Οι περισσότεροι, εάν όχι όλοι, γνωρίζουμε ότι τα αποξηραμένα φρούτα περιέχουν στην σύστασή τους,  όλα εκείνα τα θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα για την προώθηση ενός υγιούς οργανισμού. Πρωτεΐνες, βιταμίνες, φυτικές ίνες και μέταλλα, είναι ορισμένες από τις ενώσεις, οι οποίες χαρακτηρίζονται ιδιαίτερα ευεργετικές για τον άνθρωπο, καθώς τα οφέλη που προσφέρουν σε αυτόν, είναι πάρα πολλά. Το όμορφο και λαμπερό δέρμα, όπως επίσης και το ισχυρό ανοσοποιητικό, είναι μερικοί μόνο από τους πολλούς λόγους, για τους οποίους αξίζει κανείς, να συμπεριλάβει τα αποξηραμένα φρούτα, στην διατροφή του.

Τα αποξηραμένα φρούτα δεν είναι τίποτα άλλο από φρέσκους καρπούς οι οποίοι έχουν αποξηρανθεί είτε φυσικά στον ήλιο, είτε τεχνητά μέσω ενός αφυγραντήρα. Καθώς το νερό εξατμίζεται (κατά τη διάρκεια της ξήρανσης), το μέγεθος του φρούτου συρρικνώνεται και τα θρεπτικά συστατικά του συμπυκνώνονται, χωρίς, ωστόσο, να υποστούν κάποια σημαντική μεταβολή. Εξαιρουμένων, βεβαίως, των θερμίδων και των υδατανθράκων που διπλασιάζονται. Για παράδειγμα, μισό φλιτζάνι αποξηραμένων δαμάσκηνων, περιέχει τις διπλάσιες θερμίδες από αυτές που έχει ένα φλιτζάνι φρέσκων δαμάσκηνων.

Και ενώ τα αποξηραμένα φρούτα είναι  δημοφιλή για τις θεραπευτικές τους ιδιότητες, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις παρενέργειες τους.  Συχνά, τα αποξηραμένα φρούτα, προκειμένου να διατηρηθεί το φυσικό χρώμα τους και να αποτραπεί η ανάπτυξη βακτηρίων, υποβάλλονται, πριν την ξήρανση, σε επεξεργασία με φυσικές ουσίες όπως είναι ο χυμός λεμονιού ή με χημικά, συμπεριλαμβανομένων των θειωδών αλάτων. Συνεπώς άτομα που είναι αλλεργικά σε τέτοιου είδους ουσίες, καλό είναι να αποφεύγουν την κατανάλωση αποξηραμένων φρούτων.

Αποξηραμένα βερίκοκα

Τα αποξηραμένα βερίκοκα είναι, ίσως, τα πιο νόστιμα φρούτα. Έχουν έντονη γλυκιά γεύση και αποτελούν εξαιρετικό υποκατάστατο των φρέσκων βερίκοκων εκτός εποχής. Αναπτύχθηκαν στην Κίνα, πριν από 4.000 χρόνια. Στα τέλη του 17ου αιώνα, Ισπανοί εξερευνητές τα εισήγαγαν στην Αμερική, όπου φυτεύτηκαν στους κήπους των σπιτιών τους. Σήμερα, οι Ηνωμένες πολιτείες, και συγκεκριμένα η Καλιφόρνια, είναι  πρώτη στην παραγωγή βερίκοκων. Ακολουθούν, η Τουρκία, η Νότια Αφρική, η Αργεντινή και η Χιλή.

Αποξηραμένα βερίκοκα

Διατροφική αξία

Στα 100 γραμμάρια αποξηραμένων βερίκοκων περιέχονται:

  • Θερμίδες: 241 Kcal
  • Φυτικές ίνες: 7gr
  • Πρωτεΐνη: 3.4 gr
  • Υδατάνθρακες: 63 gr
  • Βιταμίνη Α: 3604 ΙU
  • Βιταμίνη Β6: 0.14 mg
  • Βιταμίνη C: 1.0 mg
  • Βιταμίνη E: 4.33 mg
  • Βιταμίνη K: 3.1 mcg
  • Ασβέστιο: 55 mg
  • Σίδηρος: 2.66 mg
  • Σελήνιο: 2.2 mcg
  • Φώσφορο: 71 mg
  • Μαγνήσιο: 32 mg
  • Νάτριο: 10 mg
  • Κάλιο: 1162 mg
  • Λιπαρά οξέα: 0.51 gr

Υπάρχουν επίσης, σημαντικές ποσότητες αντιοξειδωτικών και καροτενοειδών.

