Η παχυσαρκία και τα παραπανίσια κιλά ταλαιπωρούν χιλιάδες ανθρώπους καθημερινά, καθώς εκτός από την εξωτερική εμφάνιση, έχουν αρνητικό αντίκτυπο και στην υγεία. Τα τελευταία χρόνια, λόγω της καθιστικής ζωής και της εξάπλωση της ανθυγιεινής διατροφής, αυτές οι δυσάρεστες καταστάσεις εντείνονται, με αποτέλεσμα να κάνουν την εμφάνιση τους συνεχώς καινούριες δίαιτες. Άλλες βασισμένες στην πρόσληψη σύνθετων υδατανθράκων και άλλες στην πρόσληψη πρωτεϊνών.

Οι υδατάνθρακες αποτελούν την κύρια πηγή ενέργειας. Όταν όμως, οι ποσότητες υδατανθράκων δεν επαρκούν, ο οργανισμός θα παραγάγει ενέργεια από την καύση του λίπους. Σε αυτήν την αρχή βασίστηκε και ο Πιέρ Ντουκάν, ο οποίος επέλεξε 100 τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και υδατάνθρακες, και συνέταξε ένα διατροφικό πρόγραμμα, γνωστό και ως δίαιτα Dukan, που υπόσχεται την άμεση και μόνιμη απώλεια κιλών.

Η δίαιτα Dukan, έχει εκατομμύρια υποστηρικτές σε ολόκληρο τον κόσμο και οι πωλήσεις του βιβλίου συνεχώς αυξάνονται. Ωστόσο, το Κολλέγιο Παθολόγων της Γαλλίας ασκεί έντονη κριτική και θέτει υπό αμφισβήτηση, τόσο την αποτελεσματικότητα της διατροφής, όσο και τα κίνητρα του συγκεκριμένου διαιτολόγου.

Ας την εξετάσουμε λεπτομερώς.

Τα στάδια του διατροφικού προγράμματος

Η δίαιτα αποτελείται από 4 φάσεις. Οι 2 πρώτες φάσεις βασίζονται σε έναν κατάλογο με 100 τροφές που βοηθούν στην γρήγορη και σταθερή απώλεια βάρους. Οι δύο τελευταίες φάσεις αφορούν την επανένταξη όλων των τροφίμων και την διατήρηση του βάρους.

  • 1ο Στάδιο: «Επίθεση» – Καθαρή πρωτεΐνη
  • 2ο Στάδιο: »Στάδιο πλεύσης» – Εναλλαγή καθαρής πρωτεΐνης με λαχανικά
  • 3ο Στάδιο: «Σταθεροποίηση»
  • 4ο Στάδιο: «Συντήρηση»

Πρώτο Στάδιο

Ουσιαστικά, βοηθά στην εκκίνηση του μεταβολισμού και στοχεύει στην άμεση απώλεια βάρους (2-3 κιλά) σε σύντομο χρονικό διάστημα (2 έως 10 μέρες). Καταναλώνονται τροφές με πλούσια περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και χαμηλά λιπαρά όπως:

  • Βόειο κρέας
  • Ψάρι
  • Κοτόπουλο
  • Αυγά
  • Σόγια
  • Τυρί cottage

Σε αυτή την φάση η μόνη πηγή υδατανθράκων είναι το πίτουρο βρώμης. Ο συνδυασμός της υψηλής περιεκτικότητας φυτικών ινών και της χαμηλής περιεκτικότητας σε απλούς υδατάνθρακες, συμβάλλει στην αύξηση της αίσθησης κορεσμού. Επίσης, δεδομένου ότι η δίαιτα Dukan δεν περιέχει φυτικές ίνες, η βρώμη διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στη διατήρηση της ισορροπίας των ηλεκτρολυτών και στην προστασία του οργανισμού από εντερικές διαταραχές, συμπεριλαμβανομένης της διάρροιας και της δυσκοιλιότητας.  Συνιστάται η κατανάλωση 1,5 κουταλιά της σούπας ημερησίως.

