Αναμφίβολα τα φουντούκια αποτελούν ένα από τα πιο νόστιμα και θρεπτικά σνακ για να συμπεριλάβουμε στις καθημερινές διατροφικές μας επιλογές. Πλούσια σε υγιή λιπαρά, φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα, δίνουν ώθηση στο σώμα και ενισχύουν τον οργανισμό απέναντι στις καρδιακές παθήσεις, στην διαχείριση του διαβήτη ακόμη και στην ενίσχυση της λειτουργίας του εγκεφάλου.

Τα φουντούκια είναι ο καρπός ενός άγριου φυλλοβόλου δέντρου της φουντουκιάς. Το φυτό αρχικά αναπτύχθηκε σε χώρες του Βόρειου Ημισφαιρίου, όμως στις μέρες μας η καλλιέργεια της επεκτείνεται και σε άλλα μέρη της γης.

Από τους προϊστορικούς κιόλας χρόνους υπάρχουν αναφορές πως τα φουντούκια αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι διατροφής, κατάλληλο για την ενίσχυση της γονιμότητας και της ευημερίας. Γεγονός που δεν οφειλόταν μόνο στην λεπτή και γλυκόπικρη γεύση τους, αλλά στο ότι η τακτική κατανάλωση συνέβαλε στην αύξηση των επιπέδων ενέργειας και χάριζε ευεξία.

Έτσι, τα φουντούκια δεν άργησαν να συμπεριληφθούν στην λίστα των superfoods με ισχυρή περιεκτικότητα θρεπτικών συστατικών και πλούσια γεύση.

Οφέλη

Τα πιο σπουδαία οφέλη που προσφέρουν στην υγεία:

φουντούκια

Προάγουν την υγεία της καρδιάς: Όπως όλοι οι ξηροί καρποί, έτσι και τα φουντούκια διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της καρδιαγγειακής υγεία. Συγκεκριμένα, τα φουντούκια περιέχουν στη σύνθεση τους ένα μεγάλο ποσοστό φυτικών ινών, βιταμινών και υγιεινών λιπαρών οξέων, τα οποία συμβάλλουν στην εξισορρόπηση της χοληστερόλης και της αρτηριακής πίεσης, μειώνοντας ταυτόχρονα τον κίνδυνο εκδήλωσης καρδιακών διαταραχών.

Συμβάλλουν στη διαχείριση του διαβήτη: Ακόμη ένα πολύτιμο όφελος που παρέχουν τα μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα των φουντουκιών είναι η ικανότητα να βοηθούν στη διαχείριση των επιπέδων του διαβήτη. Ενώ η περιεκτικότητα τους σε μαγνήσιο, δρα προληπτικά μειώνοντας τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου.

Κορυφαία πηγή αντιοξειδωτικών: Εκτός από βιταμίνες και πολύτιμα μέταλλα, τα φουντούκια διαθέτουν ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες που εξουδετερώνουν αποτελεσματικά τις ελεύθερες ρίζες και προστατεύουν τον οργανισμό από σοβαρές και χρόνιες ασθένειες συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου.

Ενισχύουν την υγεία του εγκεφάλου: Οι βιταμίνες Ε, Β1 και Β9, τα υγιή λιπαρά οξέα και το μαγγάνιο που βρίσκονται στα φουντούκια συμβάλλουν στην ενίσχυση των γνωστικών λειτουργιών. Ταυτόχρονα βοηθούν στην τόνωση του νευρικού συστήματος. και στη μείωση του κινδύνου εκφυλιστικών διαταραχών στους ηλικιωμένους. Ενώ δεν είναι αμελητέα η συμβολή τους στην υγιή ανάπτυξη του εμβρύου. Τέλος, τα φουντούκια φαίνεται να δρουν θετικά και στην καταπολέμηση της κατάθλιψης.

Βελτιώνουν την υγεία των μαλλιών και του δέρματος: Οι αντιοξειδωτικές ιδιότητες των φουντουκιών σε συνδυασμό με την βιταμίνη Ε, βοηθούν στην αποτελεσματική θεραπεία της ακμής. Προστατεύουν την επιδερμίδα από βλάβες που προκαλούν οι υπεριώδεις ακτινοβολίες. Επιβραδύνουν την εμφάνιση των σημείων γήρανσης και διατηρούν τα επίπεδα υγρασία και ελαστικότητας τόσο στο δέρμα, όσο και στα μαλλιά.

Ξηροί καρποί: Μικροσκοπικοί καρποί με τεράστια οφέλη

Φουντούκια για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας

Τα φουντούκια, και οι ξηροί καρποί γενικότερα, περιέχουν στη σύνθεση τους υψηλά ποσοστά λιπαρών οξέων. Γεγονός που έχει προκαλέσει σύγχυση σχετικά με το αν η κατανάλωση τους οδηγεί στην αύξηση του βάρους.

Η αλήθεια είναι πως στα φουντούκια περιέχονται μεγάλες ποσότητες λιπαρών οξέων και θερμίδων. Ωστόσο, η κατανάλωση της συνιστώμενης ημερήσια δόσης μπορεί να βοηθήσει στην καταπολέμηση της παχυσαρκίας.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η μοναδική σύνθεση τους αποτελείται από μεγάλη ποικιλία θρεπτικών συστατικών που μας επιτρέπει να τα καταναλώσουμε (στις συνιστώμενες ποσότητες) χωρίς να έχουμε τον φόβο να πάρουμε κιλά.

