Το ρόδι ή αλλιώς το «μήλο της Καρχηδόνας» είναι ένα από τα πιο δημοφιλή και νόστιμα «superfoods». Φορτωμένο με ισχυρές αντικαρκινικές ιδιότητες και πολύτιμες ενώσεις όπως βιταμίνες και ανόργανα στοιχεία, προσφέρει όλα όσα χρειαζόμαστε για να ενισχύσουμε την άμυνα του οργανισμού.

Η ιστορία του ξεκινά περίπου το 4.000 π.Χ. όταν οι λαοί της Μεσοποταμίας, εκτός από τη γεύση, εκτίμησαν τα πολλαπλά οφέλη και τις ευεργετικές ιδιότητες του ροδιού και ξεκίνησαν την καλλιέργεια του. Από τότε μέχρι σήμερα, ο εύγευστος καρπός της ροδιάς εφαρμόζεται στην εναλλακτική ιατρική για να βοηθήσει στη μείωση των φλεγμονών, στην προστασία του ήπατος, στη διατήρηση της στοματικής υγεία κ.α. αλλά και στην παράδοση πολλών πολιτισμών.

Στην Κίνα, το χαρίζουν ως δώρο στους γάμους. Οι Βεδουίνοι τα σπάνε στις σκηνές των νεόνυμφων για να φέρουν γονιμότητα. Εμείς οι Έλληνες, την πρώτη μέρα του χρόνου συνηθίζουμε να το σπάμε στο κατώφλι της πόρτας για να μας φέρει καλή τύχη.

Σήμερα, το σύμβολο της γονιμότητα και της καλοτυχίας έχει φτάσει σε κάθε γωνιά της γης και χαρίζει απλόχερα στους ανθρώπους, υγεία και μακροζωία.

Οφέλη

Ορισμένα από τα πιο σπουδαία και αποδεδειγμένα οφέλη που παρέχει το ρόδι στον οργανισμό, περιλαμβάνουν:

Ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες: Η αρθρίτιδα είναι μια ασθένεια που προκαλεί φλεγμονή στις αρθρώσεις. Τα κύρια συμπτώματα που την συνοδεύουν είναι ο έντονος πόνος και η δυσκαμψία. Σύμφωνα με μελέτες, το εκχύλισμα ροδιού συνιστά κορυφαία πηγή αντιοξειδωτικών, γνωστά και ως φλαβονοειδή, τα οποία διαθέτουν ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Οι δράσεις αυτές, δεν μειώνουν μόνο τη φλεγμονή στις αρθρώσεις, αλλά και τον κίνδυνο εμφάνισης συναφή διαταραχών.

Ασπίδα προστασίας κατά του καρκίνου: Το ρόδι συνιστά μια από τις κορυφαίες αντικαρκινικές τροφές. Μεγάλος αριθμών ερευνών υποστηρίζει πως ο νόστιμος καρπός, περιέχει δραστικά συστατικά όπως τα πολυακόρεστα ωμέγα-5 λιπαρά οξέα και οι ελλαγιτανίνες, τα οποία έχουν την ικανότητα να αναστέλλουν τον πολλαπλασιασμό των καρκινικών κυττάρων. Ενδεικτικά να αναφέρουμε, πως το ρόδι περιέχει 3 φορές περισσότερα αντιοξειδωτικά από το κόκκινο κρασί και το πράσινο τσάι.

Προάγει την υγεία του καρδιαγγειακού συστήματος: Ο χυμός ροδιού περιέχει διάφορους τύπους αντιοξειδωτικών και βιοενεργές πολυφαινόλες. Ουσίες που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της καρδιαγγειακής υγείας. Πιο συγκεκριμένα, η τακτική κατανάλωση του φρούτου συμβάλλει στην εξισορρόπηση των επιπέδων αρτηριακής πίεσης και χοληστερόλης. Ταυτόχρονα, τονώνει το κυκλοφορικό σύστημα και αποτρέπει το σχηματισμό πέτρας στα τοιχώματα των αρτηριών. Με αυτόν τον τρόπο συμβάλλει ενεργά στην πρόληψη της αθηροσκλήρωσης.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό: Τα ρόδια περιέχουν μεγάλη ποικιλία βιοδραστικών ενώσεων, όπως ελλαγικό και πουνικό οξύ, φλαβονοειδή, ελλαγιτανίνες κ.α. Οι οποίες φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ευεργετικές για την πρόληψη και αντιμετώπιση παρασιτικών και μικροβιακών λοιμώξεων, συμπεριλαμβανομένης της βρογχίτιδας, της αποφρακτικής πνευμονοπάθειας και πολλών ακόμη.

Βελτιώνει τη λειτουργία του εγκεφάλου: Άλλη μια ωφέλιμη ιδιότητα που αποκομίζουμε από τις πολυφαινόλες, είναι η ενίσχυση των γνωστικών λειτουργιών και γενικότερα του εγκεφάλου. Η τακτική κατανάλωση χυμού του φρούτου, μπορεί να βελτιώσει την μνήμη, τον νευρομυϊκό συντονισμό και να επιβραδύνει την εξέλιξη της νόσου Alzheimer.

