Τα μπαχαρικά αποτελούνται από μεγάλη γκάμα αποξηραμένων βοτάνων και φυτών, ενώ είναι γνωστά σε όλους, για το ιδιαίτερο άρωμα που δίνουν στα φαγητά και τη νοστιμιά που προσθέτουν στις συνταγές.

Αν συνδυαστούν σωστά θα ενισχύσουν ακόμα περισσότερο το γευστικό αποτέλεσμα, αφού μπορείτε να φτιάξετε καρυκεύματα για κοτόπουλο, για ψάρια, ακόμη και για γύρο. Από τα πιο γνωστά, που είναι το πιπέρι, μέχρι τα λιγότερο δημοφιλή στη χώρα μας, όπως ο κουρκουμάς ή κόλινατρο. Πρόκειται για μπαχαρικά που πέραν της γεύσης που προσθέτουν, έχουν και ωφέλιμες ιδιότητες για την υγεία. Τα πλούσια θρεπτικά συστατικά τους, τονώνουν τον οργανισμό και συμβάλλουν στη θωράκιση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Τα περισσότερα μπαχαρικά έχουν την ιδιότητα να εξολοθρεύουν αρκετές βλαβερές ουσίες που υπάρχουν στο σώμα. Έτσι, καρυκεύματα όπως πιπέρι, ρίγανη, κανέλα ή γαρίφαλο, είναι αναγκαία για τον οργανισμό και σίγουρα πρέπει να τα εντάξουμε στις διατροφικές μας συνήθειες. Όπως προαναφέραμε, εκτός από γεύση θα δώσουν περισσότερη υγεία.

Μπαχαρικά και υγεία

Η πλούσια αντιοξειδωτική δράση που διαθέτουν, είναι αρκετή για να ενισχύσει την άμυνα του οργανισμού. Οι ωφέλιμες ιδιότητες δε σταματούν εδώ, καθώς σύμφωνα με έρευνες, αρκετά εξ αυτών είναι κατάλληλα να αναστείλουν τις επιπλοκές που ενδέχεται να προκαλέσει ο διαβήτης, αναστέλλοντας την καταστροφή των ιστών. Σημαντικά αποτελέσματα προς αυτή τη δράση παρουσιάζουν η κανέλα, το γαρίφαλο και το πιπέρι.

Τα ευρήματα σχετικά με την αντικαρκινική τους δράση είναι πολλά, και ιδιαίτερα στην πρόληψη καρκίνου του παχέος εντέρου και προστάτη, παρέχοντας σημαντική βοήθεια στον οργανισμό. Φυσικά, δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τα οφέλη στην καρδιαγγειακή υγεία. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Αμερικανικό επιστημονικό περιοδικό «Journal of Nutrition», μεγάλη μερίδα αποξηραμένων βοτάνων προσφέρουν σημαντική βοήθεια, αυξάνοντας τις αντιοξειδωτικές ικανότητες των κυττάρων. Έτσι, δύναται να εμποδίσουν την αύξηση των τριγλυκεριδίων στο αίμα.

Ακολουθούν μερικά από τα πιο γνωστά μπαχαρικά που δεν πρέπει να λείπουν από κανένα πιάτο.

Πιπέρι

Το γνωστό σε όλους, μαύρο πιπέρι, περιέχει σημαντική ποσότητα σιδήρου. Ένα κουταλάκι είναι αρκετό για να δώσει στον οργανισμό το 10% της ημερήσιας ποσότητας που έχει ανάγκη.

Η βασική ουσία του, η πιπερίνη, έδειξε πως μπορεί να έχει ευεργετική δράση στο πεπτικό σύστημα και να συμβάλλει στην καταπολέμηση του πάχους. Όποιο πιπέρι και να επιλέξετε, μαύρο, καγιέν ή τσίλι, θα μειώσει τον κίνδυνο πεπτικού έλκους, αδρανοποιώντας τα βακτήρια που ευθύνονται για την πρόκληση έλκους από το Ελικοβακτηρίδιο του πυλωρού και θα συμβάλλει στη διέγερση της βλεννογόνου του στομάχου που εκκρίνει προστατευτικά υγρά.

Πιπέρι – Πέντε πράγματα που δε γνωρίζετε.

