Ο όρος «αλκαλική διατροφή», μπήκε στη ζωή μας τα τελευταία χρόνια. Αν και το θέμα της υγιεινής διατροφής, απασχολούσε τον άνθρωπο από αρχαιοτάτων χρόνων. Όταν αναφερόμαστε στην αλκαλική διατροφή, πρέπει να γνωρίζουμε, πως δεν έχουμε να κάνουμε με  άλλη μία δίαιτα που οδηγεί στην απώλεια βάρους. Αντιθέτως, ο στόχος είναι να μειώσει τον κίνδυνο εκδήλωσης ασθενειών και πολλές φορές να καταπολεμήσει τις ήδη υπάρχουσες μακροχρόνιες παθήσεις.

Αυτό συμβαίνει διότι η αλκαλική διατροφή εξισορροπεί το pH του σώματος, οδηγώντας στη μείωση της νοσηρότητας και της θνησιμότητας από πολυάριθμες χρόνιες παθήσεις όπως, διαβήτης, υπέρταση, αρθρίτιδα και ανεπάρκεια βιταμίνης D. Ουσιαστικά η αλκαλική διατροφή, είναι το είδος της διατροφής εκείνο, που διατηρεί το pH του οργανισμού μας σε ισορροπία, έτσι ώστε να παραμείνουν υγιή, τα κύτταρα και οι ιστοί μας.

Τι είναι η αλκαλική διατροφή;

Η αλκαλική διατροφή βοηθά στην ισορροπία του επιπέδου pH των υγρών του σώματος, συμπεριλαμβανομένου του αίματος και των ούρων. Η καλή λειτουργία όλων των ζωντανών οργανισμών, εξαρτάται από τη διατήρηση των κατάλληλων επιπέδων pH. Συχνά αναφέρεται, ότι η ασθένεια και η διαταραχή, δεν μπορούν να ριζώσουν σε ένα σώμα που έχει ισορροπημένο pH.

Πολλοί επιστήμονες διαφωνούν με μια τέτοια άποψη, ωστόσο όλοι επιβεβαιώνουν, ότι ο ανθρώπινος οργανισμός απαιτεί πολύ αυστηρά ελεγχόμενο pH του αίματος, περίπου στο 7,4 . Το pH μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ 7,35 έως 7,45, και διαμορφώνεται ανάλογα με την ώρα της ημέρας, τη διατροφή, το τελευταίο γεύμα και το τελευταίο μπάνιο.

Τι σημαίνει «επίπεδο pH»

Η συντομογραφία pH, προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων Potential of Hydrogen, και είναι ουσιαστικά ένας δείκτης, που μας δείχνει το πόσο όξινη ή αλκαλική είναι μια χημική ουσία, εξ’ ου και αναφέρεται ως ενεργός οξύτητα. Η έννοια και η κλίμακα του pH, επινοήθηκε το 1909, από τον Δανό χημικό, Sorensen. Τιμές μεταξύ 0-6,9 δηλώνουν ότι το συστατικό είναι όξινο, το 7 ουδέτερο και οτιδήποτε παραπάνω από αυτό (μέχρι 14) είναι βασικό. Βασικά και αλκαλικά είναι συνώνυμα. Όπως αναφέραμε και πιο πάνω το pH του αίματος είναι ελαφρώς αλκαλικό, στο 7,4, ενώ το pH του οξέος του στομάχου είναι πιο χαμηλό, γύρω στο 3,5.

Ακόμη και οι πολύ μικρές μεταβολές στο επίπεδο pH, μπορούν να προκαλέσουν σημαντικά προβλήματα.

Αλκαλική διατροφή – τα οφέλη

Προστατεύει την οστική πυκνότητα και τη μυική μάζα

Η πρόσληψη ανόργανων ουσιών, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην  ανάπτυξη και τη συντήρηση των οστικών δομών. Έρευνες έχουν δείξει, ότι η κατανάλωση αλκαλικών τροφών όπως, φρούτα και λαχανικά, συμβάλλει στην προστασία του οργανισμού από τη μείωση της οστικής δύναμης και της απώλειας μυικού ιστού.

