Η φέτα, κατέχει αδιαμφισβήτητα, τον τίτλο της βασίλισσας του τυριού, για τους Έλληνες ανά τον κόσμο. Είναι ένα παραδοσιακό, συμπαγές τυροκομικό προϊόν, που ωριμάζει σε υγρό άλμης, με άσπρο χρώμα, ξεχωριστή γεύση, και είναι το πιο αναγνωρίσιμο και εμπορικό Π.Ο.Π (Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης) προϊόν της χώρας.

Η ιδιαίτερη και μοναδική γεύση (ήπια μέχρι και όξινη), ταιριάζει εξαιρετικά με πολλά φαγητά και αποτελεί ορόσημο της μεσογειακής διατροφής. Αυτό το ξεχωριστό είδος τυριού, ο «λευκός χρυσός της Ελλάδας», κάνει περήφανη την χώρα μας  σε όλο, σχεδόν τον πλανήτη, αφού αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εξαγωγικά προϊόντα και ίσως το πλέον αναγνωρισμένο ελληνικό τρόφιμο στον κόσμο.

Η φέτα στην διατροφή μας

Μπορεί ένα τυρί να είναι πραγματικά υγιεινό;

Η φέτα είναι αναμφισβήτητα, πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, ειδικά αν η παραγωγή της γίνεται από βιολογικό πρόβειο ή κατσικίσιο γάλα. Πιο κάτω θα παραθέσουμε τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία, αυτού του μοναδικού είδους τυριού:

Εξαιρετική πηγή:

  • Πρωτεΐνης (14 gr. ανά φλιτζάνι)
  • Ριβοφλαβίνης (1,3 gr. ανά φλιτζάνι)
  • Βιταμίνης Β12 (2,5 mcg ανά φλιτζάνι)
  • Ασβεστίου (739 mg ανά φλιτζάνι)
  • Φωσφόρου (506 mg ανά φλιτζάνι)

Υψηλή σε:

  • Χοληστερόλη (133 mg ανά φλιτζάνι)
  • Νάτριο (167 mg ανά ποτήρι)

Όπως διαπιστώνουμε, η σύσταση της  αποτελείται κυρίως από ωφέλιμα συστατικά, ωστόσο η φέτα έχει και άλλες μοναδικές ιδιότητες που την καθιστούν άξια να χαρακτηρίζεται, ως το πιο υγιεινό τυρί.

Διαβάστε επίσης: Κατσικίσιο τυρί – Λιπαρά και διατροφική αξία.

Τα 5 σημαντικότερα οφέλη που προφέρει στον οργανισμό

  • Ιδανική για άτομα που έχουν δυσανεξία σε αγελαδινά γαλακτοκομικά προϊόντα

Ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού, εμφανίζει δυσκολία στην πέψη προϊόντων με βάση το αγελαδινό γάλα. Η αυθεντική φέτα παρασκευάζεται κυρίως από πρόβειο (ή από κατσικίσιο) γάλα, το όποιο είναι ιδιαίτερα εύπεπτο από το στομάχι. Συνεπώς η φέτα μπορεί να καταναλωθεί άφοβα, από άτομα που έχουν δυσανεξία στο αγελαδινό γάλα.

Καλό θα ήταν να μην αγοράζετε τυρί που παράγεται από γάλα αγελάδας, καθώς η γεύση και το άρωμα του, διαφέρει πολύ από τη γνήσια φέτα. Επιπλέον για να επιτευχθεί το λευκό χρώμα, χρησιμοποιούνται χρωστικές ουσίες, που ναι μεν δίνουν πρόσκαιρα την απόχρωση που χρειάζεται, αλλά, έπειτα από λίγο χρονικό διάστημα, το τυρί αλλοιώνεται και κιτρινίζει.

  • Συνδυασμός ιστιδίνης και βιταμίνης Β6

Η ιστιδίνη είναι ένα απαραίτητο πρωτεϊνικό α-αμινοξύ (ειδικά για τα παιδιά). Δεν μπορεί να παραχθεί από τον οργανισμό μας, συνεπώς πρέπει να το λάβουμε μέσω της διατροφής. Η βιταμίνη Β6 είναι ζωτικής σημασίας, καθώς δρα σαν συνένζυμο, μετατρέποντας τα λίπη, τις πρωτεΐνες και τους υδατάνθρακες των τροφών, σε ενέργεια. Επίσης, είναι βασικό θρεπτικό συστατικό για την υγεία των ματιών, των μαλλιών, του δέρματος και του ήπατος.

Ο συνδυασμός ιστιδίνης και βιταμίνης Β6 δημιουργεί ισταμίνες, ουσίες που έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, αποτρέποντας έτσι την εμφάνιση χρόνιων παθήσεων. Βέβαια, όπως έχουμε αναφέρει και σε παλαιότερα άρθρα, οι βραχυπρόθεσμες φλεγμονές, είναι απαραίτητες, αφού μπορούν να επουλώσουν άμεσα πληγές.

