Μπορεί τα λαχανάκια Βρυξελλών να μην είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στη χώρα μας, πάρα ταύτα, συνιστούν μια από τις πιο υγιεινές επιλογές διατροφής. Ανήκουν στην οικογένεια των σταυρανθών, μαζί με τα λάχανα, το κουνουπίδι και το μπρόκολο. Πρόκειται για μια ομάδα θρεπτικών λαχανικών, η οποία, σύμφωνα με μελέτες, διαθέτει ισχυρές χημειοπροστατευτικές και αντιοξειδωτικές ιδιότητες, που διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο στην πρόληψη και αποτελεσματική αντιμετώπιση του καρκίνου.

Ταυτόχρονα, η περιεκτικότητα σε βιταμίνες και πολύτιμες ενώσεις, σε συνδυασμό με τις λιγοστές θερμίδες, καθιστούν τα λαχανάκια Βρυξελλών, ιδανικό σύμμαχο στην προσπάθεια μας να διατηρήσουμε την συνολική υγεία του οργανισμού σε βέλτιστα επίπεδα.

Η ιστορία για τα λάχανα Βρυξελλών ξεκινά πολλούς αιώνες πριν από την Ιταλία και συγκεκριμένα τη Ρώμη. Ωστόσο, η πρώτη επίσημη αναφορά χρονολογείται γύρω στον 16ο αιώνα. Από τότε δηλαδή που μεταφέρθηκαν στην πρωτεύουσα του Βελγίου και ξεκίνησε η συστηματική παραγωγή τους. Μέχρι το τέλος του Α’ παγκοσμίου πολέμου τα λαχανάκια Βρυξελλών είχαν κατακτήσει κάθε γωνιά της γης, οδηγώντας τις περισσότερες χώρες στην Ευρώπης και την Αμερική, να ξεκινήσουν την καλλιέργεια τους.

Έτσι, τα λαχανάκια Βρυξελλών εξακολουθούν μέχρι και σήμερα να καλλιεργούνται σε ολόκληρο τον κόσμο και ως μέρος μιας υγιεινής διατροφής να μας χαρίζουν τα αμέτρητα οφέλη τους.

Διατροφική αξία

Μισό φλιτζάνι βραστά λαχανάκια Βρυξελλών (περίπου 78 γραμμάρια) περιέχουν:

  • Θερμίδες: 28
  • Υδατάνθρακες: 5.5 gr
  • Πρωτεΐνες: 2 gr
  • Λιπαρά οξέα: 0,4 gr
  • Φυτικές ίνες: 2 gr
  • Βιταμίνη Α: 604 IU (12% RDA)*
  • Βιταμίνη Β1: 0,1 mg (6% RDA)*
  • Βιταμίνη Β2: 0,1 mg (4% RDA)*
  • Βιταμίνη Β6: 0,1 mg (7% RDA)*
  • Βιταμίνη Β9: 46,8 μg (12% RDA)*
  • Βιταμίνη C: 48,4 mg (81% RDA)*
  • Βιταμίνη K: 109 μg (137% RDA)*
  • Σίδηρο: 0,1 mg (5% RDA)*
  • Μαγγάνιο: 0,2 mg (9% RDA)*
  • Κάλιο: 247 mg (7% RDA)*
  • Μαγνήσιο: 15,6 mg (4% RDA)*
  • Φώσφορο: 43,7mg (4% RDA)*

Περιέχουν επίσης, βιταμίνη Ε, βιταμίνη Β3, βιταμίνη Β5, χολίνη, βεταϊνη, ασβέστιο, ψευδάργυρο, χαλκό και σελήνιο.

