Τι κοινό μπορεί να έχει το μπρόκολο, το κουνουπίδι και το λαχανάκι Βρυξελλών; Εκτός ότι αποτελούν ορισμένα από τα πιο νόστιμα λαχανικά, ανήκουν και στην ίδια οικογένεια φυτών. Αυτή, των σταυρανθή λαχανικών.

Τα σταυρανθή λαχανικά τα ξεχωρίζουμε από τα κοινά χαρακτηριστικά που έχουν ως προς το σταυροειδές σχήμα τους και το υψηλό διατροφικό προφίλ. Προσέξτε όμως μη σας ξεγελάσει το χρώμα τους, αφού, αν και ανήκουν στην ίδια οικογένεια φυτών, εντούτοις,  οι αποχρώσεις και το μέγεθος τους ενδέχεται να διαφέρουν.

Πιο συγκεκριμένα, τα σταυρανθή λαχανικά περιέχουν υψηλά ποσοστά βιταμινών Α, C και Κ, φυτικές ίνες και ανόργανα άλατα όπως το φυλλικό οξύ. Πρόκειται για ουσίες που μπορούν να προσφέρουν στον οργανισμό ευρύ φάσμα από οφέλη.

Ποια είναι τα σταυρανθή λαχανικά

Εκτός από το μπρόκολο, το κουνουπίδι και τα λαχανάκια Βρυξελλών, τη λίστα με τα πιο δημοφιλή σταυρανθή λαχανικά συμπληρώνουν το νεροκάρδαμο, το πράσινο και μοβ λάχανο, το ραπανάκι, το γογγύλι, το σέσκουλο, η ρέβα, η λαχανίδα, το κατσαρό λάχανο, τα χόρτα μουστάρδας, το χρένο και η ρόκα.

Οφέλη

Τα πιο σπουδαία οφέλη που μπορούμε να αποκομίσουμε από τα σταυρανθή λαχανικά:

σταυρανθή-λαχανικά-οφέλη

Ισχυρές αντικαρκινικές ιδιότητες

Σύμφωνα με μελέτες, είναι συνδεδεμένα με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων μορφών καρκίνου, συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου των πνευμόνων, του στομάχου κ.α.

Στην πραγματικότητα, η συγκεκριμένη ομάδα λαχανικών, διαθέτει ισχυρές αντικαρκινικές ιδιότητες και αντιοξειδωτικά κατάλληλα για να εξουδετερώσουν τις ελεύθερες ρίζες που ευθύνονται για τη πρόκληση καρκίνου. Βεβαίως δεν πρέπει να ξεχνούμε πως  η συμβολή τους στην πρόληψη του καρκίνου δεν είναι αμελητέα.

Μειώνουν τη φλεγμονή

Η φλεγμονή ορίζεται ως μια φυσιολογική ανοσολογική αντίδραση του οργανισμό ενάντια σε ασθένειες και μολύνσεις. Από την άλλη, η χρόνια φλεγμονή συχνά αποτελεί  αιτία πολλών σοβαρών παθήσεων όπως ο καρκίνος, ο διαβήτης και οι καρδιαγγειακές διαταραχές.

Οι αντιφλεγμονώδεις δράσεις των σταυρανθή λαχανικών δεν μειώνουν μόνο τη φλεγμονή, ταυτόχρονα προστατεύουν τον οργανισμό από σοβαρές διαταραχές και προσφέρουν άμεση ανακούφιση από τα συμπτώματα της ρευματοειδής αρθρίτιδας, της ελκώδης κολίτιδας και του άσθματος.

Ρυθμίζουν τα επίπεδα σακχάρου

Ένα ακόμη σπουδαίο όφελος, είναι η υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες. Η κατανάλωση 1/2 φλιτζανιού μαγειρεμένων λαχανικών αρκεί για να προσφέρει στον οργανισμό μέχρι και το 10% της ημερήσιας συνιστώμενης δόσης. Οι φυτικές ίνες, εκτός του ότι διευκολύνουν τη διαδικασία της πέψης και αποτελούν το νούμερο ένα σύμμαχό στην προσπάθεια απώλειας βάρους. Έχουν επίσης την ικανότητα να επιβραδύνουν την απορρόφηση γλυκόζης στο αίμα και με αυτό τον τρόπο βοηθούν να μειώσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.

