Η βρώμη μπορεί να συνδυαστεί με γάλα, νερό ακόμη και με γιαούρτι και είναι ίσως η πιο δημοφιλής επιλογή υγιεινής διατροφής, στο πρωινό μας. Νόστιμη και θρεπτική προσφέρει στον οργανισμό όλη την ενέργεια και την ευεξία που χρειαζόμαστε, προκειμένου να αντεπεξέλθουμε στις απαιτήσεις της καθημερινότητας. Δίχως ίχνος γλουτένης και με υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά και άλλα πολύτιμα συστατικά, έχει κερδίσει δίκαια μια σημαντική θέση στην λίστα των «superfoods», αλλά και τον τίτλο του «πιο θρεπτικού σπόρου στον κόσμο».

Με ιστορία πολλών χιλιάδων χρόνων, η βρώμη αρχικά θεωρήθηκε ως ζιζάνιο και χρησιμοποιήθηκε για την εκτροφή των ζώων. Παράλληλα, η καλλιέργεια κριθαριού και σιταριού, μπορούσε να προσφέρει στον άνθρωπο όλα όσα είχε ανάγκη για να επιβιώσει. Το αποτέλεσμα ήταν, αυτός ο πολύτιμος καρπός να παραμείνει στα αζήτητα για πολλά χρόνια. Όμως, το 2000 π.Χ. οι κάτοικοι των βορείων χωρών παρατήρησαν ότι το υγρό και ψυχρό κλίμα ευνοεί την ανάπτυξη της βρώμης, πολύ περισσότερο από τα άλλα σιτηρά. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την ανακάλυψη των θρεπτικών συστατικών και ιδιοτήτων του, οδήγησε τους Σκανδιναβούς στη συστηματική καλλιέργεια βρώμης.

Σήμερα, η βρώμη στέκεται στην κορυφή των υγιεινών τροφών, ενώ η καλλιέργεια του σπόρου έχει επεκταθεί σε ολόκληρο τον κόσμο και όχι άδικα, καθώς εκτός από τις λιγοστές θερμίδες, χαρίζει στον οργανισμό και πολυάριθμα οφέλη. Μερικά από αυτά περιλαμβάνουν την καρδιακή υγεία, τον έλεγχο της χοληστερόλης και του σακχάρου στο αίμα, τη ρύθμιση της υπέρτασης, τη συμβολή στην απώλεια βάρους και τη θεραπεία της δυσκοιλιότητας. Βοηθά επίσης στην φροντίδα του δέρματος, στην πρόληψη του καρκίνου και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Διατροφική αξία

Η βρώμη έχει ισορροπημένη διατροφική σύνθεση. Είναι καλή πηγή σύνθετων υδατανθράκων, πρωτεϊνών και αμινοξέων. Περιέχει υψηλό ποσοστό λιπιδίων βρώμης και ιδιαίτερα ακόρεστων λιπαρών οξέων, βιταμινών και μετάλλων.

Πιο συγκεκριμένα, τα 100 γραμμάρια περιέχουν τα εξής θρεπτικά συστατικά:

  • Θερμίδες: 380
  • Πρωτεΐνη: 13 gr
  • Λιπαρά οξέα: 6,5 gr
  • Υδατάνθρακες: 67 gr
  • Σάκχαρα: 1 gr
  • Φυτικές ίνες: 10 gr
  • Σίδηρο: 4 mg
  • Ασβέστιο: 52 mg
  • Μαγνήσιο: 177 mg
  • Φωσφόρο: 523 mg
  • Κάλιο: 429 mg
  • Νάτριο: 2 mg
  • Ψευδάργυρο: 4 mg
  • Βιταμίνη Β2: 0,1 mg
  • Βιταμίνη Β3: 1,1 mg
  • Βιταμίνη Β6: 0,1 mg
  • Βιταμίνη Β9: 56 mcg

Μορφές βρώμης

Η βρώμη διατίθεται στις εξής μορφές:

  • Πλιγούρι: Ή αλλιώς νιφάδες βρώμης. Αποτελείται από ολόκληρους και αποφλοιωμένους κόκκους που περιλαμβάνουν το φύτρο, το πίτουρο και το ενδοσπέρμιο. Εξαιτίας της ολοκληρωμένης δομή του θεωρείται ιδιαίτερα ευεργετικό.
  • Πίτουρο: Περιέχει μόνο το πίτουρο του σπόρου και μαγειρεύεται γρηγορότερα από το πλιγούρι (χρειάζεται περίπου 3 λεπτά). Το πίτουρο βρώμης παρότι δεν περιλαμβάνει ολόκληρο τον κόκκο είναι αρκετά θρεπτικό.