Οφέλη

Ορισμένα από τα σημαντικότερα οφέλη στα λάχανα Βρυξελλών:

λαχανάκια-βρυξελλών

Βοηθούν στην καταπολέμηση του καρκίνου

Η υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά, δημιουργεί μια ασπίδα προστασίας ενάντια στην επιβλαβή δράση των ελεύθερων ριζών. Συνεπώς, η τακτική κατανάλωση τους μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης διάφορων μορφών καρκίνου. Επιπροσθέτως, η σουλφοραφάνη, η κύρια δραστική φυτοχημική ουσία στα λαχανάκια Βρυξελλών, συμβάλλει τα μέγιστα στην αποτελεσματική αντιμετώπιση του καρκίνου του προστάτη, του παγκρέατος, του οισοφάγου και του δέρματος. Γεγονός που κατατάσσει, τα λάχανα Βρυξελλών στη λίστα με τις κορυφαίες αντικαρκινικές τροφές.

Βότανα για τον προστάτη: Γνωρίστε τις εναλλακτικές θεραπείες

Προάγουν την υγεία των οστών

Μία από τις σοβαρές επιπτώσεις της έλλειψης βιταμινών και πολύτιμων μετάλλων όπως το ασβέστιο, είναι η αποδυνάμωση των οστών. Μια κατάσταση η οποία συνεπάγεται με αυξημένο κίνδυνο καταγμάτων και απώλεια της οστικής πυκνότητας. Ένα φλιτζάνι λαχανάκια Βρυξελλών περιέχει τη συνιστώμενη ημερήσια δόση βιταμίνης Κ, βιταμίνης D και ασβεστίου. Ως εκ τούτου, η καθημερινή ή συχνή λήψη, μπορεί να ενισχύσει την δομή των οστών, να βοηθήσει στη διαδικασία πήξης του αίματος και παράλληλα να μας προστατεύσει από σοβαρές διαταραχές συμπεριλαμβανομένης της μεσογειακής αναιμίας.

Προσοχή! Όσον αφορά τη βιταμίνη Κ, είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως το γεγονός ότι,πρόκειται για μια ουσία που επιταχύνει την πήξη του αίματος, η ταυτόχρονη κατανάλωση λάχανων Βρυξελλών και αντιπηκτικών φαρμάκων, αντενδείκνυται.

Βελτιώνουν την υγεία των ματιών και του δέρματος

Άλλο ένα σημαντικό όφελος από τα λάχανα Βρυξελλών είναι η προστασία των ματιών και της επιδερμίδας.  Οι βιταμίνες Α και C που βρίσκονται  στη σύνθεση τους, επιβραδύνουν την εμφάνιση των σημείων πρόωρης γήρανσης, ενισχύουν την υγεία των ματιών και διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην απολέπιση της επιδερμίδας και την ανάπτυξη νέων κυττάρων.

Σύμφωνα με μελέτες, άτομα που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες φρούτων και λαχανικών με υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά, όπως τα λαχανάκια Βρυξελλών, έχουν μικρότερο κίνδυνο εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας, σε σχέση με εκείνους που δεν τα επιλέγουν στη διατροφή τους. Αυτό συμβαίνει διότι τα καροτενοειδή όπως η ζεαξανθίνη, έχουν την ικανότητα να «φιλτράρουν» τις επιβλαβείς ακτίνες του ηλίου, προτού αυτές εισέλθουν στον κερατοειδή χιτώνα και έτσι να αποτρέψουν κάθε πιθανή βλάβη.

Ενισχύουν τη σωστή λειτουργία  των νεύρων και των μυών

Το κάλιο είναι ένα ηλεκτρολύτης ζωτικής σημασίας, καθώς είναι απαραίτητος για τη σωστή λειτουργία του μυϊκού και νευρικού συστήματος. Ένα φλιτζάνι λαχανάκια Βρυξελλών περιέχουν το 14% της καθημερινής μας ανάγκης σε κάλιο. Ως εκ τούτου, η συχνή πρόσληψη τους μπορεί να συμβάλλει στην άρτια μετάδοση των νευρικών ερεθισμάτων, στη συστολή των μυών κ.α. Επίσης, πολύτιμη φαίνεται να είναι η συμβολή τους και στις ενζυμικές λειτουργίες που εμπλέκονται στον μεταβολισμό των υδατανθράκων, αλλά και στη βελτίωση των γνωστικών λειτουργιών.

