Πολλά τροπικά μέρη έχουν αποδώσει στο μανγκο το προσωνύμιο ο «βασιλιάς των φρούτων» και όχι άδικα. Το μάνγκο (Mangifera indica) είναι ο εξωτικός καρπός που καλλιεργείται στις περιοχές της Ινδίας και της Νοτιοανατολικής Ασίας για περισσότερα από 4000.

Στην πραγματικότητα, το μάνγκο αποτελεί τον «εθνικό καρπό» της Ινδίας, του Πακιστάν, των Φιλιππίνων και του Μπανγκλαντές. Αυτό σημαίνει ότι δεν καταναλώνεται μόνο, αλλά συνιστά αναπόσπαστο κομμάτι στις τελετουργίες αυτών των λαών, καθώς χρησιμοποιείται ως διακοσμητικό σε θρησκευτικές τελετές, γάμους, γιορτές και πανηγύρια.

Τα παραπάνω βέβαια, ισχύουν για τους κατοίκους των τροπικών χωρών. Γιατί στη χώρα μας, όπως και στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, το μάγκο είναι ένα από τα πιο δημοφιλή εξωτικά φρούτα που διακρίνεται για την εξαιρετική του γεύση και το εντυπωσιακό θρεπτικό προφίλ, το οποίο είναι στενά συνδεδεμένο με την υγεία και την μακροζωία.

Διατροφική αξία

Το μάνγκο είναι χαμηλό σε θερμίδες και πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά. Πιο συγκεκριμένα:

Ένα φλιτζάνι (165 γραμμάρια) κομμένο φρέσκο μάνγκο περιέχει:

  • Θερμίδες: 99
  • Πρωτεΐνες: 1,4 gr
  • Υδατάνθρακες: 24,7 gr
  • Λιπαρά οξέα: 0,6 gr
  • Φυτικές ίνες: 2,6 gr
  • Βιταμίνη Α: (10%)*
  • Βιταμίνη Β1: (4%)*
  • Βιταμίνη Β2: (5%)*
  • Βιταμίνη Β3: (7%)*
  • Βιταμίνη Β5: (6,5%)*
  • Βιταμίνη Β6: (11,6%)*
  • Βιταμίνη Β9: (18%)*
  • Βιταμίνη C: (67%)*
  • Βιταμίνη Ε: (9,7%)*
  • Βιταμίνη Κ: (6%)*
  • Κάλιο: (6%)*
  • Χαλκός: (20%)*
  • Μαγγάνιο: (4,5%)*
  • Μαγνήσιο: (4%)*

*RDA: Ποσοστό Ημερήσια Συνιστώμενης Πρόσληψης

Περιέχει επίσης μικρές ποσότητες φωσφόρου, παντοθενικού οξέος, ασβεστίου, σεληνίου και σιδήρου.

Οφέλη

Από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι και σήμερα, το μάγνκο, δεδομένων των θεραπευτικών ιδιοτήτων εφαρμόζεται τόσο από την ιατρική της Αγιουρβέδα, όσο και από την παραδοσιακή κινεζική ιατρική για την πρόληψη, αντιμετώπιση και θεραπεία πολλών παθολογικών καταστάσεων. Όπως αντιλαμβανόμαστε, πρόκειται για ένα σπουδαίο φρούτο που η κατανάλωση του, μπορεί να μας προσφέρει έναν μεγάλο αριθμό οφελών.

mango-froyto

Ας δούμε όμως τα σημαντικότερα:

Είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά

Το μάνγκο περιέχει έναν μεγάλο αριθμό πολυφαινολών ενώσεων όπως κατεχίνες, ανθοκυανίνες, κουερσετίνη, καμφερόλη, βενζοϊκό οξύ και πολλές άλλων, οι οποίες διακρίνονται για τις ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Αυτό σημαίνει πως η κατανάλωση του εξωτικού αυτού φρούτου μπορεί να προστατέψει τα κύτταρα από την επιβλαβή δράση των ελεύθερων ριζών αποτρέποντας την εμφάνιση σοβαρών και χρόνιων παθήσεων συμπεριλαμβανομένου του διαβήτη,των καρδιαγγειακών διαταραχών, ακόμη και διάφορων μορφών καρκίνου συμπεριλαμβανομένης της λευχαιμίας, του παχέος εντέρου, του πνεύμονα, του προστάτη και του μαστού.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό και προάγει την υγεία των ματιών

Η κατανάλωση 200 γραμμαρίων μάνγκο ημερησίως μας προσφέρει το 10% της ημερήσιας συνιστώμενης πρόσληψης σε βιταμίνη Α. Πρόκειται για μια πολύτιμη λιποδιαλυτή βιταμίνη που είναι απαραίτητη για την διατήρηση της υγείας των ματιών, καθώς βοηθά στην πρόληψη και καταπολέμηση των ασθενειών που σχετίζονται με την όραση συμπεριλαμβανομένης της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας, του καταρράκτη, της ξηροφθαλμίας και της νυχτερινής τύφλωσης.

Παράλληλα, η ίδια ποσότητα μάνγκο παρέχει περίπου τα 3/4 των καθημερινών μας αναγκών σε βιταμίνη C, η οποία διεγείρει την παραγωγή λευκών αιμοσφαιρίων συμβάλλοντας στην δημιουργία ενός ισχυρού ανοσοποιητικού, έτσι ώστε να είναι σε θέσει να αποτρέπει ή και να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά έναν μεγάλο αριθμό ασθενειών.

