Ο σύγχρονος τρόπος διαβίωσης, η καθιστική ζωή και η ανθυγιεινή διατροφή, επηρεάζουν αρνητικά την υγεία του πεπτικού συστήματος. Το αποτέλεσμα είναι να προκαλούνται ανεπιθύμητα συμπτώματα, όπως φούσκωμα στο στομάχι, δυσπεψία, ακόμη και δυσκοιλιότητα. Στις περισσότερες περιπτώσεις, το πρόβλημα δημιουργείται από λανθασμένες διατροφικές επιλογές, έντονο άγχος και στρες ή την κακή ποιότητα ζωής. Η λύση για να βελτιώσουμε την πεπτική υγεία είναι απλή. Χρειάζεται να αλλάξουμε άμεσα τις καθημερινές συνήθειες που επιβαρύνουν τη λειτουργία του εντέρου και να τις αντικαταστήσουμε με άλλες που δρουν ευεργετικά στη λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος.

Για να αποφύγετε προβλήματα που δημιουργούνται κατά τη χώνευση των τροφίμων και να βοηθήστε το σώμα να απορροφήσει καλύτερα τα θρεπτικά συστατικά που παίρνουμε μέσω της διατροφής, ακολουθήστε τις χρήσιμες συμβουλές που παραθέτουμε στη συνέχεια.

Αξίζει να αναφέρουμε πως σημαντικό ρόλο παίζει η επαρκής ενυδάτωση, η σωματική άσκηση και η κατανάλωση τροφίμων με πλούσια περιεκτικότητα φυτικών ινών.

Βάλτε φυτικές ίνες στη διατροφή

Τα φρούτα και λαχανικά μέσα στη πληθώρα θρεπτικών συστατικών που παρέχουν στο σώμα, εμπεριέχουν σημαντική ποσότητα φυτικών ινών. Δεν είναι τυχαίο που οι διαιτολόγοι κρίνουν απαραίτητη την κατανάλωση τους σε καθημερινή βάση, και μάλιστα τα θεωρούν αναπόσπαστο κομμάτι της υγιεινής διατροφής. Υπάρχουν αρκετές επιλογές που θα μας δώσουν φυτικές ίνες και θα ενισχύσουν την υγεία του πεπτικού συστήματος. Μπορείτε να επιλέξετε ανάμεσα σε δημητριακά ολικής άλεσης, βρώμη, όσπρια, λιναρόσπορο, αποξηραμένα σύκα κ.α.

Παράλληλα συντελούν στη θεραπεία και πρόληψη διαφόρων πεπτικών παθήσεων όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, αιμορροΐδες κλπ. Η δράση τους δε σταματά εδώ, αφού κρίνονται αναγκαία στο αδυνάτισμα και τη διατήρηση φυσιολογικού βάρους.

Δείτε ποιες τροφές είναι πλούσιες σε φυτικές ίνες.

Διαλυτές και αδιάλυτες φυτικές ίνες

Είναι σημαντικό να καταναλώνουμε και τους 2 τύπους φυτικών ινών. Όμως, ποιες είναι οι διαφορές και γιατί χωρίζονται σε διαλυτές και αδιάλυτες;

Οι διαλυτές ίνες απορροφούν το νερό και αποκτούν μαλακή και κολλώδη υφή που μοιάζει με ζελέ. Επίσης, ενσωματώνονται με ουσίες όπως η χοληστερόλη και τα σάκχαρα και επιβραδύνουν την απορρόφηση τους. Αν γίνει επαρκής πρόσληψη, θα βοηθήσει στον έλεγχο της χοληστερίνης και τη ρύθμιση σακχάρου στο αίμα. Περιέχονται σε πολλές τροφές με πιο σημαντικές τη βρώμη, το κριθάρι, τα φρούτα, τα φασόλια και τον αρακά.

Οι αδιάλυτες ίνες (όπως συμπεραίνουμε και από την ονομασία τους), είναι ουσίες που δε διαλύονται όταν έρθουν σε επαφή με το νερό. Με αυτό τον τρόπο περνούν ακέραιες κατά την πέψη και διευκολύνουν τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Έτσι, συμβάλουν στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας και των δυσάρεστων συμπτωμάτων που προκαλεί. Θα τις βρείτε στους ξηρούς καρπούς, σε δημητριακά ολικής αλέσεως, σε φρούτα και λαχανικά, όπου συναντώνται συνήθως στα πιο σκληρά μέρη, όπως η φλούδα και τα κοτσάνια.

Σίγουρα τα βότανα για δυσκοιλιότητα και καλή λειτουργία του εντέρου θα βελτιώσουν τη λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος.

Οι δυο τύποι φυτικών ινών είναι απαραίτητη για να εξασφαλίσουμε καλύτερη υγεία του πεπτικού συστήματος.

Αν δε συνηθίζετε να λαμβάνετε επαρκή ποσότητα φυτικών ινών, ενδέχεται με την απότομη κατανάλωση να δημιουργηθεί (τις πρώτες ημέρες) έντονο φούσκωμα στο στομάχι. Θα χρειαστεί χρόνο για να προσαρμοστεί ο οργανισμός, γιαυτό πρέπει να πίνετε αρκετή ποσότητα νερού ώστε να γίνει πιο εύκολη η απομάκρυνση τους από το σώμα.