Συμβάλλουν στην υγιή εξέλιξη της εγκυμοσύνης

Τα λαχανάκια Βρυξελλών περιέχουν ακόμη ένα πολύτιμο θρεπτικό συστατικό, το φυλλικό οξύ. Το φυλλικό οξύ, γνωστό και ως βιταμίνη Β9 είναι απαραίτητο για την υγιή εξέλιξη της εγκυμοσύνης και τη σωστή ανάπτυξη του εμβρύου. Συμβάλλει στη σύνθεση του DNA και στην προστασία από πιθανές γενετικές ανωμαλίες. Επιπροσθέτως, το φυλλικό οξύ βοηθά στο μεταβολισμό άλλων βιταμινών και πρωτεϊνών, ενισχύει το ανοσοποιητικό και βελτιώνει τη διαδικασία της πέψης.

Μειώνουν τη φλεγμονή και ενισχύουν την καρδιά

Τα υψηλά επίπεδα φλεγμονής είναι στενά συνδεδεμένα με τις καρδιαγγειακές διαταραχές, το εγκεφαλικό επεισόδιο, το διαβήτη και τις νευροεκφυλιστικές διαταραχές. Οι ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες των λαχανικών, σε συνδυασμό με τα υψηλά ποσοστά ωμέγα-3 λιπαρών οξέων μπορούν να ενισχύσουν την καρδιαγγειακή υγεία.

Πιο συγκεκριμένα,  αποτρέπουν το σχηματισμό πλάκας στα τοιχώματα των αρτηριών, εξισορροπούν  τα επίπεδα χοληστερόλης και αρτηριακής πίεσης και τονώνουν το κυκλοφορικό σύστημα. Όλες αυτές οι δράσεις μειώνουν σημαντικά τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής ή άλλες διαταραχές που σχετίζονται με την καρδιά και είναι ασθένειες που ταλαιπωρούν εκατομμύρια ανθρώπους σε ολόκληρο τον κόσμο.

Επιλογή και αποθήκευση

Τα λαχανάκια Βρυξελλών είναι λαχανικά χειμερινής καλλιέργειας. Αυτό σημαίνει πως είναι διαθέσιμα στην αγορά από τέλος φθινόπωρου, μέχρι αρχές άνοιξης.

Επιλέγουμε αυτά που έχουν ομοιόμορφη όψη και «ζωντανό» πράσινο χρώμα. Τα φρέσκα λαχανάκια Βρυξελλών διατηρούνται στο ψυγείο για διάστημα 3 έως 7 ημερών. Αντίθετα, τα μαγειρεμένα θα πρέπει να καταναλωθούν σύντομα. Αν θέλουμε να παρατείνουμε την διάρκεια ζωής των φρέσκων λαχανικών, μπορούμε να τα αποθηκεύσουμε σε αεροστεγές δοχείο μέσα στο ψυγείο ή σε χάρτινη σακούλα ώστε να απορροφά την υγρασία.

Τα λαχανάκια Βρυξελλών στην κουζίνα

Μπορούμε να καταναλώσουμε τα λαχανάκια Βρυξελλών φρέσκα σε σαλάτα, είτε σοταρισμένα ή ψητά και βραστά. Ωστόσο, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι κατά τη διάρκεια του μαγειρέματος, τα λαχανάκια, όπως και όλα τα σταυρανθή λαχανικά,  εκπέμπουν μια δυσάρεστη οσμή. Η οσμή αυτή οφείλεται στις αντικαρκινικές ενώσεις, γνωστές ως γλυκοσινολάτες.

Εάν θέλουμε να παραμείνουν αναλλοίωτα τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά τους, ο χρόνος μαγειρέματος δεν πρέπει να ξεπερνά τα 15-20 λεπτά. Τα λαχανάκια Βρυξελλών μπορούν να ενισχυθούν γευστικά  με σκόρδο, κρεμμύδι, διάφορα μπαχαρικά, ξύδι, λεμόνι και σιρόπι σφενδάμου. Ενώ, μπορούν να συνοδέψουν κρέατα και ψάρια, εξίσου καλά.

Σιρόπι σφενδάμου – Τα οφέλη ενός φυσικού γλυκαντικού