Η υπέροχη γεύση τους σε συνδυασμό με την υψηλή διατροφική αξία και την ευκολία στην καλλιέργεια τους, αποτέλεσαν αφορμή ώστε οι ξηροί καρποί να αποτελέσουν εδώ και αιώνες αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής των πληθυσμών της Αμερικής.

Αμύγδαλα, καρύδια και φιστίκια, είναι είδη ξηρών καρπών που σίγουρα όλοι αναγνωρίζουμε. Τι γίνεται όμως με τα καρύδια πεκάν; Ανήκει στις προτιμήσεις μας αυτός η εξωτικός καρπός;

Τα καρύδια πεκάν εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στο προσκήνιο γύρω στα 1500 μ.Χ. Όπως υποδηλώνει και το όνομά τους (pecan: καρύδι που χρειάζεται πέτρα για να σπάσει), πρόκειται για ένα είδος ψευδοκαρυδιάς που ευδοκιμεί στις περιοχές της Βόρειας και Κεντρικής Αμερικής.

Το 18ο αιώνα, οι Γάλλοι αντιλήφθηκαν ότι η εξαγωγή του εξωτικού καρπού θα τους επέφερε τεράστιο οικονομικό όφελος και αποφάσισαν να στείλουν καλλιέργειες πρώτα στην Ινδία και έπειτα σε ολόκληρη τον κόσμο.

Σήμερα, τα καρύδια πεκάν είναι μια από τις πιο σημαντικές καλλιέργειες παγκοσμίως. Ωστόσο, στη χώρα μας, για λόγους που δεν είναι πλήρως κατανοητοί, δεν έχουν κερδίσει ακόμη τη θέση που τους αξίζει.

Οι φυτείες που υπάρχουν είναι ελάχιστες και αυτές μικρής έκτασης. Παρά ταύτα, η δυναμική τους, μας κάνει να ελπίζουμε ότι σύντομα τα πεκάν θα κατακτήσουν και το κοινό της Ελληνικής γης.

Διατροφική αξία

30 γραμμάρια καρύδια πεκάν περιέχουν περίπου:

karydia-pecan-diatrofikes-idiotites

  • Θερμίδες: 193
  • Υδατάνθρακες: 3,9 gr
  • Πρωτεΐνες: 2,6 gr
  • Λιπαρά οξέα: 20,2 gr
  • Φυτικές ίνες: 2,7 gr
  • Μαγγάνιο: 1,3 mg (63%)*
  • Χαλκό: 0,3 mg (17%)*
  • Βιταμίνη Β1: 0,2 mg (12%)*
  • Μαγνήσιο: 33,9 mg (8%)*
  • Ψευδάργυρο: 1,3 mg (8%)*
  • Φώσφορο: 77,5 mg (8%)*
  • Σίδηρο: 0,7 mg (4%)*
  • Βιταμίνη Β6: 0,1 mg (3%)*
  • Κάλιο: 115 mg (3%)*

Οφέλη

Με μια μεγάλη ποικιλιά θρεπτικών συστατικών όπως βιταμίνες και πολύτιμα μέταλλα, είναι δεδομένο πως η κατανάλωση πεκάν, μπορεί να προσφέρει σημαντικά οφέλη στην υγεία του οργανισμού.

Μερικά από τα πιο σπουδαία περιλαμβάνουν:

Βοηθούν στην απώλεια των περιττών κιλών

Επικρατεί η πεποίθηση πως εάν αφαιρέσουμε από τη διατροφή μας την κατανάλωση λιπαρών, θα γίνει ευκολότερα επιτεύξιμος ο στόχος απώλειας των περιττών κιλών.

Ωστόσο, η επιστημονική κοινότητα επισημαίνει πως μια τέτοια ενέργεια μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα επιβλαβής για τον οργανισμό. Αυτό συμβαίνει, διότι στερούμαστε πολύτιμα θρεπτικά συστατικά και επηρεάζουμε δυσμενώς πολλές σημαντικές λειτουργίες.

