Τα φιστίκια Αιγίνης ανήκουν στη λίστα με τα πιο νόστιμα και θρεπτικά σνακ, καθώς μας τροφοδοτούν με μεγάλη ποσότητα θρεπτικών συστατικών που αυξάνουν άμεσα τα επίπεδα ενέργειας στο σώμα.

Πρόκειται για τους καρπούς της φιστικιάς, ενός φυλλοβόλου δέντρου που αν και η ονομασία (Αιγίνης) δηλώνει πως καλλιεργείται στην Αίγινα, ωστόσο είναι εγγενές του Ιράν.

Η εξαιρετική γεύση τους ήταν η αιτία να ξεκινήσει η καλλιέργεια του δέντρου σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, της Ασίας και της Αμερικής, ενώ στην χώρα μας εισήχθη μόλις στα τέλη του 19ου αιώνα.

Τόσο το πρόσφορο έδαφος, όσο και το εύκρατο κλίμα ευνόησαν την ανάπτυξη του με αποτέλεσμα σήμερα να καλλιεργείται στην Ελλάδα (κυρίως στην Αίγινα, αλλά και στα Μέγαρα, την Χαλκιδική και την Εύβοια) μία από τις καλύτερες και πιο δημοφιλείς ποικιλίες φιστικιών, καθιστώντας τη χώρα μας έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς και εξαγωγείς στον κόσμο.

Ξηροί καρποί: Μικροσκοπικοί καρποί με τεράστια οφέλη

Διατροφική αξία

Τα φιστίκια Αιγίνης έχουν χαρακτηριστεί από την επιστημονική κοινότητα ως superfood (υπερτροφή).

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι σε μια τόσο μικρή ποσότητα, περιέχονται όλα εκείνα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός προκειμένου να παραμείνει υγιής.

Πιο συγκεκριμένα, 5ο φιστίκια Αιγίνης περιέχουν περίπου:

  • Θερμίδες: 159
  • Υδατάνθρακες: 7,7 γgr
  • Πρωτεΐνες: 5,7 gr
  • Λιπαρά οξέα: 12,9 gr
  • Φυτικές ίνες: 3 gr
  • Βιταμίνη Α: 146 IU (2,9%)*
  • Βιταμίνη Β1: 0,3 mg (20%)*
  • Βιταμίνη Β3: 0,4 mg (2%)*
  • Βιταμίνη Β6: 0,5 mg (25%)*
  • Βιταμίνη Β9: 14 μg (3,5%)*
  • Βιταμίνη C: 1,6 mg (2,7%)*
  • Βιταμίνη Ε: 0,8 mg  (2,7%)*
  • Χαλκό: 0,4 mg (20%)*
  • Κάλιο: 291 mg (8,3%)*
  • Μαγνήσιο: 34 mg (8,5%)*
  • Σίδηρο: 1,1 mg (6,1%)*
  • Ψευδάργυρο: 0,6 mg (4%)*
  • Ασβέστιο: 30 mg (3%)*

*Ποσοστό Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης.

Οφέλη στην υγεία

Τα φιστίκια Αιγίνης περιέχουν στη σύνθεση τους μεγάλη ποικιλία θρεπτικών συστατικών, τα οποία διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο σε  αρκετές λειτουργίες του οργανισμού.

Συγκεκριμένα, τα υψηλά ποσοστά βιταμινών του συμπλέγματος Β διεγείρουν την παραγωγή αιμοσφαιρίνης και προστατεύονουν τον οργανισμό από την αναιμία. Επίσης, συμβάλλουν στον μεταβολισμό των αμινοξέων, βελτιώνουν τη λειτουργία των νευροδιαβιβαστών και ενισχύουν την υγεία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Άλλα πολύτιμα συστατικά στα φιστίκια Αιγίνης περιλαμβάνουν Βιταμίνες Ε και D, φυτικές ίνες, καροτενοειδή, αντιοξειδωτικά, πρωτεΐνες, υγιή λιπαρά οξέα και προβιοτικά. Ουσίες που με τη σειρά τους καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης διάφορων μορφών καρκίνου.

