Το αυξημένο ουρικό οξύ συνήθως μας «επισκέπτεται» αθόρυβα, δίχως κανένα σύμπτωμα και αποτελεί μια από τις πιο συχνές διαταραχές του οργανισμού. Προκύπτει κυρίως ως συνέπεια ανθυγιεινής διατροφής και ο μόνος τρόπος να αντιληφθούμε ότι κάτι δεν πάει καλά, είναι οι προληπτικές εξετάσεις αίματος.

Αμέσως μετά τη διάγνωση, γεννάται το ερώτημα «μπορώ να μειώσω τα επίπεδα ουρικού οξέος και αν ναι, με ποιον τρόπο;»

Τα καλά νέα είναι πως ο έγκυρος προσδιορισμός των υψηλών επιπέδων, δεν βοηθά μόνο στην εξισορρόπηση, αλλά συνεισφέρει και στην προστασία του οργανισμού από την εμφάνιση ουρικής αρθρίτιδας.

Το πρώτο βήμα για μείωση των επιπέδων ουρικού οξέος είναι η αλλαγή των διατροφικών μας συνηθειών. Συγκεκριμένα, οι επιστήμονες υποστηρίζουν πως η αλκαλική διατροφή, μπορεί να επιφέρει τα αποτελέσματα που αναζητούμε.

Αν, παρ’ όλες τις διατροφικές αλλαγές, τα επίπεδα ουρικού οξέος εξακολουθούν να είναι υψηλά, τότε ίσως χρειαστεί χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής, η οποία είτε θα μειώσει την παραγωγή ουρικού οξέος στο αίμα, είτε θα αυξήσει την αποβολή του μέσα από τα νεφρά.

Για την κατάλληλη θεραπεία, συμβουλευόμαστε πάντοτε τον γιατρό μας, ενώ δεν ξεχνάμε να ελέγχουμε τακτικά τα επίπεδά του ουρικού οξέος.

Τι αυξάνει το ουρικό οξύ;

Σύμφωνα με μελέτες, η κύρια αιτία των υψηλών τιμών ουρικού οξέος, είναι οι πουρίνες. Πρόκειται για οργανικές ενώσεις που εισέρχονται στον οργανισμό μέσω των τροφίμων και του αλκοόλ, οι οποίες μετατρέπονται σε ουρικό οξύ κατά τη διάρκεια του μεταβολισμού. Συνήθως, ο οργανισμός αποβάλει την περίσσεια του ουρικού οξέος, αρχικά, μέσω των νεφρών, και έπειτα μέσω των ούρων. Όμως σε περίπτωση υπερκατανάλωσης, ο οργανισμός αδυνατεί να τις αφομοιώσει πλήρως τις πουρίνες, γεγονός που οδηγεί στην αύξηση των τιμών του ουρικού οξέος.

Δεδομένου της έλλειψης συμπτωμάτων, πολλοί ασθενείς αγνοούν πως έχουν υψηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας (μια επώδυνη και φλεγμονώδης διαταραχή των αρθρώσεων). Ως εκ τούτου, για να διατηρήσουμε ή να μειώσουμε τα επίπεδα σε φυσιολογικές τιμές είναι σημαντικό να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με τις διατροφικές μας επιλογές.

Η λίστα που συντάξαμε, περιέχει όλες τις πληροφορίες για τις τροφές που αυξάνουν το ουρικό οξύ, αλλά και εκείνες που είναι κατάλληλες για να διατηρήσουν τις τιμές σε φυσιολογικά επίπεδα.

uric acid diet

Διατροφή για ουρικό οξύ

Τροφές που μειώνουν το ουρικό οξύ.

Πράσινο τσάι: Οι αντιοξειδωτικές κατεχίνες που περιέχονται στο πράσινο τσάι βοηθούν στην επιβράδυνση παραγωγής ενζύμων που σχετίζονται με το σχηματισμό ουρικού οξέος. Έτσι, η τακτική κατανάλωση πράσινου τσαγιού, βοηθά στον έλεγχο των επιπέδων και παράλληλα μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας.

Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C: Οι τροφές που είναι πλούσιες σε βιταμίνη C, μπορούν να βοηθήσουν στον έλεγχο των επιπέδων ουρικού οξέος. Τα εσπεριδοειδή όπως τα πορτοκάλια, τα λαχανάκια Βρυξελλών και οι πιπεριές, αποτελούν πλούσιες πηγές βιταμίνης C.

Τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες: Η υψηλή περιεκτικότητα σε ίνες βοηθά στην απορρόφηση και απομάκρυνση της περίσσειας ουρικού οξέος από το σώμα. Αυτές οι τροφές περιλαμβάνουν φυλλώδη πράσινα λαχανικά, βρώμη, δημητριακά ολικής αλέσεως, μπρόκολο, κολοκύθα, αχλάδια, σέλινο, αγγούρια, μούρα, μήλα, πορτοκάλια κλπ.

Κεράσια: Οι ανθοκυανίνες που υπάρχουν στη σύνθεση τους, είναι αντιφλεγμονώδεις ουσίες που συμβάλλουν στον έλεγχο των επιπέδων ουρικού οξέος στο αίμα. Επίσης, τα κεράσια αποτρέπουν τον σχηματισμό κρυστάλλων και συσσώρευσης ουρικού οξέος στις αρθρώσεις, μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο εκδήλωσης ουρικής αρθρίτιδας.