Πηγές βιταμινών

Όπως αναφέραμε ήδη, τα σταυρανθή λαχανικά συνιστούν κορυφαία πηγή βιταμινών Α, C και Κ. Πρόκειται για πολύτιμες ενώσεις οι οποίες χτίζουν ισχυρό ανοσοποιητικό και ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού απέναντι σε λοιμώξεις και ιώσεις.

Η κατανάλωση τους συμβάλλουν επίσης στη σωστή πήξη του αίματος, στην ενίσχυση της υγείας του εγκεφάλου και των γνωστικών λειτουργιών, καθώς επίσης και στην προστασία των ματιών.

Εξισορροπούν τις γυναικείες ορμόνες

Τα οιστρογόνα είναι η κύρια ορμόνη στις γυναίκες και είναι υπεύθυνη για τη ρύθμιση του αναπαραγωγικού συστήματος. Η αύξηση των οιστρογόνων μπορεί να διαταράξει την ισορροπία και του υπόλοιπου ορμονικού συστήματος και να προκαλέσει δυσάρεστα συμπτώματα όπως φούσκωμα, ακανόνιστη εμμηνόρροια, μειωμένη λίμπιντο και πονοκεφάλους. Σύμφωνα με μελέτες, η ινδολο-3-καρβινόλη που βρίσκεται στα σταυρανθή λαχανικά μπορεί να ρυθμίσει τα επίπεδα των ορμονών. Κατά συνέπεια, θα μπορούσε να συμβάλλει και στη μείωση εμφάνισης των επώδυνων συμπτωμάτων που προαναφέραμε.

Ενισχύουν τη φυσική αποτοξίνωση του οργανισμού

Τα σταυρανθή λαχανικά περιέχουν ένα πολύτιμο συστατικό, την σουλφοραφάνη, η οποία διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην φυσική αποτοξίνωση του οργανισμού. Όπως γνωρίσουμε, πρόκειται για μια σπουδαία λειτουργία, καθώς απομακρύνονται άμεσα τις τοξίνες από τον σώμα, με αποτέλεσμα να αυξάνονται τα επίπεδα ευεξίας και να βελτιώνεται η συνολική υγεία μας.

Δείτε επίσης: Μυστικά για να ενισχύσουμε την αποτοξίνωση του οργανισμού.

Συνιστώμενη κατανάλωση

Οι ειδικοί συστήνουν να καταναλώνουμε τουλάχιστον 5 μερίδες την εβδομάδα. Έτσι θα καταφέρουμε να επωφεληθούμε σε μέγιστο βαθμό από τις ιδιότητες των σταυρανθή λαχανικών.

Ο καλύτερος τρόπος μαγειρέματος είναι στον ατμό. Λίγα μόνο λεπτά στον ατμό, θα μας βοηθήσουν να φάμε τα λαχανικά χωρίς να χάσουν μεγάλο μέρος των θρεπτικών συστατικών τους.

Το μπρόκολο, το κουνουπίδι και τα λαχανάκια Βρυξελλών μπορούν να διατηρήσουν ακέραιο το διατροφικό τους προφίλ, ακόμη και αν ψηθούν.

Σταυρανθή λαχανικά και θυρεοειδής

Υπάρχει μια έντονη ανησυχία πως τα σταυρανθή λαχανικά δημιουργούν προβλήματα στον θυρεοειδή αδένα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως στη σύνθεση τους περιέχονται βρογχοκηλογόνα. Δηλαδή, ουσίες που προκαλούν υποθυρεοειδισμό.

Πάρα ταύτα, πολλοί ειδικοί υγείας επισημαίνουν πως η κατανάλωση μαγειρεμένων σταυρανθή λαχανικών είναι απολύτως ασφαλής και μόνο οφέλη θα μπορούσε να προσφέρει στον οργανισμό.