Το μανταρίνι είναι το φρούτο του χειμώνα με τη γλυκιά και δροσερή γεύση που έχει κερδίσει μικρούς και μεγάλους. Μια πρόχειρη ματιά στο διατροφικό προφίλ είναι αρκετή για να καταλάβουμε ότι δεν πρόκειται μόνο για έναν νόστιμο καρπό, αλλά συνδυάζει μια θρεπτική τροφή που μπορεί να βελτιώσει την υγεία του οργανισμού σε όλα τα επίπεδα.

Ας δούμε περί τίνος πρόκειται

Το μανταρίνι είναι ο καρπός ενός αειθαλούς θάμνου που ευδοκίμησε για πρώτη φορά στις περιοχές της Ασία. Το σχήμα τους μοιάζει με πορτοκαλί, όμως είναι μικρότερου μεγέθους και η φλούδα του λεπτότερη.

Συλλέγονται κυρίως κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, ωστόσο, υπάρχουν και όψιμες ποικιλίες που μας επιτρέπουν να τα καταναλώνουμε καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Η υπέροχη, ζουμερή γεύση, το μοναδικό άρωμα και τα θρεπτικά συστατικά στη σύνθεση τους, τα καθιστούν μια από τις πιο υγιεινές τροφές. Τα αιθέρια έλαια του φρούτου αποτελούν βασικό και αναντικατάστατο συστατικό σε αρώματα και προϊόντα περιποίησης των μαλλιών και της επιδερμίδας.

Ποικιλίες

Οι καλλιεργήσιμες ποικιλίες ανά τον κόσμο είναι πολλές και οι πιο δημοφιλείς περιλαμβάνουν:

Κοινό μεσογειακό μανταρίνι (Citrus deliciosa). Ευδοκιμεί κατά τους μήνες Δεκέμβριο – Φεβρουάριο κυρίως στην Κρήτη, Χίο και Κάλυμνο. Περιβάλλεται από μια λεπτή φλούδα πρασινοκίτρινου χρώματος, έχει γλυκιά γεύση και πολλά κουκούτσια.

Κλημεντίνες (Citrus reticulata). Πρόκειται για μανταρίνια με μεσαίο μέγεθος και πεπλατυσμένο σχήμα που αναπτύσσονται από τον Οκτώβριο μέχρι τον Ιανουάριο. Ο εξωτερικός φλοιός τους είναι λεπτός και πορτοκαλοκόκκινος, έχει γλυκιά γεύση και σχεδόν καθόλου κουκούτσια.

Σατσούμα (Citrus unshiu). Η συγκεκριμένη ποικιλία διακρίνεται για τους μικρούς ή μεγάλους στρογγυλούς καρπούς με το πεπλατυσμένο σχήμα. Ωριμάζουν μεταξύ του Οκτωβρίου και Δεκεμβρίου, έχουν λεπτό πορτοκαλί φλοιό, ενώ η γεύση τους κυμαίνεται από γλυκιά έως υπόξινη. Τα μανταρίνια σατσούμα δεν περιέχουν καθόλου κουκούτσια.

Ενκορ (Εncore). Πρόκειται για μια όψιμη ποικιλία, καθώς ωριμάζει από Φεβρουάριο μέχρι Απρίλιο. Ο καρπός είναι μεσαίου μεγέθους, περιέχει κουκούτσια και περιβάλλεται από έναν πορτοκαλοκίτρινο εξωτερικό φλοιό, ενώ διακρίνεται για την πλούσια γεύση του.

Ορτανικ (Citrus reticulata). Είναι μια μεσοπρώιμη ποικιλία, με πολλά κουκούτσια, που ωριμάζει από τον Ιανουάριο μέχρι το Φεβρουάριο. Ο καρπός της είναι μεγάλος και πλακέ, ενώ η σάρκα τους ζουμερή, γευστική και αρκετά αρωματική.

mantarini-poikilies

Οφέλη από το μανταρίνι

Τα εσπεριδοειδή έχουν από καιρό εκτιμηθεί για τις θρεπτικές και αντιοξειδωτικές τους ιδιότητες. Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι τα εσπεριδοειδή και ιδίως τα πορτοκάλια και μανταρίνια, λόγω του πλούτου τους σε βιταμίνες και μέταλλα προσφέρουν στον οργανισμό ένα ευρύ φάσμα από οφέλη.

