Το κολλαγόνο είναι μια πρωτεΐνη που ενδυναμώνει τον δερματικό ιστό, χαρίζοντας ελαστικότητα στην επιδερμίδα. Δυστυχώς, με το πέρασμα του χρόνου η παραγωγή μειώνεται με αποτέλεσμα να κάνουν την εμφάνιση τους οι πρώτες ρυτίδες και διάφορα σημάδια γήρανσης του δέρματος.

Τα καλά νέα είναι πως μπορούμε με τη λήψη συμπληρωμάτων και φυσικούς τρόπους, να ενισχύσουμε την παραγωγή κολλαγόνου στον οργανισμό. Για να το επιτύχουμε αυτό αρκεί να ακολουθήσουμε έναν υγιεινό τρόπο ζωής που περιλαμβάνει ισορροπημένη διατροφή (αποτελεί το έναυσμα για λαμπερό και νεανικό δέρμα), τακτική σωματική άσκηση και εντατική φροντίδα της επιδερμίδας.

Τροφές για κολλαγόνο

Ακολουθεί η λίστα με τις πιο σημαντικές τροφές που διεγείρουν την παραγωγή κολλαγόνου.

Εσπεριδοειδή

Η βιταμίνη C είναι μια πολύτιμη αντιοξειδωτική ουσία, που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην προστασία του δερματικού ιστού από τις επιβλαβείς δράσεις των ελεύθερων ριζών. Όμως, τα τελευταία χρόνια έχει έρθει στο φως και άλλη μια σπουδαία ιδιότητα, η οποία αφορά την παραγωγή κολλαγόνου. Σύμφωνα λοιπόν με μελέτες, η βιταμίνη C που βρίσκεται στην σύνθεση των εσπεριδοειδών συμβάλλει στην ενίσχυση παραγωγής κολλαγόνου.

Ως εκ τούτου, η κατανάλωση φρούτων όπως πορτοκάλια, λεμόνι, γκρέιπφρουτ κ.α. θα χαρίσει όλα τα πολύτιμα οφέλη του κολλαγόνου. Αυτά περιλαμβάνουν επιβράδυνση της γήρανσης, μείωση των φλεγμονών, σωστή λειτουργία των αρθρώσεων και πολλά ακόμη.  Ωστόσο, να αναφέρουμε ότι τα εσπεριδοειδή εξαιτίας των όξινων χαρακτηριστικών τους, ενδέχεται να βλάψουν τη δομή των δοντιών. Έτσι, καλό είναι να καταναλώνονται με μέτρο. Εναλλακτικά, επιλέξτε πηγές βιταμίνης C από φράουλες και ακτινίδια.

Σόγια

Θεωρείται ως η καλύτερη εναλλακτική φυτική πηγή πρωτεϊνών. Συνεπώς, πρόκειται για μία ιδιαίτερα δημοφιλή τροφή στο μενού των χορτοφάγων. Το γεγονός όμως ότι είναι ένα συστατικό που διεγείρει την παραγωγή κολλαγόνου, το καθιστά ιδανικό και για κρεατοφάγους. Αξιοσημείωτη είναι επίσης και η δράση των φυτοοιστρογόνων που περιέχονται στην σύνθεση της, εξουδετερώνουν τα ένζυμα που προκαλούν σημεία πρόωρης γήρανσης. Βέβαια, για να επωφεληθείτε από τα οφέλη που περιγράψαμε, είναι σημαντικό να επιλέξετε βιολογική σόγια.

Σκόρδο

Πολλοί το αποφεύγουν εξαιτίας του δυσάρεστου αρώματος που εκπέμπει μετά το γεύμα. Όμως, το σκόρδο είναι ένα από τα πιο υγιεινά μπαχαρικά. Άλλωστε οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, αναγνωρίζουμε την ικανότητα να μειώνει την υψηλή αρτηριακή πίεση. Αυτό που ίσως δεν γνωρίζετε είναι οι ευεργετικές ιδιότητες που παρέχει στο δέρμα. Ως κορυφαία πηγή θείου, ταυρίνης και λιποϊκού οξεός, το σκόρδο συμπεριλαμβάνεται στις τροφές που προάγουν την αναδόμηση κολλαγόνου.

Καρότα

Η β-καροτίνη, εκτός από χρωστική ουσία που χαρίζει έντονο χρώμα σε αρκετά φρούτα και λαχανικά, είναι επίσης ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που προάγει την υγεία των ματιών, του ανοσοποιητικού και του δέρματος, οφέλη που αντλούνται από την βιταμίνη Α (η οποία προκύπτει ως προϊόν μεταβολής της β-καροτίνης, όταν η δεύτερη εισέρχεται στον οργανισμό).

Μερικά ακόμη οφέλη της βιταμίνης Α, και κατά συνέπεια των τροφών που την περιέχουν (π.χ. καρότα), περιλαμβάνουν την καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών και επιβράδυνση απώλειας κολλαγόνου.

