Τα χόρτα εποχής είναι η πιο νόστιμη και υγιεινή σαλάτα που μπορούμε να έχουμε στο τραπέζι μας. Τα ραδίκια είναι βρώσιμα χόρτα που με την πικρή τους γεύση νοστιμίζουν (παραδόξως) τα πιάτα μας και ταυτόχρονα γεμίζουν τον οργανισμό με πλούσια θρεπτικά συστατικά και σημαντικά οφέλη.

Ο Ιπποκράτης, υποστήριζε, πως κάθε τι πικρό είναι ευεργετικό για την υγεία. Αν κρίνουμε από την πικρή γεύση στα ραδίκια και τα αποδεδειγμένα οφέλη που προσφέρει στον οργανισμό μας, τότε σίγουρα είχε δίκιο.

Τα ραδίκια είναι πράσινα ποώδη και βρώσιμα φυτά, γνωστά στον άνθρωπο σχεδόν από τη ύπαρξη ζωής στον πλανήτη. Υπάρχουν καταγραφές σε πάπυρο του 4000 π.χ από τον βοτανολόγο Ebers, και μετέπειτα από Έλληνες Ιατρούς-βοτανολόγους όπως ο Διοσκουρίδης, ο Πλίνιος και ο Γαληνός.

Το πράσινα ραδίκια με την επιστημονική ονομασία Cichorium Intibus, Taraxacum afficinalis, έχουν πολλές και διαφορετικές ονομασίες ανά την επικράτεια και σίγουρα θα έχετε ακούσει να τα αποκαλούν ταράξακο, πικραλίδα ή πικροράδικα.

Διατροφική αξία

100 γραμμάρια βρασμένα ραδίκια περιέχουν περίπου:

  • Θερμίδες: 33
  • Υδατάνθρακες: 4 gr
  • Πρωτεΐνες: 0,8 gr
  • Λιπαρά οξέα: 0,1 gr
  • Φυτικές ίνες: 0,9 gr
  • Ασβέστιο: 35 mg
  • Κάλιο: 12 mg
  • Νάτριο: 92,4 mg
  • Σίδηρος: 9,9 mg
  • Φώσφορο: 26 mg

Αποτελούν επίσης, πηγή βιταμινών Α, Β1, Β2, C και καροτενοειδών.

Μαγειρεύουμε νόστιμα ραδίκια

Πήγαμε μια βόλτα στην λαϊκή της περιοχής μας, βρήκαμε τα καλύτερα και τα πήραμε. Τώρα έχει έρθει η στιγμή να τα βάλουμε στην κατσαρόλα και να μαγειρέψουμε.

Αρχικά, με ένα μαχαίρι αφαιρούμε το κοτσάνι και όλα τα ξερά ή κίτρινα φύλλα. Στη συνέχεια πρέπει να τα καθαρίσουμε από το χώμα που υπάρχει στα φύλλα τους.

Γεμίζουμε 2 λεκάνες με κρύο νερό και προσθέτουμε τα χόρτα στη μια λεκάνη. Αφήνουμε για λίγα λεπτά και ύστερα ανακατεύουμε με τα χέρια. Μεταφέρουμε τα χόρτα στη δεύτερη λεκάνη και ανακατεύουμε ξανά. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία μερικές φορές και φροντίζουμε μετά από κάθε μεταφορά να ανανεώσουμε το νερό στη λεκάνη. Η διαδικασία διαρκεί μέχρι να βεβαιωθούμε πως έχουν καθαρίσει τα χώματα στα φύλλα και στη συνέχεια στραγγίζουμε ελαφρώς με σουρωτήρι.

Επόμενο βήμα είναι να τα βάλουμε σε μια κατσαρόλα με νερό και να βράσουμε για περίπου μισή ώρα. Αν θέλουμε να «κρατάνε» τα βράζουμε λιγότερο. Μετά από 30 λεπτά στραγγίζουμε, σερβίρουμε και προσθέτουμε αλάτι, λεμόνι ή ξύδι και περιχύνουμε με ελαιόλαδο.

Προσοχή! Όπως όλα τα χόρτα, έτσι και τα ραδίκια, για να μην μαραθούν πρέπει να πλυθούν προσεκτικά σε κρύο νερό. Επίσης, δεν πρέπει να αφήσουμε πολύ ώρα μέσα στο νερό διότι χάνουν τις ιδιότητες και τα θρεπτικά συστατικά τους, με αποτέλεσμα να χάσουμε τα θρεπτικά και γευστικά οφέλη.

radikia-salata

Μαγειρική χρήση

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να καταναλώσουμε τα νόστιμα χόρτα. Μπορούμε να τα προσθέσουμε ωμά σε σαλάτες, είτε βραστά με λεμόνι και λάδι συνοδεύοντας πιάτα με κρέας ή ψάρι.

Τα ραδίκια συνιστούν εξαιρετικό ενισχυτικό γεύσης σε σούπες και πίτες, ενώ η ρίζα τους μπορεί να αποξηρανθεί, να αλεστεί και να χρησιμοποιηθεί ως υποκατάστατο του καφέ και δεν περιέχει καφεΐνη.

Τα ραδίκια χάνουν γρήγορα την θρεπτική τους αξία. Συνεπώς, θα πρέπει να καταναλώνονται άμεσα. Αν θέλουμε όμως να παρατείνουμε τη διάρκεια ζωής τους, πρέπει μετά το καθάρισμα (δεν τα βρέχουμε, καθώς η υγρασία ευνοεί την ανάπτυξη μικροοργανισμών) να τα αποθηκεύσουμε σε χάρτινες σακούλες σακούλες μέσα στο ψυγείο.