Επιπροσθέτως, προάγουν την υγεία της καρδιάς των ματιών και της τρίχας. Ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν την προσπάθεια για απώλεια βάρους.

Τα φιστίκια Αιγίνις αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις στομαχικές διαταραχές συμπεριλαμβανομένης της δυσκοιλιότητας, της διάρροιας και Ελέγχουν τα επίπεδα σακχάρου, ενώ προλαμβάνουν και την εκδήλωση διαβήτη τύπου 2.

ice-cream-pistachio

Τα φιστίκια Αιγίνης στη γαστρονομία

Διατίθενται στη αγορά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Μπορούμε να τα βρούμε ολόκληρα, με ή χωρίς κέλυφος, αλατισμένα ή ανάλατα, ψημένα ή άψητα.

Για να επωφεληθούμε από τα θρεπτικά συστατικά τους, αρκεί να καταναλώσουμε 10 με 15 καρπούς ημερησίως. Βέβαια, το γεγονός πως τα φιστίκια Αιγίνης είναι ένας ευπροσάρμοστος καρπός, μας δίνει τη δυνατότητα να αντλήσουμε τα θρεπτικά συστατικά του, χρησιμοποιώντας τον σε αλμυρές και σε γλυκιές παρασκευές.

Μπορούμε επίσης να τα προσθέσουμε ως γαρνιτούρα σε ορεκτικά, παγωτά, τούρτες και κέικ, ενώ συνιστούν εξαιρετικά υγιεινή προσθήκη σε φρέσκες σαλάτες.

Επιλογή και αποθήκευση

Όταν αγοράζουμε φιστίκια Αιγίνης προσέχουμε να έχουν ανοικτό κέλυφος. Αυτό δεν θα μας βοηθήσει μόνο να τα ανοίξουμε και να τα καταναλώσουμε, αλλά και να καταλάβουμε εάν οι ξηροί καρποί είναι ώριμοι για κατανάλωση. Στην πραγματικότητα, το κλειστό κέλυφος αποτελεί ένδειξη πως τα φιστίκια δεν είναι αρκετά ώριμα.

Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται και ως προς την αποθήκευση τους. Τα φιστίκια έχουν την ιδιότητα να απορροφούν εύκολα υγρασία, με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται η υφή, η γεύση και φυσικά το άρωμα τους. Για να διατηρήσουμε την φρεσκάδα τους επιλέγουμε να τα αποθηκεύσουμε σε αεροστεγές γυάλινο δοχείο μέσα στο ψυγείο.

Προφυλάξεις

Τα φιστίκια Αιγίνης, όπως επιβεβαιώνει και το διατροφικό προφίλ τους, είναι μια από τις πιο υγιεινές τροφές.

Ωστόσο, η προσθήκη  τεχνικών πρόσθετων κατά της διάρκεια της επεξεργασίας τους, όπως νάτριο και επεξεργασμένα σάκχαρα, μπορεί να αναιρέσει τα οφέλη που προσφέρουν. Για τον λόγο αυτό, είναι προτιμότερο να καταναλώνουμε φιστίκια με χαμηλή ή μηδενική περιεκτικότητα σε νάτριο και άλλα πρόσθετα.

Άλλο ένα σημείο που χρήζει προσοχής είναι η συνιστώμενη δοσολογία. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι 10 φιστίκια Αιγίνης την ημέραν επαρκούν για να μας προσφέρουν τις πολύτιμες ενώσεις που χρειάζεται ο οργανισμός για να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις τις καθημερινότητας.

Εντούτοις, δεδομένης της υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά οξέα, η υπερκατανάλωση τους ενδέχεται να οδηγήσει σε αύξηση βάρους.  Επίσης, γιατροί και διατροφολόγοι υποστηρίζουν πως οι φρουκτάνες (φυσικά σάκχαρα) που βρίσκονται στα φιστίκια, ενδέχεται να ερεθίσουν το πεπτικό σύστημα και να προκαλέσουν γαστρεντερικά προβλήματα όπως φούσκωμα, μετεωρισμό, κοιλιακό άλγος, διάρροια ή/και δυσκοιλιότητα .