Τα φυσικά υποκατάστατα ζάχαρης, είναι εναλλακτικές επιλογές που μπορούν να γλυκάνουν τον καφέ, το τσάι και γενικώς τα ροφήματα, αποφεύγοντας τη χρήση κρυσταλλικής ζάχαρης και όλα τα επιβλαβή κατάλοιπα που αφήνει στο σώμα. Καθώς τα περισσότερα φυσικά γλυκαντικά έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, αποτελούν μια καλή επιλογή για άτομα που πάσχουν από διαβήτη και όσους θέλουν να απαλλαγούν από τα περιττά κιλά.

Αν και η ζάχαρη δεν αποτελεί την πιο ανθυγιεινή τροφή στη ζωή μας, όμως η ποσότητα που καταναλώνουμε είναι τόσο μεγάλη, που δεν είχαμε ποτέ φανταστεί. Περιέχεται σε τρόφιμα (συσκευασμένα και μη), τα οποία υπάρχουν καθημερινά στη διατροφή μας και αυτό αυξάνει σημαντικά την κατανάλωση, χωρίς να το καταλαβαίνουμε. Τροφές όπως δημητριακά, κέτσαπ, μπισκότα (και η λίστα δε σταματά), είναι ένα μόνο μικρό δείγμα σε σχέση με την πληθώρα τροφίμων που καταναλώνουμε κάθε μέρα και γεμίζουμε το σώμα με τεράστιες ποσότητες ζάχαρης.

Για να αντιστραφεί αυτή η κατάσταση, αρκεί να ελαττώσουμε την κατανάλωση στα σημεία που μπορούμε να ελέγξουμε. Για παράδειγμα, μπορούμε να λαμβάνουμε μια σημαντική δόση γλύκας, μέσα από φυσικά σάκχαρα που περιέχονται στα φρούτα, ή να χρησιμοποιούμε υποκατάστατα ζάχαρης για τον πρωινό καφέ. Έτσι, θα αντικαταστήσουμε μια σημαντική ποσότητα, με πιο υγιεινές και φυσικές επιλογές.

Επιλέξτε μια από τις ενότητες του πίνακα περιεχομένων κάνοντας κλικ

Στέβια

Γνωστή στην νότιο Αμερική πριν πολλά χρόνια, όμως στην Ευρώπη επιτράπηκε η χρήση της τα τελευταία έτη. Τα φύλλα του φυτού της στέβιας, δίνουν τις γλυκαντικές ιδιότητες στο βότανο που προσφέρει από 2 έως και 300 φορές περισσότερη γλυκιά γεύση σε σχέση με έναν κύβο ζάχαρης. Η επεξεργασία των φύλλων προσφέρει το φυσικό γλυκαντικό που τα τελευταία χρόνια τείνει να γίνει must και στη χώρα μας.

Τι να προσέξω: Η στέβια χρήζει προσοχής στη χρήση της. Ορισμένα προϊόντα περιέχουν βλαβερές για τον οργανισμό ουσίες όπως δεξτρόζη και αρτύματα. Προτιμήστε 100% φυτική στέβια, για να μειώσετε τις βλαβερές ουσίες που περιέχονται στο γλυκαντικό.

Το βότανο έχει συνδεθεί ως ένα υποκατάστατο ζάχαρης με χαμηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες. Όμως, η στέβια αυξάνει την όρεξη και αν επιλέξετε την φυτική ουσία, που είναι πιο υγιεινή, τότε πρέπει να γνωρίζεται πως περιέχει περισσότερες θερμίδες στη σύνθεση της.

Σιρόπι σφενδάμου

Δημιουργείται από τα δέντρα σφενδάμου και η συλλογή γίνεται απευθείας από τον κορμό. Τα δέντρα ευδοκιμούν στον Καναδά, όπου οι κάτοικοι τρυπάνε κάθε άνοιξη τους κορμούς για να συλλέξουν το άμυλο από το εσωτερικό και να το αποθηκεύσουν σε μεγάλα δοχεία. Στη συνέχεια βράζουν το υγρό και το συμπυκνώνουν, παράγοντας το πιο υγιεινό γλυκαντικό σιρόπι.

σιρόπι σφενδάμου pancake

Το σιρόπι σφενδάμου είναι ιδανική επιλογή για να αντικαταστήσετε τη ζάχαρη. Αποτελεί πλούσια πηγή σε αντιοξειδωτικες και αντιφλεγμονώδεις ουσίες, έχοντας σημαντική αντικαρκινική δράση. Έχει επίσης χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, που οφείλεται στις πολυφαινόλες του φυτού και συμβάλλει στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Μάλιστα, στη διατροφική του αξία περιλαμβάνονται συστατικά όπως μαγνήσιο, μαγγάνιο και ψευδάργυρος.

Αν και γλυκό, το σιρόπι σφενδάμου όταν καταναλώνεται με μέτρο, μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους

Τι να προσέξω: Οι ειδικοί συνιστούν να επιλέγεται βιολογικό σιρόπι σφενδάμου. Διαφορετικά ενδέχεται να εξαπατηθείτε και να αγοράσετε ένα απλό σιρόπι που περιέχει μόνο το άρωμα και καθόλου σφένδαμο.

