Όλοι αναγνωρίζουμε την πάπρικα ως ένα από τα πιο νόστιμα μπαχαρικά παγκοσμίως. Εντούτοις, η πάπρικα είναι κάτι περισσότερο από ένα εύγευστο καρύκευμα.

Το υψηλό διατροφικό της προφίλ, σε συνδυασμό με τη μεγάλη γκάμα θεραπευτικών ιδιοτήτων, διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της υγείας μας.

Πριν αναλύσουμε λεπτομερώς τα πιο σημαντικά πλεονεκτήματα που προσφέρει η κατανάλωση της, ας ανακαλύψουμε, τι είναι ακριβώς η πάπρικα.

Καλλιεργήθηκε για πρώτη φορά γύρω στο 7000 π.Χ. στα εδάφη της Βραζιλίας και της Βολιβίας. Αιώνες αργότερα, και συγκεκριμένα τον 15ο αιώνα, εισήχθη στην Ισπανία και στη συνέχεια σε ολόκληρη την Ευρώπη, μέσω του διάσημου θαλασσοπόρου Χριστόφορου Κολόμβου.

Η ιδιαίτερη γεύση της που κυμαίνεται από γλυκιά έως καυτερή, ανάλογα με το είδος της πιπεριάς που χρησιμοποιείται για την παρασκευή της, και το γεγονός ότι δένει γευστικά με πολλές τροφές, αποτέλεσαν παράγοντες ώστε η πάπρικα να συμπεριληφθεί στη λίστα με τα πιο δημοφιλή καρυκεύματα παγκοσμίως.

Καυτερές πιπεριές: τα είδη, τα πολλαπλά οφέλη και οι παρενέργειες.

Διατροφική αξία

1 κ.σ. πάπρικα περιέχει περίπου:

paprika

  • Θερμίδες: 20 θερμίδες
  • Υδατάνθρακες: 3,8 gr
  • Πρωτεΐνες: 1 gr
  • Λιπαρά οξέα: 0,9 gr
  • Φυτικές ίνες: 2,5 gr
  • Βιταμίνη Α: 3.560 IU (71%)*
  • Βιταμίνη Β2: 0,1 mg (7%)*
  • Βιταμίνη Β3: 1 mg (5%)*
  • Βιταμίνη Β6: 0,3 mg (14%)*
  • Βιταμίνη C: 4,8 mg (8%)*
  • Βιταμίνη Ε: 2 mg (10%)*
  • Κάλιο: 158 mg (5%)*
  • Σίδηρο: 1.6 mg (9%)*

*Ποσοστό Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης

Τύποι πάπρικας

Στο εμπόριο θα βρούμε 3 είδη πάπρικας.

Γλυκιά: Έχει ήπια γεύση που μοιάζει με αυτή του κόκκινου πιπεριού. Η γλυκιά γεύση της, την έχει κατατάξει στη λίστα με τα πιο δημοφιλή συστατικά, ενώ χρησιμοποιείται σχεδόν σε όλες τις συνταγές που απαιτούν προσθήκη οποιουδήποτε είδους πάπρικας.

Καυτερή ή γλυκόπικρη: Παρασκευάζεται από μείγμα γλυκιάς και καυτερής πάπρικας. Η γεύση της θυμίζει αρκετά, αυτή της πιπεριάς τσίλι.

Καπνιστή: Παρασκευάζεται από πιπεριές που καπνίζονται σε ξύλα. Η γεύση της εξαρτάται από το είδος της πιπεριάς που χρησιμοποιείται. Μπορεί να είναι γλυκιά ή καυτερή/γλυκόπικρη.

Τρόποι να καταναλώσουμε την πάπρικα

Η σχετικά ήπια γεύση της πάπρικας μας επιτρέπει να την χρησιμοποιήσουμε σε πολλές παρασκευές, ενώ το μοναδικό χρώμα της, μπορεί να ομορφύνει κάθε πιάτο.

Μπορούμε να την αναμείξουμε με άλλα μπαχαρικά όπως τριμμένο σκόρδο, κρεμμύδι, βασιλικό και ρίγανη, που ταιριάζουν απόλυτα με την πάπρικα.

Φτιάχνοντας λοιπόν ένα μείγμα με τα παραπάνω μπαχαρικά, μπορούμε να απογειώσουμε γευστικά σάλτσες, ζεστές ή κρύες σαλάτες, ρύζι, πατάτες τηγανητές ή ψητές πατάτες, ομελέτες ή αυγά, ψητά λαχανικά, καθώς επίσης και πιάτα με βραστό ή ψητό κρέας και ψάρια.

Αν θέλουμε να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο τη γεύση και τη διατροφική αξία στα πιάτα, προσθέτουμε ελαιόλαδο μαζί με το μείγμα μπαχαρικών.

Οφέλη

Ορισμένα από τα πιο σπουδαία οφέλη περιλαμβάνουν:

paprika-bachari

Πλούσια αντιοξειδωτικά

Ίσως το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό στην πάπρικα και στα παράγωγα της, είναι η υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά, συμπεριλαμβανομένου του β-καροτένιου, β-κρυπτοξανθίνης, λουτείνης και ζεαξανθίνης.