Η κατανάλωση φέτας μαζί με τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, όπως φρούτα και λαχανικά, μπορεί να βελτιώσει την υγεία του ανοσοποιητικού.

Μελέτες έδειξαν,  πως τα τρόφιμα με ιστιδίνη και βιταμίνη B6 είναι ωφέλιμα για τη θεραπεία, τη βελτίωση και την αποκατάσταση προβλημάτων, που προκύπτουν ύστερα από κόπωση.

Υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη

Κάθε κύτταρο του σώματος μας περιέχει πρωτεΐνη. Έτσι λοιπόν, χρειαζόμαστε την πρωτεΐνη για την αποκατάσταση των κυττάρων, καθώς και για την δημιουργία νέων, αφού λειτουργούν ως ένζυμα, αντισώματα και αγγελιοφόροι. Ας μην ξεχνάμε, πως τα κύτταρα είναι υπεύθυνα και για την σωστή λειτουργία του ανοσολογικού συστήματος.

Διαβήτης τύπου 2

Ερευνητές έχουν διαπιστώσει πως η πρωτεΐνη που προέρχεται από γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως για παράδειγμα αυτή του τυριού,  μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη, τύπου 2. Πιο συγκεκριμένα, ο συνδυασμός της πρωτεΐνης αυτής, με σάκχαρα ασβεστίου, μαγνήσιο, κάλιο ή ειδικών λιπαρών οξέων, συμβάλλουν στον έλεγχο των τιμών της γλυκόζης, καθώς και της έκκρισης ινσουλίνης από τον οργανισμό, εξαλείφοντας έτσι τη πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.

Ασβέστιο και υγεία των οστών

Η φέτα, είναι χωρίς αμφιβολία, μια καλή πηγή ασβεστίου. Το 99% των αποθεμάτων ασβεστίου του σώματός μας, βρίσκεται στα οστά και τα δόντια. Καθημερινά, υπάρχει απώλεια ασβεστίου μέσω του δέρματος, των μαλλιών, των νυχιών και του ιδρώτα. Δυστυχώς ο οργανισμός μας δεν έχει την ικανότητα να παράγει ασβέστιο και να το αντικαταστήσει, οπότε είτε το λαμβάνει μέσω των τροφών, είτε το σώμα μας το »κλέβει» από τα οστά μας. Το αποτέλεσμα είναι να γινόμαστε επιρρεπείς σε κατάγματα και τραυματισμούς των οστών, ενώ μακροπρόθεσμα οδηγούμαστε σε οστεοπόρωση.
Αξίζει να σημειωθεί, πως το ασβέστιο χωρίς τη βιταμίνη D  και το μαγνήσιο, δεν μπορεί να δράσει ευεργετικά στον οργανισμό.

Βιταμίνη Α

Πρόκειται για μια λιποδιαλυτή βιταμίνη, που είναι απαραίτητη για την ανοσοποιητική λειτουργία, την όραση και την αναπαραγωγή των κυττάρων. Η φέτα είναι μια εξαιρετική πηγή βιταμίνης Α.  Η περιεκτικότητα του τυριού σε λιπαρά, βοηθά στην καλύτερη απορρόφηση της από τον οργανισμό μας.

Όπως αναφέραμε νωρίτερα, πέρα από τα θρεπτικά συστατικά, η φέτα παραμένει ένα τυρί, ένα αλμυρό τυρί. Συνεπώς μπορείτε να την απολαύσετε πάνω σε μια πίτσα, σε μία σαλάτα, σε μια μπρουσκέτα ή ακόμη και μαζί με φρέσκα φρούτα.

Συμβουλές για να αγοράσετε φέτα καλής ποιότητας

  • Επιλέξτε ελληνική φέτα. Το αυθεντικό προϊόν έχει την ελληνική σημαία στην συσκευασία του.
  • Προτιμήστε τυρί από πρόβειο ή κατσικίσιο γάλα.  Η ελληνική φέτα παρασκευάζεται από γάλα πρόβειο, κατσικίσιο ή από συνδυασμό αυτών των δύο.

Προσέξτε:

  • Να έχει πιστοποίηση ως βιολογικό προϊόν
  • Το κιτρίνισμα. Η φέτα πρέπει να είναι πάντα άσπρη και να αποθηκεύεται σε άλμη
  • Να έχει μικροσκοπικές τρύπες στην επιφάνεια και να μην διαλύεται πολύ εύκολα

Η εξαιρετικά εύθραυστη φέτα, φανερώνει ότι πιθανότατα έγινε με τη χρήση αγελαδινού γάλακτος.

Τέλος, η φέτα έχει πολλά οφέλη και αν η κατανάλωση της γίνεται με μέτρο, τότε μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωση της υγείας μας. Ακόμη και μια μικρή ποσότητα μπορεί να δώσει υπέροχη γεύση και στο πιο «βαρετό» φαγητό!