Το πράσινο τσάι μετρά ιστορία μεγαλύτερη των 3000 χρόνων. Οι κάτοικοι της Νοτιοδυτικής Κίνας ήταν οι πρώτοι που ανακάλυψαν τις ευεργετικές του ιδιότητες και δεν δίστασαν να το εντάξουν στις καθημερινές διατροφικές τους συνήθειες. Έτσι, το πολύτιμο αυτό βότανο, με το πέρασμα του χρόνου έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας, όχι μόνο των Κινέζων, αλλά ολόκληρου του κόσμου.

Που οφείλεται όμως η υψηλή δημοφιλία του; Γιατί ακόμη και οι γιατροί προτείνουν την τακτική κατανάλωση του;

Αρχικά να αναφέρουμε ότι το πράσινο τσάι προέρχεται από τα φύλλα του φυτού Καμέλια η σινική (επιστ. ονομ. Camellia sinensis). Σε αντίθεση με το μαύρο τσάι, τα φύλλα του πράσινου τσαγιού δεν έχουν υποστεί ζύμωση, παρά μόνο αποξήρανση. Γεγονός που το καθιστά ως μία από τις κορυφαίες πηγές αντιοξειδωτικών και πρόκειται για ουσίες που συμβάλλουν στην πρόληψη του καρκίνου και των λοιμώξεων, ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και βοηθούν στη μείωση κινδύνου εκδήλωσης καρδιακών παθήσεων.

Στη σύνθεση του περιέχονται επίσης οι κατεχίνες και άλλες φυτοχημικές ενώσεις που χαρίζουν στο πράσινο τσάι ιδιότητες που αποτρέπουν την πρόωρη γήρανση και βοηθούν στην απώλεια βάρους.  Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την μοναδική και ευχάριστη γεύση, έχουν αποδώσει στο πράσινο τσάι, τον τίτλο του δημοφιλέστερου ροφήματος παγκοσμίως.

Πράσινο τσάι και Διατροφική αξία

Είναι πλούσιο σε:

Πολυφαινόλες κατεχίνης ή αλλιώς τανίνες

  • κατεχίνη
  • επικικατίνη
  • γαλλική επικατεχίνη (ECG)
  • γαλλική επιγαλλοκατεχίνη (EGCG)

Αμινοξέα

  • Θειαμίνη
  • Αλανίνη
  • Βουτυρικό οξύ
  • Λιγνίνη

Αλκαλοειδή – ξανθίνες

  • Αδενίνη
  • Διμεθυλοξανθίνη
  • Θεοβρωμίνη
  • Θεοφυλλίνη
  • Ξανθίνη
  • Πηκτίνη

Σακχαρίτες 

  • Χλωροφύλλη
  • Σαπωνίνες τριτερπενίου

Βιταμίνες

  • Βιταμίνη Α
  • Βιταμίνη Β1
  • Βιταμίνη  Β2
  • Βιταμίνη Β3
  • Βιταμίνη C

Ιχνοστοιχεία

  • Ασβέστιο
  • Μαγνήσιο
  • Μαγγάνιο
  • Σίδηρο
  • Ψευδάργυρο
  • Χαλκό

Οφέλη

Ίσως είναι περισσότερο γνωστό για τη συμβολή του στο αδυνάτισμα, όμως τα οφέλη του πράσινου τσαγιού είναι αμέτρητα, με τα πιο σημαντικά να περιλαμβάνουν τα εξής:

Καρδιαγγειακή υγεία

Πειραματικές δοκιμές, έχουν αποδείξει ότι το πράσινο τσάι είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά τα οποία διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο στην υγιή λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος. Οι αναστολείς διαύλων ασβεστίου και οι διουρητικές ενώσεις είναι ορισμένα μόνο, από τα ευεργετικά συστατικά του πράσινου τσαγιού που συμβάλλουν στην ισορροπία τόσο της αρτηριακής πίεσης, όσο και της χοληστερόλης. Παράλληλα, τα φλαβονοειδή που βρίσκονται στην σύνθεση του, εκτός από την αντιφλεγμονώδη δράση τους, χαρίζουν πολύτιμες αντικαρκινικές, αντιθρομβωτικές και νευροπροστατευτικές ιδιότητες.

Ενεργό ρόλο στην απώλεια βάρους

Το πράσινο τσάι, σε αντίθεση με τις περισσότερες τροφές, δεν δημιουργεί απλά ένα αίσθημα κορεσμού αλλά επιταχύνει και τον μεταβολισμό, γεγονός που οδηγεί στην καύση του λίπους και κατ΄επέκταση στην άμεση απώλεια σωματικού βάρους. Αυτό οφείλεται, ως επί το πλείστον στις κατεχίνες, οι οποίες είναι υπεύθυνες για την υγιή λειτουργία του μεταβολισμού. Η κατανάλωση ενός με δύο φλιτζάνια πράσινο τσάι κάθε πρωί, είναι ιδανική ποσότητα για να βοηθήσει στην απώλεια, αλλά και τη διατήρηση του βάρους. Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι, η κατανάλωση αποκλειστικά και μόνο πράσινου τσαγιού δεν θα φέρει κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα στο σώμα μας, αφού πρέπει να ακολουθείται από έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, σε συνδυασμό με σωματική άσκηση.

