Η αγκινάρα μια νόστιμη τροφή που θα σας βοηθήσει να ενισχύσετε τη υγεία της καρδιάς και να διατηρήσετε την υγεία του ήπατος σε βέλτιστα επίπεδα. Φορτωμένη με πολύτιμα φυτοθρεπτικά συστατικά και ισχυρές ευεργετικές ιδιότητες, το νόστιμο λαχανικό, βοηθά να τονώσουμε τα επίπεδα υγείας και ευεξίας του οργανισμού.

Με περισσότερες από 140 ποικιλίες, οι αγκινάρες εδώ και χιλιάδες χρόνια καταναλώνονται σε ολόκληρο τον κόσμο τόσο για τα γευστικά, όσο και για τα θεραπευτικά τους οφέλη.

Ας δούμε αναλυτικότερα τους λόγους για τους οποίους αξίζει να εντάξουμε άμεσα την αγκινάρα στη διατροφή μας.

Διατροφική αξία

100 γραμμάρια αγκινάρες περιέχουν περίπου:

  • Θερμίδες: 22 Kcal
  • Νερό: 93,46 ml
  • Ενέργεια: 92 kJ
  • Φυτικές ίνες: 1,7 gr (4.47%)*
  • Υδατάνθρακες: 5.33 gr (4.10%)*
  • Πρωτεΐνες: 0,76 gr (1,52%)*
  • Λιπαρά: 0,11 gr (0,31%)*

Μεταλλικά στοιχεία

  • Νάτριο: 176 mg (11,73%)*
  • Μαγνήσιο: 43 mg (10,24%)*
  • Σίδηρος: 0,73 mg (9.13%)*
  • Κάλιο: 392 mg (8.34%)*
  • Ασβέστιο: 72 mg (7,20%)*
  • Μαγγάνιο: 0,133 mg (5.78%)*
  • Φώσφορος: 23 mg (3,29%)*
  • Σελήνιο: 1 μg (1,82%)*
  • Ψευδάργυρος: 0,18 mg (1,64%)*

Βιταμίνες

  • Βιταμίνη Α: 6 μg (0,86%)*
  • Βιταμίνη Β1: 0,018 mg (1.50%)*
  • Βιταμίνη Β2: 0,031 mg (2.38%)*
  • Βιταμίνη Β3: 0,294 mg (1,84%)*
  • Βιταμίνη Β5: 0,097 mg (1.94%)*
  • Βιταμίνη Β6: 0,042 mg (3,23%)*
  • Βιταμίνη Β9: 22 μg (5.50%)*
  • Βιταμίνη C: 1,7 mg (1.89%)*

*Ποσοστό Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης

Οφέλη

Όπως είδαμε παραπάνω, η αγκινάρα συνιστά καλή πηγή βιταμινών του συμπλέγματος Β, βιταμίνης C, και πολύτιμων μετάλλων όπως κάλιο, μαγγάνιο και χαλκό, που διακρίνονται για την ικανότητα να προάγουν την υγεία του οργανισμού.

agkinara

Εύκολα λοιπόν βγάζουμε το συμπέρασμα, ότι η τακτική κατανάλωση προσφέρει σημαντικά οφέλη, μεταξύ των οποίων τα εξής:

Βοηθά στην πρόληψη του καρκίνου

Οι αγκινάρες περιέχουν στη σύνθεση τους περισσότερα αντιοξειδωτικά από κάθε άλλο λαχανικό. Τα αντιοξειδωτικά είναι ένα από τα κύρια μέσα άμυνας του ανοσοποιητικού συστήματος ενάντια στην επιβλαβή δράση των ελεύθερων ριζών (φυσικά υποπροϊόντα του κυτταρικού μεταβολισμού που μπορούν να οδηγήσουν σε μια σειρά από επικίνδυνες καταστάσεις και ασθένειες).

