Τα οφέλη που προσφέρουν τα φρούτα στην συνολική υγεία του ανθρώπου, είναι λίγο έως πολύ γνωστά, όχι μόνο στην επιστημονική κοινότητα, αλλά και σε όσους τα καταναλώνουν σε ημερήσια βάση. Ένα από τα πολύ ωφέλιμα φρούτα είναι και ο ανανάς, που ξεχωρίζει για την ιδιαίτερη γεύση, τα πλούσια θρεπτικά στοιχεία και τις χαμηλές θερμίδες του.

Ο ανανάς (Ananas) είναι ένα ποώδες τροπικό φυτό που ανήκει στην οικογένεια των Βρομελίδων και κατάγεται από την Βραζιλία, την Βολιβία και την Παραγουάη. Το γένος του, μάλιστα, περιλαμβάνει 5 διαφορετικά είδη. Τα πιο γνωστά από αυτά είναι ο Ανανάς ο εύκομος (Ananas comosus) και ο Ανανάς ο ήμερος (Ananas sativus).

Ο καρπός του φρούτου είναι αρωματικός, γλυκός και σαρκώδης και αποτελείται από πολλαπλά συνενωμένα μούρα. Ως γνωστόν, το σχήμα του μοιάζει με τεράστιο κουκουνάρι και το «στέμμα» των φύλλων του στην κορυφή του φροούτου, χρησιμοποιείται για φύτευση. Είναι ένα ιδιαίτερα γνωστό φρούτο, τόσο για την γεύση του, όσο και για την αντιοξειδωτική δράση και τα πλούσια διατροφικά οφέλη του.

Για να το καταναλώσετε μπορείτε να το φάτε φρέσκο ή μαγειρεμένο, κονσερβοποιημένο, αποξηραμένο ή να φτιάξετε δροσιστικό χυμό. Πρόκειται για ένα φρούτο εξαιρετικά χρήσιμο και «περιζήτητο», τόσο στην μαγειρική, όσο και στην ζαχαροπλαστική.

φυτό ανανάς

Καθώς πρόκειται για θάμνο, δεν ξεπερνά σε ύψος το 1.5m, ενώ τα φύλλα του έχουν σχετικά μακρύ μήκος και ξιφοειδές σχήμα. Όπως κάθε φυτό, έτσι και ο ανανάς αναπτύσσει άνθη που συνθέτουν τον καρπό του, ο οποίος έχει πλούσια και σύνθετη ταξιανθία. Αποτελείται από επιμέρους καρπούς, οι οποίοι μοιάζουν με μούρα και όλοι μαζί είναι προσκολλημένοι τόσο μεταξύ τους, όσο και με τον άξονα που καταλήγει στον θύσανο των φύλλων.

Η ανθοφορία και καρποφορία, γίνεται στα πρώτα δυόμιση χρόνια και για τον πολλαπλασιασμό του, μπορεί κανείς να αποκόψει το «στέμμα» και να το τοποθετήσει σε νερό μέχρι να βγάλει ρίζες, έπειτα μπορεί να γίνει μεταφύτευση  σε γλάστρα. Επειδή το φυτό κατάγεται από την Λατινική Αμερική, η καλλιέργειά του ενδείκνυται σε περιοχές με θερμό και υγρό κλίμα. Στις μέρες μας καλλιεργείται σε όλα τα μέρη του κόσμου μέσα θερμοκήπια.

Γνωρίζατε ότι: Τα φύλλα του επεξεργάζονται κατάλληλα με σκοπό την παραγωγή ινών ύφανσης, που ονομάζονται Piña. Οι ίνες αυτές χρησιμοποιούνται ως βασικό υλικό ύφανσης στις Φιλιππίνες!

Ο ανανάς είχε τη δική του ιστορία

Το όνομα του ανανά προέρχεται από την λέξη «Νανάς»,  παλιά τοπική διάλεκτο της Βραζιλίας, και σημαίνει «εξαιρετικό φρούτο». Στα ισπανικά λέγεται “Piña”, που σημαίνει «κουκουνάρι», λόγω της εξωτερικής ομοιότητας με αυτό. Η ομοιότητα αυτή ενέπνευσε τους Ευρωπαίους, οι οποίοι το απέδωσαν στα αγγλικά ως “pineapple”.