Οφέλη

Τα οφέλη που προσφέρουν τα αποξηραμένα βερίκοκα είναι πολλά. Ορισμένα από τα πιο σπουδαία είναι:

  • Επιβραδύνουν τη διαδικασία της γήρανσης και ενισχύουν την ελαστικότητα του δέρματος.
  • Μειώνουν τις πιθανότητες εμφάνισης καταρράκτη, αποτρέπουν την εκφύλιση της ωχράς κηλίδας και βελτιώνουν τη συνολική υγεία των ματιών.
  • Καταστέλλουν τη φλεγμονή στο λαιμό και τα ιγμόρεια, βελτιώνοντας τη λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος.
  • Μειώνουν τον κίνδυνο οστεοπόρωσης.
  • Βελτιώνουν την κυκλοφορία του αίματος.
  • Αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις πεπτικές διαταραχές, συμπεριλαμβανομένης της δυσκοιλιότητας.

Τα αποξηραμένα βερίκοκα χαρακτηρίζονται ιδιαίτερα ευεργετικά για τον οργανισμό. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί, ότι η βιταμίνη C που υπάρχει στα βερίκοκα, μειώνεται όταν αυτά αποξηρανθούν.

Αποξηραμένοι χουρμάδες

Είναι απαραίτητο να διευκρινιστεί, ότι οι αποξηραμένοι και οι φρέσκοι χουρμάδες είναι δύο «διαφορετικά» φρούτα. Οι φρέσκοι χουρμάδες συνήθως διατίθενται σε 3 είδη, μαλακοί, ημίσκληροι και ξηροί. Οι αποξηραμένοι χουρμάδες προέρχονται από το ξηρό είδος, το οποίο υποβάλλεται στη διαδικασία αφυδάτωσης, προκειμένου να αφαιρεθεί εντελώς το ποσοστό υγρασίας του.

Αποξηραμένοι χουρμάδες

Πρόκειται για εγγενή φρούτα των χωρών της Μέσης Ανατολής. Η υπέροχη γεύση τους σε συνδυασμό με τα πλούσια θρεπτικά συστατικά, έχουν καταστήσει τους χουρμάδες ένα από πιο δημοφιλή αποξηραμένα φρούτα ολόκληρου του κόσμου.

Διατροφική αξία

Όπως όλα τα αποξηραμένα φρούτα, έτσι και οι χουρμάδες περιέχουν στην σύστασή τους ενώσεις που προάγουν την συνολική υγεία του οργανισμού.

Στα 100 γραμμάρια αποξηραμένων χουρμάδων περιέχονται:

  • Θερμίδες: 282 Kcal
  • Φυτικές ίνες: 8 gr
  • Πρωτεΐνη: 2.45 gr
  • Υδατάνθρακες: 75 gr
  • Βιταμίνη Α: 10 ΙU
  • Βιταμίνη Β6: 0.17 mg
  • Βιταμίνη C: 0.4 mg
  • Βιταμίνη E: 0.05 mg
  • Βιταμίνη K: 2.7 mcg
  • Ασβέστιο: 39 mg
  • Σίδηρος: 1.02 mg
  • Σελήνιο: 3.0 mcg
  • Φώσφορο: 62 mg
  • Μαγνήσιο: 43 mg
  • Νάτριο: 2 mg
  • Κάλιο: 656 mg
  • Λιπαρά οξέα: 0.39g

Επιπλεόν, περιέχουν β-καροτένιο, λουτεΐνη και ζεαξανθίνη

Οφέλη

Τα οφέλη των χουρμάδων περιλαμβάνουν:

  • Προστασία από τις ελεύθερες ρίζες.
  • Προώθηση ενός υγιούς πεπτικού συστήματος.
  • Προώθηση ενός υγιούς νευρικού συστήματος.
  • Ασπίδα προστασίας για την αναιμία.
  • Ισχυρά οστά.

Αποξηραμένα σύκα

Τα αποξηραμένα σύκα είναι φρούτα της μέσης Ανατολής τα οποία εξάγονται σε ολόκληρο τον κόσμο. Παρασκευάζονται  είτε με την διαδικασία της φυσικής ξήρανσης (στον ήλιο), είτε με την διαδικασία της αφυδάτωσης (αφαίρεσης του νερού) αφήνοντας πίσω ένα πλούσιο σε φυτικές ίνες, φρούτο.