Σύμφωνα με μελέτες, οι αντιοξειδωτικές ιδιότητες στις αγκινάρες προέρχονται από διάφορες πηγές. Μερικές από αυτές είναι οι πολυφαινόλες η κουρσετίνη, η ρουτίνη και η βιταμίνη C.

Πρόκειται για ενώσεις που διακρίνονται για την ικανότητα τους να επιβραδύνουν ή να αναστρέψουν πλήρως τις επιπτώσεις σοβαρών και χρόνιων ασθενειών συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου.

Προστατεύει την καρδιά

Είναι γεγονός ότι τα άτομα που έχουν υψηλά επίπεδα χοληστερόλης, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν καρδιαγγειακές διαταραχές όπως καρδιακή ανακοπή ή εγκεφαλικό επεισόδιο.

Τα καλά νέα είναι πως η αγκινάρα περιέχει στη σύνθεση της μια ισχυρή ουσία, την κυναρίνη, η οποία έχει την ικανότητα να εξισορροπεί τα επίπεδα χοληστερόλης, καθιστώντας το νόστιμο λαχανικό ως ένα από τα πιο αποτελεσματικά μέσα πρόληψης και θεραπείας της στεφανιαίας νόσου και των μεταβολικών διαταραχών.

Επίσης, η τακτική κατανάλωση αγκινάρας είναι συνδεδεμένη με τη μείωση της φλεγμονής, καθώς και την τόνωση του κυκλοφορικό συστήματος. Ιδιότητες που επίσης διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην προστασίας της καρδιάς.

Συμβάλει στη σωστή λειτουργία του πεπτικού συστήματος και του ήπατος

Λόγω της ικανότητας να διεγείρει την παραγωγή χολής και να συμβάλλει στην αποτοξίνωση του οργανισμού, η αγκινάρα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της δίαιτας GAPS. Πρόκειται για ένα διατροφικό πρόγραμμα που δημιουργήθηκε με σκοπό την ενίσχυση της λειτουργίας του παχέος εντέρου, καθώς και την γενική βελτίωση του πεπτικού συστήματος.

Ως εκ τούτου, η κατανάλωσης μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της χλωρίδας του εντέρου, μειώνοντας παράλληλα τα συμπτώματα που σχετίζονται με πεπτικές διαταραχές όπως το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου (IBS) κ.α.

Οι αγκινάρες, όπως αναφέραμε, διαθέτουν ένα εξαιρετικά υψηλό αριθμό αντιοξειδωτικών, που συμβάλουν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού και τη σωστή λειτουργία του ήπατος, καθώς επίσης έχουν την ικανότητα να ενισχύουν την φυσική αποτοξίνωση του σώματος απομακρύνοντας άμεσα την περίσσεια της χοληστερόλης, των σακχάρων και φυσικά των τοξινών.

Ενισχύει την προσπάθεια απώλειας βάρους

Οι αγκινάρες έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες. Ουσιαστικά, πρόκειται για πολύτιμες ενώσεις, καθώς έχουν ζωτικής σημασίας ρόλο για πολλές λειτουργίες του σώματος.

Πιο συγκεκριμένα, οι φυτικές ίνες βοηθούν στη διατήρηση υγιούς πεπτικού συστήματος, ενώ συμβάλλει και στην άμεση ανακούφιση της δυσκοιλιότητας και της διάρροιας.

Επιπροσθέτως, οι φυτικές ίνες προάγουν το αίσθημα κορεσμού αποτρέποντας την υπερκατανάλωση. Γεγονός που βοηθά στη διατήρηση φυσιολογικού και υγιούς βάρους και ταυτόχρονα εμποδίζει τη συσσώρευση σπλαχνικού λίπους γύρω από τα όργανα, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε διάφορες ασθένειες συμπεριλαμβανομένης της λιπώδους νόσου του ήπατος.

Βοηθά στον έλεγχο του διαβήτη

Άλλο ένα σπουδαίο όφελος που προσφέρει η αγκινάρα στον οργανισμό εξαιτίας της υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες είναι η ικανότητα να βοηθά στη διατήρηση των τιμών του σακχάρου στο αίμα σε φυσιολογικά επίπεδα.

