Η δυσπεψία είναι ένα κοινό σύμπτωμα του πεπτικού συστήματος που ταλαιπωρεί μεγάλη μερίδα του πληθυσμού και προκαλεί φούσκωμα, πόνο στην κοιλιά, μέχρι και διάρροια. Τα τελευταία χρόνια που οι ρυθμοί της καθημερινότητας έχουν γίνει απαιτητικοί, υπάρχει έξαρση του φαινομένου, καθώς οι σύνηθες αιτίες πρόκλησης, οφείλονται κυρίως στο στρες και την κακή διατροφή.

Η δυσπεψία δεν είναι ασθένεια, αλλά σημάδι ενός υποκείμενου προβλήματος, όπως η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση ( GERD ), το έλκος ή ασθένεια της χοληδόχου κύστεως. Οποιαδήποτε θεραπεία εξαρτάται από την αιτία. Όμως, στην περίπτωση της δυσπεψίας, υπάρχουν τρόποι που μπορεί να βοηθήσουν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων. Πρόκειται για φυσικές λύσεις που βοηθούν το πεπτικό σύστημα να λάβει τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που έχει ανάγκη για να λειτουργεί σωστά.

Ένας απλώς και αποτελεσματικός τρόπος είναι ή σωστή ενυδάτωση, σε συνδυασμό με τροφές που θα βελτιώσουν τη διαδικασία της πέψης.

Αιτίες

Μερικές από τις πιο κοινές αιτίες που προκαλούν δυσπεψία είναι:

  • Υπερκατανάλωση τροφής
  • Πικάντικες και λιπαρές τροφές
  • Κάπνισμα
  • Αλκοόλ

Φάρμακα

  • Ασπιρίνη
  • Ιβουπροφαίνη κ.α.

Ιατρικές παθήσεις

  • Παλινδρόμηση οξέων
  • Γαστρικός καρκίνος
  • Παγκρεατικές ασθένειες
  • Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου
  • Πεπτικά έλκη

Συμπτώματα

Όταν υποφέρετε από δυσπεψία, ενδέχεται να εμφανίσετε τα ακόλουθα συμπτώματα:

  • Φούσκωμα
  • Ναυτία
  • Εμετός
  • Καούρα
  • Ξαφνική αίσθηση πληρότητας κατά τη διάρκεια ενός γεύματος
  • «Κάψιμο» στο στομάχι
  • Μυρμήγκιασμα στο στομάχι
  • Τακτικό ρέψιμο
  • Απώλεια βάρους
  • Δυσκολία στην κατάποση
  • Μαύρα κόπρανα

Η δυσπεψία είναι μια διαταραχή που δεν πρέπει να προκαλεί ανησυχία, διότι τα συμπτώματα υποχωρούν εντός ολίγων ωρών. Σε περίπτωση όμως, που τα συμπτώματα όπως διάρροια και εμετό επιμείνουν, τότε πρέπει να απευθυνθείτε στο γιατρό σας (κυρίως οι ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού συμπεριλαμβανομένου των παιδιών και ηλικιωμένων), καθώς ο κίνδυνος για αφυδάτωση είναι μεγαλύτερος.

Σπιτικοί τρόποι αντιμετώπισης

Τα παραπάνω συμπτώματα αποτελούν ένδειξη δυσπεψίας. Ωστόσο, αυτό δεν πρέπει να σας ανησυχεί, καθώς μπορείτε όχι μόνο να την αντιμετωπίσετε αποτελεσματικά, αλλά και να αποτρέψετε τα συμπτώματα με απλές σπιτικές θεραπείες.

Μαγειρική σόδα

Η μαγειρική σόδα περιέχει συστατικά που εξουδετερώνουν τα οξέα του στομάχου και καταπολεμούν τα αέρια ή το φούσκωμα. Ως εκ τούτου η χρήση σόδας, βοηθά στη θεραπεία τόσο της δυσπεψίας, όσο και της καούρας.

Τρόπος χρήσης: Προσθέστε σε 1/2 ποτήρι νερό, 1/2 κ.γ μαγειρική σόδα. Ανακατέψετε καλά και πιείτε.

Συχνότητα: 2 -3 φορές την ημέρα για μερικές εβδομάδες.

μαγειρική σόδα νερό δυσπεψία

Μηλόξυδο

Αποτελεί μία από τις πιο αποτελεσματικές θεραπείες της δυσπεψίας. Το μηλόξυδο είναι εξαιρετική πηγή μαγνησίου, φωσφόρου, καλίου, ασβεστίου και μετάλλων που βοηθούν στην καλύτερη πέψη της τροφής. Επιπλέον, το οξικό οξύ και τα αλκαλικά χαρακτηριστικά του, συμβάλλουν στην διάσπαση του λίπους, εμποδίζοντας την παλιδρόμηση οξέος και βοηθούν στην θεραπεία της δυσπεψίας.

Τρόπος χρήσης: Σε ένα ποτήρι ζεστό νερό προσθέστε 2-3 κ.γ. μηλόξυδο και πιείτε.

Συχνότητα: 1- 2 φορές την ημέρα.

Χυμός λεμονιού

Το λεμόνι έχει αλκαλικές και ανακουφιστικές ιδιότητες, οι οποίες βοηθούν στην εξουδετέρωση των αερίων, των οξέων του στομάχου, καθώς και στη θεραπεία της δυσπεψίας. Διαθέτει επίσης, ισχυρές αντιβακτηριακές και αποτοξινωτικές ιδιότητες που μπορούν να βοηθήσουν στην αποτοξίνωση του πεπτικού συστήματος.