Ασπίδα προστασίας για την όραση

Οι δράσεις των κατεχινών δεν σταματούν στην απώλεια των περιττών κιλών. Οι μοναδική σύνθεσή τους συμβάλλουν και στην υγεία των ματιών, αφού προστατεύει από βλάβες που μπορεί να προκληθούν από το οξειδωτικό στρες και τις ελεύθερες ρίζες. Πρόσφατες μελέτες απέδειξαν ότι, όταν καταναλώνουμε πράσινο τσάι, οι αντιοξειδωτικές ιδιότητες συνεχίζουν να επιδρούν στον οργανισμό μας για τουλάχιστον 20 ώρες.

Βοηθά στην πρόληψη του διαβήτη

Ακόμη ένα πολύ σημαντικό όφελος που προσφέρει η τακτική κατανάλωση, είναι ο έλεγχος του διαβήτη. Ως μέρος των αλκαλικών τροφίμων, το πράσινο τσάι έχει ιδιότητες που συμβάλλουν στην μείωση της γλυκόζης στο αίμα. Παράλληλα, οι κατεχίνες σε συνδυασμό με τις στυπτικές δράσεις του τσαγιού, βοηθούν στην υγιή λειτουργία του παγκρέατος. Αυτό, έχει ως αποτέλεσμα όχι μόνο την σωστή έκκριση ινσουλίνης αλλά και την αποτελεσματική απορρόφηση ζάχαρης. Με αυτό τον τρόπο, ενδέχεται να επιτευχθεί τόσο ο έλεγχος, όσο και η πρόληψη του διαβήτη.

Αποτρέπει την απώλεια μνήμης

Μελέτες Άγγλων επιστημόνων επιβεβαίωσαν το γεγονός, ότι το πράσινο τσάι μπορεί να εμποδίσει την αλλοίωση των νευροδιαβιβαστών και των ενζύμων που συνδέονται με την μνήμη. Αυτό οδήγησε στο συμπέρασμα ότι η τακτική κατανάλωση, μπορεί να προστατεύσει τον εγκέφαλο από διάφορες νευροεκφυλιστικές διαταραχές συμπεριλαμβανομένης της νόσου Αλτζχάιμερ. Επιπλέον, περαιτέρω έρευνες απέδειξαν ότι οι κατεχίνες του πράσινου τσαγιού έχουν ευεργετικές επιδράσεις και στον εγκέφαλο, αφού μπορούν να περιορίσουν την δράση των ελεύθερων ριζών και να αποτρέψουν την δημιουργία πλάκας β – αμυλοειδούς πρωτεΐνης, την κύρια αιτία βλάβης και καταστροφής των εγκεφαλικών κυττάρων.

Φυσικό διεγερτικό

Το πράσινο τσάι είναι ιδιαίτερα δημοφιλές σε ολόκληρο τον κόσμο εξαιτίας των διεγερτικών ιδιοτήτων του. Τόσο οι τανίνες όσο και η καφεΐνη που υπάρχει στην μοναδική σύνθεσή των φύλλων του, επιδρούν στον οργανισμό μας και του προσδίδουν την ενέργεια που έχει ανάγκη. Συνεπώς, όσοι νιώθουν ατονία, αδυναμία συγκέντρωσης, υπνηλία ή αίσθημα κόπωσης μπορούν να πιούν τσάι και να ανακτήσουν την ενέργεια τους.

Ισχυρές ιδιότητες

Οι αντιβακτηριακές και αντι-ιικές ιδιότητες, δημιουργούν ένα πέπλο προστασίας ενάντια στους ιούς και στα βακτήρια, αυτό έχει ως αποτέλεσμα την μείωση των λοιμώξεων. Ταυτόχρονα, οι αντιμικροβιακή δράση του βελτιώνει την στοματική υγιεινή και την διαδικασία της πέψης.

Παρενέργειες – Κίνδυνοι

Οι παρενέργειες που προκαλούνται από το πράσινο τσάι οφείλονται κυρίως, στην υψηλή περιεκτικότητα σε τανίνες και καφεΐνη. Και μπορεί αυτές οι δύο χημικές ουσίες να είναι σε όλους μας  λίγο – πολύ, γνωστές, ωστόσο, είναι αμφισβητήσιμο εάν και οι κίνδυνοι που κρύβουν είναι το ίδιο διαδεδομένοι.

Συγκεκριμένα:

  • Τανίνες: Δυσκολεύουν την διαδικασία διάσπασης και απορρόφησης των πρωτεϊνών και του σιδήρου.
  • Καφεΐνη: Οι περισσότεροι την αναγνωρίζουμε εξαιτίας των διεγερτικών ιδιοτήτων της. Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η καφεΐνη μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή πίεση, ενώ η μακροχρόνια και υπερβολική κατανάλωση, είναι πιθανό να προκαλέσει βλάβη στο ήπαρ και σε άλλα ζωτικής σημασίας όργανα.

Άλλες ουσίες που επηρεάζουν αρνητικά:

  • Αλκαλοειδή: Οι οργανικές αυτές ενώσεις αποτελούν πιθανές αιτίες αυξημένου ουρικού οξέος και  σχηματισμού πέτρας στα νεφρά.
  • Σαπωνίνες: Καθώς έχουν καταστροφικές επιδράσεις στα ερυθρά αιμοσφαίρια, μπορεί να προκαλέσουν αναιμία.

Το πράσινο τσάι χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα ευεργετικό για την υγεία του οργανισμού. Ωστόσο, η υπερβολική και μακροχρόνια κατανάλωση ενδέχεται να οδηγήσει στις καταστάσεις που προαναφέραμε. Για τον λόγο αυτό να πίνετε πάντοτε με μέτρο.