Οφέλη

Η βρώμη παρέχει στον οργανισμό σημαντικά οφέλη. Ορισμένα από αυτά περιλαμβάνουν:

Καρδιαγγειακή υγεία

Η βρώμη περιέχει στην σύνθεση της μια ισχυρή χημική ένωση που ονομάζεται β-γλυκάνη. Πρόκειται για μια ισχυρή διαλυτή φυτική ίνα που διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στην εξισορρόπηση των επιπέδων τόσο της κακής (LDL), όσο και της καλής (HDL) χοληστερόλης. Επιπλέον, τα αντιοξειδωτικά και οι βιταμίνες της βρώμης συμβάλλουν στην συνολική προστασία της καρδιάς και αποτρέπουν τον κίνδυνο εκδήλωσης καρδιαγγειακών διαταραχών.

Ισχυρός σύμμαχος για τους διαβητικούς

Η βρώμη έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και σε συνδυασμό με την υψηλή περιεκτικότητά σε διαιτητικές ίνες, βοηθά στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Πιο συγκεκριμένα, μελέτες Γερμανών επιστημόνων απέδειξαν ότι μία τροφή που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και σύνθετους υδατάνθρακες (π.χ. βρώμη), χρειάζεται περισσότερο χρόνο να αφομοιωθεί από τον οργανισμό συγκριτικά με όσες αποτελούνται από απλούς υδατάνθρακες. Το γεγονός αυτό, όχι μόνο αυξάνει την αίσθηση κορεσμού, αλλά διατηρεί τα επίπεδα του σακχάρου στις φυσιολογικές τιμές, προστατεύοντας τον οργανισμό από τον διαβήτη τύπου 1 και 2.

Φυσικός τρόπος αντιμετώπισης της δυσκοιλιότητας

Οι φυτικές ίνες,  προωθούν την συνολική υγεία των εντέρων. Ως εκ τούτου, η βρώμη δρα ως παραδοσιακό φάρμακο κατά της δυσκοιλιότητας, ενώ έχει προστατευτικό ρόλο κατά του καρκίνου του παχέος εντέρου. Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε ότι η υπερβολική κατανάλωση διαλυτών ινών είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε φούσκωμα και υπερβολικά αέρια. Για τον λόγο αυτό, καλό είναι η λήψη βρώμης να γίνεται πάντοτε με μέτρο.

Αντικαρκινικές ιδιότητες

Τα αντιοξειδωτικά της βρώμης καθώς και άλλες πολύτιμες ενώσεις που διακρίνονται για τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες τους, βοηθούν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού. Στην πραγματικότητα, αυτό που κάνουν είναι να αναστέλλουν την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων χωρίς να επηρεάζουν την δραστηριότητα των υγιών κυττάρων. Επιστημονική έρευνα αποκάλυψε ότι η ημερήσια κατανάλωση ενός μεγάλου μπολ κουάκερ (είδος βρώμης), μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου έως και 20%.

Μείωση της αρτηριακής πίεσης

Η προσθήκη βρώμης στην καθημερινή διατροφή των υπερτασικών, φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ευεργετική. Όπως έχει αποδειχθεί, η τακτική κατανάλωση μπορεί να μειώσει τα επίπεδα υψηλής αρτηριακής πίεσης και επιπροσθέτως, διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στην ενεργοποίηση του μεταβολισμού στους παχύσαρκους, ενώ έχει ιδιότητες που αυξάνουν τις τιμές της σεροτονίνης, με αποτέλεσμα να μειώνονται τα επίπεδα του στρες.

Ισχυρό ανοσοποιητικό

Άλλο ένα σημαντικό όφελος που παρέχει η βρώμη, και συγκεκριμένα η βήτα-γλυκάνη, είναι η ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος. Η πλειοψηφία των ανοσοκυττάρων του σώματος, έχει ειδικούς υποδοχείς που έχουν σχεδιαστεί για να απορροφούν τη βήτα-γλυκάνη. Η απορρόφηση αυτής της ένωσης, ενεργοποιεί την δραστηριότητα των λευκών αιμοσφαιρίων, τα οποία με τη σειρά τους, προστατεύουν τον οργανισμό από διάφορες ασθένειες. Επιπλέον, σύμφωνα με νορβηγική μελέτη, η βήτα-γλυκάνη  επιταχύνει την επούλωση πληγών και κάνει την δράση των αντιβοτικών πιο αποτελεσματική. Η υψηλή περιεκτικότητα της βρώμης σε σελήνιο και ψευδάργυρο, βοηθά στην αποτελεσματική καταπολέμηση ιογενών, βακτηριακών και μυκητιασικών λοιμώξεων. Ενώ, η βιταμίνη Κ που βρίσκεται στην σύσταση της συμβάλλει στην πήξη του αίματος, βοηθά στη διατήρηση της υγείας των οστών και αντιμετωπίζει αποτελεσματικά ασθένειες όπως η νόσος Alzheimer και ο καρκίνος.