Αποξηραμένα σύκα

Διατροφική αξία

Τα αποξηραμένα σύκα περιέχουν ένα εντυπωσιακό φάσμα θρεπτικών συστατικών.

Στα 100 γραμμάρια αποξηραμένων σύκων περιέχονται:

  • Θερμίδες: 198 Kcal
  • Φυτικές ίνες: 2gr
  • Πρωτεΐνη: 1.6 gr
  • Υδατάνθρακες: 44.1 gr
  • Βιταμίνη Α: 90.9 ΙU
  • Βιταμίνη Β6: 0.1 mg
  • Βιταμίνη C: 1.3 mg
  • Βιταμίνη E: 0.10 mg
  • Βιταμίνη K: 59.5 mcg
  • Ασβέστιο: 3.0 mg
  • Σίδηρος: 0.20 mg
  • Σελήνιο: 0.10 mcg
  • Φώσφορο: 9 mg
  • Μαγνήσιο: 10.9 mg
  • Νάτριο: 0.6 mg
  • Κάλιο: 149 mg
  • Λιπαρά οξέα: 0.20 g

Οφέλη

Τα σημαντικότερα οφέλη των αποξηραμένων σύκων περιλαμβάνουν:

  • Επιβράδυνση της γήρανσης.
  • Μείωση της αρτηριακής πίεσης και κατ’ επέκταση την μείωση του κινδύνου εκδήλωσης καρδιαγγειακών παθήσεων.
  • Προώθηση ενός υγιούς ανοσοποιητικού συστήματος.
  • Πρόληψη κατά της ρευματοειδούς αρθρίτιδας.
  • Απώλεια βάρους.

Μπορεί οι φυτικές ίνες των αποξηραμένων σύκων να ρυθμίζουν την απελευθέρωση γλυκόζης και ινσουλίνης, ωστόσο όσοι πάσχουν από διαβήτη θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στην κατανάλωσή τους, καθώς η συγκέντρωση φυσικών σακχάρων είναι πολύ υψηλή.

Δαμάσκηνα

Με περισσότερα από 200 καλλιεργούμενα είδη σε Ηνωμένες Πολιτείες, Ευρώπη, Ιαπωνία και Κίνα, τα αποξηραμένα δαμάσκηνα διατίθενται σε μια μεγάλη γκάμα χρωμάτων, σχημάτων και μεγεθών. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο στην εναλλακτική ιατρική ως φάρμακο για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας, όσο και στην κουζίνα για την παρασκευή γλυκών και αλμυρών πιάτων.

Αποξηραμένα δαμάσκηνα

Διατροφική αξία

Στα 100 γραμμάρια αποξηραμένων δαμάσκηνων περιέχονται:

  • Θερμίδες: 240 Kcal
  • Φυτικές ίνες: 7gr
  • Πρωτεΐνη: 2.18 gr
  • Υδατάνθρακες: 64 gr
  • Βιταμίνη Α: 781 ΙU
  • Βιταμίνη Β6: 0.21 mg
  • Βιταμίνη C: 0.6 mg
  • Βιταμίνη E: 0.43 mg
  • Βιταμίνη K: 59.5 mcg
  • Ασβέστιο: 43 mg
  • Σίδηρος: 0.93 mg
  • Σελήνιο: 0.3 mcg
  • Φώσφορο: 69 mg
  • Μαγνήσιο: 41 mg
  • Νάτριο: 2 mg
  • Κάλιο: 732 mg
  • Λιπαρά οξέα: 0.38 g

Οφέλη

Θεωρούνται ως ένα από τα πιο υγιεινά αποξηραμένα φρούτα. Μπορεί να είναι γνωστά, κυρίως, για τις καθαρτικές τους ιδιότητες, ωστόσο τα ευεργετικά τους αποτελέσματα είναι πάρα πολλά. Μερικά από αυτά περιλαμβάνουν:

  • Προστασία από τις ελεύθερες ρίζες.
  • Πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων.
  • Επιβράδυνση της οστικής απώλειας.
  • Απώλεια βάρους.
  • Πολύ καλή πηγή βιταμίνης C.
  • Ενίσχυση της λειτουργίας του πεπτικού συστήματος.
  • Βελτίωση της όρασης.
  • Ενίσχυση των γνωστικών λειτουργιών.

