Για πολλούς το χούμους είναι μια άγνωστη τροφή και ξένη ως προς τις διατροφικές συνήθειες της χώρας μας. Ήρθε λοιπόν η ώρα να μάθουμε περισσότερα για αυτόν τον διατροφικό θησαυρό και να τον εντάξουμε στο εβδομαδιαίο μενού μας.

Η επιστημονική κοινότητα το έχει χαρακτηρίσει ως μία από τις πιο υγιεινές τροφές παγκοσμίως και αυτό δε συνέβη τυχαία. Μια πρόχειρη ματιά στα συστατικά του είναι αρκετή για να επιβεβαιώσει όσα έχει αναλύσει η επιστημονική κοινότητα. Ελαιόλαδο, λεμόνι, ταχίνι, ρεβίθια και σκόρδο, είναι μερικά μόνο συστατικά που χρησιμοποιούμε για να παρασκευάσουμε την θρεπτική και νόστιμη σαλάτα της Μέσης Ανατολής.

Μπορεί τα σύγχρονα επιστημονικά μέσα να έχουν κατατάξει το χούμους στην λίστα με τις σύγχρονες υπερτροφές (superfoods), εντούτοις όμως, πρόκειται για μια τροφή με ιστορία πολλών αιώνων.

Οι πρώτοι που το δοκίμασαν ήταν οι λαοί της Αιγύπτου, από τότε, τα αυξημένα επίπεδα ενέργειας που προσέφερε και η πλούσια διατροφική αξία, αποτέλεσαν αιτία να διαδοθεί το χούμους σε κάθε γωνιά της γης.

Σήμερα, το χούμους εξακολουθεί να συνιστά αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο, και ειδικά της Μέσης Ανατολής, όπως η Συρία, η Ιορδανία, η Παλαιστίνη και η Τουρκία, χαρίζοντας απλόχερα υγεία και μακροζωία.

Σαλάτα χούμους

Σίγουρα μπορούμε να προμηθευτούμε τη σαλάτα χούμους από όλα τα σούπερ μάρκετ και καταστήματα τροφίμων. Όμως, μπορούμε να το παρασκευάσουμε και μόνοι μας, χρησιμοποιώντας υλικά γνωστά στην μεσογειακή διατροφή και είναι σαφώς η καλύτερη επιλογή.

Επιπλέον, ο τρόπος παρασκευής είναι μια εξαιρετικά, εύκολη υπόθεση.

Υλικά

  • 2 φλιτζάνια μαγειρεμένα αναποφλοίωτα ρεβίθια
  • ¼ φλιτζάνι εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο
  • ½ φλιτζάνι ταχίνι
  • 2 σκελίδες σκόρδο
  • 1 κ.σ. κρέμα γάλακτος (αν θέλετε νηστίσιμη συνταγή, παραλείψτε την και προσθέστε 1 κ.γ. πάπρικα)
  • Χυμό από 1 λεμόνι
  • Αλάτι
  • Φρεσκοτριμμένο μαύρο πιπέρι
  • Φρέσκα ψιλοκομμένα φύλλα μαϊντανού  για γαρνιτούρα

Μπορούμε επίσης, να προσθέσουμε κουκουνάρια, πιπεριές κόκκινες ή jalapenos για να γίνει πιο καυτερό.

Διαδικασία παρασκευής

Τοποθετούμε στο μπλέντερ τα ρεβίθια και χτυπάμε μέχρι να πολτοποιηθούν. Στην συνέχεια, προσθέτουμε το ελαιόλαδο, το χυμό λεμονιού, το σκόρδο, το ταχίνι και την κρέμα γάλακτος (ή πάπρικα).  Ανακατεύουμε καλά τα συστατικά μέχρι να ομογενοποιηθούν. Σε περίπτωση που το μείγμα είναι σφιχτό, μπορούμε να προσθέσουμε λίγο ζεστό νερό από τα βρασμένα ρεβίθια. Έπειτα προσθέτουμε αλάτι και πιπέρι.

Τοποθετούμε μικρή ποσότητα στο πιάτο και γαρνίρουμε με φρεσκοκομμένα φύλλα μαϊντανού. Η σαλάτα χούμους είναι έτοιμη!

Διατηρείται στο ψυγείο για περίπου 5 ημέρες. Εάν θέλουμε να παρατείνουμε τη διάρκεια ζωής της σαλάτας, την τοποθετούμε σε γυάλινο βάζο μέσα στην κατάψυξη.

salata-houmous

Διατροφική αξία

Μια μερίδα (100 γραμμάρια) σπιτικό χούμους περιέχει περίπου:

  • Θερμίδες: 177
  • Υδατάνθρακες: 20,1 gr
  • Πρωτεΐνη: 4.9 gr
  • Λιπαρά οξέα: 8.6 gr
  • Φυτικές ίνες: 4 gr
  • Βιταμίνη Β1: 0.1 mg (6%)*
  • Βιταμίνη Β6: 0,4 mg (20%)*
  • Βιταμίνη Β9: 59 μcg (15%)*
  • Βιταμίνη C: 7.9 mg (13%)*
  • Φώσφορο: 110 mg φωσφόρου (11%)*
  • Χαλκό: 0,2 mg (11%)*
  • Σίδηρο: 1.6 mg (9%)*
  • Μαγνήσιο: 29 mg (7%)*
  • Ψευδάργυρο: 1,1 mg (7%)*
  • Ασβέστιο: 49 mg (5%)*
  • Κάλιο: 173 mg (5%)*
  • Μαγγάνιο: 0.6 mg (28%)*

Οφέλη

Ορισμένα από τα πιο σπουδαία οφέλη που προσφέρει το χούμους στον οργανισμό, περιλαμβάνουν:

Καλή πηγή πρωτεΐνης

Όπως αναφέραμε, ένα από τα βασικά συστατικά στη σαλάτας χούμους είναι τα ρεβίθια.  Δεδομένου λοιπόν, ότι τα συγκεκριμένα όσπρια συνιστούν καλή πηγή πρωτεΐνης και δεδομένου επίσης, ότι ο οργανισμός αδυνατεί να την συνθέσει από μόνος του, η τακτική κατανάλωση χούμους είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να προσφέρουμε στο σώμα το πολύτιμο μακροθρεπτικό συστατικό.