Ζάχαρη από κοκοφοίνικα

Γνωστή και ως ζάχαρη καρύδας. Η συγκεκριμένη γλυκαντική ουσία προέρχεται από το υγρό που υπάρχει στα άνθη του κοκοφοίνικα. Για να το συλλέξουν, γίνεται τομή στα λουλούδια του τροπικού δέντρου και το υγρό που αναβλύζει συγκεντρώνεται σε ειδικά δοχεία. Τέλος, για να παραχθεί το τελικό προϊόν, πραγματοποιείται θέρμανση, μέχρι να εξατμιστεί όλο το νερό και να δημιουργηθεί η ζάχαρη καρύδας.

ζάχαρη καρύδας

Στην αγορά διατίθεται σε κρυσταλλική και υγρή μορφή. Γευστικά μοιάζει με τη μαύρη ζάχαρη, με τη μόνη διαφορά πως έχει υψηλότερη διατροφική αξία. Στη σύνθεση της περιέχει τετραπλάσια ποσότητα μαγνησίου και διπλάσια ποσότητα σιδήρου, σε σχέση με την καστανή ζάχαρη. Βιταμίνες του συμπλέγματος Β και λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας που ενισχύουν τις μεταβολικές δράσεις του σώματος. Αυτό το υποκατάστατο ζάχαρης, είναι ιδανική επιλογή για διαβητικούς καθώς έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη.

Μελάσα

Η μελάσα παράγεται από την επεξεργασία που συντελείται κατά την εξαγωγή της ζάχαρης από το ζαχαροκάλαμο. Ο χυμός που προκύπτει βράζεται και το σιρόπι που απέμεινε παράγει ένα ακόμη υποκατάστατο ζάχαρης, γνωστό ως μελάσα. Θα την ξεχωρίσετε από το σκούρο χρώμα και την έντονη γεύση.

μελάσα

Στα διατροφικά στοιχεία του γλυκαντικού είναι η περιεκτικότητα σε βιταμίνη β6 και ιχνοστοιχεία όπως μαγνήσιο, ασβέστιο, κάλιο, σίδηρο, χαλκό και μαγγάνιο.

Τι να προσέξω: Τα ζαχαροκάλαμα μπορεί να ποτίζονται με διάφορες χημικές ουσίες και φυτοφάρμακα, αυτό ενδέχεται να έχει αντίκτυπο και στο τελικό προϊόν της μελάσας.

Φυτό και νέκταρ Αγαύης

Το φυτό δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό, όμως τα υποπροϊόντα του, μας δίνουν γνωστά ποτά όπως η τεκίλα και το υγιεινό υποκατάστατο ζάχαρης, γνωστό ως νέκταρ Αγαύης. Η χώρα προέλευσης του φυτού είναι το Μεξικό, οπού παράγουν το γλυκό σιρόπι βράζοντας για ώρες τα φύλλα του.

νέκταρ σιρόπι αγαύης

Το παραδοσιακό νέκταρ περιέχει στη σύνθεση του πολύτιμα θρεπτικά στοιχεία, όπως σαπωνίνες και φρουκτάνες, που του προσδίδουν αντιφλεγμονώδη, αντιμικροβιακά και ανοσοποιητικά οφέλη. Ωστόσο, στα ράφια των σούπερ μάρκετ φτάνει ένα προϊόν που έχει χάσει τις περισσότερες ωφέλιμες ιδιότητες και είναι απλή εκλεπτυσμένη φρουκτόζη. Έτσι, καταλήγει να είναι διατροφικά χειρότερο και από τη λευκή κρυσταλλική ζάχαρη.

Μέλι

Ότι και να αναφέρουμε για το μέλι, θα είναι λίγο. Η πιο γνωστή φυσική γλυκαντική ουσία και η πιο υγιεινή. Οι μέλισσες παράγουν το «γλυκό νέκταρ» με την ιδιαιτέρως νόστιμη γεύση, που δεν περιγράφεται με λόγια. Ο άνθρωπος χρησιμοποιεί το μέλι στη διατροφή του αρκετούς αιώνες πριν και αποτελεί μια υγιεινή επιλογή για φυσικό υποκατάστατο της ζάχαρης. Όταν καταναλώνεται με μέτρο παρέχει σημαντικά οφέλη στην υγεία.

Αναλύοντας τη συγκεκριμένη υπερτροφή, θα διαπιστώσουμε πως είναι απλό σάκχαρο που αποτελείται από φρουκτόζη και γλυκόζη.

Τι να προσέξω: Το μέλι έχει ταχεία απορρόφηση από τον οργανισμό και χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη. Ωστόσο, αν βρίσκεστε σε δίαιτα ή πάσχετε από διαβήτη, θα πρέπει να το χρησιμοποιήσετε με φειδώ.

Διαβάστε αναλυτικά για το μέλι, τον ρευστό χρυσό που χαρίζει υγεία και ομορφιά.