Μπορεί το πράσινο τσάι να θεωρείται ένα από τα πιο υγιεινά ροφήματα, όμως το τσάι matcha με περισσότερα από 137  αντιοξειδωτικά στην σύνθεση του, αναμφίβολα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως η επιτομή των θρεπτικών ποτών. Για περισσότερα από 1000 χρόνια, οι πολιτισμοί της Άπω Ανατολής χρησιμοποιούσαν το θαυμάσιο ελιξήριο για να ενισχύσουν την υγεία του οργανισμού, αλλά και ως μέρος των τελετουργιών τους, κυρίως του διαλογισμού.

Το τσάι matcha είναι μια συμπυκνωμένη μορφή πράσινου τσαγιού που προέρχεται από τα φύλλα ενός αειθαλούς θάμνου που ονομάζεται Camellia sinensis. Στην πραγματικότητα, αναφερόμαστε στο ίδιο φυτό από το οποίο παράγονται όλα τα είδη τσαγιών. Ωστόσο, ο τρόπος επεξεργασίας, καθώς και το γεγονός ότι δεν υποβάλλεται σε ζύμωση είναι παράγοντες που το διαφοροποιούν από τις υπόλοιπες ποικιλίες.

Τα φυτά matcha δύο εβδομάδες πριν την συγκομιδή τους, σκιάζονται με τέτοιον τρόπο ώστε να αυξηθούν τα επίπεδα χλωροφύλλης και αμινοξέων τα οποία του χαρίζουν το μοναδικό σμαραγδί χρώμα, την ιδιαίτερη γεύση και τα πολύτιμα θρεπτικά και θεραπευτικά συστατικά.  Μετά τη συλλογή, τα φύλλα τσαγιού αποξηραίνονται στον ατμό και στη συνέχεια αλέθονται και παράγουν την εκπληκτική λεπτή σκόνη που όλοι γνωρίζουμε, ως πράσινο τσάι matcha. Πλέον, θεωρείται ένα από τα πιο ισχυρά superfoods παγκοσμίως..και όχι άδικα!

Δραστικά συστατικά

Το τσάι matcha περιέχει πολύτιμα θρεπτικά συστατικά συμπεριλαμβανομένου των βιταμινών και μετάλλων, από τα οποία αντλούνται όλες οι ευεργετικές ιδιότητες.

Αναλυτικότερα:

Βιταμίνη Α (καροτενοειδή):Το β-καροτένιο που υπάρχει στην σύνθεση του τσαγιού matcha, όταν απορροφηθεί από τον οργανισμό μετατρέπεται σε βιταμίνη Α. Κύριο χαρακτηριστικό της βιταμίνης Α είναι η ικανότητα να βελτιώνει την όραση και να εξαλείφει τις ελεύθερες ρίζες.

Βιταμίνη Β1 (θειαμίνη): Είναι απαραίτητη για την σωστή απορρόφηση υδατανθράκων, λιπαρών οξέων και πρωτεϊνών. Δεδομένου ότι ο οργανισμός δεν μπορεί να την συνθέσει, είναι πολύ σημαντικό να την λαμβάνουμε μέσω των τροφίμων. Το τσάι matcha αποτελεί πηγή βιταμίνης Β1, συνεπώς η κατανάλωση του χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα ευεργετική.

Βιταμίνη Β2 (ριβοφλαβίνη): Η ριβοφλαβίνη διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στον σχηματισμό ερυθρών αιμοσφαιρίων και στην παραγωγή αντισωμάτων. Παράλληλα, βοηθά στην υγιή ανάπτυξη της τρίχας και των νυχιών, καθώς και στην αναδόμηση του δερματικού ιστού.

Βιταμίνη Β3 (νιασίνη): Πρόκειται για μια ουσία που βοηθά στη διάσπαση υδατανθράκων και στη μετατροπή τους σε ενέργεια, ενώ διαθέτει ένα ευρύ φάσμα πολύτιμων ιδιοτήτων που συμβάλλουν στην σωστή λειτουργία του πεπτικού και νευρικού συστήματος.

