Θα μπορούσε να είναι το μυστικό ομορφιάς και ευεξίας, καθώς τα κύρια χαρακτηριστικά στον αμάρανθο, είναι οι θεραπευτικές του δράσεις και το υψηλό διατροφικό προφίλ. Ο αμάρανθος αποτελεί μια δημοφιλή «υπερτροφή», που είναι φορτωμένη με πρωτεΐνες, βιταμίνες, ανόργανα άλατα και αμινοξέα που συμβάλλουν τα μέγιστα στην προστασία του οργανισμού από διάφορες παθήσεις και παράλληλα φροντίζουν να διατηρήσουμε ένα όμορφο, λαμπερό και πάνω από όλα υγιές δέρμα.

Ο αμάρανθος είναι ο καρπός ενός πανέμορφου, ανθοφόρου φυτού που αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Συχνά, αναφέρεται ως ψευδο-δημητριακό, διότι στη σύνθεση του υπάρχουν αμινοξέα που δεν μπορεί να συνθέσει ο οργανισμός, ενώ οι πρωτεΐνες που περιέχει είναι καλύτερης ποιότητας από αυτή των δημητριακών.

Καλλιεργήθηκε για πρώτη φορά πριν από αιώνες στο Περού. Η ευκολία με την οποία αναπτύσσεται, η πλούσια περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά, καθώς και το γεγονός ότι αποτελεί ένα είδος πρωτεΐνης, χωρίς ίχνος γλουτένης, αποτέλεσαν παράγοντες ώστε σε βάθος χρόνου ο αμάρανθος να αποτελέσει μια από τις πιο δημοφιλείς καλλιέργειες σε Κίνα, Ρωσία και ΗΠΑ.

Σήμερα, ο θρεπτικός και εξαιρετικά νόστιμος σπόρος, διατίθεται σχεδόν σε όλα τα σούπερ μάρκετ και καταστήματα τροφίμων, είτε σε ολόκληρους κόκκους, είτε σε μορφή αλευριού ή δημητριακών. Γεγονός που μας επιτρέπει να το χρησιμοποιήσουμε και να επωφεληθούμε από την πλούσια διατροφική του αξία, με πολλούς και διάφορους τρόπους.

Διατροφική αξία

Ένα φλιτζάνι (περίπου 240 γραμμάρια) μαγειρεμένου σπόρου αμαράνθου έχει περίπου:

  • Θερμίδες: 251
  • Υδατάνθρακες: 46 gr
  • Πρωτεΐνες: 9,3 gr
  • Λιπαρά: 3,9 gr
  • Φυτικές ίνες: 5.2 gr
  • Βιταμίνη Β6: 0,3 mg (14%)*
  • Βιταμίνη Β9: 54,1 μg (14%)*
  • Μαγγάνιο: 2.1 mg (10%)*
  • Μαγνήσιο: 160 mg (40%)*
  • Φώσφορο: 364 mg (36%)*
  • Σίδηρο: 5.2 mg (29%)*
  • Σελήνιο: 13,5 μg (19%)*
  • Χαλκό: 0,4 mg (18%)*
  • Ψευδάργυρο: 2.1 mg (14%)*
  • Ασβέστιο: 116 mg (12%)*
  • Κάλιο: 332 mg (9%)*

*Ποσοστό Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης

Οφέλη

Ορισμένα από τα πιο σημαντικά οφέλη του αμάρανθου στην υγεία:

amaranthos-fyto

Προάγει την καρδιαγγειακή υγεία

Μελέτες έχουν αποδείξει ότι οι κόκκοι αμάρανθου, δεδομένης της υψηλής περιεκτικότητας σε θρεπτικά συστατικά, θα μπορούσαν να συμβάλλουν στη μείωση της χοληστερόλης. Ταυτόχρονα, λόγω της χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά βοηθούν στην ενίσχυση της καρδιαγγειακής υγείας και αποτρέπουν τον κίνδυνο υπέρτασης.

Ιδανικό για διαβητικούς

Εμπλουτισμένο με φυτικές ίνες και άλλες θρεπτικές ουσίες, ο αμάρανθος μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση των επιπέδων ινσουλίνης,καθώς και στην εξισορρόπηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Ιδιότητες που τον κατατάσσουν ως μια από τις καταλληλότερες τροφές για την πρόληψη και διαχείριση του διαβήτη.