Η αλκαλική διατροφή, βοηθά στην εξισορρόπηση των αναλογιών των μεταλλικών στοιχείων,  που είναι σημαντικά για την κατασκευή των οστών και τη διατήρηση της άλιπης μυικής μάζας, συμπεριλαμβανομένου του μαγνησίου και του φωσφόρου. Οι αλκαλικές τροφές συμβάλλουν επίσης, στη βελτίωση της παραγωγής αυξητικών ορμονών και βιταμίνης D, η οποία προστατεύει περαιτέρω τα οστά, εκτός από την άμβλυνση πολλών άλλων χρόνιων παθήσεων.

Μειώνει τον κίνδυνο για εγκεφαλικό επεισόδιο και υπέρταση

Μία από τις αντιγηραντικές επιδράσεις της αλκαλικής διατροφής, είναι ότι μειώνει τις φλεγμονές και αυξάνει την παραγωγή αυξητικής ορμόνης. Αυτό έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει την καρδιαγγειακή λειτουργία και προσφέρει προστασία από κοινά προβλήματα όπως, η υψηλή χοληστερόλη, η υπέρταση (υψηλή αρτηριακή πίεση), οι πέτρες στα νεφρά, το εγκεφαλικό επεισόδιο καθώς και η απώλεια μνήμης.

Μειώνει τον χρόνιο πόνο και τις φλεγμονές

Σύμφωνα πάντα με μελέτες έχει βρεθεί ότι, η οξέωση συμβάλλει στον χρόνιο πόνο στην πλάτη, στους πονοκεφάλους, στους μυϊκούς σπασμούς, στα εμμηνορροϊκά συμπτώματα, στη φλεγμονή και στον πόνο των αρθρώσεων.

Έρευνα που διεξήχθη στην Γερμανία έδειξε ότι, η πλειοψηφία των ασθενών με χρόνιο πόνο στην πλάτη, που έλαβε αλκαλικό συμπλήρωμα ημερησίως για τέσσερις εβδομάδες,  ανέφερε σημαντική μείωση του πόνου.

Βελτίωση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού και προστασία κατά του καρκίνου

Όταν τα κύτταρα δεν διαθέτουν αρκετά μεταλλικά στοιχεία για να απορρίψουν σωστά τα απόβλητα, τότε το σώμα παρουσιάζει δυσλειτουργίες. Η απώλεια των μεταλλικών στοιχείων, έχει ως αποτέλεσμα, τη μη απορρόφηση των βιταμινών. Ενώ οι τοξίνες και οι παθογόνοι οργανισμοί συσσωρεύονται στο σώμα, αποδυναμώνοντας έτσι το ανοσοποιητικό σύστημα.

Έρευνα που δημοσιεύθηκε σε Βρετανικό περιοδικό έδειξε ότι, ο καρκινικός κυτταρικός θάνατος, ήταν πιο πιθανό να εμφανιστεί σε ένα μη αλκαλικό σώμα. Η πρόληψη του καρκίνου έχει συσχετιστεί με την αλκαλική μετατόπιση του pH, λόγω μεταβολής των ηλεκτρικών φορτίων και της απελευθέρωσης βασικών πρωτεϊνικών συστατικών.

Ενισχύει την απορρόφηση βιταμινών και εμποδίζει την ανεπάρκεια μαγνησίου

Για τη λειτουργία πολλών σωματικών διεργασιών, απαιτείται η αύξηση μαγνησίου. Αρκετοί παρουσιάζουν ανεπάρκεια σε αυτό το στοιχείο, με αποτέλεσμα να έχουν καρδιακές επιπλοκές, μυϊκούς πόνους, πονοκεφάλους, προβλήματα ύπνου και άγχος. Μαγνήσιο απαιτείται επίσης και για την ενεργοποίηση της βιταμίνης D ή για να αποτραπεί η ανεπάρκεια της. Καθώς η βιταμίνη D αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τη γενική ανοσολογική και ενδοκρινική λειτουργία.