Στην ουσία, οι φυτικές ίνες ελέγχουν την έκκριση ινσουλίνης και ταυτόχρονα, επιβραδύνουν την διαδικασία απορρόφησης της γλυκόζης και των υδατανθράκων. Αυτό έχει ως συνέπεια, να μειώνεται ο κίνδυνος της απότομης αύξησης των τιμών του σακχάρου. Γεγονός ιδιαίτερα επωφελές, κυρίως για αυτούς που πάσχουν από διαβήτη.

Συνιστά καλή πηγή σιδήρου

Η κατανάλωση μιας μερίδας αγκινάρες, προσφέρει στον οργανισμό περίπου το 10% της ημερήσιας ανάγκης του οργανισμού σε σίδηρο.

Η έλλειψη σιδήρου είναι μια διαταραχή που ταλαιπωρεί μεγάλο μέρος του πληθυσμού, ειδικότερα τα παιδιά και τις γυναίκες που βρίσκονται στην περίοδο της εμμηνόπαυσης. Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα της συγκεκριμένης ανεπάρκειας είναι η κόπωση, το εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα, η αδυναμία συγκέντρωσης και εστίασης, καθώς και διαταραχές του πεπτικού, όπως το σύνδρομο διαρροής του εντέρου και το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου.

Ακόμα πιο σοβαρή γίνεται η κατάσταση όταν τα επίπεδα σιδήρου είναι χαμηλά για μεγάλο χρονικό διάστημα, καθώς υπάρχει κίνδυνος εμφάνισης αναιμίας. Η αναιμία εμφανίζεται όταν ο οργανισμός αδυνατεί να παράγει αρκετή αιμοσφαιρίνη. Επομένως τα ερυθρά αιμοσφαίρια δεν είναι σε θέση να κατανέμουν σωστά το οξυγόνο σε όλο το σώμα.

Ένας σίγουρος και ασφαλές τρόπος για την πρόληψη της αναιμίας και των αρνητικών συμπτωμάτων που σχετίζονται με την ανεπάρκεια είναι να καταναλώνουμε τροφές που είναι πλούσιες σε σίδηρο όπως είναι η αγκινάρα, η οποία μπορεί να μας προσφέρει μέχρι και το 10 % της ημερήσιας ανάγκης μας στο πολύτιμο αυτό μέταλλο.

Ποιες τροφές περιέχουν σίδηρο

Προάγει την υγεία της επιδερμίδας

Γνωρίζουμε καλά ότι η τροφή μας καθορίζει τα επίπεδα της υγείας και την όψη της επιδερμίδας. Αυτό συμβαίνει διότι ο δερματικός ιστός δημιουργείται από πρωτεΐνες, βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία.

Για παράδειγμα, το 70% των κυττάρων του δέρματος αποτελείται από κολλαγόνο (ένα είδος πρωτεΐνης), ενώ η αντιοξειδωτική βιταμίνη C είναι ένας από τους βασικούς συντελεστές που καθορίζουν την υγιή ανάπτυξη.

Επομένως, η κατανάλωση τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες και αντιοξειδωτικά οδηγεί συχνά στην αύξηση παραγωγής κολλαγόνου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μειώνεται ο κίνδυνος εμφάνισης σημείων πρόωρης γήρανσης και άλλων δερματικών παθήσεων.

Η αγκινάρα ως μια καλή πηγή βιταμινών και άλλων πολύτιμων θρεπτικών συστατικών, βοηθά στη διατήρηση όμορφου, λαμπερού και πάνω από όλα υγιούς δέρματος.

Φαρμακευτικές χρήσεις

Δεδομένης της πολύτιμης σύνθεσης, η αγκινάρα βρίσκει εφαρμογή και στην παραδοσιακή ιατρική.

