Θα λέγαμε πως είναι το μυστικό συστατικό των κορυφαίων σεφ παγκοσμίως, καθώς έχει την ικανότητα να απογειώνει γευστικά τις περισσότερες συνταγές. Ο λόγος για το μαύρο σκόρδο. Ένα μονοετές ποώδες φυτό που προκύπτει από διαδικασία ζύμωσης του άσπρου σκόρδου και διακρίνεται για την υπέροχη γεύση, το μοναδικό άρωμα και φυσικά… τα πλούσια θρεπτικά συστατικά που υπάρχουν στη σύνθεση του.

Από την εποχή της Βιομηχανικής Επανάστασης, η επιστημονική κοινότητα άρχισε να εξετάζει λεπτομερώς τις φαρμακευτικές ενώσεις των φυτών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρων παρουσίασε η σύνθεση τριών φυτών. Το πρώτο ήταν η παπαρούνα, από την οποία παρασκευάστηκε η μορφίνη. Το δεύτερο, η λευκή ιτιά, όπου μέσω της παρακεταμόλης δημιουργήθηκε η ασπιρίνη και τρίτο ήταν το σκόρδο. Οι επιστήμονες ήθελαν να ανακαλύψουν σε ποια ουσία οφείλεται η έντονη οσμή του, καθώς επίσης από που αντλούνται τα οφέλη που παρείχε στην υγεία του οργανισμού.

Έπειτα λοιπόν, από σχετικές μελέτες, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι κάθε σκελίδα σκόρδο περιέχει περισσότερες από 400 ευεργετικές ενώσεις, συμπεριλαμβανομένης της αλικίνης, η οποία διαθέτει ισχυρές φαρμακευτικές ιδιότητες και δίνει στο σκόρδο τη χαρακτηριστική μυρωδιά.

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν επίσης, πως όταν το σκόρδο υποστεί ζύμωση (δηλαδή, παραμείνει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα σε σταθερή θερμοκρασία 60-80 βαθμός κελσίου), θα μετατραπεί σε διαφορετικό συστατικό, που θα περιέχει τις ίδιες θεραπευτικές και γευστικές ιδιότητες, όμως θα είναι απαλλαγμένο, από την έντονη οσμή. Έτσι ανακαλύφθηκε το μαύρο σκόρδο και διαδόθηκε ως μια gourmet επιλογή.

Παρ’ όλες τις ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία μας, το μαύρο σκόρδο παρέμεινε για χρόνια στην αφάνεια. Όμως, την τελευταία δεκαετία έχει εκτιμηθεί ως ένα εξαιρετικό συστατικό που δεν πρέπει να λείπει από κανένα σπιτικό.

Σκόρδο: το όπλο του οργανισμού για τη διατήρηση ισχυρού ανοσοποιητικού

Επιλέξτε μια από τις ενότητες του πίνακα περιεχομένων κάνοντας κλικ

Διατροφική αξία

Το μαύρο σκόρδο, συγκριτικά με το άσπρο, περιέχει μεγαλύτερα ποσοστά αντιοξειδωτικών, θερμίδων, σιδήρου, φυτικών ινών και νατρίου.

Αναλυτικότερα,

2 σκελίδες μαύρο σκόρδο περιέχουν περίπου:

black-garlic-recipe

  • Θερμίδες: 40 θερμίδες
  • Υδατάνθρακες: 4 gr
  • Πρωτεΐνες: 1 gr
  • Λιπαρά οξέα: 2 gr
  • Φυτικές ίνες: 1 gr
  • Βιταμίνη C: 2,2 mg (4%)*
  • Νάτριο: 160 mg (7%)*
  • Σίδηρος: 0.64 mg (4%)*
  • Ασβέστιο: 20 mg (2%)*

Περιέχει επίσης, σημαντικές ποσότητες βιοχημικών ενώσεων όπως τανίνες, σαπωνίνες, φαινόλες, φλαβονοειδή και πτητικά έλαια.

*Ποσοστό Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης

Οφέλη

Τα οφέλη που προσφέρει η κατανάλωση μαύρου σκόρδου περιλαμβάνουν:

Βελτιώνει την καρδιαγγειακή υγεία. Ένα από τα αμινοξέα που βρίσκονται στο σώμα μας, η ομοκυστεΐνη , μπορεί να βλάψει τα τοιχώματα των αγγείων και να βάλει σε κίνδυνο την υγεία της καρδιάς. Σύμφωνα με μελέτες, το μαύρο σκόρδο διακρίνεται για την ικανότητα να μειώνει τα επίπεδα ομουστεΐνης, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην προστασία του καρδιαγγειακού συστήματος.