Οφέλη

Τα ραδίκια περιέχουν στη σύνθεση τους πολύτιμες φυτικές ενώσεις οι οποίες παρέχουν πολλαπλά οφέλη στον οργανισμό.

Αναλυτικότερα,

Συμβάλλουν στη διαχείριση του διαβήτη: Μελέτες έχουν δείξει ότι το εκχύλισμα της ρίζας ταράξακο, μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα αδιπονεκτίνης. Πρόκειται για ορμόνη που ρυθμίζει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, με αποτέλεσμα να επιβραδύνει ή ακόμα και να εξαλείφει την πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη.

Ενισχύουν την υγεία του ήπατος: Το συκώτι, είναι το ζωτικό όργανο που βοηθά τον οργανισμό να αποβάλλει τις τοξίνες από το σώμα. Τα ραδίκια φαίνεται να είναι μια τροφή που συνεισφέρει σε αυτή την διεργασίας, καθώς προάγει την υγεία του ήπατος.

Όπως έχει αποδειχθεί περιέχει ισχυρά αντιοξειδωτικά, που δημιουργούν μια ασπίδα προστασίας ενάντια στην επιβλαβή δράση των ελεύθερων ριζών.

Ταυτόχρονα συμβάλλει στη μείωση των επιπέδων του οξειδωτικού στρες. Μια κατάσταση που οδηγεί στην καταστροφή των ηπατικών κυττάρων.

Βοηθά στην καταπολέμηση της φλεγμονώδους αρθρίτιδας: Τα βιοενεργά συστατικά που περιέχονται στα ραδίκια, φαίνεται να επιδρούν ευεργετικά στη θεραπεία της οστεοαρθρίτιδας.

Πιο συγκεκριμένα: Οι πολυφαινόλες διεγείρουν την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων, γεγονός που βοηθά στην άμεση αποκατάσταση των κατεστραμμένων κυττάρων που προκάλεσαν τη φλεγμονή.

Βοηθούν στην αντιμετώπιση διαταραχών που σχετίζονται με τα νεφρά: Τα ραδίκια είναι μια τροφή με διουρητική δράση, γιαυτό η τακτική κατανάλωση τους, βοηθά να αποβάλλουμε τα περιττά υγρά που συσσωρεύονται στο σώμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να απομακρύνονται άμεσα οι τοξίνες και παράλληλα να ενισχύσουμε την υγεία των νεφρών.

Βελτιώνουν την πεπτική υγεία: Η ινουλίνη που υπάρχει στα ραδίκια, δρα ως ισχυρό προβιοτικό. Αυτό σημαίνει πως βοηθά στην αντιμετώπιση εντερικών καταστάσεων, μερικές από τις οποίες περιλαμβάνουν την πέψη, την παλινδρόμηση οξέος και την καούρα.

Η ινουλίνη, σε συνδυασμό με τις φυτικές ίνες που περιέχονται στα χόρτα, συμβάλλει τα μέγιστα στην καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας και στην βελτίωση της πέψης, μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου.

Ιδιότητες

Τα ραδίκια διακρίνονται για τις παρακάτω ισχυρές θεραπευτικές ιδιότητες:

  • Ηπατοπροστατευτικές
  • Διουρητικές
  • Αντιοξειδωτικές
  • Τονωτικές
  • Αποτοξινωτικές
  • Χολαγωγές
  • Υπακτικές
  • Αντιρευματικές

Φαρμακευτικές χρήσεις

Από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι και σήμερα, τα ραδίκια παρέχουν ισχυρές ιδιότητες και υψηλή περιεκτικότητα σε φαρμακευτικές ενώσεις που βρίσκουν εφαρμογή στην εναλλακτική ιατρική.

Στην πραγματικότητα, το αφέψημα από ραδίκια συνιστά έναν εξαιρετικό τρόπο πρόληψης και αντιμετώπισης της παχυσαρκίας και της δυσλειτουργίας των αδένων, την αντιμετώπιση κατακράτησης υγρών κατά τη διάρκεια της δυσμηνόρροιας, του εκζέματος, της φλεγμονής, της συμφόρησης χοληδόχου κύστεως ή ήπατος και δερματικών διαταραχών όπως η ακμή, οι κρεατοελιές και οι κάλοι.

Παρενέργειες – Προφυλάξεις

Τα ραδίκια έχουν ένα υψηλό διατροφικό προφίλ, το οποίο τα καθιστά ως μια από τις πιο υγιεινές και πιο ασφαλείς τροφές.

Εντούτοις, η υπερκατανάλωση ενδεχομένως να οδηγήσει στην εμφάνιση ορισμένων παρενεργειών, όπως στομαχικές διαταραχές κ.α. Για τον λόγο αυτό, πρέπει να τα καταναλώσουμε με μέτρο.

Επιπροσθέτως, όσοι ταλαιπωρούνται από αλλεργίες ή λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή για διαταραχές που σχετίζονται με τη χολή και τους νεφρούς, καλό είναι προτού συμπεριλάβουν στη διατροφή τους τα ραδίκια,να συμβουλευτούν τον γιατρό τους προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν παρενέργειες.

Όσον αφορά τις εγκύους και τις θηλάζουσες, να αναφέρουμε πως τα αποτελέσματα των μέχρι τώρα ερευνών δεν επαρκούν για να βγάλουμε σαφή συμπεράσματα. Συνεπώς, θα πρέπει πάντοτε να συμβουλεύονται τον γιατρό τους.