Οι χουρμάδες αποτελούν καρπό ενός φοινικόδεντρου (χουρμαδιά) που ευδοκιμεί στις τροπικές περιοχές. Πρόκειται για ένα ανθοφόρο είδος, που ανήκει  στην οικογένεια των φοινίκων Arecacea. Υπάρχουν πάνω από 2.000 ποικιλίες χουρμάδων, ωστόσο οι χουρμάδες Medjool είναι οι πιο δημοφιλείς, καθώς έχουν εξαιρετικά γλυκιά γεύση και ιδιαίτερο βαθύ, πορτοκαλί χρώμα.

Οι χουρμάδες μεταφέρθηκαν στην Δυτική Αμερική από τους Ισπανούς ιεραποστόλους, στα τέλη του 17ου αιώνα. Η ποικιλία Medjool αναπτύχθηκε στο Μαρόκο και εισήχθη στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1927, όταν βλαστοί του φυτού φυλάχτηκαν στη Νεβάδα για 7 χρόνια. Το 1935, όσα φυτά επιβίωσαν, μεταφέρθηκαν στη Νότια Καλιφόρνια, όπου και έγινε η καλλιέργεια τους. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ποικιλία medjools δεν είναι μόνο μία από τις πιο σημαντικές ποικιλίες, αλλά είναι και η μοναδική που μπορεί να καταναλωθεί φρέσκια.

Το διατροφικό προφίλ των χουρμάδων

Οι χουρμάδες καταναλώνονται, ως επί το πλείστον, αποξηραμένοι και με αυτό το δεδομένο, η περιεκτικότητα τους σε θερμίδες είναι υψηλότερη σε σχέση με τα περισσότερα φρέσκα φρούτα.

Η πλειοψηφία των θερμίδων προέρχεται από υδατάνθρακες, ενώ οι υπόλοιπες από τις πρωτεΐνες. Παρά την υψηλή περιεκτικότητα τους σε θερμίδες, οι χουρμάδες περιέχουν ορισμένες πολύ σημαντικές βιταμίνες και μέταλλα. Πιο συγκεκριμένα, 100 γραμμάρια αποξηραμένου φρούτου παρέχει στον οργανισμό τα παρακάτω θρεπτικά στοιχεία:

  • Θερμίδες: 277
  • Φυτικές ίνες: 7 γραμμάρια
  • Υδατάνθρακες: 75 γραμμάρια
  • Πρωτεΐνες: 2 γραμμάρια
  • Κάλιο: 20% της Ημερήσια Συνιστώμενης Πρόσληψης
  • Μαγνήσιο: 15% της Ημερήσια Συνιστώμενης Πρόσληψης
  • Βιταμίνη Β6: 15% της Ημερήσια Συνιστώμενης Πρόσληψης
  • Σίδηρος: 10% της Ημερήσια Συνιστώμενης Πρόσληψης
  • Χαλκός: 20% της Ημερήσια Συνιστώμενης Πρόσληψης
  • Μαγγάνιο: 20% της Ημερήσια Συνιστώμενης Πρόσληψης

Με μόνο 30% υγρασία στην σύστασή τους, οι χουρμάδες αποτελούν το μοναδικό «φυσικά αποξηραμένο» φρούτο!

χουρμάδεσ

Οφέλη

Οι χουρμάδες διακρίνονται για τα εξαιρετικά οφέλη που προσφέρουν στον οργανισμό μας. Πιο αναλυτικά:

Πλούσιοι σε αντιοξειδωτικά

Τα αντιοξειδωτικά προστατεύουν τα κύτταρα του οργανισμού από τις ελεύθερες ρίζες, οι οποίες είναι ασταθή μόρια, που προκαλούν αρνητικές αντιδράσεις στο σώμα και  οδηγούν σε σοβαρές παθήσεις.

Συγκριτικά με παρόμοια είδη αποξηραμένων φρούτων, όπως τα σύκα και τα δαμάσκηνα, οι χουρμάδες έχουν το υψηλότερο ποσοστό αντιοξειδωτικών.

