Τα αντιοξειδωτικά είναι πολύτιμα συστατικά που ενισχύουν τον οργανισμό και βελτιώνουν την υγεία. Πόσοι όμως γνωρίζουν την ευεργετική δράση που έχουν αυτά τα ωφέλιμα συστατικά και με ποιον τρόπο βοηθούν το σώμα μας;

Μια διατροφή με πλούσια αντιοξειδωτικά οφέλη θα δώσει στον οργανισμό την άμυνα που χρειάζεται, για την πρόληψη και αντιμετώπιση χρόνιων ασθενειών που έχουν γίνει η μάστιγα του αιώνα μας. Περιέχονται κυρίως σε φρούτα και λαχανικά, γιαυτό προσθέστε σε καθημερινή βάση στο διαιτολόγιο σας 5 διαφορετικά φρούτα και λαχανικά, που θα ενισχύσουν το ανοσοποιητικό σύστημα και την άμυνα του οργανισμού.

Τι είναι τα αντιοξειδωτικά;

Τα αντιοξειδωτικά είναι ουσίες που αποτρέπουν και περιορίζουν τη δράση των ελεύθερων ριζών. Τα μόρια αυτά όταν δημιουργείται υπερπαραγωγή τους, προκαλούν μετάλλαξη στα κύτταρα του σώματος και τα κάνουν καρκινογόνα. Οι ελεύθερες ρίζες επιταχύνουν την πρόωρη γήρανση της επιδερμίδας και προκαλούν ρυτίδες.

Πολλές ακόμη παθήσεις, όπως ο διαβήτης, ο καρκίνος, η αθηροσκλήρωση και ανωμαλίες του ανοσοποιητικού, προκαλούνται από τις ελεύθερες ρίζες. Παράγονται φυσικά στο σώμα για την πρόσληψη οξυγόνου, που είναι απαραίτητο στις βιολογικές καύσεις του οργανισμού και συμβάλλουν στην εξόντωση παθογόνων μικροοργανισμών και ιών. Καταστρέφονται αμέσως μετά, από το αντιοξειδωτικό συστήματα του οργανισμού.

Τα τελευταία χρόνια, δημιουργείται υπερπαραγωγή των μορίων λόγω τον αλλαγών του τρόπου ζωής και των βλαβερών ουσιών που εισέρχονται στο σώμα από εξωτερικούς παράγοντες, όπως το καυσαέριο ή το κάπνισμα. Το αποτέλεσμα είναι ο οργανισμός να μη μπορεί να εξοντώσει σημαντική ποσότητα αυτών και να διαταράσσετε η ισορροπία, προκαλώντας το γνωστό οξειδωτικό στρες, το οποίο είναι καταστροφικό για τους ιστούς και τα κύτταρα του οργανισμού. Στην αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου συμβάλλουν οι αντιοξειδωτικές ουσίες.

Για να μπορέσουμε να εξισορροπήσουμε την διαταραχή μεταξύ των ελεύθερων ριζών και της άμυνας του οργανισμού, κρίνεται απαραίτητη η πρόσληψη σημαντικής ποσότητας αντιοξειδωτικών.

Οι κυριότεροι παράγοντες που δημιουργούν οξειδωτικό στρες στις ημέρες μας είναι:

  • Άγχος
  • Κάπνισμα
  • Ατμοσφαιρική ρύπανση
  • Περιβαλλοντική ρύπανση
  • Χρήση φυτοφαρμάκων και χημικά πρόσθετα σχεδόν σε όλες τις τροφές
  • Κακή διατροφή
  • Αλκοόλ

Ποιες ουσίες έχουν αντιοξειδωτική ιδιότητα

Για να αυξήσουμε την παραγωγή τους χρειάζεται να γίνεται πρόσληψη κατάλληλων ουσιών. Οι πιο ισχυρές αντιοξειδωτικές ουσίες είναι οι βιταμίνες Ε, C, και φυτοχημικά, όπως  β-καροτίνη, πολυφαινόλες, καροτενοειδή, σελήνιο, λυκοπένιο, κερσετίνη, ρουτίνη κ.α.