Βοηθά στην απώλεια βάρους

Η βρώμη είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, θρεπτικά συστατικά και περιέχει ελάχιστες θερμίδες. Το γεγονός αυτό την καθιστά ως ιδανική τροφή για όποιον θέλει να χάσει βάρος και κυρίως, το λίπος γύρω από την κοιλιά. Το μόνο που χρειάζεστε είναι ένα φλιτζάνι νερό μαζί με βρώμη. Καταναλώστε κάθε πρωί με άδειο στομάχι. Μετά από έναν μήνα τα αποτελέσματα θα είναι εμφανή. Φροντίστε, η βρώμη που επιλέγετε να μην περιέχει πρόσθετες αρωματικές ή άλλες παχυντικές ουσίες και φυσικά, να συνδυάζετε με σωστή διατροφή και τακτική άσκηση.

Μείωση των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης

Οι περισσότεροι, κυρίως όμως οι γυναίκες, αντιλαμβανόμαστε την αξία των οιστρογόνων στην μετεμμηνοπαυσιακή περίοδο, αφού πρόκειται για ορμόνες που καθορίζουν την διάθεση και την ενέργεια μας. Η σταδιακή, και αναπόφευκτη απώλεια τους μετά την ηλικία των 50 ετών, έχει οδηγήσει πολλές γυναίκες στην αντικατάσταση τους με φυτοοιστρογόνα (οιστρογόνα που προέρχονται από τροφές). Η βρώμη είναι μία από αυτές τις τροφές, καθώς περιέχει υψηλή ποσότητα από λιγνάνες (είδος φυτοοιστορόγων). Παράλληλα, οι φυτικές ίνες μπορούν να ανακουφίσουν την ευερεθιστότητα που προκαλείται κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης. Κατά συνέπεια, η συχνή κατανάλωση βρώμης, ως κύρια πηγή φυτικών ινών και λιγνάνων, μπορεί να κάνει «θαύματα».

Άλλα οφέλη

Εκτός από τα οφέλη που αναφέραμε, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη βρώμη για να:

Αντιμετωπίσουμε την ακμή

  • Βράζουμε ένα τρίτο φλιτζάνι νερό μαζί με μισό φλιτζάνι βρώμης.
  • Αφού βράσει, αφήνουμε λίγα λεπτά έως ότου κρυώσει.
  • Έπειτα εφαρμόζουμε την κρέμα στο πρόσωπο.
  • Αφήνουμε να δράσει για 20 λεπτά και ξεπλένουμε με ζεστό νερό

Υπάρχουν ορισμένες περιπτώσεις που αναφέρουν ότι η βρώμη μπορεί να επιδεινώσει την ακμή. Πριν τη χρήση της, συμβουλευτείτε τον δερματολόγο σας.

Ενυδατώσουμε την επιδερμίδα

  • Αναμειγνύουμε 2 φλιτζάνια βρώμης με 1 φλιτζάνι γάλα και 1 κουταλιά της σούπας μέλι.
  • Εφαρμόζουμε την κρέμα στο δέρμα και αφήνουμε για περίπου 15 λεπτά.
  • Ξεπλένουμε με κρύο νερό.

Μπορούμε εναλλακτικά, να χρησιμοποιήσουμε εκχύλισμα βρώμης

Καθαρίσουμε τους πόρους του δέρματος

Η βρώμη περιέχει ενώσεις που ονομάζονται σαπωνίνες, οι οποίες δρουν ως φυσικά καθαριστικά και απομακρύνουν τη βρωμιά από τους πόρους.

  • Εφαρμόζουμε στο πρόσωπο μας, γάλα βρώμης.
  • Ξεπλένουμε με κρύο νερό ή απομακρύνουμε το γάλα από το πρόσωπό, με τη βοήθεια βαμβακιού.