ανανάς σε φέτες

Ο ανανάς είναι τροπικό φρούτο που σταδιακά διαδόθηκε σε όλη την Νότια Αμερική. Με την ανακάλυψη του από τον Χριστόφορο Κολόμβο τον 15ο αιώνα, ονομάστηκε «πεύκο των ινδιάνων» και ήταν το πρώτο βρομελοειδές φυτό που ήρθε από τον Νέο Κόσμο, στην Ευρώπη. Κατά τον 17ο αιώνα, η φήμη του επεκτάθηκε στην Ινδία και τις Φιλιππίνες, από τα ταξίδια των Πορτογάλων.

Ο πρώτος ανανάς καλλιεργήθηκε στην Ευρώπη στα τέλη του 17ου αιώνα και συγκεκριμένα στην Ολλανδία. Το φρούτο έγινε γρήγορα σύμβολο πλούτου, επειδή η καλλιέργειά του απαιτούσε εύκρατο κλίμα και επομένως αναπτυγμένο και δαπανηρό εξοπλισμό. Η ιδιαίτερη εμφάνιση του, σε συνδυασμό με το υψηλό του κόστος, έκαναν τον ανανά να χρησιμοποιείται ως «διακοσμητικό» σε διάφορα δείπνα, τον οποίο μάλιστα τον απέσυραν και τον επαναχρησιμοποιούσαν, έως ότου αυτός να σαπίσει. Με την έναρξη του 20ου αιώνα, η Χαβάη έκανε την είσοδο της στην βιομηχανία του ανανά και συγκαταλέγεται μέχρι σήμερα ανάμεσα στους κορυφαίους παραγωγούς.

Διατροφική Αξία

Ο ανανάς είναι ένα αρωματικό φρούτο με γλυκόξινη γεύση και ιδιαίτερα δροσιστικός, χάρη στην υψηλή περιεκτικότητά σε νερό. Είναι πλούσιος σε βιταμίνες όπως θειαμίνη Β1, ριβοφλαβίνη Β2, βιταμίνη Α και βιταμίνη C, γνωστές για την αντιοξειδωτική τους δράση και για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Επιπλέον, περιλαμβάνει ιχνοστοιχεία και μέταλλα, όπως ασβέστιο, φώσφορο, μαγνήσιο, μαγγάνιο, σίδηρο, νάτριο και κάλλιο, καθώς και ένζυμα, όπως βρομελίνη.

Διατροφική αξία ανά 100 γραμμάρια:

  • Ενέργεια: 52 kcal
  • Πρωτεϊνες: 0,4g
  • Λιπαρά: 0,2g
  • Υδατάνθρακες: 13,7g
  • Χοληστερόλη: 0mg
  • Φυτικές ίνες: 1g
  • Κάλιο: 109mg
  • Νάτριο: 1mg
  • Ασβέστιο: 13mg
  • Σίδηρος: 0,3 mg
  • Φώσφορος: 11mg
  • Μαγνήσιο: 12 mg
  • Βιταμίνη Α: 58IU
  • Βιταμίνη Β1: 0,08mg
  • Βιταμίνη C: 47,8mg
  • Νερό: 85,3g

Διατροφικά οφέλη

Είναι αλήθεια ότι ο ανανάς είναι ένα, από τα αγαπημένα τροπικά φρούτα, χάρη στην γλυκιά, ζουμερή και δροσιστική του γεύση. Τα υψηλά ποσοστά βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων, τον καθιστούν ως ένα από τα φρούτα με σημαντική διατροφική αξία για τον ανθρώπινο οργανισμό.  Ανάμεσα στις πολύτιμες ουσίες του, περιλαμβάνεται και η βρομελίνη, η οποία του προσδίδει μοναδικές ιδιότητες και έχει θετική επίδραση στην υγεία.

Πιο συγκεκριμένα:

Διευκολύνει την πέψη

Ο φρέσκος ανανάς έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βρομελίνη. Πρόκειται για ένα πεπτικό ένζυμο που διασπά άμεσα τις πρωτεΐνες και συμβάλλει αποτελεσματικά στη χώνεψη των τροφών. Επιπλέον, διαθέτει φυτικές ίνες, οι οποίες βοηθούν στην πέψη και αποτρέπουν τη δυσκοιλιότητα.