Πιο συγκεκριμένα, μελέτες έχουν αποδείξει ότι τα υγιή λιπαρά συμβάλλουν τα μέγιστα στη διατήρηση της γκρελίνης (ορμόνη της πείνας) σε φυσιολογικά επίπεδα. Πρόκειται για μια σημαντική ορμόνη, η οποία διεγείρει ή υποστέλλει την όρεξη. Επιπλέον, συμβάλλει στη μείωση των επιπέδων άγχους και προστατεύει τον οργανισμό από την κατάθλιψη.

Έτσι, τα καρύδια πεκάν ως πηγή υγιεινών λιπαρών και χαλκού (ο οποίος έχει ενεργό ρόλο σε περισσότερες από 50 μεταβολικές ενζυμικές αντιδράσεις που είναι απαραίτητες για την ενεργοποίηση του μεταβολισμού και την παραγωγή ενέργειας), συνιστούν έναν εξαιρετικό σύμμαχο στην προσπάθεια μας να χάσουμε βάρος.

Φορτωμένα με αντιοξειδωτικές δράσεις

Τα καρύδια πεκάν, όπως και όλα τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε υγιή λιπαρά, διαθέτουν ένα υψηλό αντιοξειδωτικό προφίλ. Φαινόλες, προανθοκυανίδίνυες, τανίνες, φλαβονοειδή και φαινολικά οξέα, είναι μερικές από τις πολύτιμες ενώσεις.

Αυτό σημαίνει πως η τακτική κατανάλωση είναι ένας τρόπος να περιορίζουμε την οξειδωτική βλάβη. Να αναφέρουμε, πως η οξειδωτική βλάβη που προκύπτει ως αποτέλεσμα του οξειδωτικού στρες, συχνά συνδέεται με τον αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης σοβαρών και χρόνιων ασθενειών συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου, των καρδιαγγειακών διαταραχών καθώς επίσης, και νευροεκφυλιστικών νόσων όπως το Alzheimer και το Parkinson.

Προάγουν την υγεία της καρδιάς

Ακόμη ένα πολύτιμο όφελος που αντλείται από την περιεκτικότητα τους σε υγιή λιπαρά και αντιοξειδωτικά, είναι η διατήρηση της καρδιαγγειακής υγείας.

Όπως έχει αποδειχθεί, τα πεκάν έχουν την ικανότητα να εξισορροπούν τα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης και της χοληστερόλης μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο εκδήλωσης παθήσεων που σχετίζονται με την καρδιά.

Μειώνουν τη φλεγμονή

Έχουμε αναφέρει και σε παλαιότερα άρθρα μας, πως η ύπαρξη φλεγμονής στο σώμα συνιστά μια ανοσολογική αντίδραση του οργανισμού για να καταπολεμήσει τυχόν διαταραχές.

Πάρα ταύτα, τα αυξημένα επίπεδα φλεγμονής για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, συχνά αποτελούν ένδειξη ότι ο οργανισμός αδυνατεί να αντιμετωπίσει τον «εχθρό» και υπάρχει κίνδυνος να ασθενήσουμε.

Για τον λόγο αυτό, είναι σημαντικό να ακολουθήσουμε μια δίαιτα που θα μας βοηθήσει να διατηρήσουμε ισχυρό ανοσοποιητικό και τα επίπεδα φλεγμονής στα φυσιολογικά όρια.

Τα καρύδια πεκάν, ως πηγή αντιοξειδωτικών και αντιφλεγμονωδών ενώσεων συμπεριλαμβανομένου του χαλκού και του μαγγανίου βοηθούν στη μείωση των φλεγμονών, προστατεύοντας παράλληλα των οργανισμό από ασθένειες όπως η αρθρίτιδα κ.α.

Μειώνουν τον κίνδυνο οστεοπόρωσης

Το μαγγάνιο, ο χαλκός και ο ψευδάργυρος που περιέχονται στα πεκάν, φαίνεται πως διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην πρόληψη και τη θεραπεία παθήσεων που σχετίζονται με τα οστά.

Ειδικότερα, επιστημονικές μελέτες έχουν αποδείξει πως τα παραπάνω θρεπτικά συστατικά έχουν ευεργετικές επιδράσεις στην αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης, κυρίως στις γυναίκες, πριν και κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης, καθώς δεν περιορίζουν μόνο την οστική απώλεια, αλλά συμβάλλουν και στην αύξηση της οστικής μάζας.