Τρόπος χρήσης: Σε ένα ποτήρι νερό προσθέστε λίγες σταγόνες χυμό λεμονιού. Ανακατέψτε και πιείτε.

Συχνότητα: 2-3 φορές την ημέρα, κατά προτίμηση πριν από κάθε γεύμα.

Τζίντζερ

Εδώ και αιώνες, το τζίντζερ εφαρμόζεται στην εναλλακτική ιατρική ως μέσο θεραπεία της δυσπεψίας. Περιέχει αντιοξειδωτικά τα οποία έχει αποδειχθεί πως ανακουφίζουν άμεσα τη δυσπεψία και αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τη ναυτία. Ταυτόχρονα, οι φαινολικές ενώσεις συμβάλλουν στη μείωση των γαστρικών συσπάσεων και καταπραΰνουν τον γαστρεντερικό ερεθισμό.

Τρόπος χρήσης: 20 λεπτά πριν το γεύμα, προσθέστε μερικές σταγόνες αιθέριο έλαιο τζίντζερ σε ένα ποτήρι νερό, ανακατέψτε και πιείτε . Εναλλακτικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα μικρό κομμάτι φρέσκο τζίντζερ.

Συχνότητα: 2-3 φορές την ημέρα.

Γάλα με χαμηλά λιπαρά

Το γεγονός πως το γάλα έχει χαμηλό pH (κυμαίνεται μεταξύ 6,5-6,7), το καθιστά ιδανικό στην εξουδετέρωση των οξέων της πεπτικής οδού και στη θεραπεία της δυσπεψίας. Δεδομένου όμως, ότι το πλήρες γάλα μπορεί να οδηγήσει στην παραγωγή περισσότερων οξέων στο στομάχι, συνιστάται η κατανάλωση αποβουτυρωμένου γάλακτος με χαμηλά λιπαρά.

Τρόπος χρήσης: Καταναλώστε ένα φλιτζάνι γάλα με χαμηλά λιπαρά.

Συχνότητα: 1-2 φορές την ημέρα.

Μέλι

Το μέλι είναι πλούσια πηγή θρεπτικών ουσιών που βοηθούν στην πέψη. Επιπροσθέτως, οι αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του, συμβάλλουν στη μείωση της φλεγμονής, ενώ τα μέταλλα όπως το κάλιο, εξουδετερώνουν τα οξέα στομάχου, θεραπεύοντας έτσι τη δυσπεψία.

Τρόπος χρήσης: Καταναλώστε 1 κ.γ. μία ώρα πριν από κάθε γεύμα.

Συχνότητα: 3-4 φορές την ημέρα.

Χυμός αλόη βέρα

Ο χυμός αλόης βέρα είναι γεμάτος με βιταμίνες, μέταλλα και αμινοξέα που μπορούν να βοηθήσουν στην αποτοξίνωση του σώματός, στην ενίσχυση της πέψης, στην εξισορρόπηση των πεπτικών βακτηρίων και στη μείωση της φλεγμονής. Επίσης, αποτελέσματα μελετών απέδειξαν ότι η κατανάλωση 10ml χυμού αλόη βέρα ημερησίως, μπορεί να ανακουφίσει συμπτώματα γαστρεντερικών νοσημάτων συμπεριλαμβανομένης της καούρας, του μετεωρισμού, της ναυτίας κ.α.

Τρόπος χρήσης: Καταναλώστε 1 κ.γ. μία ώρα πριν από κάθε γεύμα.

Συχνότητα: 3-4  φορές την ημέρα.

χυμός αλοής

Χαμομήλι

Το ρόφημα χαμομηλιού είναι ένα ακόμη δημοφιλές φάρμακο για δυσπεψία. Οι αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του, συμβάλλουν στη μείωση των φλεγμονών, οι οποίες μπορεί να είναι αποτέλεσμα δυσπεψίας ή/και υπερβολικής παραγωγής γαστρικών οξέων. Επίσης οι ηρεμιστικές δράσεις, χαλαρώνουν τους μύες του πεπτικού συστήματος και διευκολύνουν τη διαδικασία της πέψης.

Τρόπος χρήσης: Καταναλώστε ένα φλιτζάνι χαμομήλι με 1 κ.γ. μέλι.

Συχνότητα: 2-3 φορές την ημέρα.

Πρακτικές συμβουλές ανακούφισης της δυσπεψίας

Η κατανάλωση συγκεκριμένων τροφίμων σε συνδυασμό με τις συμβουλές που αναφέρουμε παρακάτω, θα βοηθήσουν να επιταχύνετε την ανακούφιση των συμπτωμάτων.

  • Επιλέξτε μικρά γεύματα σε τακτά χρονικά διαστήματα
  • Τρώτε αργά
  • Αποφύγετε καυτερά και τηγανιτά τρόφιμα
  • Μην ξαπλώνετε αμέσως μετά το φαγητό
  • Μειώστε την πρόσληψη αλκοόλ και καφεΐνης
  • Ξεκουραστείτε αρκετά
  • Κάντε ένα ζεστό μπάνιο
  • Αθληθείτε
  • Προσπαθήστε να μειώσετε το άγχος και το στρες