Ορισμένα από τα πιο σπουδαία περιλαμβάνουν:

Ενισχύουν την λειτουργία του εγκεφάλου

Τα μανταρίνια περιέχει στη σύνθεσή του πολύτιμα φυτοθρεπτικά συστατικά τα οποία διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου.

Τα υψηλά επίπεδα βιταμίνης Β9 βελτιώνουν τις γνωστικές λειτουργίες και συμβάλλουν στην προστασία του νευρικού συστήματος από νευροεκφυλιστικές διαταραχές όπως η νόσος Alzheimer και η άνοια.

Παράλληλα, η περιεκτικότητα σε κάλιο έχει την ικανότητα να τονώνει τη ροή του αίματος στον εγκέφαλο, προάγοντας τη συνολική υγεία του νευρικού συστήματος.

Συμβάλλει στην υγιή εξέλιξη της εγκυμοσύνης

Ένα σπουδαίο όφελος στα μανταρίνια αντλείται από την υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Β9. Η επαρκής πρόσληψη Β9 βοηθά στην υγιή ανάπτυξη του εμβρύου καθώς η έλλειψη συνδέεται με αρκετές δυσλειτουργίες στον οργανισμό του βρέφους.

Πιο συγκεκριμένα, έχει αποδειχθεί, ότι η πολύτιμη ουσία βοηθά να αναπτυχθεί σωστά το νευρικό σύστημα του εμβρύου και να σχηματιστούν τα ερυθρά αιμοσφαίρια.

Προάγει την υγεία της καρδιάς

Οι φυτικές ίνες, οι βιταμίνες Β6, C και το κάλιο που υπάρχουν στο μανταρίνι, διακρίνονται για την ιδιότητα να βελτιώνουν την καρδιαγγειακή υγεία.

Στην πραγματικότητα, πρόκειται για ουσίες που μπορούν να τονώσουν την κυκλοφορία του αίματος στα αιμοφόρα αγγεία με αποτέλεσμα να εξισορροπούνται τα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης και της χοληστερόλης, μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων, όπως καρδιακή προσβολή και εγκεφαλικό επεισόδιο.

Καταπολεμά τις λοιμώξεις

Ένα μανταρίνι προσφέρει στον οργανισμό το 87 % των καθημερινών αναγκών σε βιταμίνης C.

Στην ουσία πρόκειται για ένα ισχυρό φυσικό υδατοδιαλυτό αντιοξειδωτικό, που βοηθά το σώμα να αναπτύξει αντοχή εναντία στις λοιμώξεις και ταυτόχρονα συμβάλλει στην αποτελεσματική εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών προστατεύοντας τον οργανισμό από σοβαρές και χρόνιες ασθένειες.

Βελτιώνει την υγεία της τρίχας και του δέρματος

Η επαρκής πρόσληψη βιταμίνης C βελτιώνει το ανοσοποιητικό σύστημα και έχει την ικανότητα να διεγείρει την παραγωγή κολλαγόνου.

Το κολλαγόνο είναι ένα είδος πρωτεϊνών που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της υγείας των μαλλιών και τις επιδερμίδας, κρατώντας τα επίπεδα υγρασίας στις φυσιολογικές τιμές και προστατεύοντας από βλάβες που προκαλούν παράγοντες όπως οι περιβαλλοντικοί ρύποι, οι υπεριώδεις ακτινοβολίες κ.α.

Προστατεύουν το πεπτικό σύστημα

Τα μανταρίνια συνιστούν καλή πηγή φυτικών ινών. Αυτό σημαίνει πως η τακτική κατανάλωση προάγει το αίσθημα κορεσμού και αποτρέπει την υπερκατανάλωση τροφής ενισχύοντας παράλληλα την προσπάθεια μας για να χάσουμε τα περιττά κιλά.