Δεντρολίβανο

Είναι το βότανο που ενισχύει την υγεία του εγκεφάλου και είναι το ιδανικό μπαχαρικό για ψητά κρέατα. Το καρνοσικό οξύ που υπάρχει στο δεντρολίβανο, αντιμάχεται τις ελεύθερες ρίζες και αποτρέπει με αυτό τον τρόπο τις βλάβες που ενδέχεται να προκαλέσουν στον εγκέφαλο. Επίσης, λειτουργεί ως ασπίδα, απέναντι στα εγκεφαλικά επεισόδια και σε νευροεκφυλιστικές νόσους, όπως το Αλτσχάιμερ. Τέλος, σύμφωνα με έρευνες, το καρνασικό οξύ ενισχύει την υγεία των ματιών.

Μάθετε περισσότερα για το βότανο που τονώνει ψυχή και σώμα.

Κανέλα

Είναι γνωστό από την αρχαιότητα για τις θεραπευτικές ιδιότητες, αφού με κύριο συστατικό την κανέλα παρασκεύαζαν ρόφημα που χρησίμευε για την αδιαθεσία σε περιόδους εγκυμοσύνης. Ακόμη όμως και στο μεσαίωνα, τη χρησιμοποιούσαν για την αντιμετώπιση της αρθρίτιδας, καθώς και να καταπραΰνει από το βήχα. Στην εποχή μας οι έρευνες έχουν δείξει σημαντικά οφέλη από την κατανάλωση της. Μισό κουταλάκι κανέλας, συμβάλλει στη μείωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, σε άτομα που πάσχουν από διαβήτη. Φυσικά, συνεχίζει να έχει αποτελεσματική δράση κατά των ιογενών λοιμώξεων.

Εσείς, γνωρίζετε πως να επιλέξετε γνήσια ποικιλία κεϋλάνης;

Γαρίφαλο

Πηγή σημαντικών θρεπτικών ουσιών όπως οι φαινόλες, που έχουν συσχετισθεί με δεκάδες έρευνες για τη μείωση κινδύνου πρόκλησης καρκίνου, νευροεκφυλιστικών παθήσεων, καρδιοπάθειας και οστεοπόρωσης. Τα αιθέρια έλαια που περιέχει, έχουν απολυμαντική και αναλγητική δράση, ενώ θεωρείται κατάλληλη να καταπραΰνει από συμπτώματα δυσπεψίας, πονόδοντου και ναυτίας. Η περιεκτικότητα σε φαινόλες αγγίζει το 30%, ποσοστό ιδιαίτερα υψηλό όταν τα μπλε μούρα με τη σημαντική αντιοξειδωτική δράση δεν ξεπερνούν το 5%.

Αρκετές μελέτες έχουν διεξαχθεί για τα οφέλη που παρέχει στην υγεία. Τα ευρήματα θεωρούνται σημαντικά, καθώς έδειξαν πως η κατανάλωση σε καθημερινή βάση μειώνει τα ποσοστά χοληστερόλης και γλυκόζης στο αίμα.

Γαρύφαλλο το ισχυρό μπαχαρικό από το φαρμακείο της φύσης.

Ρίγανη

Τα αιθέρια έλαια της ρίγανης σταματούν τη δράση βλαβερών μικροοργανισμών και προφυλάσσουν από διάφορες παθήσεις. Η πλούσια αντιοξειδωτική δράση, ξεπερνά ακόμη και τις αντιοξειδωτικές ιδιότητες των φρούτων και λαχανικών. Αξίζει να αναφέρουμε πως μόλις 1 κουταλιά φρέσκιας ρίγανης, συναγωνίζεται την αντιοξειδωτική δράση ενός μήλου. Μελέτη του Πανεπιστημίου της Βόννης, ανακάλυψε πως τα φύλλα του φυτού διαθέτουν ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση, συμβάλλοντας προστατευτικά έναντι της οστεοπόρωσης.

Ρίγανη και ριγανέλαιο – Ισχυρές θεραπευτικές ιδιότητες.

Σε άλλη έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ από το Πανεπιστήμιο του Λονγκ Άιλαντ, διαπιστώθηκε πως η ουσία καρβακρόλη που υπάρχει στη ρίγανη, διεγείρει την απόπτωση των καρκινικών κυττάρων και ιδιαίτερα στον καρκίνο του προστάτη.