Πιο συγκεκριμένα, η βιταμίνη Β1 διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διαδικασία μεταβολισμού των υδατανθράκων σε γλυκόζη, ενώ παράλληλα, ενισχύει και την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων. Ουσίες απαραίτητες για τη διατήρηση των επιπέδων ενέργειας.

Ταυτόχρονα, η ικανότητα του μαγγανίου να βελτιώνει τη λειτουργία των πεπτικών ενζύμων, βοηθά σημαντικά τους παχύσαρκους και τους υπέρβαρους, να χάσουν τα περιττά κιλά.

Επιπροσθέτως, η υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες αυξάνει το αίσθημα κορεσμού. Γεγονός που αποτρέπει την υπερκατανάλωση φαγητού και κατ’ επέκταση την αύξηση του βάρους.

Αντιλαμβανόμενοι λοιπόν τα οφέλη των φουντουκιών, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι οι νόστιμοι ξηροί καρποί συμπεριλαμβάνονται στην κατηγορία των υγιεινών σνακ, που αποτελούν έναν ισχυρό σύμμαχο στην προσπάθεια να απαλλαγούμε από τα περιττά κιλά.

Διατροφικό προφίλ των φουντουκιών

30 γραμμάρια φουντούκια περιέχουν περίπου:

  • 176 θερμίδες
  • Υδατάνθρακες: 4,7 gr
  • Πρωτεΐνες: 4,2 gr
  • Λιπαρά οξέα: 17 gr
  • Φυτικές Ίνες: 2,7 gr
  • Βιταμίνη Β1: 0,2 mg (12%)*
  • Βιταμίνη Β6: 0,2 mg (8%)*
  • Βιταμίνη Β9: 31,6 μg  (8%)*
  • Βιταμίνη Ε: 4.2mg  (21%)*
  • Βιταμίνη Κ: 4 μg (5%)*
  • Φώσφορο: 81,2 mg (8%)*
  • Μαγνήσιο: 45,6 mg (11%)*
  • Σίδηρο: 1,3 mg (7%)*
  • Μαγγάνιο: 1.7 mg (86%)*
  • Χαλκό: 0,5 ml (24%)*
  • Κάλιο: 190mg (5%)*
  • Ψευδάργυρο: 0,7 mg (5%)*

Τα φουντούκια περιέχουν επίσης σημαντικές ποσότητες βιταμινών Β3, C και ασβέστιο.

*Ποσοστό Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης.

πραλίνα-φουντουκιού

Τα φουντούκια και το φουντουκέλαιο στη γαστρονομία

Στη βιομηχανία των τροφίμων, τα φουντούκια διατίθενται ωμά, ψημένα, θρυμματισμένα, σε σκόνη και αποφλοιωμένα. Η ξεχωριστή γεύση και το υψηλό διατροφικό τους προφίλ μας επιτρέπει να τα χρησιμοποιήσουμε σε σοκολάτες. Πραλίνα φουντουκιού (η γνωστή nutella). Όπως επίσης και σε μπισκότα, κέικ, γλυκά, παγωτά, σιρόπι, λικέρ, ακόμη και σε σαλάτες.

Επίσης τα φουντούκια ταιριάζουν ιδανικά με δημητριακά ολικής άλεσης και μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως γαρνιτούρα σε πιάτα ψαριών, κοτόπουλου και σε σάλτσες ζυμαρικών. Φυσικά δε θα μπορούσαμε να μην αναφέρουμε πως το έντονο άρωμα τους χρησιμοποιείται για να αρωματίσει τον καφέ.

Πως να φτιάξουμε γάλα φουντουκιού

Έλαιο φουντουκιού

Όπως υποδηλώνει και το όνομά του, πρόκειται για το έλαιο που παράγεται από την επεξεργασία των καρπών της φουντουκιάς. Το φουντουκέλαιο έχει χημική δομή παρόμοια με αυτή του εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου. Τα υψηλά ποσοστά ωμέγα 6 και ωμέγα 9 λιπαρών οξέων σε συνδυασμό με την αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες, το καθιστούν ως μια εξαιρετική εναλλακτική επιλογή μαγειρικού ελαίου και έναν τρόπο πρόληψης των καρδιακών ασθενειών.

Το έλαιο φουντουκιού εκτός από την γαστρονομία, βρίσκει εφαρμογή και στην αρωματοθεραπεία. Εδώ και χρόνια οι ενυδατικές, καταπραϋντικές και μαλακτικές ιδιότητες, αξιοποιούνται για την αντιμετώπιση δερματικών διαταραχών. Τη μείωση της φλεγμονής και την αναδόμηση των ιστών της επιδερμίδας.

Το ήξερες;

Ο λεπτός καφέ φλοιός που περιβάλει τα φουντούκια έχει 9 φορές περισσότερα αντιοξειδωτικά από την μαύρη σοκολάτα και 25 φορές περισσότερη από τα βατόμουρα.

Μαύρη σοκολάτα – 9 λόγοι να την εντάξετε στην διατροφή σας