Τα τρία ισχυρά αντιοξειδωτικά που βρίσκονται στους χουρμάδες:

Φλαβονοειδή: Αντιοξειδωτικά που βοηθούν στη μείωση της φλεγμονής, ενώ έχουν μελετηθεί λεπτομερώς και για την ευεργετική δράσης τους, στην αντιμετώπιση του διαβήτη και της νόσου Alzheimer.

Καροτενοειδή: Έχει αποδειχθεί ότι προάγουν την υγεία της καρδιάς και μειώνουν τον κίνδυνο που συνδέεται με διαταραχές των ματιών, συμπεριλαμβανομένης της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας.

Φαινολικό οξυ: Ιδιαίτερα δημοφιλές για τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του. Παράλληλα, συμβάλλει στην πρόληψη του καρκίνου και των καρδιαγγειακών παθήσεων.

Φυσική πηγή ενέργειας

Οι χουρμάδες είναι πλούσιοι σε φυσικά σάκχαρα, όπως γλυκόζη, φρουκτόζη και σακχαρόζη. Συστατικά, που δίνουν την απαραίτητη ενέργεια που χρειάζεται ο οργανισμός, για να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις της ημέρας.

Κατά της δυσκοιλιότητας

Συχνά αναφέρονται και ως φυσικό καθαρτικό, καθώς η υψηλή περιεκτικότητα τους σε διαλυτές φυτικές ίνες, προάγει την άνετη διέλευση των τροφίμων στην εντερική οδό και κατά συνέπεια την σωστή λειτουργία του πεπτικού συστήματος.

Αποτρέπει την εμφάνιση διαφόρων μορφών καρκίνου

Σύμφωνα με έρευνες, οι χουρμάδες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη κατά του καρκίνου. Δρουν ως φυσικό τονωτικό και πολλές φορές τα αποτελέσματα τους, συγκριτικά με αυτά των φαρμάκων, φαίνονται να είναι πιο άμεσα. Δεν έχουν παρενέργειες, δεδομένου ότι είναι μια φυσική πηγή, ενώ μπορούν και να αφομοιωθούν εύκολα και γρήγορα από τον οργανισμό.

Προάγουν ένα υγιές νευρικό σύστημα

Οι βιταμίνες που περιέχονται στην χημική δομή των χουρμάδων, προάγουν ένα υγιές νευρικό σύστημα και βελτιώνουν την ταχύτητα της εγκεφαλικής δραστηριότητας. Ως εκ τούτου, αποτελούν μια εξαιρετική τροφή για όλους μας, καθώς όσο μεγαλώνουμε, το νευρικό μας σύστημα εξασθενεί.

Φυσική αντιμετώπιση της διάρροιας

Άλλο ένα πολύτιμο συστατικό, που περιέχεται στην σύσταση των χουρμάδων, είναι το κάλιο. Το κάλιο, εκτός από την ιδιότητα του να μειώνει τον κίνδυνο εκδήλωσης εγκεφαλικού επεισοδίου και άλλων ασθενειών που σχετίζονται με την καρδιά, είναι ένα από τα πιο δραστικά στοιχεία για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της διάρροιας. Παράλληλα, οι φυτικές ίνες, τους καθιστούν ως ένα από τα πιο εύπεπτα φρούτα, γεγονός που ενισχύει την σωστή λειτουργία του εντέρου, βοηθώντας με αυτόν τον τρόπο στην άμεση ανακούφιση της χρόνιας διάρροιας.

Ασπίδα προστασίας για την αναιμία

Οι χουρμάδες έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ανόργανα στοιχεία, τα οποία διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην υγεία του οργανισμού. Ωστόσο, την διαφορά στα στοιχεία αυτά, την κάνει ο σίδηρος, του οποίου τα υψηλά επίπεδα, καθιστούν τους χουρμάδες ένα τέλειο συμπλήρωμα διατροφής για όσους πάσχουν από αναιμία. Εκτός από την αύξηση των επιπέδων του σιδήρου, τονώνει την ενέργεια και μειώνει το αίσθημα της κόπωσης.