ρόδι-οφέλη-φρούτο

Δραστικά συστατικά και πιθανά οφέλη

Το ρόδι εξακολουθεί να βρίσκεται στο μικροσκόπιο των ερευνητών, καθώς η πλήρης αποδωδικοποίηση της μοναδικής του δομής, φέρνει στο φως ολοένα και περισσότερα οφέλη.

Πιο συγκεκριμένα, το ρόδι περιέχει βιταμίνες και άλλες πολύτιμες ενώσεις που ενδέχεται να επιδρούν ευεργετικά στον οργανισμό:

Βιταμίνη C: Πρόκειται για μια θρεπτική ουσία που προάγει την υγεία της ειδερμίδας και συμβάλλει στην επιβράδυνση των σημείων γήρανσης.

Βιταμίνη Κ: Ενδυναμώνει τα οστά

Βιταμίνες του συμπλέγματος Β: Ενισχύουν την υγεία του πεπτικού συστήματος και βοηθούν στην αποτελεσματική αντιμετώπιση της καούρας, της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης και του στομαχικού έλκους.

Φυλλικό οξύ: Αποτρέπει τις γενετικές ανωμαλίες, διεγείρει την παραγωγή μητρικού γάλακτος και διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην υγιή εξέλιξη της εγκυμοσύνης.

Σίδηρος: Διατηρεί τις τιμές στα αιμοπετάλια σε φυσιολογικά επίπεδα. Αποτρέποντας έτσι την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών, συμπεριλαμβανομένης της αναιμίας.

Φυτικές ίνες: Αποτελούν ισχυρό σύμμαχο στην προσπάθεια απώλειας βάρους και στην καλύτερη πέψη.

Διατροφική αξία

Μισό φλιτζάνι σπόρων ροδιού, περιέχει:

  • Θερμίδες: 72
  • Υδατάνθρακες: 16,3 gr
  • Πρωτεΐνες: 1,5 gr
  • Λιπαρά οξέα: 1 gr
  • Φυτικές ίνες: 3,5 gr
  • Σάκχαρα: 11,9 gr
  • Βιταμίνη Β6: 0,07 mg  (3,5%)*
  • Βιταμίνη Κ: 14,3 μg (17,9%)*
  • Βιταμίνη C: 8,9 mg  (14,8%)*
  • Φυλλικό οξύ: 33 μg  (8,3%)*
  • Κάλιο: 205 mg (5,9%)*
  • Φώσφορο: 31 mg (3,1%)*

*Συνιστώμενη ημερήσια δόση.

Συνιστώμενη δοσολογία

Δεν έχει προσδιοριστεί κάποια συγκεκριμένη δοσολογία. Ωστόσο, η καθημερινή κατανάλωση 2 φλιτζανιών από τον σπόρο του καρπού, είναι αρκετή για να μας προσφέρει όλα τα οφέλη που αναφέραμε παραπάνω.

Η πρόσληψη μεγαλύτερης δοσολογίας ενδέχεται να οδηγήσει σε οδοντικά προβλήματα και υψηλά επίπεδα σακχάρου. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι, το ρόδι διαθέτει υψηλά ποσοστά φυσικών σακχάρων και αρκετές θερμίδες.

Θρεπτικά μέρη του ροδιού

Όσο θρεπτικοί είναι οι σπόροι του ροδιού, άλλο τόσο θρεπτική είναι και η λευκή σάρκα που τους περιβάλει. Εντούτοις, συνηθίζουμε να καταναλώνουμε μόνο του σπόρους, αφού είναι το μοναδικό μέρος του φρούτου που συνδυάζει την υψηλή διατροφική αξία με τη νοστιμιά.

Τρόποι να καταναλώσουμε το ρόδι

Μπορούμε να καταναλώσουμε τους σπόρους ολόκληρους ή να τους χρησιμοποιήσουμε για να φτιάξουμε έναν πολύ θρεπτικό και εύγευστο χυμό. Επιπλέον, το ρόδι συνιστά τέλεια προσθήκη σε smoothies, πουτίγκες, κέικ, σαλάτες, κρύα πιάτα και επιδόρπια. Μπορούμε επίσης να παρασκευάσουμε έλαιο από ρόδι. Το έλαιο από ρόδι είναι κατάλληλο όχι μόνο για εσωτερική, αλλά και για εξωτερική εφαρμογή.

Pomegranate

Μυστικά για σωστή επιλογή

Όσο πιο ώριμο είναι ένα ρόδι, τόσο πιο υγιεινό και νόστιμο είναι. Δεδομένης όμως της δυσκολίας να προσδιορίσουμε πότε το ρόδι είναι αρκετά ώριμο, ψάξαμε και βρήκαμε ορισμένα μυστικά που θα μας οδηγήσουν στην σωστή επιλογή.

  1. Το χρώμα. Όσο πιο σκούρο κόκκινο και λαμπερό είναι το χρώμα του ροδιού, τόσο πιο γλυκός θα είναι και ο καρπός του.
  2. Το σχήμα. Τα πέταλα που βρίσκονται στην κορυφή του φρούτου πρέπει να είναι στραμμένα προς τα μέσα.
  3. Το βάρος. Το ώριμο και ζουμερό ρόδι είναι πιο βαρύ.
  4. Υφή. Η υφή του πρέπει να είναι ομαλή και σφιχτή.