Ο σίδηρος ανήκει στην κατηγορία των πιο σημαντικών θρεπτικών ουσιών που έχει ανάγκη το σώμα μας για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού. Συμβάλλει στη βελτίωση του κυκλοφορικού συστήματος μεταφέροντας το οξυγόνο σε όλα τα μέρη του σώματος.

Πάντοτε πρέπει να τηρούνται οι καθορισμένες ποσότητες καθημερινής λήψης σε σίδηρο που έχει ανάγκη ο οργανισμός μας. Η υπερβολική πρόσληψη μπορεί να ενισχύσει την παραγωγή ελεύθερων ριζών που θεωρούνται αρκετά βλαβερές για την υγεία των ζωτικών μας οργάνων και το μεταβολισμό.
Ενώ η έλλειψη σιδήρου, από την άλλη πλευρά μπορεί να προκαλέσει ακόμη και αναιμία που έχει ως φυσικό επακόλουθο σωματική εξασθένηση (κούραση και αδυναμία).

Το σίδηρο στη διατροφή μας

Η σωστή και κατάλληλη δοσολογία λήψης είναι απαραίτητη σε καθημερινή βάση, όμως μπορούμε να ενισχύσουμε την απορρόφηση συνδυάζοντας τροφές που θα μας βοηθήσουν στην καλύτερη και πιο σωστή αφομοίωση από τον οργανισμό. Τέτοιες τροφές είναι όσες έχουν πλούσια περιεκτικότητα σε βιταμίνη C, για παράδειγμα φρούτα:

  • ακτινίδια
  • φράουλες
  • σταφύλια
  • πορτοκάλι
  • μανταρίνι

λαχανικά:

  • μπρόκολο
  • σπανάκι
  • λεμόνι

Καλό θα είναι, όταν καταναλώνετε τροφές που έχουν πλούσια περιεκτικότητα σε σίδηρο να τις συνδυάζετε με τις ανάλογες που είναι πλούσιες σε βιταμίνη C  και αυξάνουν την απορρόφηση, επίσης κάθε φορά μπορείτε στα γεύματα να προσθέσετε λίγο χυμό λεμονιού στο νερό.

Ο σίδηρος περιέχεται σε αφθονία στις παρακάτω τροφές:

  • Σπανάκι
  • Όσπρια (φασόλια, φακές, αρακάς κλπ.)
  • Σοκολάτα
  • Κακάο σε σκόνη
  • Κατσικίσιο κρέας
  • Μοσχαρίσιο
  • Χοιρινό
  • Κοτόπουλο
  • Γαλοπούλα
  • Συκώτι
  • Αυγό
  • Θαλασσινά (Γαρίδες, καλαμαράκια)
  • Ψάρια
  • Ξηροί καρποί και σταφίδες

Υπάρχουν βέβαια και αρκετές τροφές που μειώνουν την απορρόφηση και καλό θα είναι να αποφεύγεται η κατανάλωση τους μαζί με αυτές που περιέχουν σίδηρο.

Οι τροφές αυτές είναι:

  • Όσες περιέχουν ασβέστιο όπως το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Το μαύρο τσάι, το οποίο μειώνει την απορρόφηση μέχρι και 64%
  • Κόκκινο κρασί, 1 ποτήρι μπορεί να τη μειώσει μέχρι 70%
  • Ο καφές, αφού ένα μόνο φλιτζάνι γαλλικού καφέ τη μειώνει μέχρι και 40%

Αν παίρνετε συμπληρώματα διατροφής αποφύγετε την κατανάλωση των παραπάνω τροφίμων για διάστημα περίπου 2 ωρών πριν και μετά, τη λήψη συμπληρωμάτων ή τροφίμων που είναι πλούσια σε σίδηρο.