Φυλλώδη πράσινα λαχανικά

«Ότι είναι πικρό είναι και καλό» έλεγε ο Ιπποκράτης και μπορεί να αναφερόταν για τα οφέλη που παρέχουν οι πικρές στη γεύση, τροφές στο στομάχι. Ωστόσο, αποτελέσματα ερευνών αποδεικνύουν ότι το ρητό ισχύει και για τα υπόλοιπα μέρη του σώματος συμπεριλαμβανομένης της επιδερμίδας. Έτσι λοιπόν, η εξωτερική ομορφιά μπορεί να επωφεληθεί από τις πολυάριθμες βιταμίνες και τα μέταλλα, καθώς και από την χλωροφύλλη (ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες και βοηθά στη δημιουργία κολλαγόνου), που περιέχονται στα φυλλώδη πράσινα λαχανικά και ιδιαιτέρως στα πικρά χόρτα.

Ντομάτα

Πλούσιες σε λυκοπένιο, μια αντιοξειδωτική ουσία που έχει αποδειχθεί ότι προστατεύει το δέρμα από τις βλάβες που προκαλούν οι υπεριώδεις ακτινοβολίες, εμποδίζει τη διάσπαση κολλαγόνου, ενώ υπάρχουν πηγές, οι οποίες αν και δεν έχουν τεκμηριωθεί επιστημονικά, αναφέρουν ότι συμβάλλει και στην σύνθεση κολλαγόνου. Είτε έτσι, είτε αλλιώς, οι ντομάτες περιέχουν μια ποικιλία από αντιοξειδωτικά συμπεριλαμβανομένης της βιταμίνης C και του λυκοπενίου, συστατικά που προστατεύουν τα κύτταρα του δερματικού ιστού.

Σπόροι κολοκύθας

Αποτελούν πλούσια πηγή ψευδαργύρου, η οποία δρα βοηθητικά στη σύνθεση κολλαγόνου. Μελέτες έχουν δείξει ότι η λήψη συμπληρωμάτων ψευδαργύρου, μπορεί να βοηθήσει στην επιβράδυνση διάσπασης του κολλαγόνου, στην επιτάχυνση της επούλωσης τραύματος και στη διατήρηση υγείας των κυτταρικών μεμβρανών, υποδεικνύοντας ότι και τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο, μπορούν να κάνουν το ίδιο.

Αυγά

Το αυγό είναι μία από τις ελάχιστες τροφές που περιέχουν κολλαγόνο. Εξαιτίας αυτού, έχει χρησιμοποιηθεί από την εναλλακτική ιατρική για βελτίωση της υγείας των αρθρώσεων. Επιπροσθέτως, είναι καλή πηγή θείου, ενός απαραίτητου ιχνοστοιχείου για την παραγωγή της συγκεκριμένης πρωτεΐνης. Τα αυγά βοηθούν επίσης, στην εξάλειψη τοξινών που δημιουργούνται από περιβαλλοντικούς ρύπους, οι οποίες διασπώνται και εμποδίζουν την παραγωγή κολλαγόνου.

Ζωμός από κόκκαλα

Αν μας ζητούσατε να προτείνουμε μία τροφή για ενίσχυση του κολλαγόνου, αυτή σίγουρα θα ήταν ο ζωμός από κόκκαλα. Ενώ τα περισσότερα τρόφιμα περιέχουν αντιοξειδωτικά και άλλα θρεπτικά συστατικά που βοηθούν το σώμα να συνθέσει κολλαγόνο. Ο ζωμός από κόκκαλα, είναι από τις σπάνιες τροφές που περιέχουν πραγματικά μια βιοδιαθέσιμη μορφή κολλαγόνου, που μπορεί να αξιοποιηθεί άμεσα από το σώμα.

Δεδομένου ότι οι τύποι κολλαγόνου I, II και III, (καθώς και άλλα αμινοξέα, πρωτεΐνες και ηλεκτρολύτες που βελτιώνουν την όψη της επιδερμίδας), συγκεντρώνονται στα οστά, το μαγείρεμα τους, βοηθά στην απελευθέρωση κολλαγόνου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, μια πλούσια σε θρεπτικά συστατικά τροφή, ανώτερη από κάθε συμπλήρωμα.

Ο ζωμός από κόκκαλα βοοειδών, είναι πλουσιότερος στο κολλαγόνο τύπου Ι. Συνεπώς, είναι ιδανικό για την υγεία του δέρματος. Αντίθετα, ο ζωμός κοτόπουλου και γαλοπούλας, έχει υψηλότερη περιεκτικότητα στον τύπο II και είναι κατάλληλος για τη στήριξη των αρθρώσεων.

Χλωρέλλα

Η χλωρέλλα είναι ένα μονοκύτταρο φύκη. Δεδομένου όμως, ότι διατίθεται ως συμπλήρωμα σε χάπι ή σκόνη, δεν συγκαταλέγεται στις τροφές με κολλαγόνο υπό την ευρύτερη έννοια. Ωστόσο, το γεγονός ότι είναι εξαιρετικά υψηλή σε βιταμίνη Α και σε GGF (μια θρεπτική μοναδική ουσία που «καθοδηγεί» το σώμα να εκτελεί συγκεκριμένες λειτουργίες «κλειδιά», για την υγεία του δέρματος και των μυϊκών ιστών), την καθιστά κατάλληλη για την ενίσχυση παραγωγής κολλαγόνου.

χλωρέλλα

Με πληροφορίες από

newbeauty.com

healthline.com

mindbodygreen.com

nutritionlife.com

vivaglammagazine.com