αϋπνία

Τα βότανα που ακολουθούν μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά τη διάρκεια της ημέρας, μέχρι και 30 λεπτά πριν πάτε για ύπνο. Να είστε σίγουροι θα σας βοηθήσουν να κάνετε βαθύ και ευχάριστο ύπνο.

Χαμομήλι (Anthemis nobilis)

Έχει ήπια δράση και είναι γνωστό ηρεμιστικό βότανο. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ασφάλεια από ενήλικες και παιδιά. Πιείτε ένα φλιτζάνι χαμομηλιού 30 – 45 λεπτά πριν τον ύπνο. Σίγουρα θα σας βοηθήσει να χαλαρώσετε, να ηρεμήσετε από το άγχος και την ένταση της μέρας. Με αποτέλεσμα να κοιμηθείτε «σαν πουλάκι».

ΧαμομήλιΔοσολογία:  2 – 3 φλιτζάνια χαμομηλιού την ημέρα – Βάμμα: 30 σταγόνες.

Λυκίσκος (Humulus lupulus)

Στις αρχές του 20 αιώνα οι γιατροί το χρησιμοποιούσαν κατά κόρων ως ηρεμιστικό για την αϋπνία που οφειλόταν σε νευρική αδυναμία και ανησυχία.  Στις μέρες χρησιμοποιείται περισσότερο για να παρασκευάσουμε μπύρα. Όμως παραμένει ακόμα ένα από τα κατάλληλα βότανα για αϋπνία και αρκετά αποτελεσματικό στην αντιμετώπιση του άγχους της κατάθλιψης και της υπερέντασης.

Λυκίσκος

Για να φτιάξετε ρόφημα λυκίσκου προσθέστε 2 κ.γ αποξηραμένα άνθη σε 330ml νερό.

Δοσολογία: 2 – 3 φλιτζάνια ροφήματος λυκίσκου ημερησίως – Βάμμα: 30 – 40 σταγόνες.

Λεβάντα (Lavandula officinalis)

Η λεβάντα είναι ένα χαλαρωτικό βότανο, που ταυτόχρονα τονώνει το νευρικό σύστημα και είναι κατάλληλο αν πάσχετε από διαταραχές στον ύπνο. Επίσης συμβάλει στην αντιμετώπιση του άγχους και είναι πολύ καλό καταπραϋντικό για το στομάχι.

Δοσολογία: 2 – 3 φλιτζάνια ρόφημα λεβάντας την ημέρα.

Πασιφλώρα (Passiflora incarnata)

Οι βοτανολόγοι συμφωνούν πως πρόκειται για ένα ακόμα λουλούδι στη λίστα με τα ιδανικά βότανα για αϋπνία και συγκεκριμένα αυτή που προκαλείται από αγχώδεις διαταραχές, υπερκόπωση, ή νευρική κατάπτωση. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ήσσονος σημασίας διαταραχές ύπνου, σε παιδιά και μεγάλους. Θεωρείται εξαιρετικό ηρεμιστικό χωρίς παρενέργειες. Ακόμα και όταν λαμβάνεται σε μεγάλες δόσεις.

Πασιφλώρα-παθανθές

Δοσολογία: 3 φλιτζάνια ροφήματος – Βάμμα: 30 – 60 σταγόνες την ημέρα.

Βαλεριάνα (Valeriana officinalis)

Χρησιμοποιείται αρκετά για την κατασταλτική δράση που έχει κατά της αϋπνίας, νευρικότητας και ανησυχίας. Είναι ένα ισχυρό ηρεμιστικό βότανο και συνίσταται για όσους περνούν μεγάλες περιόδους αϋπνίας.

Δεν εμφανίζει καμία από τις παρενέργειες που μπορεί να εμφανίσουν ηρεμιστικά όπως το valium και άλλα συνθετικά ηρεμιστικά. Αν συνδυαστεί με κατάλληλα βότανα έχει ακόμη περισσότερες δυνατότητες χαλάρωσης. Μπορεί να συνδυαστεί με λυκίσκο, σκουτελλάρια, πασιφλώρα κ.α.

Βαλεριάνα

Για να φτιάξετε ρόφημα: Προσθέστε 4 γραμμάρια από τη ρίζα βαλεριάνας σε 1 κούπα καυτό νερό. Αφήστε τουλάχιστον 10 λεπτά να μουλιάσει. Στη συνέχεια στραγγίξτε καλά και πιείτε.

Δοσολογία: 2 φλιτζάνια του ροφήματος που φτιάξαμε παραπάνω (1 πρωί και 1 βράδυ). – Βάμμα: 2 – 5 σταγόνες.

Βαλσαμόχορτο ή βάλσαμο

Τελευταίο στη λίστα με τα βότανα για αϋπνία είναι το βαλσαμοχορτο. Γνωστό για το κίτρινο χρώμα που έχουν τα άνθη του και τις θεραπευτικές ιδιότητες.

Η χρήση του έχει μακρά ιστορία και χρονολογείται από την αρχαία Ελλάδα. Σύμφωνα με σύγχρονες επιστημονικές μελέτες φαίνεται ότι μπορεί να ανακουφίσει από χρόνια αϋπνία και ήπια κατάθλιψη, που σχετίζονται με ανισορροπίες των ορμονών του εγκεφάλου.

Επειδή μπορεί να εμφανίσει παρενέργειες όπως ερεθισμούς στο δέρμα σε έντονο ηλιακό φως. Αποφύγετε τη χρήση του όσο είστε εκτεθειμένοι στον ήλιο.

σπαθοχορτο-βάλσαμο-βαλσαμόχορτο

Δοσολογία Βάμμα: 1/2 – 1 κουταλάκι του γλυκού – Εκχύλισμα σε σκόνη: 1 – 2 δισκία ή κάψουλες καθημερινά.  Για πλήρη δράση χρησιμοποιήστε για περίοδο 2 – 3 εβδομάδων. Αν εμφανίσετε παρενέργειες  και δυσάρεστα συμπτώματα διακόψτε τη θεραπεία.

Συμβουλευτείτε ειδικό ιατρό ή βοτανολόγο για να σας προτείνει ένα συνολικό πλήρες πρόγραμμα.