Βοηθά στη διαχείριση του διαβήτη. Με υψηλότερη συγκέντρωση αλικίνης, σε σύγκριση με το άσπρο σκόρδο, το μαύρο, είναι ακόμα πιο αποτελεσματικό στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Τα ενεργά συστατικά του βοτάνου, μπορούν να βοηθήσουν στην επιβράδυνση απελευθέρωσης της ινσουλίνης στο σώμα. Μια σημαντική ιδιότητα για τους διαβητικούς ασθενείς και όσους διατρέχουν υψηλό κίνδυνο για ανάπτυξη της πάθησης.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό. Είναι γνωστό πως το σκόρδο (μαύρο ή άσπρο) επιδρά ευεργετικά και στο ανοσοποιητικό σύστημα. Οι ισχυρές αντιβακτηριακές και αντιικές δράσεις, δημιουργούν μια ασπίδα προστασίας ενάντια σε αρκετές μορφές λοιμώξεων. Επιπροσθέτως, ο ιδιαίτερος καρπός περιέχει έναν μεγάλο αριθμό φυτοθρεπτικών συστατικών, που βοηθούν στη φυσική αποτοξίνωση του οργανισμού και στην ενίσχυση της υγείας του αναπνευστικού.

Τονώνει τη λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος. Το μαύρο σκόρδο διεγείρει την παραγωγή υδροθείου και άλλων θειικών ενώσεων, οι οποίες βοηθούν στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης και εξασφαλίζουν την παροχή οξυγόνου στα άκρα του σώματος.

Αυξάνει τη λίμπιντο. Τόσο το λευκό, όσο και το μαύρο σκόρδο, συνιστούν μια εναλλακτική τροφή για την αντιμετώπιση της μειωμένης λίμπιντο. Ουσιαστικά, τα αντιοξειδωτικά που υπάρχουν στη σύνθεση του, τονώνουν την ροή του αίματος και αυξάνουν τα επίπεδα ενέργειας. Δυο παράγοντες που καθορίζουν την ερωτική δραστηριότητα.

mayro-skordo-trofi

Πως να φτιάξουμε μαύρο σκόρδο

Δυστυχώς, η τιμή στο μαύρο σκόρδο του είναι ιδιαίτερα υψηλή, γεγονός που καθιστά την αγορά του δύσκολη υπόθεση. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι μόλις 1/2 κιλό κοστίζει περίπου 15 ευρώ.

Τα καλά νέα είναι πως υπάρχει τρόπος να επωφεληθούμε από τα θρεπτικά συστατικά και τα οφέλη του, καθώς μπορούμε να φτιάξουμε μόνοι μας μαύρο σκόρδο και το μόνο που θα χρειαστούμε είναι μερικά κεφάλια σκόρδο και έναν βραστήρα ρυζιού.

Η διαδικασία έχει ως εξής:

Αρχικά ρυθμίζουμε τον βραστήρα να κρατάει σταθερή θερμοκρασία (60-80 βαθμούς κελσίου). Στη συνέχεια, τοποθετούμε τα κεφάλια σκόρδου στη συσκευή και τα αφήνουμε για 3 με 4 εβδομάδες. Μόλις περάσει το χρονικό διάστημα, τα μαύρα σκόρδα είναι έτοιμα για χρήση.

Μπορούμε να τα αποθηκεύσουμε σε θερμοκρασία δωματίου. Για να παρατείνουμε τη διάρκεια ζωής τους ακόμη περισσότερο (έως και ένα μήνα) και να παραμείνει αναλλοίωτη η γεύση και το άρωμα, μπορούμε να τα φυλάξουμε στο ψυγείο.

Μαγειρική χρήση

Όπως το άσπρο σκόρδο, έτσι και το μαύρο σκόρδο ανήκει στη λίστα με τα πιο ευπροσάρμοστα βότανα. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πολλές παρασκευές.

Πιο συγκεκριμένα, μπορεί να ενισχύσει γευστικά πιάτα με ψητό κρέας, πικάντικα φαγητά, μαγειρευτά, ζυμαρικά, μπιφτέκια και σάλτσες.

Μπορούμε επίσης να το θρυμματίσουμε, και να το αναμείξουμε με ελαιόλαδο ή να φτιάξουμε πάστα την οποία θα εφαρμόσουμε σε dressing και μαρινάδες.

black-garlic

Παρενέργειες – Προφυλάξεις

Το μαύρο σκόρδο θεωρείται σε γενικές γραμμές ασφαλές. Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση μπορεί να ερεθίσει το γαστρεντερικό σωλήνα και να προκαλέσει συμπτώματα όπως καούρα, αέρια, ναυτία και διάρροια.

Άλλες παρενέργειες από την πρόσληψη μεγάλης ποσότητας μαύρου σκόρδου περιλαμβάνουν άσθμα, ρινική καταρροή ή δερματικά προβλήματα, όπως δερματίτιδα.

Επιπροσθέτως, μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση και να αυξήσει τον κίνδυνο αιμορραγίας. Για τον λόγο αυτό όσοι λαμβάνουν αντιπηκτικά φάρμακα θα πρέπει, προτού εντάξουν στη διατροφή τους μαύρο σκόρδο να συμβουλευτούν τον γιατρό.

Επίσης, όσοι εμφανίσουν κάποιο από τα παραπάνω δυσάρεστα συμπτώματα θα πρέπει άμεσα να σταματήσουν τη χρήση.