Ποσότητα: Απεριόριστη

Σωματική δραστηριότητα: 20 λεπτά

Κατανάλωση νερού: 1,5 λίτρο

Δεύτερο Στάδιο

Στόχος της δεύτερης φάσης είναι η επίτευξη του σωστού βάρους. Η διατροφή εμπλουτίζεται με την προσθήκη 32 μη – αμυλούχων λαχανικών, τα οποία καταναλώνονται κάθε δεύτερη μέρα. Μερικά από αυτά είναι:

  • Σπανάκι
  • Λάχανο
  • Μαρούλι
  • Ραδίκια
  • Μπρόκολο
  • Κουνουπίδι
  • Αγκινάρες

Πηγή υδατανθράκων, εξακολουθεί να είναι το πίτουρο βρώμης.

Ποσότητα φαγητού: Απεριόριστη

Σωματική δραστηριότητα: 30 λεπτά

Κατανάλωση νερού: 1,5 λίτρο

Τρίτο Στάδιο

Σε αυτό το στάδιο του διατροφικού προγράμματος, στόχος δεν είναι η απώλεια βάρους αλλά η σταθεροποίηση του. Πλέον, το άτομο μπορεί να καταναλώνει καθημερινά:

  • Απεριόριστες ποσότητες άπαχων πρωτεϊνών και μη – αμυλούχων λαχανικών
  • Φρούτα με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη
  • 40 γραμμάρια τυρί
  • 2 φέτες ψωμί ολικής άλεσης

Επιπλέον, μια φορά την εβδομάδα μπορεί να καταναλωθεί μία μερίδα οποιασδήποτε αμυλούχας τροφής.

Ποσότητα φαγητού: Απεριόριστη

Σωματική δραστηριότητα: 25 λεπτά

Κατανάλωση νερού: 1,5 λίτρο

Τέτατρο Στάδιο

Ο σκοπός τώρα, είναι η μακροχρόνια συντήρηση του βάρους. Το άτομο δεν πρέπει να χάσει ή να κερδίσει βάρος και οι διατροφικοί κανόνες έχουν ως εξής:

  • Επιτρέπετε η κατανάλωση οποιασδήποτε τροφής.
  • Μια φορά την εβδομάδα, το γεύμα θα πρέπει να περιέχει μόνο πρωτεΐνες με χαμηλά λιπαρά (τροφές 1ου σταδίου).
  • Ημερήσια κατανάλωση τριών κουταλιών της σούπας πίτουρο βρώμης.

Σωματική δραστηριότητα: 25 λεπτά

Κατανάλωση νερού: 1,5 λίτρο

Για την ενίσχυση των πιάτων, μπορούν να χρησιμοποιηθούν μπαχαρικά, βότανα, σάλτσα σόγιας, σκόρδο, κρεμμύδι, και τοφού.

Τα Θετικά από τη δίαιτα Dukan

  • Η απώλεια βάρους στο πρώτο στάδιο, είναι αρκετά ενθαρρυντική και αποτελεί κίνητρο για να συνεχίσετε τη δίαιτα.
  • Δεν υπάρχει περιορισμός για την ποσότητα που πρέπει να καταναλώσετε.
  • Οι πρωτεΐνες αφομοιώνονται πιο αργά από τον οργανισμό και ως εκ τούτου συμβάλλουν στην καταστολή της πείνας.
  • Ο περιορισμός των τεχνιτών σακχάρων και λιπαρών, βοηθά στη μείωση του βάρους και ταυτόχρονα προστατεύει τον οργανισμό από τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