Ισχυρά οστά

Οι σημαντικές ποσότητες μετάλλων, που βρίσκονται στους χουρμάδες, είναι αυτές που τους δίνουν το χαρακτηριστικό της υπερ-τροφής. Συστατικά όπως σελήνιο, μαγγάνιο, μαγνήσιο και χαλκός αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της υγιούς ανάπτυξης των οστών, προλαμβάνοντας έτσι, την εμφάνιση επώδυνων ασθενειών, συμπεριλαμβανομένης της οστεοπόρωσης.

Φάρμακο για την δηλητηρίαση

Οι χουρμάδες έχουν αξιοποιηθεί και ως φυσικό φάρμακο στην αντιμετώπιση της αλκοολικής δηλητηρίασης. Έχει αποδειχθεί, ότι η κατανάλωση τους έπειτα από υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, μπορεί να προσφέρει άμεση ανακούφιση από τα δυσάρεστα συμπτώματα. Ωστόσο, στο σημείο αυτό είναι σημαντικό να αναφέρουμε, ότι στην περίπτωση μιας δηλητηρίασης, δεν περιοριζόμαστε στην κατανάλωση των χουρμάδων, αλλά φροντίζουμε για την άμεση ιατρική περίθαλψη του ασθενή.

Ιδανικό φρούτο για διαβητικούς

Παρά την μεγάλη ποσότητα σακχάρων, οι χουρμάδες έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη. Αυτό σημαίνει, ότι με την κατανάλωση τους δεν προκαλείται αύξηση της γλυκόζης στο αίμα. Γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό για τα άτομα που πάσχουν από διαβήτη τύπου 2. Ωστόσο, η πρόσληψη τους πρέπει να γίνεται με μέτρο και να αποτελεί μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής.

Οι χουρμάδες στην καθημερινή διατροφή

Οι χουρμάδες μπορούν να γίνουν ένα εξαιρετικό και υγιεινό  σνακ. Μπορούν να συνδυαστούν με αμύγδαλα, καρύδια και διάφορους σπόρους. Μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν σε σάλτσες, σαλάτες  και μαρινάδες, προκειμένου να δοθεί μια γλυκιά νότα στο πιάτο, ενώ συχνά αποτελούν βασικό συστατικό στην παρασκευή επιδορπίων, μπισκότων, ψωμιού, ακόμη και πικάντικων πιάτων.

Εγκυμοσύνη

Έρευνες απέδειξαν, ότι η κατανάλωση χουρμάδων από έγκυες, ειδικά τις τελευταίες 4 εβδομάδες της κύησης, συνέβαλλε σε έναν ευκολότερο και μικρότερης διάρκειας τοκετό. Ωστόσο, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στην πρόσληψη θερμίδων, έτσι ώστε να αποφευχθεί οποιοσδήποτε κίνδυνος.

Επιλογή και αποθήκευση

Επιλέξτε χουρμάδες που έχουν λαμπερό χρώμα και ομοιόμορφη όψη. Μπορείτε να τους διατηρήσετε σε αεροστεγές δοχείο για αρκετούς μήνες ή στην ψύξη για έναν χρόνο.

Παρενέργειες-Αντενδείξεις

Οι χουρμάδες μπορεί να είναι ένα πολύ νόστιμο φρούτο και να προσφέρει πολλά οφέλη στον οργανισμό, ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση τους ενδέχεται να έχει δυσάρεστα, για την υγεία, αποτελέσματα. Πιο συγκεκριμένα:

  • Αύξηση του σακχάρου στο αίμα
  • Πόνο στο στομάχι
  • Αύξηση βάρους
  • Αλλεργίες
  • Διάρροια
  • Κοιλότητες στα δόντια

*Το άρθρο έχει καθαρά πληροφοριακό χαρακτήρα και δεν θεωρείται σε καμία περίπτωση ιατρική συμβουλή. Πριν χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε σκεύασμα, συμβουλευτείτε τον γιατρό ή τον φαρμακοποιό σας.