Καταναλώστε άφθονο νερό

Η κατανάλωση επαρκής ποσότητας νερού, ενισχύει την υγεία του πεπτικού συστήματος. Το νερό έχει την ιδιότητα να διαλύει τα λίπη και τις διαλυτές ίνες, με αποτέλεσμα να αποβάλλονται πιο εύκολα από το σώμα. Αυτό είναι αρκετό για να ενισχύσει την πεπτική υγεία, και φυσικά βοηθά στην απώλεια βάρους. Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη, είναι 6 – 8 ποτήρια(250ml) την ημέρα.

Διατροφικές επιλογές που βελτιώνουν την υγεία του πεπτικού συστήματος

Μοιράστε τα γεύματα ανά τακτά χρονικά διαστήματα και προσθέστε ενδιάμεσα 2 σνακ. 5 μερίδες φαγητού (3 κυρίως και 2 σνακ ενδιάμεσα των γευμάτων), είναι η ιδανική ποσότητα για να είμαστε πάντοτε χορτάτοι. Προσπαθήστε να μοιράσετε τις ώρες ανάμεσα στο πρωινό, το μεσημεριανό και το δείπνο και φροντίστε οι 5 μερίδες να πέφτουν συγκεκριμένη ώρα καθημερινά. Να θυμάστε, το βραδινό καταναλώνεται μέχρι τις 9 μ.μ.

Περιορίστε την κατανάλωση λίπους

Οι λιπαρές τροφές επιβραδύνουν τη διαδικασία της πέψης και συμβάλλουν στην πρόκληση της δυσκοιλιότητας. Γιαυτό, πρέπει να περιορίσετε το λίπος και να το αντικαταστήστε με τροφές που έχουν πλούσια περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες.

Καθώς η πρωτεΐνη είναι απαραίτητη για ισορροπημένη διατροφή και υπάρχει σε αφθονία στο κρέας, η κατανάλωση κρέατος κρίνεται αναγκαία έως και 2 φορές την εβδομάδα. Προτιμήστε άπαχο κρέας, για να αποφύγετε τη δυσπεψία και να βελτιώσετε τη λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος. Επιλέξτε ανάμεσα σε φιλέτο χοιρινού και πουλερικά χωρίς πέτσα, όπως κοτόπουλο ή γαλοπούλα.

Προβιοτικά

Τα υγιή βακτήρια που υπάρχουν στο πεπτικό σύστημα ονομάζονται προβιοτικά και ενισχύουν την υγεία του γαστρεντερικού συστήματος. Το άγχος, η κακή διατροφή, ακόμη και τα αντιβιοτικά, δημιουργούν προβλήματα στο στομάχι. Τα προβιοτικά συμβάλλουν στην πρόληψη των επιπτώσεων που δημιουργούνται στο στομάχι από τον ανθυγιεινό τρόπο ζωής. Επίσης, βοηθούν τον οργανισμό στην απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, ενισχύοντας το ανοσοποιητικό σύστημα. Φαίνεται πως μπορούν να συμβάλλουν στη διάσπαση της λακτόζης και ενδεχομένως να δρουν θετικά στη θεραπεία του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου.

Οι περισσότεροι, ήδη γνωρίζετε πως περιέχονται στο γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά και το κεφίρ. Καταναλώστε καθημερινά και αφήστε τα υγιή βακτήρια να δράσουν ευεργετικά στην υγεία του πεπτικού συστήματος.

Είναι πολύ σημαντικό να καθαρίστε το σώμα από βλαβερές τοξίνες, μάθετε πως να κάνετε αποτοξίνωση οργανισμού.

Τακτική σωματική άσκηση

Η γυμναστική βοηθά στην εκκένωση των τροφίμων και σε προβλήματα δυσκοιλιότητας. Αυτό σημαίνει πως συμβάλλει στην ενίσχυση της πεπτικής υγείας, και βοηθά να διατηρήσουμε τα κιλά μας σε φυσιολογικά επίπεδα. Η τακτική σωματική άσκηση κρίνεται απαραίτητη, καθώς παρέχει ευεξία και ανεβάζει τη διάθεση. Έτσι, εκτός ότι βοηθά στην καλύτερη λειτουργία του εντέρου, συμβάλλει να αποβάλλουμε το άγχος και το στρες. Όπως προαναφέραμε, το άγχος και το στρες είναι σημαντικοί παράγοντας που ζημιώνουν την υγεία του πεπτικού συστήματος.

Ανακεφαλαιώνοντας

Αντικαταστήστε από σήμερα κιόλας, τις επιβαρυντικές για τον οργανισμό συνήθειες και δείτε το φούσκωμα στο στομάχι να υποχωρεί και την υγεία του πεπτικού συστήματος να βελτιώνεται. Εκτός από τις πληροφορίες που αναφέραμε, είναι αρκετά σημαντικό να αποφύγετε την υπερβολική καφεΐνη ή την υπερκατανάλωση αλκοόλ, και επιβάλετε να κόψετε το κάπνισμα. Ποτά, τσιγάρα και καφές, επηρεάζουν τη λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος και ενδέχεται να προκαλέσουν καούρα και έλκος στομάχου.