Βιταμίνη C (ασκορβικό οξύ): Είναι μια αντιοξειδωτική βιταμίνη που εξαλείφει τις ελεύθερες ρίζες από το σώμα, ενώ εμπλέκεται και στην αποκατάσταση ιστών του σώματος και στην παραγωγή συγκεκριμένων νευροδιαβιβαστών. Επίσης, η βιταμίνη C έχει αντιιικές και αντιβακτηριακές ιδιότητες που βοηθούν στην πρόληψη ασθενειών και στο χτίσιμο ενός ισχυρού ανοσοποιητικού.

Φθόριο: Προσκολλάται στην επιφάνεια των δοντιών και παράγει αντιοξειδωτική επίστρωση που βοηθά στην καταπολέμηση κοιλοτήτων.

Φλαβονοειδή: Η υψηλή περιεκτικότητα σε φλαβονοειδή συμπεριλαμβανομένων τις πολυφαινόλες και κατεχίνες, χαρίζει ισχυρές αντιφλεγμονώδεις και αντικαρκινικές ιδιότητες

Οφέλη

Ορισμένα από τα πιο σπουδαία οφέλη για το τσάι matcha:

Βοηθά στη διαδικασία αποτοξίνωσης

Η χλωροφύλλη διαθέτει ισχυρές ιδιότητες που μπορούν να εξουδετερώσουν φυσικά, τα χημικά και βαρέα μέταλλα που εισέρχονται στο σώμα μέσω της αναπνευστικής οδού ή των τροφίμων. Ως εκ τούτου, το γεγονός πως τα φύλλα matcha καλλιεργούνται για αρκετό διάστημα στη σκιά, διεγείροντας την παραγωγή περισσότερης χλωροφύλλης, το καθιστά ως έναν φυσικό τρόπο ενίσχυσης της διαδικασίας αποτοξίνωσης του οργανισμού.

Υψηλή αντιοξειδωτική αξία

Το τσάι matcha έχει την υψηλότερη αντιοξειδωτική βαθμολογία από οποιαδήποτε άλλη υπερτροφή. Τα αντιοξειδωτικά είναι τα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά και ένζυμα που ευθύνονται για την καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών που προκαλούν μια σειρά απειλητικών για τη ζωή καταστάσεων. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι, το τσάι matcha περιέχει 138.400 μονάδες αντιοξειδωτικών ανά 100 γραμμάρια, το ρόδι 4.479 ανά 100 γραμμάρια, τα βατόμουρα 9.621 ανά 100 γραμμάρια και το σπανάκι μόλις 1.513 ανά 100 γραμμάρια.

Τσάι matcha για ηρεμία και χαλάρωση

Η L-θεανίνη είναι ένα σπάνιο αμινοξύ που βρίσκεται σε υψηλές συγκεντρώσεις στο τσάι matcha. Έχει χαλαρωτικές ιδιότητες και μειώνει τόσο το ψυχικό, όσο και το σωματικό στρες. Επιπροσθέτως, 0  συνδυασμός L-θεανίνη με καφεΐνη (δύο συστατικά που βρίσκονται στο τσάι) παρέχει μια σταθερή, εκτεταμένη ώθηση ενέργειας, χωρίς καμία από τις συνήθεις παρενέργειες της καφεΐνης και των διεγερτικών, όπως νευρικότητα και υπερένταση.

Υγιές καρδιαγγειακό σύστημα

Σύμφωνα με μελέτη που διεξήχθη από το Vanderbilt University Medical Center το 2003 απεδείχθη, ότι η τακτική κατανάλωση του τσαγιού εξισορροπεί τα επίπεδα της χοληστερόλης. Επίσης, εμποδίζει την δημιουργία πλάκας στα τοιχώματα των αρτηριών αποτρέποντας την αθηροσκλήρωσης και κατ’ επέκταση την εμφάνιση καρδιακής προσβολής και εγκεφαλικού επεισοδίου.