Μειώνουν τα συμπτώματα του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου

Τα πεκάν συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των δυσάρεστων συμπτωμάτων του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου, όπως οι κράμπες και οι εναλλαγές στη διάθεση. Αυτό οφείλεται στην περιεκτικότητα σε μαγγάνιο, το οποίο αν συνδυαστεί με ασβέστιο μπορεί να έχει ακόμη πιο άμεσα αποτελέσματα.

Βοηθούν στη διαχείριση του διαβήτη

Αν και απαιτούνται περαιτέρω έρευνες, τα μέχρι τώρα στοιχεία έδειξαν ότι τα τρόφιμα που περιέχουν μαγγάνιο, όπως τα καρύδια πεκάν, μπορούν να ελέγξουν την έκκριση ινσουλίνης.

Επίσης παρουσιάζουν αυξημένη αντοχή στην συγκεκριμένη ουσία, συμβάλλοντας σε μέγιστο βαθμό στη διαχείριση του διαβήτη.

Επιλογή και αποθήκευση

Τα καρύδια πεκάν είναι διαθέσιμα είτε χύμα είτε συσκευασμένα, σε παντοπωλεία και σούπερ μάρκετ, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Στην περίπτωση που επιλέξουμε να αγοράσουμε χύμα καρύδια πεκάν, προσέχουμε ώστε το εσωτερικό περίβλημα να είναι χωρίς ρωγμές. Από την άλλη, στα συσκευασμένα ελέγχουμε πάντοτε την ημερομηνία λήξης τους.

Η υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά καθιστά τα πεκάν, ιδιαίτερα ευάλωτα. Αυτό σημαίνει πως η σωστή αποθήκευση διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο προκειμένου να διατηρηθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα αναλλοίωτα.

Για να παρατείνουμε λοιπόν τη διάρκεια ζωής έως και 4 μήνες, τα αποθηκεύσουμε σε ξηρό και δροσερό μέρος. Τα καθαρισμένα καρύδια πεκάν (ψίχα), τα τοποθετούμε σε αεροστεγές δοχείο και τα φυλάμε μέσα στο ψυγείο.

karydia-pecan

Τα καρύδια πεκάν στην μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική

Μετά τη συγκομιδή τους, τα καρύδια πεκάν υποβάλλονται σε αφυδάτωση. Με αυτή τη διαδικασία απομακρύνεται η υγρασία με αποτέλεσμα να βελτιώνεται η ποιότητα και η γεύση τους.

Η κρεμώδη σύσταση και η γλυκιά γεύση τους μας επιτρέπει να τα χρησιμοποιήσουμε τόσο σε αλμυρές, όσο και γλυκές παρασκευές. Επιπλέον, μπορούν να καταναλωθούν και μόνα τους, όπως όλοι οι ξηροί καρποί.

Πιο συγκεκριμένα, μπορούν να προστεθούν σε πίτες, fudge, μαφινς και πουντίγκες. Επιπροσθέτως, αποτελούν αναπόσταστο κομμάτι στην παρασκευή πραλίνας και τη πίτας πεκάν, δυο δημοφιλή και νόστιμα πιάτα της Νότιας Αμερικής.

Επίσης, μπορούμε να τα αλέσουμε και να πασπαλίσουμε επάνω σε κέικ και γιαούρτι. Να τα προσθέσουμε σε ζύμες ψωμιού, κέικ και μπισκότα ή να φτιάξουμε λάδι, το οποίο θα χρησιμοποιήσουμε για να παρασκευάσουμε σάλτσες ή σαλάτες.

Πιθανές παρενέργειες

Οι μόνες παρενέργειες που έχουν αναφερθεί από την κατανάλωση των πεκάν είναι οι αλλεργικές αντιδράσεις.

Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα περιλαμβάνουν κοιλιακό άλγος, κνησμό και φούσκωμα. Σε περίπτωση που αισθανθείτε κάποιο δυσάρεστο σύμπτωμα, διακόψτε την κατανάλωση και συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.