Τα βότανα έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας και σίγουρα όλοι τα χρησιμοποιούμε για να δώσουμε περισσότερη γεύση στα φαγητά. Πόσοι όμως γνωρίζουν πως πέρα από νοστιμιά, τα βότανα παρέχουν οφέλη στην υγεία μας;

Το φαρμακείο της φύσης μας δίνει απλόχερα τα θεραπευτικά φυτά και αν κάποιος γνωρίζει να τα διαχειριστεί, τότε, μπορεί να αποκομίσει σημαντικά οφέλη και ευεξία.

Τα μαγειρικά βότανα είναι ποώδη (φυλλώδη) φυτά που προσθέτουν γεύση, χρώματα και αρώματα στα φαγητά μας. Μπορούν αν χρησιμοποιηθούν όλα τα μέρη των φυτών, δηλαδή οι σπόροι, τα φύλλα και οι ρίζες.

Οι περισσότεροι χρησιμοποιούμε τα βότανα ως μυρωδικά και μπαχαρικά, για να εμπλουτίσουμε τα φαγητά μας με περισσότερη νοστιμιά.

Έτσι, μπορούμε να μαγειρέψουμε φαγητά με λιγότερο αλάτι ή λιπαρά, και να προσθέσουμε βότανα που θα ενισχύσουν τη γεύση οποιασδήποτε συνταγής, ακόμα και σε γλυκές παρασκευές.

Τα βότανα έχουν εκλεπτυσμένα αρώματα, γιαυτό δεν πρέπει να μαγειρευτούν για πολλή ώρα. Οι υψηλές θερμοκρασίες θα εξουδετερώσουν την γεύση και τα θρεπτικά συστατικά τους, και μαζί θα χάσουμε όλα τα οφέλη που παρέχουν στον οργανισμό.

Η καλύτερή επιλογή είναι να προσθέσουμε τα αρωματικά φυτά λίγο πριν βγάλουμε την κατσαρόλα από τη φωτιά ή κατά το σερβίρισμα για να γαρνίρουμε τα πιάτα.

Φυσικά, για πλούσια γευστικά αποτελέσματα, χρειάζεται διάκριση και εμπειρία. Διότι αν ρίξουμε μικρή ποσότητα βοτάνων, η διαφορά στη γεύση θα είναι ελάχιστη, ενώ αν προσθέσουμε υπερβολική ποσότητα, τότε το αποτέλεσμα θα είναι έντονο και θα εξουδετερώσει τα υπόλοιπα συστατικά.

Τα οφέλη των βοτάνων

Η κατανάλωση βοτάνων μπορεί να βοηθήσει στη διαχείριση και πρόληψη ασθενειών όπως καρδιακές παθήσεις, διαβήτη ή καρκίνο.

Αν και χρειάζονται περαιτέρω έρευνες για να επιβεβαιωθούν πλήρως όλα τα οφέλη τους. Ωστόσο πρώιμες έρευνες δείχνουν, ότι συγκεκριμένα βότανα μπορούν να βοηθήσουν σε συγκεκριμένες παθήσεις.

Το σκόρδο, ο λιναρόσπορος, η τριγωνέλλα (μοσχοσίταρο) και το λεμονόχορτο, βοηθούν στη μείωση της χοληστερόλης. Το σκόρδο θεωρείται επισης κατάλληλο για άτομα που έχουν υψηλή αρτηριακή πίεση.

Βότανα όπως η τριγωνέλλα, ο λιναρόσπορος και η κανέλα, μπορούν να βοηθήσουν στον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα και στην εξισορρόπηση των επιπέδων της ινσουλίνης.

Επίσης, το σκόρδο, το κρεμμύδι, το σχοινόπρασο, τα πράσα, ο βασιλικός, η ρίγανη και το φασκόμηλο μπορούν να δράσουν προληπτικά ενάντια στον καρκίνο.

dried-herbsΤα βότανα περιέχουν μεγάλες ποσότητες αντιοξειδωτικών. Τα γαρίφαλα, η κανέλα, το φασκόμηλο, η ρίγανη και το θυμάρι, είναι πλούσια πηγή σε αντιοξειδωτικά. Πρόκειται για βότανα που βοηθούν επίσης στη μείωση της κακής χοληστερόλης.

Τα φρέσκα βότανα συνήθως περιέχουν υψηλότερα ποσοστά αντιοξειδωτικών, σε σύγκριση με τα αποξηραμένα. Φαίνεται επίσης, πως μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση θρομβώσεων στο αίμα και ακόμη να παρέχουν αντιφλεγμονώδεις και αντικαρκινικές ιδιότητες.

θέλετε ακόμα περισσότερα σχετικά με το φαρμακείο της φύσης; Μάθετε τα πάντα για τα οφέλη των βοτάνων και τη διατροφική αξία.

Μαγειρεύουμε με βότανα

Ας δούμε ποια βότανα ταιριάζουν με συγκεκριμένες τροφές για να φτιάξουμε τις πιο νόστιμες συνταγές.