Στην πραγματικότητα, πρόκειται για έναν τύπο χρωστικών ουσιών που διακρίνονται για την ικανότητα να αποτρέπουν την επιβλαβή δράση των ελεύθερων ριζών, συμβάλλοντας παράλληλα, στη αποτελεσματική αντιμετώπιση κάθε ασθένειας που προκαλεί οξειδωτικό στρες.

Άλλα οφέλη που παρέχουν τα αντιοξειδωτικά, περιλαμβάνουν την προστασία του δέρματος, την ενίσχυση της υγείας του αναπνευστικού και διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην υγιή εξέλιξη της εγκυμοσύνης.

Αξιοσημείωτη είναι επίσης και η συμβολή τους στη μείωση φλεγμονών στις αρθρώσεις, καθώς και στην προστασία των ματιών από ασθένειες όπως ο καταρράκτης και ο εκφυλισμός της ωχράς κηλίδας.

Βοηθά στην αντιμετώπιση αυτάνοσων νοσημάτων

Τα αυτοάνοσα νοσήματα είναι εξουθενωτικές καταστάσεις, οι οποίες  προκύπτουν όταν ο οργανισμός επιτίθεται στα ίδια του τα κύτταρα. Τα συμπτώματα συνήθως επηρεάζουν τον εγκέφαλο, το δέρμα, το στόμα, τους πνεύμονες, τον θυρεοειδή, τις αρθρώσεις, τους μυς, τα επινεφρίδια και τις λειτουργίες του γαστρεντερικού σωλήνα.

Αν και οι αυτοάνοσες διαταραχές είναι καταστάσεις που δεν θεραπεύονται, σε μια πρωτοποριακή μελέτη που διεξήχθη το 2016, απεδείχθη ότι η καψαϊκίνη, το κύριο δραστικό συστατικό της πάπρικας διεγείρει βιολογικές αντιδράσεις συμβατές με τη θεραπεία των αυτοάνοσων νόσων. Γεγονός αρκετά ελπιδοφόρο, καθώς το δημοφιλές μπαχαρικό, θα μπορούσε μελλοντικά να εφαρμοστεί και ως μέσο θεραπείας των αυτοάνοσων νοσημάτων.

Διαθέτει αντικαρκινικές ιδιότητες

Η καψαϊκίνη που βρίσκεται στην καυτερή πάπρικα, δεν είναι κατάλληλη μόνο για συγκεκριμένες παθήσεις. Αντίθετα, πολλαπλές μελέτες έχουν αποδείξει ότι μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση και την πρόληψη πολλών σοβαρών και χρόνιων ασθενειών συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου.

Αναλυτικότερα, η καψαϊκίνη φαίνεται να είναι υπεύθυνη για την αλλαγή της κυτταρικής σηματοδότησης που περιορίζει την ανάπτυξη καρκινικών κυττάρων, καθώς και για την καταστολή των γονιδίων τα οποία διεγείρουν την ανάπτυξη όγκων.

Επιπροσθέτως, η καψαϊκίνη διαθέτει ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, οι οποίες δρουν ενάντια σε διάφορες μορφές καρκίνου συμπεριλαμβανομένου του γαστρικού καρκίνου.

Καψαϊκίνη: Το ενεργό συστατικό που περιέχεται στις καυτερές πιπεριές

Βοηθά στη διατήρηση υγιούς καρδιαγγειακού συστήματος

Ένα από τα πιο σπουδαία οφέλη του μπαχαρικού, το οποίο αντλείται από την υψηλή περιεκτικότητα σε Β6, είναι η ικανότητα να βοηθά στη διατήρηση υγιούς καρδιαγγειακού συστήματος.

Πιο συγκεκριμένα, το μικροθρεπτικό συστατικό συμβάλλει στη μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης και στην αναδόμηση των κατεστραμμένων αιμοφόρων αγγείων. Ταυτόχρονα, διεγείρει την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων, μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης αναιμίας.

Η πάπρικα περιέχει επίσης καψανθίνη, μια ουσία που σύμφωνα με μελέτη, είναι το κύριο καροτενοειδές του μπαχαρικού. Ωστόσο, συγκριτικά με τα άλλα αντιοξειδωτικά είναι το λιγότερο γνωστό.

Πάρα ταύτα, πολλαπλές μελέτες, έδειξαν ότι το συγκεκριμένο συστατικό μπορεί να εξισσοροπίσει τα επίπεδα της χοληστερόλης, συμβάλλοντας τα μέγιστα στη διατήρηση της καρδιαγγειακής υγείας.

Παρενέργειες- Προφυλάξεις

Η κατανάλωση της πάπρικας είναι ασφαλής. Ωστόσο, υπάρχουν αναφορές για αλλεργικές αντιδράσεις όπως πρήξιμο στο στόμα ή τα χείλη, δερματίτιδα κ.α.

Συνεπώς, εάν παρατηρήσουμε κάποιου είδους αλλεργική αντίδραση θα πρέπει άμεσα να επικοινωνήσουμε με τον γιατρό μας, για να αποφύγουμε περαιτέρω προβλήματα.