Διαθέτει αντικαρκινικές ιδιότητες

Οι ελεύθερες ρίζες που δημιουργούνται από το οξειδωτικό στρες και άλλους παράγοντες, αποτελούν την κύρια αιτία ανάπτυξης καρκινικών κυττάρων. Ο αμάρανθος, ως μια από τις κορυφαίες αντιοξειδωτικές τροφές, μπορεί να βοηθήσει να δημιουργήσουμε ασπίδα προστασίας κατά των ελεύθερων ριζών και να μειώσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης διάφορων μορφών καρκίνου.

Πηγή λυσίνης

Γνωρίζουμε ότι η επαρκής πρόσληψη ασβεστίου, μας προστατεύει από πολλές παθήσεις που σχετίζονται με τα οστά και τα δόντια. Αυτό που πολλοί πιθανόν να μην γνωρίζουν, είναι ότι το ασβέστιο από μόνο του δεν μπορεί να μας προσφέρει την προστασία που χρειαζόμαστε. Αυτό συμβαίνει διότι υπάρχει δυσκολία στην αφομοίωση του.

Τα καλά νέα είναι ότι οι σπόροι αμάρανθου περιέχουν στη σύνθεση τους μια θρεπτική ουσία που ονομάζεται λυσίνη. Η λυσίνη είναι ένα αμινοξύ που βοηθά στη βιοδιαθεσιμότητα του ασβεστίου. Συνεπώς, η κατανάλωση τροφίμων που είναι πλούσιες σε ασβέστιο, μαζί με αμάρανθο, έχει ως αποτέλεσμα να επωφελούμαστε άμεσα από τα πολύτιμα οφέλη του μετάλλου.

Βοηθά στην απώλεια βάρους

Η ψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες σε συνδυασμό με τα χαμηλά λιπαρά, καθιστούν τον αμάρανθο μια εξαιρετική διατροφική επιλογή για όσους θέλουν να χάσουν τα περιττά κιλά.

Πιο συγκεκριμένα, το ψευδο-δημητριακό προάγει το αίσθημα του κορεσμού αποτρέποντας την υπερκατανάλωση τροφής. Επιπλέον, ενισχύει τα επίπεδα ενέργειας και βοηθά στην καταπολέμηση των διαταραχών που σχετίζονται με την πέψη.

Θρεπτικό γεύμα για τις μέλλουσες μαμάδες

Φορτωμένο με μεταλλικά στοιχεία όπως ο σίδηρος, αλλά και βιταμίνες συμπεριλαμβανομένης της βιταμίνης Β9, ο αμάρανθος, αποτελεί ιδανική τροφή για τις μέλλουσες μαμάδες.

Οι δύο σπουδαίες ενώσεις που υπάρχουν στη σύνθεση του φυτού, βοηθούν στη μεταφορά οξυγόνου στο έμβρυο και συμβάλουν στη σωστή ανάπτυξή του νευρικού συστήματος.

Πηγή βιταμίνης C

Ακόμη μία σπουδαία ένωση που υπάρχει στον αμάρανθο, είναι η βιταμίνη C. Πρόκειται για ένα μικροθρεπτικό συστατικό, το οποίο μαζί με τον ψευδάργυρο διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην δημιουργία ισχυρού ανοσοποιητικού, προστατεύοντας τον οργανισμό από διάφορες ιογενείς και βακτηριακές λοιμώξεις.

Επιπροσθέτως, η βιταμίνη C φαίνεται να επιδρά ευεργετικά και στην υγεία του δέρματος, καθώς έχει την ικανότητα να βοηθά στην πρόληψη ή την θεραπεία διαταραχών που σχετίζονται με την επιδερμίδα.

Αντιμετωπίζει την Αναιμία

Η τακτική κατανάλωση αμάρανθου, θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης αναιμίας. Η υψηλή περιεκτικότητα σε σίδηρο βοηθά στο σχηματισμό ερυθρών αιμοσφαιρίων αποτρέποντας την ανεπάρκεια του πολύτιμου μετάλλου, καθώς επίσης και όλων των δυσάρεστων συμπτωμάτων που την συνοδεύουν (συμπεριλαμβανομένης της αναιμίας).