Πιο συγκεκριμένα, το εκχύλισμα των φύλλων της χρησιμοποιείται για την πρόληψη και θεραπεία των προβλημάτων που σχετίζονται με το ήπαρ και την χοληδόχο κύστη. Επιπλέον, βοηθά και στην αντιμετώπιση του ίκτερου, του διαβήτη και της αρτηριοσκλήρυνσης.

Η αγκινάρα χρησιμοποιείται επίσης ως πεπτικό βοήθημα και διουρητικό. Επίσης, πολύτιμη είναι και η συμβολή της στην ανακούφιση των συμπτωμάτων των ρευματισμών, καθώς και στην εξουδετέρωση και απομάκρυνση της πέτρας στα νεφρά.

artichokes

Επιλογή και αποθήκευση

Επιλέγουμε αγκινάρες που έχουν μέτριο μέγεθος (περίπου το ίδιο μέγεθος με μια μπάλα τένις ή γκόλφ) και ζωντανό πράσινο χρώμα. Προσέχουμε επίσης η υφή τους να είναι σκληρή και όχι αφυδατωμένη. Τα πέταλα τους, θα πρέπει ιδανικά να είναι κλειστά και αυτό σημαίνει ότι η αγκινάρα είναι φρέσκια.

Για να διατηρήσουμε την αγκινάρα φρέσκια, είναι σημαντικό να την αποθηκεύσουμε σωστά. Αυτό λοιπόν που πρέπει να κάνουμε αφού αγοράσουμε την φρέσκια αγκινάρα, είναι να κόψουμε την άκρη της και να την τοποθετήσουμε σε μια αεροστεγή πλαστική σακούλα.

Σημείωση: Η αγκινάρα είναι καλύτερο να μαγειρεύεται εντός μιας εβδομάδας. Σε αντίθετη περίπτωση θα έχει χάσει την γεύση της και σημαντικό ποσοστό των θρεπτικών συστατικών της.

Τρόποι να καταναλώσουμε την αγκινάρα

Είναι ένα νόστιμο και ιδιαίτερα ευπροσάρμοστο λαχανικό. Αυτό μας επιτρέπει να το μαγειρέψουμε και να το καταναλώσουμε με πολλούς τρόπους.

Αρχικά, ξεκινάμε πλένοντας με κρύο νερό. Στη συνέχεια, τραβάμε απαλά τα πέταλα και τεμαχίζουμε τα υπόλοιπα στελέχη του. Το λαχανικό είναι έτοιμο για μαγείρεμα.

Μπορούμε λοιπόν να την καταναλώσουμε ψητή, βραστή, είτε τηγανιτή. Μπορούμε να την προσθέσουμε σε σούπες αυγολέμονο ή μαζί με άλλα λαχανικά και όσπρια. Επίσης, τόσο η καρδιά, όσο τα φύλλα και τα στελέχη του λαχανικού μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να παρασκευάσουμε νόστιμες και θρεπτικές σαλάτες.

Tip: Για να αποφύγομε το μαύρισμα κατά τη διάρκεια μαγειρέματος του λαχανικού, μπορούμε να προσθέσουμε μερικές σταγόνες λεμόνι.

Προφυλάξεις

Η αγκινάρα είναι ένα λαχανικό που μπορεί να καταναλωθεί με ασφάλεια. Παρόλα αυτά, υπάρχουν ορισμένες αναφορές για αλλεργικές αντιδράσεις και δερματίτιδα. Ως εκ τούτου, τα άτομα που είναι αλλεργικά πρέπει να είναι προσεκτικά στην κατανάλωση της.

Καθώς η αγκινάρα διεγείρει την παραγωγή χολής, όσοι ταλαιπωρούνται από προβλήματα με τη χολή, καλό είναι να συμβουλευτούν τον γιατρό τους προτού την εντάξουν στην διατροφή τους.

Όσον αφορά τις εγκύους και τις θηλάζουσες, δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία σχετικά με την ασφάλεια της. Συνεπώς, θα πρέπει πριν τις καταναλώσετε, να συμβουλευτείτε το γιατρό σας.