  • Βασιλικός – Πέστο, σάλτσα ντομάτας, ντοματόσουπα, χυμός ντομάτας, πατάτες, γαρίδες, κόκκινο κρέας, κοτόπουλο και γενικώς τα πουλερικά, ζυμαρικά, ρύζι και αυγά.
  • Φύλλα δάφνης – Σούπες, βραστά, μαγειρευτά, μαρινάτες πουλερικών και κρέατος.
  • Πιπεριά τσίλι – Κόκκινο κρέας και πουλερικά, οστρακοειδή, σάλτσα ντομάτας, μπαχαρικό κάρυ.
  • Σχοινόπρασο – Σαλάτες, κοτόπουλο, σούπες, τυριά, αυγά, μαγιόνεζα, σάλτσες βινεγκρέτ.
  • Κόλιανδρο –  Ασίατικα πιάτα, τηγανιτά, σούπες, τυριά, πατάτες και μπαχαρικό κάρυ.
  • Άνηθο – Σαλάτες, σάλτσες, ψάρια, τυριά και πατάτες.
  • Μάραθος – Σάλτσες, θαλασσινά, ψητά φαγητά.
  • Σκόρδο – Σούπες, σάλτσες, ζυμαρικά, κόκκινο κρέας, κοτόπουλο, οστρακοειδή, πέστο, σάλτσες, σαλάτες, ψωμί.
  • Τζίντζερ – Κέικ, μπισκότα, ασιατικά πιάτα.
  • Λεμονόχορτο – Ασιατικά πιάτα, πατάτες, θαλασσινά, σούπες, μπαχαρικό κάρυ.
  • Μαντζουράνα – Κόκκινο κρέας, ψάρια, αυγά, τυριά, πίτσα.
  • Μέντα – Ποτά, γλυκά, κόκκινο κρέας, κοτόπουλο, γιαούρτι, επιδόρπια, σάλτσες, λαχανικά.
  • Ρίγανη – Τυριά, αυγά, σάλτσα ντομάτας, κόκκινο κρέας, ζυμαρικά, ψωμί.
  • Μαϊντανός – Πέστο, αυγά, ζυμαρικά, ρύζι, σαλάτες, βούτυρο, σάλτσες, θαλασσινά, λαχανικά.
  • Δεντρολίβανο – Ψάρια, πουλερικά, κόκκινο κρέας, σούπες, σάλτσες, ψωμιά.
  • Φασκόμηλο – Ψητά, τυριά, ντομάτα.
  • Εστραγκόν – σάλτσες, αυγά.
  • Θυμάρι – Βραστά θαλασσινά, πουλερικά, σούπες, μαγειρευτά, ψητά φαγητά, τυριά, μαγιονέζα,βούτυρο, μουστάρδα, ψωμί, ξίδι.

Συνδυασμός βοτάνων

Τα βότανα μπορούν να χρησιμοποιηθούν με διαφορετικούς συνδυασμούς. Εάν μια συνταγή απαιτεί συγκεκριμένα βότανα, που δεν έχουμε στην κουζίνα μας, μπορείτε να το αντικαταστήσετε με άλλον συνδυασμό.

Τα βότανα που ταιριάζουν ιδανικά μεταξύ τους και δίνουν το καλύτερο γευστικό αποτέλεσμα.

  • Βασιλικός – Γευστικά ταιριάζει με σχοινόπρασο, πιπεριά τσίλι, σκόρδο, ρίγανη.
  • Φύλλα δάφνης – Με μαϊντανό, θυμάρι, σκόρδο, ρίγανη, μαντζουράνα.
  • Καυτερή πιπεριά τσίλι – Με κόλιανδρο, σκόρδο, τζίντζερ, λεμόνι, μέντα, ρίγανη.
  • Σχοινόπρασο – Με βασιλικό, σκόρδο, εστραγκόν.
  • Άνηθο – Με σχοινόπρασο, σκόρδο, μαϊντανό, εστραγκόν.
  • Σκόρδο – Με βασιλικό, δεντρολίβανο, φασκόμηλο, μάραθο, πιπεριά τσίλι, κόλιανδρο.
  • Ρίγανη – Με βασιλικό, μαϊντανό, σχοινόπρασο, θυμάρι, φύλλα δάφνης, πιπεριά τσίλι.
  • Φασκόμηλο – Με Δεντρολίβανο, σκόρδο, μαντζουράνα.
  • Θυμάρι – Με φύλλα δάφνης, μαϊντανό, σκόρδο, δεντρολίβανο.

votana

Χρήσιμες πληροφορίες για τα βότανα

Μπορούμε να προμηθευτούμε βότανα από το μανάβη της γειτονιάς, το σούπερ μάρκετ ή ένα κοντινό φυτώριο. Εμείς προτείνουμε την τρίτη επιλογή, αφού μπορούμε εύκολα και απλά να φτιάξουμε το δικό μας βοτανόκηπο σε γλάστρες στο μπαλκόνι.

Μάθετε όλα τα μυστικά για να φυτέψετε τα δικά σας βότανα στο σπίτι.

Ανακεφαλαιώνοντας

Τα βότανα που χρησιμοποιούμε στη μαγειρική είναι φυλλώδη φυτά που προσθέτουν γεύση και χρώμα στα φαγητά.

Αν θέλουμε να αντικαταστήσουμε το αλάτι ή τα πολλά λιπαρά, μπορούμε να το κάνουμε, χρησιμοποιώντας κατάλληλα βότανα που θα βελτιώσουν τη γεύση σχεδόν σε όλα τα πιάτα.

Τα φρέσκα βότανα είναι πιο ευαίσθητα, επομένως τα προσθέτουμε τα τελευταία λεπτά μαγειρέματος ή σαν γαρνιτούρα στο πιάτο.

Περισσότερες πληροφορίες για τα βότανα και τη χρήση τους θα βρείτε στο Βοτάνων Κήπος: Αρωματικά βότανα και τα οφέλη στον ανθρώπινο οργανισμό.