Κόλιαντρο ή κορίανδρο

Η ουσία δοδεσενάλη που υπάρχει στο κόλιαντρο, μπήκε στο μικροσκόπιο των ερευνών για να αποδείξει την αντιμικροβιακή δράση της. Τα αποτελέσματα έδειξαν ισχυρές αντιμικροβιακές ιδιότητες, που σύμφωνα με τους επιστήμονες θα μπορούσε να συμβάλλει στην καταπολέμηση λοιμώξεων και στην πρόληψη τροφικής δηλητηρίασης. Αρκεί η προσθήκη ελαίων του φυτού στα συντηρητικά των τροφίμων, για να συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση.

Θυμάρι

Έχει αντισηπτική και απολυμαντική δράση, όπως επίσης και πολλές θεραπευτικές ιδιότητες. Αυτά τα σημαντικά οφέλη, τα οφείλει στην πλούσια περιεκτικότητα των ουσιών θυμόλης και καρβακρόλης. Δυο συστατικά που δίνουν αντιβακτηριακές, αντιμυκητιακές και αντισηπτικές ιδιότητες.

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως έγχυμα, σιρόπι, βάμμα, ή ως εντριβή με τα αιθέρια έλαια του φυτού.

Το ρόφημα θυμαριού ενισχύει την εντερική λειτουργία, καταπραΰνει από φούσκωμα στο στομάχι και χαρίζει ενέργεια, συμβάλλοντας στην καταπολέμηση του άγχους και της ατονίας. Τα αιθέρια έλαια του φυτού έχουν ισχυρή αντισηπτική δράση, αρκετά μεγαλύτερη από τη φαινόλη, ακόμη και το οξυζενέ.

Φασκόμηλο

Εξαιρετικές αντισηπτικές ιδιότητες και επάξια ανήκει στη λίστα με τα μπαχαρικά που ενισχύουν την υγεία. Δρα αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση της καταρροής και σύμφωνα με μελέτες υπάρχει υπόνοια πως μπορεί να βελτιώσει τη μνήμη. Μερικές ακόμη θεραπευτικές ιδιότητες που γνωρίζουμε απ΄ τη χρήση παλαιότερων ετών, είναι η αντιμετώπιση κρυωμάτων, πονόλαιμου, διάρροιας και εντερίτιδας. Φυσικά, περιέχει σημαντική ποσότητα αντιοξειδωτικών, που συμβάλλουν στην απόσβεση υπερβολικής παραγωγής ελευθέρων ριζών στον οργανισμό, αποτρέποντας τις βλαβερές συνέπειες.

Οι περισσότεροι το καταναλώνουμε ως αφέψημα, για να λάβουμε τα πολύτιμα συστατικά στην ενίσχυση του οργανισμού. Ενώ, μπορεί να γίνει και εξωτερική χρήση που καταπραΰνει από τσιμπήματα εντόμων ή πληγές με πύον. Τρίψτε φρέσκα φύλλα του φυτού πάνω στην προβληματική περιοχή της επιδερμίδας και θα ανακουφιστείτε άμεσα από τα συμπτώματα. Ακόμη μια σημαντική ιδιότητα που αξίζει να αναφέρουμε, είναι πως το λούσιμο με αφέψημα φασκόμηλου κάνει καλό στην ελάττωση της τριχόπτωσης.

Σαφράν (Κρόκος Κοζάνης)

Η πλούσια περιεκτικότητα θρεπτικών συστατικών, όπως οι φυτοχημικές ουσίες με τις φαρμακευτικές ιδιότητες, και η γεύση που χαρίζει στα φαγητά, κατατάσσουν το σαφράν στα πιο σημαντικά μπαχαρικά, που δεν πρέπει να λείπουν από καμία κουζίνα. Είναι πηγή βιταμινών A, C, Β1, Β2, Β3, Β6 και Β9, μετάλλων και ιχνοστοιχείων, όπως ασβέστιο, σίδηρο, μαγνήσιο, κάλιο, φώσφορο, χαλκό και ψευδάργυρο. Θεωρείται πως μπορεί να ενισχύσει την εγκεφαλική λειτουργία και να βελτιώσει την όραση και την πέψη.

Οι πιο σημαντικές ιδιότητες που του προσδίδουν, είναι η αντιθρομβωτική, αντιφλεγμονώδης δράση, καθώς επίσης και η συμβολή του στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Τα τελευταία χρόνια μελετάται η δράση των ενεργών συστατικών του κρόκου Κοζάνης. Αν οι προσδοκίες επιβεβαιωθούν, ίσως ανοίξει ο δρόμος για την πρόληψη και αντιμετώπιση σοβαρών ασθενειών, όπως η σκλήρυνση κατά πλάκας.

