Η γλουτένη χρησιμοποιείται κυρίως στην αρτοποιία, αφού είναι η ουσία που βοηθά στο φούσκωμα της ζύμης. Αν και έχει πολλά πλεονεκτήματα στην αρτοποιία. Παρόλα αυτά η υπερκατανάλωση ενδέχεται να δημιουργήσει δυσανεξία, με αποτέλεσμα εκτός από το φούσκωμα του ψωμιού να δημιουργήσει και φούσκωμα στην κοιλιά.

Άλλες ονομασίες για τη δυσανεξία στη γλουτένη είναι η κοιλιοκάκη ή στόμαχο-εντερικά προβλήματα.

Τρόφές που την περιέχουν είναι τα δημητριακά, όπως σιτάρι και σίκαλη. Επίσης η βρώμη και το κριθάρι περιέχουν γλουτένη αλλά σε χαμηλότερη αναλογία. Υπάρχουν όμως και δημητριακά που δεν περιέχουν γλουτένη και κάποια από αυτά είναι το κεχρί, το καλαμπόκι, το ρύζι και το κινόα.

Το τελευταίο καιρό τα προϊόντα χωρίς γλουτένη κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος, τείνοντας να γίνουν μία μανία που εξαπλώνεται με γοργούς ρυθμούς.
Ωστόσο οι περισσότεροι χρησιμοποιούμε τέτοια προϊόντα χωρίς να ξέρουμε αν μας ωφελούν και αν μπορούν να φανούν χρήσιμα για την ενίσχυση του οργανισμού μας.

Οι περισσότεροι δεν έχουμε καμία αρνητική επίδραση στην υγιεινή πρωτεΐνη του σιταριού, τη γλουτένη. Ωστόσο, ενδεχομένως κάποιοι να εμφανίσουν δυσάρεστα συμπτώματα που τους ταλαιπωρούν όλη τη μέρα ή και μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Γιαυτό σήμερα θα αναλύσουμε 5 συμπτώματα που προκαλούνται από δυσανεξία στη γλουτένη. Αν πιάσετε τον εαυτό σας να εμφανίζει κάποια από αυτά, το καλύτερο είναι να αλλάξετε τις διατροφικές σας συνήθειες και να την ελαττώσετε ή να την αποβάλλετε από τα γεύματα σας.

Συμπτώματα για δυσανεξία στη γλουτένη

Ακολουθούν 5 από τα συμπτώματα, που ενδέχεται να δηλώνουν ευαισθησία στη γλουτένη.

δυσανεξία-στη-γλουτένη-κρακεράκια

Εντερικά προβλήματα

Ένα από τα πιο κοινά συμπτώματα που είναι συνδεδεμένα με δυσανεξία στη γλουτένη, είναι οι ενοχλήσεις του πεπτικού συστήματος. Μπορεί να εμφανίσετε  δυσπεψία, φούσκωμα, διάρροια, αέρια και δυσκοιλιότητα. Προκαλούνται ολοένα και συχνότερα σε πιο νεαρές ηλικίες, που η κατανάλωση γρήγορου φαγητού είναι συχνή. Η συγκεκριμένη διατροφή περιέχει υπερβολικές ποσότητες της πρωτεΐνης, με αποτέλεσμα να ξεφεύγει η συνιστώμενη ημερήσια κατανάλωση γλουτένης  και έτσι προκαλείται ευαισθησία στο έντερο.

Όσοι πάσχουν από σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, αντιλαμβάνονται ότι τα συμπτώματα εξαφανίζονται όταν σταματήσουν την κατανάλωση γευμάτων που περιέχουν γλουτένη.

Κόπωση

Αν αισθάνεστε κουρασμένοι και σας έρχεται υπνηλία μετά από κατανάλωση φαγητού, είναι σημάδι κοιλιοκάκης. Αν αφαιρέσετε από τη διατροφή σας το ψωμί, τα δημητριακά κλπ, θα είναι μία καλή ευκαιρία να αποκαταστήσετε τα εντερικά προβλήματα και να αυξήσετε τα επίπεδα ενέργειας στο σώμα.

Ημικρανίες / Πονοκεφάλους

Μελέτη που πραγματοποιήθηκε το 2001 είχε διαπιστώσει ότι η υπερβολική κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν γλουτένη, μπορεί να προκαλέσει μέχρι και ημικρανίες. Χάρη στην έρευνα, ήρθε στην επιφάνεια πως η πλειοψηφία όσων πάσχουν από δυσανεξία εμφάνιζουν φλεγμονή στο νευρικό σύστημα.

Αρθρώσεις

Ακόμη ένα σύμπτωμα για τη δυσανεξία στη γλουτένη είναι η πρόκληση πόνων στις περιοχές των αρθρώσεων. Με πιο συχνό φαινόμενο οι πόνοι στα γόνατα και τα δάχτυλα.

Ορμονικές διαταραχές

Για το τέλος αφήσαμε μερικά συμπτώματα που εμφανίζονται ως επί το πλείστον σε γυναίκες. Πρέπει να έχετε υπόψιν ότι μπορεί να συνδέεται με διαταραχές στην έμμηνο ρύση, την υπογονιμότητα και μερικές ακόμα γυναικολογικές διαταραχές που μπορεί να διαταράξουν το σύνολο του ενδοκρινικού συστήματος.

Τα συμπτώματα αυτά είναι ενδεικτικά πολλών ακόμα συμπτωμάτων και είναι η βάση για να αντιληφθείτε αν πάσχετε από τη συγκεκριμένη νόσο. Πάντα να καταφεύγετε στον γιατρό που θα δώσει την κατάλληλη θεραπεία στο πρόβλημα σας.