Πιο συγκεκριμένα, η πρωτεΐνη που υπάρχει στο χούμους αποτελεί βασικό δομικό υλικό για τους μύες, το αίμα, τους χόνδρους και το δέρμα. Προάγει την υγιή εξέλιξη της εγκυμοσύνης, συμβάλλει στην ανάπτυξη και την ανοικοδόμηση των μυικών ιστών και των κυττάρων, ενώ διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην αύξηση των επιπέδων της ενέργειας και της ευεξίας μας.

Σημαντικό! Όταν καταναλώνουμε χούμους μαζί με ψωμί που παρασκευάζεται από κόκκους ολικής άλεσης, τροφοδοτούμε τον οργανισμό με μια «πλήρη πρωτεΐνη». Δηλαδή, του προσφέρουμε όλα τα αμινοξέα που χρειάζεται προκειμένου να διατηρήσει την υγεία και την ενέργεια, σε βέλτιστα επίπεδα.

Προάγει την καρδιαγγειακή υγεία

Επιστημονικές μελέτες έχουν αποδείξει, πως τα όσπρια, ειδικά τα φασόλια και τα ρεβίθια, είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με χαμηλά ποσοστά καρδιαγγειακών παθήσεων και μακροζωία. Βοηθούν στην εξισορρόπηση των επιπέδων της χοληστερόλης και συμβάλλουν στη μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης.

Αυτό οφείλεται κατά πάσα πιθανότητα στο γεγονός ότι τα ρεβίθια, και κατ’ επέκταση το χούμους, είναι πλούσια σε φυτικές ίνες οι οποίες προάγουν το αίσθημα κορεσμού και αποτρέπουν την υπερκατανάλωση ή τη συσσώρευση λίπους γύρω από ζωτικά όργανα. Με αυτό τον τρόπο συμβάλλει να μειωθεί σημαντικά ο κίνδυνος καρδιακής ανακοπής και εγκεφαλικού επεισοδίου.

Μειώνει τη φλεγμονή

Φλεγμονή ορίζεται η ανοσολογική αντίδραση του οργανισμού ενάντια σε «ξένα σώματα» όπως μικρόβια και βακτηρίδια.

Εντούτοις, υπάρχουν περιπτώσεις που η φλεγμονή υφίσταται ακόμη και αν δεν υπάρχουν ξένοι «εισβολείς». Πάρα ταύτα, ο οργανισμός μας, για λόγους που δεν είναι πλήρως κατανοητοί, αντιδρά με αποτέλεσμα να έχουμε τη δημιουργία φλεγμονής.

Είτε υπάρχει αιτία που προκαλεί τη φλεγμονή είτε όχι, εμείς οφείλουμε να την καταπολεμήσουμε. Όπως έχει αποδειχθεί η χρόνια φλεγμονή αποτελεί αιτία πολλών σοβαρών ασθενειών συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου.

Το χούμους, εκτός από ρεβίθια περιέχει στη σύνθεση του σκόρδο και ελαιόλαδο. Πρόκειται για δύο φυσικά προϊόντα που διακρίνονται για τις ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Συνεπώς, η τακτική κατανάλωση σαλάτας χούμους θα μας βοηθήσει να μειώσουμε τη φλεγμονή και ταυτόχρονα θα συμβάλλει στη σωστή πήξη του αίματος, αποτρέποντας το σχηματισμό θρόμβων.

Ενισχύει τη δομή των οστών

Μια από τις πιο συνηθισμένες διαταραχές που σχετίζονται με την γήρανση είναι η απώλεια της οστικής πυκνότητας. Ειδικά οι γυναίκες που βρίσκονται στην εμμηνόπαυση βιώνουν ορμονικές διαταραχές οι οποίες είναι πιθανό να οδηγήσουν στην αποδυνάμωση των οστών και πολλές φορές ακόμη και στην εμμηνόπαυση.

Για τον λόγο αυτό, είναι σημαντικό να συμπεριλάβουμε στη διατροφή μας τροφές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά, που προάγουν την υγεία των οστών.

Το χούμους είμαι μία από αυτές τις τροφές, διότι, εκτός από πηγή φυτικών ινών και πρωτεΐνης, διαθέτει υψηλά ποσοστά ασβεστίου, ψευδαργύρου, χαλκού, φωσφόρου, μαγνησίου και σεληνίου. Πρόκειται για μέταλλα και ιχνοστοιχεία που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην υγιή ανάπτυξη των οστών και στη διατήρηση ισχυρής σκελετικής δομής καθώς μεγαλώνουμε.

Συμπέρασμα

Αναλύοντας τόσο τα οφέλη, όσο και το διατροφικό προφίλ του χούμους, εύκολα οδηγούμαστε στο συμπέρασμα πως πρόκειται για μια ιδιαίτερα θρεπτική τροφή που αξίζει να συμπεριλάβουμε στις καθημερινές διατροφικές επιλογές μας.