Οι τροφές που περιέχουν την ουσίες και έχουν πλούσια αντιοξειδωτική δράση είναι:

  • Βατόμουρα, γκότζι μπέρι, cranberries, σμέουρα, μύρτιλλα
  • Φράουλες
  • Κεράσια
  • Ρόδι
  • Χυμός σταφυλιού
  • καρύδια
  • Σπανάκι
  • Ρίγανη
  • Αγκινάρα
  • Κόκκινα φασόλια
  • Μαύρη σοκολάτα

Οι βιταμίνες C και Ε

Λόγω των αντιοξειδωτικών ιδιοτήτων που έχει η βιταμίνη C, ενδέχεται να προφυλάσσει από εγκεφαλικά επεισόδια και καρδιακές παθήσεις. Έρευνες έχουν δείξει ότι μπορεί να εξουδετερώσει την οξείδωση της κακής χοληστερίνης σε ποσοστό μέχρι και 95%. Συμβάλλει ακόμη στην αντιμετώπιση της αθηροσκλήρωσης και την μείωση των συμπτωμάτων του άσθματος. Βοηθά στην προστασία και ανασύνθεση των βιταμινών Ε, Α, ριβοφλαβίνης και μετρατρέπει το φυλλικό όξύ σε ενεργή βιταμίνη.

Σημαντική ποσότητα βρίσκουμε σε φρούτα και λαχανικά όπως:

  • Εσπεριδοειδή
  • Ακτινίδια
  • Πράσινες πιπεριές
  • Μπρόκολα
  • Πράσινα λαχανικά
  • Φράουλες

Η συνιστώμενη ποσότητα κατανάλωσης βιταμίνης C σε ημερήσια βάση για τους ενήλικες είναι 2000mg.

Η βιταμίνη Ε έρχεται συμπληρωματικά της C και παρέχει με τη σειρά της ευεργετικά αποτελέσματα στον οργανισμό. Τη βρίσκουμε στους ξηρούς καρπούς, σε φυτικά έλαια και προστατεύει τους πνεύμονες, τα κύτταρα και τις μεμβράνες των ερυθρών κυττάρων. Συμβάλει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού και προστατεύει από την οξείδωση της κακής χοληστερίνης.

Τροφές που την περιέχουν:

  • Ξηροί καρποί
  • Σιτηρά ολικής αλέσεως
  • Πράσινα λαχανικά
  • Ελαιόλαδο

Η καθημερινή συνιστώμενη ποσότητα λήψης βιταμίνης Ε για τους ενήλικες είναι 1000mg.

Καροτενοειδή και πολυφαινόλες

Στα καροτενοειδή ανήκουν ουσίες όπως λυκοπένιο, λουτεΐνη, βιταμίνη Α και β-καροτίνη. Έρευνες έχουν συνδέσει την ευεργετική δράση που έχει το λυκοπένιο (περιέχεται στις ντομάτες), με προστασία κατά του καρκίνου του προστάτη.

Οι ουσίες αυτές βρίσκονται σε τροφές όπως:

  • Φρούτα
  • Λαχανικά
  • Καρότα
  • Πεπόνι
  • Γλυκοπατάτες
  • Ροδάκινα
  • Βερίκοκα
  • Ντομάτες
  • Μπρόκολο

Οι πολυφαινόλες είναι ουσίες ευεργετικές για την υγεία, σε αυτή την κατηγορία ανήκουν τα φλαβονοειδή και η ρεσβερατρόλη. Η τελευταία περιέχεται σε αφθονία στα σταφύλια και κατ’ επέκταση στο κόκκινο κρασί. Χωρίς να αποκλείουμε τον καφέ και το τσάι ως πλούσια πηγή σε πολυφαινόλες.

Άλλες τροφές που τις περιέχουν είναι:

  • Μαύρη σοκολάτα
  • Κόκκινα μούρα
  • Ελαιόλαδο
  • Κανέλα
  • Ρίγανη
  • Σόγια
  • Ρόδι
  • Κόκκινα σταφύλια

Δημιουργήστε ένα πλούσιο διαιτολόγιο και προσθέστε τροφές που είναι γεμάτες αντιοξειδωτικά. Θα δώσετε στον οργανισμό την απαραίτητη ποσότητα, που έχει ανάγκη για την καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών, συμβάλλοντας στην βελτίωση της υγείας σας.