Το μάνγκο περιέχει επίσης βιταμίνες Κ και Ε, καθώς και μερικές βιταμίνες του συμπλέγματος Β συμπεριλαμβανομένης της Βιταμίνης Β9, οι οποίες διαδραματίζουν και αυτές καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού.

Προάγει την υγεία της καρδιάς

Όπως αναφέραμε, το μάνγκο περιέχει έναν μεγάλο αριθμό αντιοξειδωτικών, που συμβάλλουν τα μέγιστα και για τη διατήρηση της καρδιαγγειακής υγείας. Αναλυτικότερα, το μαγνήσιο και το κάλιο που υπάρχει στη σύνθεση του καρπού έχουν την ικανότητα να βελτιώνουν τη ροή του αίματος στα αιμοφόρα αγγεία, βοηθώντας με αυτόν τον τρόπο στην εξισορρόπηση της αρτηριακής πίεσης.

Επιπροσθέτως, πρόσφατες επιστημονικές μελέτες απέδειξαν, ότι το μάνγκο περιέχει μια ένωση που ονομάζεται mangiferin. Η συγκεκριμένη ουσία φαίνεται πως έχει την ιδιότητα να αποτρέπει  τη δημιουργία φλεγμονής στην καρδιά, να μειώνει το οξειδωτικό στρες, να μειώνει τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων και χοληστερόλης, καθώς και να προκαλεί απόπτωση των καρκινικών κυττάρων. Όπως αντιλαμβανόμαστε, η τακτική κατανάλωση μάνγκο θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών διαταραχών όπως εγκεφαλικό επεισόδιο ή καρδιακή προσβολή.

Τα ευρήματα των ερευνών είναι πολλά υποσχόμενα. Εντούτοις, απαιτούνται περισσότερες μελέτες για να μπορέσει να προταθεί η συγκεκριμένη ουσία ως πιθανό μέσο θεραπείας.

Βελτιώνει τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος

Άλλο ένα σπουδαίο όφελος που προσφέρει το μάνγκο στον οργανισμό είναι η ικανότητα του να βελτιώνει τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Η υψηλή περιεκτικότητα του σε αμυλάσες – μια ομάδα πεπτικών ενζύμων που βοηθούν στον μεταβολισμό των τροφών – σε συνδυασμό με τα υψηλά ποσοστά νερού και φυτικών ινών προάγουν την διαδικασία της πέψης. Πολύτιμος είναι και ο ρόλος τους στην αντιμετώπιση των πεπτικών διαταραχών.

Σύμφωνα με μελέτες, η κατανάλωση ενός μάνγκο την ημέρα μπορεί να ανακουφίσει, σε σύντομο χρονικό διάστημα, τα δυσάρεστα συμπτώματα όπως η δυσκοιλιότητα, η διάρροια κ.α

Μπορεί να βελτιώσει την υγεία των μαλλιών και του δέρματος

Το μάνγκο έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C. Μια βιταμίνη η οποία βοηθά στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού, ενώ συμβάλλει στην διατήρηση της υγείας της επιδερμίδας και των μαλλιών.

Στην πραγματικότητα, η βιταμίνη C είναι απαραίτητη για την παραγωγή κολλαγόνου. Μιας πρωτεΐνης που αναδομεί τον δερματικό ιστό αποτρέποντας την εμφάνιση σημείων γήρανσης όπως λεπτές γραμμές και ρυτίδες.

Ταυτόχρονα, πολύτιμη φαίνεται να είναι η συμβολή της βιταμίνης Α και στην υγεία των μαλλιών. Ενθαρρύνει την ανάπτυξη τους και φροντίζει για τη σωστή ενυδάτωση τους. Ιδιότητες που προστατεύουν το τριχωτό της κεφαλής από τις βλάβες του οξειδωτικού στρες και χαρίζουν όμορφα, λαμπερά και πάνω από όλα υγιή μαλλιά.

Τρόποι να συμπεριλάβουμε το μάνγκο στη διατροφή μας

Το μάνγκο είναι ένα νόστιμο φρούτο που μπορεί να ενισχύσει γευστικά τόσο αλμυρά, όσο και  γλυκά πιάτα. Ακολουθούν ορισμένες προτάσεις για να εντάξουμε αυτό τον εξωτικό καρπό στη διατροφή μας. Προτάσεις που δεν θα αναδείξουν μόνο τη γεύση του, αλλά θα μας βοηθήσουν να επωφεληθούμε από όλα τα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά και τα οφέλη του. Αναλυτικότερα:

Μπορούμε τα το πολτοποιήσουμε και να το προσθέσουμε ως βασικό συστατικό σε smoothies. Επίσης, ο συνδυασμός του με άλλα τροπικά φρούτα συνιστά μια εξαιρετική επιλογή για να φτιάξουμε μια δροσερή, καλοκαιρινή σαλάτα, ενώ ταιριάζει ιδανικά και με σπόρους κινόα και γιαούρτι.

Σημείωση. Το μάνγκο περιέχει στη σύνθεση του ένα μεγάλο ποσοστό φυσικών σακχάρων. Γεγονός που το καθιστά πιο γλυκό από πολλά άλλα φρούτα. Για τον λόγο αυτό, καλό είναι να το καταναλώνουμε με μέτρο προκειμένου να αποφύγουμε τυχόν αρνητικές επιπτώσεις όπως αύξηση των τιμών του σακχάρου στο αίμα κ.α.