Πως μαγειρεύεται ο αμάρανθος

Αρχικά να αναφέρουμε,ότι οι σπόροι αμάρανθου πωλούνται είτε συσκευασμένοι, είτε χύμα σε όλα σχεδόν τα σούπερ μάρκετ και καταστήματα τροφίμων.

Όσον αφορά τον τρόπο που θα το μαγειρέψουμε, τα πράγματα είναι απλά. Η αναλογία που θα χρησιμοποιήσουμε είναι 1 προς 3. Δηλαδή, σε 3 ποτήρια ζεστό ή κρύο νερό, αγελαδινό γάλα, γάλα αμυγδάλου, γάλα καρύδας, προσθέτω 1 ποτήρι σπόρους αμάρανθου.

Προτού χρησιμοποιήσουμε τον αμάρανθο, τον ξεπλένουμε καλά με νερό. Στη συνέχεια στραγγίζουμε και προσθέτουμε στο μπολ με το γάλα ή το νερό. Το νόστιμο και θρεπτικό σνακ, είναι έτοιμο για κατανάλωση.

amaranthos-koyzina

Τρόποι κατανάλωσης

Ένας καλός τρόπος για να προσθέσουμε τον αμάρανθο στη διατροφή μας, είναι να το συμπεριλάβουμε στο πρωινό μας γεύμα. Μπορούμε είτε να τον αναμίξουμε, όπως αναφέραμε, με νερό ή γάλα, είτε να το συνδυάσουμε με βρώμη, φρούτα και γιαούρτι.

Επίσης, οι σπόροι αμάρανθου ταιριάζουν με πλιγούρι. Πρόκειται για έναν γευστικό συνδυασμό που όχι μόνο θα μας τροφοδοτήσει με πολύτιμα θρεπτικά συστατικά, άλλα θα μας κρατήσει χορτάτους για πολλές ώρες.

Ένας ακόμη απλός τρόπος για να προσθέσουμε το ψευτοδημητριακό στη διατροφή μας, είναι να το χρησιμοποιήσουμε αντί για καστανό ρύζι. Ο συνδυασμός αμάρανθου με βασιλικό και ντομάτα, είναι ένας τρόπος να οπλίσουμε τον οργανισμό με συστατικά που διακρίνονται για τις ισχυρές αντιφλεγμονώδεις δράσεις τους.

Όπως αντιλαμβανόμαστε, οι τρόποι να εντάξουμε τον πολύτιμο σπόρο στη διατροφή μας, είναι πολλοί και ιδιαίτερα νόστιμοι. Ως εκ τούτου, έχουμε αρκετούς λόγους για τα τον συμπεριλάβουμε άμεσα στη δίαιτα μας.

Προφυλάξεις / παρενέργειες

Ο αμάρανθος είναι μια από τις θρεπτικές τροφές. Συνεπώς, η κατανάλωση του μόνο οφέλη θα μπορούσε να μας προσφέρει. Αρκεί βέβαια, να καταναλώνεται στη σωστή ποσότητα. Σε αντίθετη περίπτωση, αν και δεν υπάρχουν επίσημες αναφορές για παρενέργειες, ενδέχεται να εμφανιστούν ορισμένα δυσάρεστα, άλλα όχι σοβαρά, συμπτώματα.

Για τον λόγο αυτό, δεν ξεπερνούμε την ημερήσια συνιστώμενη πρόσληψη. Επίσης, φροντίζουμε προτού τον καταναλώσουμε να το μουσκέψουμε για να διευκολύνουμε την πέψη του.

Όσον αφορά την κατανάλωση αμάρανθου κατα τη διάρκεια της εγκυμοσύνης να αναφέρουμε ότι, ενώ ο σπόρος συνιστά πηγή βιταμίνης Β9, η οποία διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην υγιή ανάπτυξη του εμβρύου καλό είναι οι έγκυες ή όσες θηλάζουν, προτού εντάξουν τον σπόρο στην διατροφή τους να συμβουλευτούν τον γιατρό τους.