Βέβαια, για ένα υγιές καρδιαγγειακό σύστημα, μόνο η κατανάλωση τσαγιού matcha, δεν αρκεί. Οι ειδικοί συστήνουν να υιοθετήσουμε έναν ισορροπημένο τρόπο διατροφής που περιλαμβάνει δημητριακά ολικής άλεσης, φρούτα,  λαχανικά, ψάρια και τρόφιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη, λίπος, νάτριο και χοληστερόλη. Φυσικά με την προϋπόθεση πως όλα τα παραπάνω πρέπει να συνδυαστούν με τακτική άσκηση.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό

Το τσάι matcha περιέχει συστατικά που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Συγκεκριμένα, το ειδικό αντιοξειδωτικό κατεχίνης που ονομάζεται EGCg βοηθά στην καταπολέμηση και την προστασία του οργανισμού από διάφορες βακτηριακές και ιογενείς λοιμώξεις. Επιπλέον, το EGCg αναστέλλει την ανάπτυξη αρκετών μικροοργανισμών που προκαλούν ασθένειες, όπως ο ιός της γρίπης Α, ο ιός της ηπατίτιδας, ο ιός του έρπητα και των βακτηριδίων που προκαλούν στρεπτόκοκκο.

Προλαμβάνει τις εκφυλιστικές διαταραχές

Πρόσφατες μελέτες έδειξαν, ότι οι πολυφαινόλες του πράσινου τσαγιού θα μπορούσαν να επιβραδύνουν την γήρανση του εγκεφάλου. Παράλληλα, φαίνεται να βελτιώνουν τις γνωστικές λειτουργίες και τη μνήμη. Ενώ, εξετάζεται και το ενδεχόμενο να εφαρμοστούν ως μέσο θεραπείας των προοδευτικών νευροεκφυλιστικών διαταραχών, συμπεριλαμβανομένου του Πάρκινσον και του Αλτσχάιμερ.

Οφέλη για το δέρμα

Το τσάι matcha είναι ένα φυσικό προϊόν που είναι κατάλληλο για την φροντίδα της επιδερμίδας.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Αντιμετώπιση δερματικών διαταραχών: Οι κατεχίνες που βρίσκονται στην σύστασή του, εξαλείφουν τις ελεύθερες ρίζες που ευθύνονται για την εμφάνιση δερματικών διαταραχών. Η εφαρμογή του τσαγιού matcha απευθείας στο δέρμα με τη μορφή μάσκας, είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για την καταπολέμηση της ροδόχρους ακμής.
  • Μειώνει την ερυθρότητα: Η σκόνη matcha διαθέτει ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Μπορεί να μειώσει την ερυθρότητα που σχετίζεται με χρόνιες παθήσεις του δέρματος όπως η ροδόχρους ακμή και το έκζεμα.
  • Αναδομεί το δέρμα: Μειώνει τη φλεγμονή και συμβάλλει τόσο στην απολέπιση, όσο και στην αναδόμηση της επιδερμίδας.
  • Προλαμβάνει τα σημεία πρόωρης γήρανσης: Προστατεύει από τη βλάβη που προκαλεί η υπεριώδης ακτινοβολία και βελτιώνει την ελαστικότητα του δέρματος. Ταυτόχρονα, διεγείρει την παραγωγή κολλαγόνου και προλαμβάνει τα σημεία πρόωρης γήρανσης όπως κηλίδες, λεπτές γραμμές και ρυτίδες.
  • Μειώνει τη λιπαρότητα: Οι τανίνες που υπάρχουν στο τσάι matcha καθαρίζουν τους πόρους της επιδερμίδας και μειώνουν την παραγωγή σμήγματος.

Μαγειρική χρήση

Το τσάι matcha δεν εφαρμόζεται μόνο για ιατρικούς σκοπούς. Αποτελεί δημοφιλές ενισχυτικό γεύσης, σε διάφορα είδη ζαχαροπλαστικής και ροφήματα όπως:

  • Τούρτες
  • Καραμέλες
  • Σοκολάτες
  • Μπισκότα
  • Αλκοολούχα ποτά
  • Smoothies
  • Milkshake

Βήματα για να φτιάξετε τσάι matcha

Η παραδοσιακή παρασκευή τσαγιού matcha διαφέρει από την παρασκευή οποιουδήποτε άλλου τσαγιού. Αυτό συμβαίνει διότι δεν χρησιμοποιούνται φύλλα βοτάνου αλλά η σκόνη του. Ωστόσο, πρόκειται για μια εξίσου εύκολη διαδικασία.