Διατήρηση υγιούς βάρους

Ο περιορισμός των όξινων τροφών και η κατανάλωση αλκαλικών τροφίμων, μπορεί να προστατεύσει το σώμα από την παχυσαρκία. Δεδομένου ότι τα αλκαλικά τρόφιμα είναι αντιφλεγμονώδη, η κατανάλωση αλκαλικής διατροφής, δίνει στο σώμα την ευκαιρία να επιτύχει τα κανονικά επίπεδα λεπτίνης και να παίρνει μόνο τις θερμίδες που χρειάζεται.

Τα καλύτερα αλκαλικά τρόφιμα

Φρέσκα φρούτα και λαχανικά όπως:

  • μανιτάρια
  • εσπεριδοειδή
  • σταφίδες
  • σπανάκι
  • γκρέιπφρουτ
  • ντομάτες
  • αβοκάντο
  • μαύρο ραπανάκι
  • αγγούρι
  • μπρόκολο
  • ρίγανη
  • ελιά
  • σέλινο
  • λάχανο
  • σύκο
  • καρπούζι
  • ώριμες μπανάνες

Ωμά τρόφιμα

  • χυμοί
  • λαχανικά στον ατμό

Φυτικές πρωτεΐνες

  • αμύγδαλα
  • φασόλια

Αλκαλικό νερό. Προσθέτοντας στο νερό (εμφιαλωμένο ή της βρύσης) λίγες σταγόνες pH, λεμόνι ή σόδα μπορείτε να αυξήσετε την αλκαλικότητα του.

Όξινα τρόφιμα

  • τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε νάτριο
  • μεταποιημένα δημητριακά (π.χ νιφάδες καλαμποκιού)
  • αυγά
  • φακές
  • ποτά με καφεΐνη και αλκοόλ
  • βρώμη και προϊόντα ολικής αλέσεως
  • γάλα – τα πλούσια σε ασβέστιο γαλακτοκομικά προϊόντα προκαλούν υψηλά επίπεδα οστεοπόρωσης. Αυτό συμβαίνει γιατί δημιουργούν οξύτητα στο σώμα. Όταν το αίμα γίνει αρκετά όξινο, θα »κλέψει» το ασβέστιο (μια αλκαλική ουσία) από τα οστά, για να προσπαθήσει να εξισορροπήσει το επίπεδο του pH.  Συνεπώς, ο καλύτερος τρόπος για την πρόληψη της οστεοπόρωσης είναι να φάτε πολλά πράσινα λαχανικά.
  • φιστίκια και καρύδια
  • ρύζι και ψωμί

Συνήθειες που προκαλούν οξύτητα στον οργανισμό

  • αλκοόλ και χρήση ναρκωτικών
  • υψηλή πρόσληψη καφεΐνης
  • υπερβολική χρήση αντιβιοτικών
  • τεχνητά γλυκαντικά
  • χρόνιο άγχος
  • χαμηλά επίπεδα ινών στη διατροφή
  • έκθεση σε ακτινοβολία
  • χρωστικές τροφίμων και συντηρητικά
  • φυτοφάρμακα
  • επεξεργασμένα τρόφιμα
  • μικρή αναπνοή

Προφυλάξεις στην αλκαλική διατροφή

Ορισμένα τρόφιμα στον όξινο κατάλογο όπως, τα αυγά και τα καρύδια, ίσως σας εξέπληξαν. Μπορεί να είναι όξινα, ωστόσο μην τα αφαιρέσετε από τις διατροφικές σας συνήθειες. Καθώς περιέχουν μια σειρά από άλλα οφέλη για την υγεία, όπως ω-3 λιπαρά οξέα τα οποία είναι πολύτιμα για τον οργανισμό. Στην ουσία, αυτό που αναζητούμε είναι μια ισορροπημένη διατροφή, που θα περιλαμβάνει τόσο αλκαλικές (μεγαλύτερη ποσότητα) όσο και όξινες τροφές (μικρότερη ποσότητα).