Τι είναι η διατροφή χωρίς γλουτένη;

Πριν γνωρίσουμε τη διατροφή που είναι απαλλαγμένη από γλουτένη, ας πάμε να δούμε μερικές πληροφορίες για τον «κύριο ύποπτο». Πρόκειται όπως προαναφέραμε για ένα είδος πρωτεΐνης που όμως δεν περιέχεται στο κρέας και τα αυγά. Αντιθέτως περιέχεται στη σίκαλη, το σιτάρι και το κριθάρι. Όπως είναι φυσικό μια διατροφή απαλλαγμένη από την συγκεκριμένη πρωτεΐνη είναι απαραίτητη για όσους έχουν δυσανεξία και τους προκαλεί διαταραχές στο πεπτικό σύστημα όταν την καταναλώσουν.

Πείτε αντίο (κυρίως) στο ψωμί

Ίσως το πιο δύσκολο βήμα σε μια τέτοια διατροφή είναι ότι θα πρέπει να «αποχαιρετήσετε» το ψωμί οριστικά. Η γλουτένη περιέχεται σε αφθονία στη σίκαλη και το σιτάρι, δύο βασικά συστατικά στην παρασκευή του λευκού ψωμιού. Επίσης πρέπει να βγάλετε από το καθημερινό διαιτολόγιο τα κρουασάν, τα ψωμάκια του χάμπουργκερ, γενικώς τα βουτήματα και δυστυχώς ακόμα και την πίτσα. Δε πρέπει όμως να απελπίζεστε καθώς υπάρχουν αρκετές εναλλακτικές λύσεις.

Πολλά καταστήματα υγιεινής διατροφής και ορισμένα μεγάλα σούπερ μάρκετ έχουν πλέον στα ράφια τους προϊόντα χωρίς γλουτένη. Συμπεριλαμβανομένου και ποικιλίας ψωμιού το οποίο είναι απαλλαγμένο από γλουτένη. Αυτό συμβαίνει διότι αντί για σιτάρι φτιάχνονται από αλεύρι ρυζιού, πατάτας ή άλλων δημητριακών που δεν περιέχουν γλουτένη. Ελέγχετε πάντα την ετικέτα για να βεβαιωθείτε ότι αναγράφει την επιγραφή «100% χωρίς γλουτένη».

Νέα φουρνιά για τα ζυμαρικά

Δεν έχει σημασία το σχήμα ή το όνομα, το μεγαλύτερο μέρος των ζυμαρικών γίνονται από σιτάρι. Γιαυτό πρέπει να αποβάλλετε από τη διατροφή σας τα μακαρόνια, ακόμα και αν έχετε συνηθίσει ή είστε λάτρεις του συγκεκριμένου φαγητού. Αντί αυτών ψάξτε για ζυμαρικά που φτιάχνονται από ρύζι, καλαμπόκι και κινόα.

Προσοχή στα πανέ φαγητά

Ελέγξτε τα συστατικά στο κοτόπουλο πανέ, στις τραγανές κοτομπουκιές και στα παναρισμένα φιλέτα ψαριού. Το αλεύρι που χρησιμοποιείται συνήθως σε αυτές τις τροφές είναι από σιτάρι.

δυσανεξία-στη-γλουτένη-συμπτώματα-γλυκά

Αποφύγετε μπισκότα, κέικ και γλυκά

Μια διατροφή χωρίς γλουτένη δε θα έπρεπε να περιέχει τα περισσότερα παραδοσιακά γλυκά όπως κέικ, μπισκότα και άλλες λιχουδιές. Πρόκειται για απολαυστικές συνήθειες που είναι φορτωμένες με αλεύρι σίτου. Παρόλα αυτά, εξακολουθούν να υπάρχουν πολλές εναλλακτικές επιλογές για να ικανοποιήσετε τη «γλυκιά πλευρά της ζωής».

Η μπύρα περιέχει γλουτένη;

Δυστυχώς οι περισσότερες μπύρες γίνονται με βύνη κριθαριού, υπάρχουν όμως και μπύρες που είναι απαλλαγμένες. Είναι καλύτερο να συνεννοηθείτε με το γιατρό ή το διαιτολόγο, για να σας πουν αν είναι ασφαλής η κατανάλωση τους. Τα κρασιά και γενικώς τα αλκοολούχα ποτά είναι απαλλαγμένα από γλουτένη. Έτσι επιτρέπετε να πίνετε ένα ποτηράκι, που και πού, για να το «ρίχνετε έξω».

δυσανεξία-γλουτένη-φρούτα

Υπάρχουν τόσες πολλές επιλογές για να απολαύσετε και να εντάξετε στη διατροφή σας

Μαζί με το κρασί, τις πατάτες, το ρύζι, υπάρχουν πολλά ακόμα νόστιμα φαγητά και ποτά που είναι ασφαλή και επιτρέπετε η κατανάλωση τους σε μια διατροφή χωρίς γλουτένη. Τέτοια φαγητά είναι τα αυγά, τα ψάρια, το κρέας, τα γαλακτοκομικά και φυσικά τα φρούτα και λαχανικά.

Μικρή συμβουλή: Όταν χρησιμοποιείτε κατεψυγμένα ή κονσερβοποιημένα φρούτα και λαχανικά, ελέγξτε τα συστατικά τους για τα πρόσθετα που έχουν χρησιμοποιηθεί, μπορεί να έχει προστεθεί γλουτένη. Το ίδιο ισχύει για τα τυποποιημένα τυριά και γιαούρτια με γεύσεις φρούτων.