Συστατικά

  • 2 κ.γ. σκόνη matcha
  • 20gr. ζεστό νερό

Θα χρειαστείτε επίσης

  • 1 μικρό κόσκινο
  • 1 χτυπητήρι

Διαδικασία παρασκευής

  • Βήμα 1ο: Κοσκινίστε τη σκόνη matcha και ρίξτε σε ένα φλιτζάνι.
  • Βήμα 2ο: Προσθέστε ζεστό νερό στο φλιτζάνι.
  • Βήμα 3ο: Ανακατέψτε χρησιμοποιώντας το χτυπητήρι έως ότου αποκτήσει απαλή και αφρώδη υφή.
  • Βήμα 4ο: Συμπληρώστε με νερό.

Το τσάι είναι έτοιμο για κατανάλωση. Μπορείτε αν θέλετε να προσθέσετε λίγη ζάχαρη ή μέλι.

Παρενέργειες

Το τσάι matcha είναι ένα υγιεινό ρόφημα, ωστόσο η υπερβολική κατανάλωση ενδέχεται να οδηγήσει σε παρενέργειες:

  • Η ποσότητα καφεΐνης που βρίσκεται στο τσάι, μπορεί να προκαλέσει διάρροια, καρδιακή αρρυθμία και σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου. Επίσης, πρέπει να καταναλώνεται τουλάχιστον 6 ώρες προτού κοιμηθείτε, προκειμένου να αποφευχθούν διαταραχές ύπνου.
  • Δεν συνιστάται η κατανάλωση με άδειο στομάχι, ειδικά από άτομα που υποφέρουν από πεπτικό έλκος ή παλινδρόμηση οξέος, διότι μπορεί να οδηγήσει σε στομαχικές διαταραχές συμπεριλαμβανομένης της ναυτίας.
  • Δεν συνιστάται επίσης, σε άτομα με αναιμία, διότι μπορεί να προκαλέσει μείωση της απορρόφησης σιδήρου από τις τροφές.
  • Τα φυτά matcha μπορούν να απορροφήσουν το μόλυβδο από το έδαφος. Εκτιμάται ότι ένα φλιτζάνι τσαγιού μπορεί να περιέχει έως και 30 φορές περισσότερο μόλυβδο, από ένα κανονικό φλιτζάνι πράσινο τσάι. Για τον λόγο αυτόν, είναι καλύτερο να μην πίνττε περισσότερο από ένα φλιτζάνι, ημερησίως. Επίσης, δεδομένου ότι το τσάι matcha που καλλιεργείται στην Κίνα, περιέχει περισσότερο μόλυβδο, η επιλογή Ιαπωνικού matcha αντί κινέζικου, είναι ένας καλός τρόπος να προφυλαχθείτε από αυτή την επιβλαβή ουσία.

Αλληλεπιδράσεις

Το πράσινο τσάι matcha μπορεί να αλληλεπιδράσει με ορισμένα συνταγογραφούμενα φάρμακα. Για τον λόγο αυτό, όσοι λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή, πριν το καταναλώσουν, θα πρέπει να συμβουλευτούν τον γιατρό τους.

Εγκυμοσύνη – Γαλουχία

Δεδομένου ότι το matcha μπορεί να περιέχει ακόμη και ελάχιστη ποσότητα μολύβδου, καθώς και σημαντικές ποσότητες καφεΐνης, τα παιδιά, οι έγκυες και όσες θηλάζουν, θα πρέπει να το αποφεύγουν. Συμβουλεύεστε πάντοτε τον γιατρό σας.

Με πληροφορίες από:

matchasource.com

time.com

healthline.com