Διαθέτει διουρητικές ιδιότητες

Σύμφωνα με τη διατροφική του αξία, από τα 100 γραμμάρια ανανά, περίπου τα 85 είναι νερό. Αυτό σημαίνει ότι επιταχύνει την διούρηση, ενώ ταυτόχρονα απομακρύνει τις τοξίνες από τον οργανισμό. Ταυτόχρονα, η βρομελίνη σε συνδυασμό με το κάλιο μπορούν να μειώσουν το πρόβλημα του ουρικού οξέος.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα

Για να ενισχυθεί το ανοσοποιητικό σύστημα, χρειάζεται πλούσια θρεπτικά συστατικά, τα οποία βρίσκονται κυρίως σε φρούτα και λαχανικά. Ο ανανάς περιέχει την κατάλληλη ποσότητα αμινοξέων καθώς και διάφορα ένζυμα, τα οποία συμβάλλουν στην θωράκιση του οργανισμού. Η βρομελίνη ενισχύει την παραγωγή λευκών αιμοσφαιρίων, και βελτιώνει, έτσι, την ανοσολογική λειτουργία του οργανισμού. Ακόμη, επιδρά θετικά στην λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα και των κυττάρων του νευρικού συστήματος.

Συμβάλλει στην απώλεια βάρους

Έρευνες αποδεικνύουν, ότι η κατανάλωση ανανά εμποδίζει τον περαιτέρω σχηματισμό λίπους. Ωστόσο, λανθασμένα επικρατεί η αντίληψη ότι μειώνει το ήδη υπάρχον λίπος. Η υψηλή του περιεκτικότητα σε νερό αλλά και θρεπτικά συστατικά επιταχύνουν το αίσθημα του κορεσμού. Το φρούτο περιέχει θειαμίνη, ή αλλιώς βιταμίνη Β1, η οποία μετατρέπει άμεσα τους υδατάνθρακες σε ενέργεια, ενεργοποιώντας τον μεταβολισμό και αποτρέποντας τον σχηματισμό λίπους.Παράλληλα, τα σάκχαρα που περιέχει ελαχιστοποιούν την ανάγκη για γλυκό.

Μειώνει την αρτηριακή πίεση

Η διατήρηση της αρτηριακής πίεσης σε χαμηλά επίπεδα συνδέεται άμεσα με το ένζυμο της βρομελίνης. Ταυτόχρονα, ο συνδυασμός νατρίου και καλλίου επιδρούν σημαντικά στην καλύτερη λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος και στην αραίωση του αίματος.

Προλαμβάνει τις φλεγμονές

Ο ανανάς είναι ένα φρούτο γνωστό για την ικανότητά του να προλαμβάνει και να μειώνει τις φλεγμονές των αρθρώσεων και των μυών. Η βρομελίνη διαθέτει αντιφλεγμονώδη δράση, γεγονός που την καθιστά ικανή να διασπά έγκαιρα τις πρωτεΐνες. Χάρη στις λειτουργίες που επιτελεί το ένζυμο αυτό, μειώνονται τα συμπτώματα αρθρίτιδας και ανακουφίζει από τον πόνο.

Διαθέτει αντικαρκινική δράση

Κλινικές μελέτες αποδεικνύουν, ότι ο ανανάς έχει αντικαρκινική δράση και συμβάλλει στην διατήρηση της καλής υγείας των κυττάρων. Οι βιταμίνες και τα μέταλλα που διαθέτει, προστατεύουν αποτελεσματικά τα υγιή κύτταρα του οργανισμού. Ειδικότερα, η βιταμίνη C, η βιταμίνη Α και το β-καροτένιο, καθώς και τα διάφορα φλαβονοειδή, καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες και εμποδίζουν την επανεμφάνισή τους. Ο εκφυλισμός των κυττάρων αποτρέπεται και προλαμβάνονται παθήσεις, όπως ο διαβήτης, η αρτηριοσκλήρυνση και διάφορες μορφές καρκίνου.