Μειονεκτήματα

  • Αν και στη δίαιτα dukan επιτυγχάνουμε άμεση απώλεια βάρους, ωστόσο, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι αυτό που χάνεται είναι κυρίως υγρά. Πιο συγκεκριμένα, όταν αφαιρούνται οι υδατάνθρακες από τις καθημερινές διατροφικές επιλογές, ο οργανισμός χρησιμοποιεί μια άλλη πηγή ενέργειας στο ήπαρ και στους μύες, γνωστή ως γλυκογόνο. Κάθε γραμμάριο γλυκογόνου δεσμεύεται σε περίπου 3 γραμμάρια νερού, το οποίο με την δίαιτα Dukan, χάνεται. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πραγματοποιείται σημαντική μείωση του βάρους από τις πρώτες κιόλας ημέρες.
  • Αποτελέσματα επιστημονικών ερευνών, δείχνουν ότι οι δίαιτες που περιέχουν όλες τις ομάδες τροφίμων είναι πιο πιθανό να βοηθήσουν στην απώλεια βάρους, από μια δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες ή χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες.
  • Η διατροφή βασίζεται σε τροφές όπως κρέας, ψάρι και πίτουρο βρώμης, συνεπώς η δίαιτα Dukan μπορεί να είναι οικονομικά ασύμφορη για την απώλεια κιλών.
  • Η δίαιτα είναι αρκετά περιοριστική, καθώς περιλαμβάνει 100 συγκεκριμένες τροφές.

Παρενέργειες

Τα επιστημονικά στοιχεία, σχετικά με το πόσο ασφαλής είναι η δίαιτα Dukan δεν επαρκούν. Ωστόσο, υπάρχουν αναφορές για παρενέργειες:

Πιθανή βλάβη στο ήπαρ και τα νεφρά

Οι δίαιτες που περιέχουν τροφές χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες και υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, μπορεί να συσσώρευση κετόνες στο σώμα. Οι κετόνες παράγονται όταν το σώμα δεν χρησιμοποιεί τους υδατάνθρακες ως πηγή ενέργειας, αλλά το λίπος και μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο μεταβολισμού σημαντικών χημικών ουσιών (ορμονών), συμπεριλαμβανομένης της ινσουλίνης. Αυτό, σε συνδυασμό με την υπερβολική κατανάλωση πρωτεΐνης, θα μπορούσε να οδηγήσει σε βλάβη του ήπατος και των νεφρών. Επίσης, η ακετόνη παράγεται από υπερβολική κατανάλωση πρωτεϊνών και έχει ιδιαίτερο άρωμα που οδηγεί σε παρατεταμένη κακή αναπνοή.

Έλλειψη βιταμινών και άλλων πολύτιμων ανόργανων στοιχείων

Το γεγονός ότι πρόκειται για ένα περιορισμένο διατροφικό πρόγραμμα, οδηγεί στην ανεπαρκή πρόσληψη θρεπτικών ουσιών στο σώμα. Η δίαιτα δεν περιέχει τροφές που να προάγουν την υγεία και την ευεξία του οργανισμού όπως είναι τα καρύδια, φρούτα, όσπρια και δημητριακά ολικής αλέσεως. Οι οποίες είναι τροφές που περιέχουν Βιταμίνη C, φυλλικό οξύ και Βιταμίνες του συμπλέγματος Β.  Άλλωστε δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο Dukan ενθαρρύνει την ταυτόχρονη λήψη συμπληρωμάτων, προκειμένου να αποφευχθεί η αποβιταμίνωση.

Συμπτώματα από την έλλειψη υδατανθράκων

Η δίαιτα Dukan προκαλεί απότομη αφαίρεση υδατανθράκων από την διατροφή, η έλλειψη τους μπορεί να οδηγήσει σε πυρετό, ναυτία, κεφαλαλγία, ευερεθιστότητα, απώλεια συγκέντρωσης και μεταβολές στη διάθεση. Ωστόσο, αυτές οι ανεπιθύμητες ενέργειες περιορίζονται στην πρώτη φάση της δίαιτας.

Συμπέρασμα

Αναμφισβήτητα, αρκετές είναι οι δίαιτες που υπόσχονται άμεση απώλεια κιλών. Ωστόσο, αυτό δεν είναι πάντοτε προς όφελος μας. Το κλειδί για την επίτευξη φυσιολογικού βάρους, είναι η επιλογή μιας ισορροπημένης διατροφής, που περιέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός προκειμένου να ανταπεξέλθει στις ανάγκες τις καθημερινότητας. Όλα αυτά, θα πρέπει να γίνονται σε συνδυασμό με την στήριξη από ομάδα ειδικών που αποτελείται από παθολόγο, ψυχολόγο και διατροφολόγο!