Μπορεί τα δαμάσκηνα να προσφέρουν πολλαπλά οφέλη στον οργανισμό, ωστόσο υπάρχουν αναφορές, ότι η υπερβολική κατανάλωση τους, ενδέχεται να επηρεάσει την αποτελεσματικότητα ορισμένων φαρμάκων. Για τον λόγο αυτό, σε περίπτωση που κάποιος λαμβάνει οποιαδήποτε φαρμακευτική αγωγή, θα πρέπει, πριν την πρόσληψη αποξηραμένων δαμάσκηνων, να συμβουλεύεται τον γιατρό του.

Αποξηραμένα φρούτα – Κράνμπερι

Τα κράνμπερι, είναι καρποί που ευδοκιμούν στις χώρες της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης. Εδώ και χρόνια χρησιμοποιούνται ως φάρμακο για την αντιμετώπιση διαφόρων ασθενειών, όπως ουρική αρθρίτιδα, ρευματισμούς, διάρροια, δυσκοιλιότητα κ.α., ενώ είναι ιδιαίτερα δημοφιλή και για την μαγειρική τους χρήση, καθώς, δεν καταναλώνονται μόνο ως αποξηραμένο φρούτο, αλλά συχνά προστίθενται σε συνταγές για την παρασκευή γλυκών και χυμών.

Αποξηραμένα κράνμπερι

Διατροφική αξία

Στα 100 γραμμάρια αποξηραμένων κράνμπερι περιέχονται:

  • Θερμίδες: 308 Kcal
  • Φυτικές ίνες: 10 gr
  • Πρωτεΐνη: 0.40 gr
  • Υδατάνθρακες: 12.2 gr
  • Βιταμίνη C: 21 mg
  • Ασβέστιο: 26 mg
  • Σίδηρος: 0.40 mg
  • Φώσφορο: 21 mg
  • Νάτριο: 3 mg
  • Κάλιο: 40 mg
  • Λιπαρά οξέα: 0.5 gr

Οφέλη

Ο πλούτος των θρεπτικών στοιχείων και των αντιοξειδωτικών που υπάρχουν στα κράνμπερι, διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στην προστασία του οργανισμού από διάφορες σοβαρές παθήσεις. Πιο συγκεκριμένα:

  • Μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων.
  • Καλή πηγή βιταμίνης C.
  • Προστατεύουν από τις ουρολοιμώξεις.
  • Συμβάλλουν στην δημιουργία ισχυρών οστών.
  • Αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά το πεπτικό έλκος.
  • Έχουν αντιφλεγμονώδεις δράσεις.
  • Προστατεύουν από τις ελεύθερες ρίζες.
  • Επιβράδυνουν την γήρανση.

Η υπερβολική κατανάλωση κράνμπερι είναι πιθανό να οδηγήσει σε πεπτικές διαταραχές, συμπεριλαμβανομένης της διάρροιας και της ναυτίας. Επιπλέον, η υψηλή περιεκτικότητα τους σε οξαλικό οξύ, αυξάνει τον κίνδυνο νεφρολιθίασης και την εκδήλωση διαταραχών, στο ουροποιητικό σύστημα.

Αντενδείξεις

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός, ότι τα αποξηραμένα φρούτα αποτελούν πολύ καλή πηγή θρεπτικών συστατικών και η κατανάλωση τους χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα επωφελής. Ωστόσο, η υπερκατανάλωση ενδέχεται να δημιουργήσει δυσάρεστες καταστάσεις. Πιο αναλυτικά:

Υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη

Παρά τον χαμηλό γλυκαιμικό τους δείκτη, τα αποξηραμένα φρούτα περιέχουν υψηλά ποσοστά σακχάρων, με αποτέλεσμα να μην είναι και τόσο καλή επιλογή για όσους πάσχουν από διαβήτη. Συνεπώς, καλό είναι να αποφεύγεται η κατανάλωση τους. Συμβουλεύεστε πάντοτε τον γιατρό σας.

Αύξηση βάρους

Η ανεξέλεγκτη κατανάλωση αποξηραμένων φρούτων, είναι πιθανό να οδηγήσει στην αύξηση του σωματικού βάρους. Αυτό οφείλεται στο γεγονός του ότι με τη διαδικασία της ξήρανσης, οι θερμίδες τον καρπών διπλασιάζονται.