Ενυδατώνει σε βάθος το δέρμα

Η κατανάλωση φρούτων συντελεί στην καλή ενυδάτωση του δέρματος, καθώς αυτά περιέχουν υψηλό ποσοστό νερού. Πράγματι, περίπου τα ¾ του ανανά είναι νερό, ενώ ταυτόχρονα το φρούτο περιέχει και αντιοξειδωτικά, που επιτρέπουν την εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών, που έχουν σχηματιστεί στον οργανισμό και να ενυδατώνουν την επιδερμίδα. Επίσης, η βιταμίνη C έχει καθοριστικό ρόλο στην δημιουργία κολλαγόνου και άρα στην διατήρηση της ελαστικότητας και της νεανικότητας του δέρματος.

Συντελεί στην καλή υγεία της όρασης

Το αγαπημένο τροπικό μας φρούτο είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο για την όρασή μας. Ο ανανάς περιέχει β-καροτένιο και βιταμίνη C, που συμβάλλουν στην πρόληψη των οφθαλμολογικών παθήσεων και στην καταπολέμηση του εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας και του καταρράκτη. Επιπλέον, έχει φώσφορο, το οποίο διατηρεί την όραση σε καλά επίπεδα.

Ενισχύει τα οστά

Όλοι συνδέουμε την υγεία και την ανάπτυξη των οστών με τις πηγές ασβεστίου. Ωστόσο, υπάρχουν κι άλλα ιχνοστοιχεία, τα οποία εξυπηρετούν τον ίδιο σκοπό, όπως το μαγγάνιο. Βοηθάει στην ανάπτυξη γερών οστών αλλά και γερών συνδετικών ιστών. Μια μερίδα ανανά περιέχει πάνω από το 70% της ημερήσιας ανάγκης μας σε μαγγάνιο.

Στοματική υγιεινή

Ο ανανάς έχει απολυμαντική δράση και συμβάλλει στην διατήρηση της στοματικής υγείας. Ενισχύει την ποιότητα του βλενογόνου των ούλων και θωρακίζει τα οστά των δοντιών, χάρη στο μαγγάνιο που περιέχει. Επιπλέον, καταπολεμά την πλάκα και απομακρύνει το κίτρινο χρώμα που μπορεί να έχουν πάρει τα δόντια, κάνοντας τα πιο λευκά.

Αφροδισιακές ιδιότητες

Το δροσερό και ζουμερό φρούτο περιέχει ανόργανα στοιχεία, τα οποία συνδέονται με την παραγωγή ορμονών, που αυξάνουν την σεξουαλική επιθυμία. Τα επίπεδα ντοπαμίνης και τεστοστερόνης αυξάνονται και οξύνεται η ερωτική διάθεση και η ψυχική ευεξία.

Προφυλάξεις

Ο ανανάς είναι ένα φρούτο με πολλαπλά οφέλη για την υγεία του ανθρώπου. Ωστόσο, συνιστάται η ελεγχόμενη κατανάλωσή του, καθώς το οξύ που περιέχει μπορεί να βλάψει τα ούλα, αλλά και να δημιουργήσει λίθους στους νεφρούς. Ακόμη, περιέχει σάκχαρα τα οποία είναι επιβλαβή σε μεγάλες ποσότητες. Σε κάθε περίπτωση, η επικοινωνία με τον γιατρό σας για οποιαδήποτε απορία ή ανησυχία, κρίνεται απαραίτητη.

Ανανάς σε smoothie

Αυτό που χρειάζεστε τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού είναι ένα δροσιστικό ρόφημα, που θα ενισχύσει την υγεία του οργανισμού. Τι άλλο θα μπορούσε να είναι καλύτερο, από ένα φυσικό smoothie με ανανά, σε συνδυασμό με καρότο και πορτοκάλι. Θα αποτοξινώσει τον οργανισμό και θα σας κάνει να μείνετε χορτασμένοι μέχρι το επόμενο γεύμα.

Για να το φτιάξετε θα χρειαστείτε:

  • 1 φλ. ανανά
  • 1 φλ. καρότο
  • 1 φλ. κρύο νερό
  • Χυμός από 2 πορτοκάλια
  • 2 κ.σ. σπόροι τσία

Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να κόψετε τα φρούτα σε κύβους και να τα πολτοποιήσετε στο μπλέντερ. Στη συνέχεια προσθέτετε και τα υγρά στοιχεία και ομογενοποιείτε. Μπορείτε να προσθέσετε μερικά παγάκια και το ρόφημα σας είναι έτοιμο!