Το κάλιο είναι σημαντικό μεταλλικό στοιχείο για τη σωστή λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού.

Τα θρεπτικά συστατικά που περιέχονται στις τροφές είναι ουσίες απαραίτητες για την καλύτερη λειτουργία του οργανισμού. Τα μεταλλικά στοιχεία είναι από τις πιο σημαντικές ουσίες που έχει ανάγκη σε σημαντική ποσότητα ο οργανισμός μας και αυτό διότι αποβάλλονται εύκολα από το σώμα ακόμα και με την εφίδρωση.

Θα ξεκινήσουμε ένα πλήρη οδηγό για να αναλύσουμε την πλειοψηφία των πιο σημαντικών μεταλλικών στοιχείων που είναι απαραίτητα για το ανθρώπινο σώμα και τη σωστή λειτουργία του. Σήμερα θα αναφερθούμε στο κάλιο και θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε το ρόλο που παίζει στο σώμα μας, αλλά και μέσα από ποιες τροφές μπορούμε να το λαμβάνουμε.

Το κάλιο είναι απαραίτητο για τον οργανισμό

Πρέπει να γίνει σωστή και πλήρη αναπλήρωση καλίου, αφού βοηθά στην καλύτερη λειτουργία των κυττάρων, των ιστών και ζωτικών οργάνων. Μαζί με το νάτριο, το μαγνήσιο, το ασβέστιο και χλώριο αποτελεί βασικό ηλεκτρολύτη του σώματος.

Πρόκειται για ιχνοστοιχείο που διατηρεί τον καρδιακό ρυθμό, κρατάει σε ισορροπία τα υγρά του σώματος και βελτιώνει τη λειτουργία νεύρων και μυών.

Πως συμβάλλει  στην υγεία

Έχει πλούσια οφέλη για την υγεία αφού μπορεί να βοηθήσει στη σωστή ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, στην καρδιαγγειακή υγεία γενικότερα αποτρέποντας  εγκεφαλικά επεισόδια και καρδιακή προσβολή ή έμφραγμα.

Η ανεπάρκεια του μπορεί να προκαλέσει νευρική διαταραχή, αδυναμία των μυών, ακόμα και αρρυθμίες που μπορεί να οδηγήσουν σε θάνατο. Μεσώ της διατροφής μπορούμε να λαμβάνουμε την απαραίτητη ποσότητα  και με αυτόν τον τρόπο να έχουμε πιο πολλά ευεργετικά αποτελέσματα στην υγεία.

Συμπτώματα από τη έλλειψη καλίου

Τα συμπτώματα που παρουσιάζει η έλλειψη του είναι:

  • Ασυνήθιστη ξηρότητα δέρματος
  • Ανικανοποίητη δίψα
  • Μυϊκή κόπωση
  • Πονοκεφάλους
  • Δυσκοιλιότητα
  • Κρυολόγημα
  • Νευρικότητα
  • Κατάθλιψη
  • Αδυναμία
  • Διάρροια
  • Ναυτία
  • Εμετό
  • Ακμή

Διατροφή πλούσια σε κάλιο

Υπάρχουν τροφές που περιέχουν σημαντική ποσότητα καλίου, εντάξετε της στο διαιτολόγιο σας χωρίς να ανησυχείτε μήπως γίνει υπερβολική πρόσληψη σε κάλιο, μιας και δεν έχει παρενέργειες (όταν δεν υπάρχει παθολογικό πρόβλημα) αν καταναλωθεί σε μεγάλες ποσότητες.

Τροφές που έχουν πλούσια περιεκτικότητα σε κάλιο είναι:

Φρούτα:

  • Μπανάνα
  • Ακτινίδιο
  • Πεπόνι
  • Βερίκοκο
  • Καρότα
  • Σύκο
  • Δαμάσκηνο
  • Πορτοκάλι
  • Μανταρίνι
  • Νεκταρίνι
  • Αχλάδι

Λαχανικά:

  • Πατάτες
  • Ντομάτα
  • Σπανάκι
  • Αγκινάρα
  • Μπάμιες
  • Παντζάρια
  • Ραπανάκια
  • Πιπεριές
  • Σέλινο

Ψάρια:

  • Μπακαλιάρος
  • Σολομός

Όσπρια:

  • Αρακάς
  • Φασόλια

Μια ακόμη κατηγορία είναι οι ξηροί καρποί συμπεριλαμβανομένου και τις σταφίδες.

Η ελάχιστη ποσότητα που χρειαζόμαστε καθημερινά είναι τουλάχιστον 2000mg / 2gr, με κατάλληλη ποσότητα περίπου 4.000- 5.000 mg. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι 1 γραμμάριο αλάτι καλύπτει της καθημερινές ανάγκες.

Τι να προσέξετε

Ασθενείς με νεφρικές παθήσεις, όσοι πάσχουν από υψηλή αρτηριακή πίεση και ακολουθούν φαρμακευτική αγωγή, πρέπει να είναι ιδιαιτέρως προσεχτικοί με την υπέρ-κατανάλωση καλίου και να απευθύνονται στο γιατρό τους σχετικά με τη συνιστώμενη προς αυτούς καθημερινή ποσότητα κατανάλωσης.