Κουρκουμάς

Αρκετά διαδεδομένο στις χώρες της μέσης ανατολή και τη Νότιο Ασία. Είναι γνωστό για το χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα και τα πλούσια οφέλη που παρέχει στον ανθρώπινο οργανισμό.

Περιέχει ισχυρές αντιοξειδωτικές ουσίες που έχουν καταπραϋντική δράση σε πόνους και φλεγμονές. Η κουρκουμίνη είναι η βασική ουσία που δίνει τις σημαντικές και ωφέλιμες ιδιότητες του φυτού και φαίνεται πως μπορεί να βοηθήσει στην αναστολή των φλεγμονωδών αποκρίσεων στο σώμα. Έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε Πανεπιστήμιο του Μονάχου, έδειξε πως ο κουρκουμάς έχει αντικαρκινικές ιδιότητες και ιδιαίτερα στον καρκίνο του προστάτη. Όμως τα οφέλη του δε σταματούν εδώ, καθώς θεωρείται πως έχει προστατευτική δράση ενάντια σε νευροεκφυλιστικές παθήσεις, όπως το Αλτσχάιμερ και η νόσους του Πάρκινσον.

Διαβάστε αναλυτικά: Κουρκουμάς ή κιτρινόριζα, τα οφέλη στην υγεία.

Τζίντζερ

Έρχεται από τα βάθη της Ασίας και είναι το μπαχαρικό με την ελαφριά πικάντικη γεύση. Δίνει ιδιαίτερα αρώματα στο φαγητό και παρέχει σημαντικά οφέλη στον ανθρώπινο οργανισμό. Θεωρείται κατάλληλο για να ανακουφίσει από πόνους στομάχου και ναυτία, καθώς έχει ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, φαίνεται να μειώνει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

Μάθετε τα πάντα για το τζίντζερ και τη διατροφική αξία.

Έρευνες έχουν δείξει πως η κατανάλωση μόλις 2 γραμμαρίων την ημέρα, μειώνει σε σημαντικό βαθμό τους μυϊκούς πόνους. Αν μαγειρευτεί, τα οφέλη είναι πιο σημαντικά, αφού η παυσίπονη δράση του, αυξάνεται όταν δεχθεί θερμική επεξεργασία. Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε πως το τζίντζερ τονώνει τον οργανισμό παρέχοντας περισσότερη ενέργεια στο σώμα.

Αντικαταστήστε το αλάτι με μπαχαρικά

Μειώστε την κατανάλωση αλατιού και ελαττώστε τις βλαβερές συνέπειες που προκαλεί η υπερβολική συσσώρευση νατρίου. Τα μπαχαρικά είναι η εναλλακτική λύση για να καταφέρετε να κάνετε τα φαγητά σας πιο υγιεινά. Αντικαταστήστε το αλάτι με μπαχάρι έντονης γεύσης, όπως κύμινο, σκόρδο, κάρι, πιπέρι κλπ. Το σκόρδο σε σκόνη ή το κρεμμύδι σε μορφή σκόνης, είναι το ιδανικό αντικαταστατό του αλατιού, εκτός από τη γεύση, δίνει την αίσθηση της συνήθειας που έχουν αποκτήσει όσοι μαγειρεύουν χρόνια, και είναι η κίνηση προσθήκης αλατιού στα φαγητά.

Αφαιρέστε τελείως το αλάτι από τα ζυμαρικά και αντικαταστήστε με μπαχαρικά, όπως ρίγανη, μαϊντανός, πιπέρι ή βασιλικό, το γευστικό αποτέλεσμα θα έχει την ίδια νοστιμιά.

Συνδυασμός μείγματος για να φτιάξετε μπαχαρικά για κοτόπουλο.

Αντικαταστήστε τη ζάχαρη με μπαχαρικά

Υπάρχουν αρκετά μπαχάρια με γλυκιά γεύση και είναι κατάλληλα για να μετριάσουν την ποσότητα ζάχαρης στη μαγειρική ή τη ζαχαροπλαστική. Τα μπαχαρικά αυτά είναι ο γλυκάνισος, η κανέλα, το γαρίφαλο, το τζίντζερ, το κάρδαμο και το μοσχοκάρυδο.