Κατά της πιτυρίδας

  • Ανακατεύουμε το αλεσμένο αλεύρι βρώμης  με 2 φλιτζάνια βραστό νερό μέχρι να διαλυθεί πλήρως.
  • Αφήνουμε το μείγμα να «ξεκουραστεί» για περίπου 10 λεπτά.
  • Περνάμε το μείγμα μέσα από κόσκινο και τοποθετούμε σε ένα μπολ μεσαίου μεγέθους.
  • Προσθέτουμε στο μείγμα 1 κουταλιά της σούπας χυμό λεμονιού και 1 κουταλάκι του γλυκού μηλόξυδο. Εάν τα μαλλιά μας είναι βαμμένα, δεν βάζουμε τον χυμό από λεμόνι.
  • Ανακατεύουμε καλά.
  • Στην συνέχεια προσθέτουμε περίπου 20 σταγόνες από το αγαπημένο μας αιθέριο έλαιο και ανακατεύουμε ξανά.
  • Μπορούμε να ρίξουμε όλο το μείγμα σε ένα άδειο μπουκάλι από σαμπουάν.
  • Λούζουμε τα μαλλιά μας με το μείγμα.
  • Το αφήνουμε να δράσει 2 λεπτά και έπειτα ξεπλένουμε.

Καταπολεμήστε την τριχόπτωση

Οι ιδιότητες της βρώμης βοηθούν στην αντιμετώπιση της πιτυρίδας και επίσης στην πρόληψη της τριχόπτωσης. Μπορούμε να φτιάξουμε μια αλοιφή με βασικό υλικό τη βρώμη.

Θα χρειαστούμε:

  • 1 κ.σ. βρώμη
  • 1 κ.σ. φρέσκο ​​γάλα
  • 1 κ.σ. γάλα αμυγδάλου
  • Ανακατεύουμε όλα τα συστατικά για να σχηματιστεί μια απαλή πάστα.
  • Χτενίζουμε καλά τα μαλλιά και εφαρμόζουμε την μάσκα.
  • Την αφήνουμε να ενεργήσει για περίπου 20 λεπτά.
  • Ξεπλένουμε με χλιαρό νερό.

Η συγκεκριμένη μάσκα ενισχύει τους θύλακες της τρίχας και τα ενδυναμώνει.

Επιλέξτε σωστά τη βρώμη

Για να επωφεληθούμε τα τεράστια οφέλη του δημητριακού, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η σωστή επιλογή βρώμης.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Εξαιτίας της υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά συστατικά, η βρώμη μπορεί να αλλοιωθεί γρήγορα. Για τον λόγο αυτό συνιστάται η αγορά μικρών ποσοτήτων.
  • Ελέγχουμε πάντοτε την ετικέτα της συσκευασίας, ώστε να βεβαιωθούμε ότι η βρώμη που επιλέξαμε δεν περιέχει αλάτι, ζάχαρη ή άλλα πρόσθετα.
  • Προτιμούμε την αγορά της από καταστήματα βιολογικών προϊόντων.
  • Σε περίπτωση που επιλέξουμε να την αγοράσουμε χύμα, βεβαιωνόμαστε ότι το κουτί που είναι αποθηκευμένος ο σπόρος δεν περιέχει καθόλου υγρασία και ότι το προϊόν είναι φρέσκο.

Αποθήκευση

Η σωστή αποθήκευση αποτελεί επίσης έναν πολύ σημαντικό παράγοντα για την διατήρηση ενός φρέσκου και εύγευστου προϊόντος.

Οδηγίες αποθήκευσης:

  • Η βρώμη, όπως και όλοι οι σπόροι πρέπει να φυλάγονται σε αεροστεγές δοχείο, προκειμένου να αποφευχθεί η εισροή παρασίτων και υγρασία.
  • Διατηρείται αναλλοίωτη σε δροσερό και σκοτεινό μέρος για διάστημα 3 μηνών. Στο ψυγείο μπορεί να διατηρηθεί μέχρι και 6 μήνες.
  • Το πίτουρο βρώμης έχει υψηλή περιεκτικότητα σε έλαια, επομένως πρέπει να ψύχεται.
  • Αποθηκεύουμε το αλεύρι βρώμης στο ψυγείο και το χρησιμοποιούμε εντός της ημερομηνίας λήξης που αναγράφετε στη συσκευασία.

Το αλεύρι βρώμης έχει ελαφρώς μεγαλύτερη διάρκεια ζωής σε σύγκριση με το αλεύρι σίτου. Αυτό συμβαίνει διότι η βρώμη περιέχει φυσικά αντιοξειδωτικά που αποτρέπουν την αλλοίωση του.

Παρενέργειες

Αν και η βρώμη θεωρείται ασφαλής, ωστόσο η υπερβολική κατανάλωση ενδέχεται να προκαλέσει ορισμένες παρενέργειες.

Αυτές περιλαμβάνουν:

  • Αέρια και φούσκωμα.
  • Επιδείνωση των συμπτωμάτων σε όσους υποφέρουν από διαταραχές του πεπτικού συστήματος.
  • Η εφαρμογή βρώμης απευθείας στο δέρμα μπορεί να προκαλέσει εξανθήματα.

Όσον αφορά τις εγκύους και όσες θηλάζουν δεν υπάρχουν επαρκής αναφορές.