Ταυτόχρονα, πολύτιμη είναι και η συμβολή που έχουν τα μανταρίνια στην αντιμετώπιση των πεπτικών διαταραχών, όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, τη δυσκοιλιότητα, τη διάρροια, καθώς και στην διατήρηση της συνολικής υγεία του πεπτικού συστήματος.

Διατροφική αξία

100 γραμμάρια μανταρίνια περιέχουν στη σύνθεσή τους:

  • Υδατάνθρακες: 13,34 g  (10%)*
  • Πρωτεΐνες: 0,81 gr (1,5%)*
  • Λιπαρά: 0,31 gr (1%)*
  • Φυτικές ίνες: 1,8 gr (5%)*

Βιταμίνες

  • Βιταμίνη Β1: 0,058 mg (5%)*
  • Βιταμίνη Β2: 0,036 mg (3%)*
  • Βιταμίνη Β3: 0,376 mg (2,5%)*
  • Βιταμίνη Β5: 0,216 mg (4%)*
  • Βιταμίνη Β6: 0,078 mg (6%)*
  • Βιταμίνη Β9: 16 μg (4%)*
  • Βιταμίνη C: 26,7 mg (44%)*
  • Βιταμίνη Α: 681 IU (23%)*
  • Βιταμίνη Ε: 0,20 mg (1%)*

Ηλεκτρολύτες

  • Νάτριο: 2 mg (<0,5%)*
  • Κάλιο: 166 mg (3,5%)*

Μεταλλικά στοιχεία

  • Ασβέστιο: 37 mg (4%)*
  • Χαλκός: 42 μg (4,5%)*
  • Σίδηρο: 0,15 mg (2%)*
  • Μαγνήσιο: 12 mg (3%)*
  • Μαγγάνιο: 0,039 mg (1,5%)*
  • Ψευδάργυρος: 0,07 mg (<1%)*

*Ποσοστό Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης

Επιλογή και αποθήκευση

Τα μανταρίνια είναι φρούτα του χειμώνα. Ωστόσο, μπορούμε να τα βρούμε σε σούπερ μάρκετ και οπωροπωλεία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Κατά την αγορά μανταρινιών επιλέγουμε εκείνα που έχουν λαμπερό πορτοκαλί χρώμα και αποφεύγουμε αυτά με τις κηλίδες και την μαλακή υφή.

Πολλοί προμηθευτές, για να αυξήσουν τη τιμή και να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής των φρούτων, επιλέγουν να τα επικαλύπτουν με κερί. Σε αυτή την περίπτωση, τόσο οι κηλίδες όσο και άλλα ελαττώματα μπορούν να συγκαλυφθούν. Για τον λόγο αυτό, είναι καλύτερο να επιλέγουμε φρούτα που δεν έχουν κερωθεί.

Τα μανταρίνια διατηρούνται για μια εβδομάδα. Ωστόσο, καλό είναι να τα καταναλώσουμε όσο το δυνατόν νωρίτερα, ώστε να απολαύσουμε την πλούσια γεύση και να επωφεληθούμε πλήρως από τα θρεπτικά συστατικά.

Τρόποι να καταναλώσουμε τα μανταρίνια

Δεδομένου ότι τα μανταρίνια είναι ένα νόστιμο φρούτο, μας επιτρέπει να το καταναλώσουμε μόνο του ή να φτιάξουμε έναν υγιεινό και δροσιστικό χυμό.

Επιπροσθέτως, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως συστατικό σε σιρόπι, σάλτσες και μαρινάδες. Τα ζουμερά κομμάτια του, μπορούν επίσης να προστεθούν σε φρουτοσαλάτες ή πράσινες σαλάτες.

Τέλος, το μανταρίνι προσδίδει ξεχωριστή γεύση σε είδη ζαχαροπλαστικής, όπως μπισκότα, κέικ, muffins, κρέμες ζαχαροπλαστικής, παγωτά, καραμέλες κλπ.