Χυμοί φρέσκων λαχανικών: Οι χυμοί που περιέχουν λαχανικά όπως καρότο, αγγούρι, παντζάρι κ.α. μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως συμπληρωματική θεραπεία της ουρικής αρθρίτιδας, καθώς και για την εξισορρόπηση του ουρικού οξέος.

Γαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλά λιπαρά: Η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, χαμηλά σε λιπαρά, βοηθά στη μείωση και την πρόληψη της αύξησης των επιπέδων του οξέος στο αίμα.

Τρόφιμα πλούσιες σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα: Τροφές  όπως ο σολομός, ο λιναρόσπορος και τα καρύδια, είναι πλούσιες σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και κατάλληλες να βοηθήσουν στη μείωση της φλεγμονής ή πρηξίματος στις αρθρώσεις.

Τροφές που αυξάνουν το ουρικό οξύ

Αλκοόλ: Το αλκοόλ περιέχει υψηλά ποσοστά σε πουρίνες, οι οποίες ενδέχεται να αυξήσουν τα επίπεδα της φλεγμονής.  Ως εκ τούτου, θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών.

Ζάχαρη: Οι τυποποιημένοι χυμοί φρούτων είναι πολλές φορές «κρυφές»πηγές επεξεργασμένων σακχάρων. Γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας. Επίσης, η φρουκτόζη που περιέχεται στα προστιθέμενα σάκχαρα, όπως το μέλι και το σιρόπι θα πρέπει να αποφευχθεί. Όπως έχει αποδειχθεί, η κατανάλωση τους μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα ουρικού οξέος.

Κρέας, πουλερικά, θαλασσινά: Είναι σημαντικές πηγές πρωτεϊνών και αυτό συνεπάγεται αύξηση των επιπέδων του οξέος. Η περιορισμένη κατανάλωση κρέατος ή αυγών, μπορεί να μειώσει σημαντικά τις υψηλές τιμές.

Όσπρια και τροφές πλούσιες σε ιχνοστοιχεία: Τα όσπρια έχουν τη μέγιστη περιεκτικότητα σε πουρίνες. Κατά συνέπεια, η αποβολή τους από τις διατροφικές μας επιλογές, θα μειώσει τα επίπεδα και θα περιορίσει τον κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας.

Λαχανικά: Τα λαχανικά πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στη διατροφή μας. Ωστόσο, στην περίπτωση που τα επίπεδα ουρικού οξέος είναι υψηλά, τότε πρέπει να τα αποφεύγουμε. Ορισμένα από αυτά είναι το κουνουπίδι, τα σπαράγγια, ο αρακάς και τα μανιτάρια.

Υδατάνθρακες: Οι εξευγενισμένοι υδατάνθρακες όπως το ψωμί, τα κέικ και τα μπισκότα, μπορεί επίσης να αυξήσουν τα επίπεδα.

Αλκαλική διατροφή: Το μυστικό της μακροζωίας

Άσκηση

Στην προσπάθεια διατήρησης της υγείας σε βέλτιστα επίπεδα, καθοριστικό ρόλο δε διαδραματίζει μόνο η σωστή διατροφή, αλλά και η σωματική άσκηση. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό, πέρα από τις τροφές που αναφέραμε, να εντάξουμε στην καθημερινότητα μας και τις σωματικές δραστηριότητες. Η τακτική άσκηση θα ενισχύσει την προσπάθεια εξισορρόπησης των επιπέδων και ταυτόχρονα θα βελτιώσει τη συνολική υγεία του οργανισμού.

Ο ασκήσεις που μπορούμε να κάνουμε περιλαμβάνουν:

  • Ποδηλασία
  • Περπάτημα
  • Κολύμπι
  • Χορός
  • Ασκήσεις αντοχής

διατροφή ουρικό οξύ

Μερικές συμβουλές

Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές που θα βοηθήσουν να μειώσουμε το ουρικό οξύ και τον κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας.

  • Προσπαθούμε να διατηρούμε το βάρος μας σε φυσιολογικά επίπεδα.
  • Εντάσσουμε στις καθημερινές διατροφικές μας συνήθειες φρέσκα φρούτα, λαχανικά και ολόκληρους σπόρους.
  • Επιλέγουμε τροφές και γαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλά λιπαρά.
  • Ελέγχουμε την περιεκτικότητα σε πουρίνες που έχουν οι τροφές που καταναλώνουμε.
  • Αποφεύγουμε τα παραπροϊόντα ψαριών και κρέατος, τα οστρακοειδή και τα κονσερβοποιημένα ψάρια όπως σαρδέλες σε λάδι κ.α.
  • Δεν καταναλώνουμε περισσότερα από 100 γραμμάρια κρέατικών, ψαριών ή πουλερικών, ανά ημέρα.
  • Αποφύγουμε την κατανάλωση αλκοόλ.
  • Πίνουμε τουλάχιστον δύο λίτρα νερό την ημέρα. Συμπληρωματικά, μπορούμε αντί για νερό να πίνουμε τσάι και φρέσκους χυμούς φρούτων. Ευεργετικό επίσης, είναι και το μηλόξυδο. Προσθέτουμε 2 κ.σ. μηλόξυδο σε ένα ποτήρι νερό και πιούμε.

Μηλόξυδο, μια ποικιλία ξυδιού με αμέτρητα οφέλη

Προσοχή! Ο γιατρός ή ένας ειδικός σε θέματα διατροφής και υγείας, είναι ο πλέον κατάλληλος για να μας κατευθύνει ώστε να διαμορφώσουμε σωστά το πρόγραμμα διατροφής για να μειώσουμε το ουρικό οξύ.