Η ρέβα (Brassica rapa var. rapa) ή αλλιώς γογγύλι, συνιστά ένα ακόμη νόστιμο και θρεπτικό παράγωγο της μάνας γης. Συνδεδεμένο με αμέτρητα οφέλη που προάγουν την υγεία του οργανισμού, το πράσινο λαχανικό, μας δίνει πολλούς λόγους για να το εντάξουμε στη διατροφή μας.

Στην πραγματικότητα, πρόκειται για έναν είδος βρώσιμης ρίζας, που αναπτύχθηκε για πρώτη φορά στην Ινδία, τον 15ο αιώνα π.Χ. Κατά τη διάρκεια των ρωμαϊκών χρόνων, η καλλιέργεια της βρώσιμης ρίζας επεκτάθηκε σε όλες τις εύκρατες περιοχές του κόσμου.

Σήμερα, η ρέβα συνιστά ένα από τα πιο δημοφιλή λαχανικά παγκοσμίως και καλλιεργείται όχι μόνο για να ενισχύσει γευστικά τα πιάτα μας, αλλά και για να βελτιώσει τα επίπεδα υγείας και της ευεξίας.

Φαγώσιμες ρίζες: Ποιες είναι και ποια τα οφέλη τους

Οφέλη

Ορισμένα από τα πιο σπουδαία οφέλη που προσφέρει η κατανάλωση ρέβας, περιλαμβάνουν:

reva-gogyli

Προάγει την υγεία των ματιών

Η ρέβα περιέχει στη σύνθεση της υψηλά ποσοστά βιταμίνης Α (το 220% της ημερήσιας συνιστώμενης πρόσληψης). Πρόκειται για ένα σπουδαίο μικροθρεπτικό συστατικό που διακρίνεται για την ικανότητα να βελτιώνει την όραση και να μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης διαταραχών όπως ο εκφυλισμός της ωχράς κηλίδας, του καταρράκτη και της νυχτερινής τύφλωσης σε ηλικιωμένους.

Συμβάλλει στην πρόληψη του καρκίνου

Το β-καροτένιο που υπάρχει στο γογγύλι έχει συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο ανάπτυξης διαφόρων μορφών καρκίνου. Αναλυτικότερα, επιστημονικές έρευνες έχουν αποδείξει πως η κατανάλωσης 1,7 έως 2,7 mg β- καροτενίου την ημέρα, μπορεί να ελαχιστοποιήσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου στον πνεύμονα μέχρι και 40%.

Επιπροσθέτως, περιέχει υψηλές ποσότητες αντιοξειδωτικών όπως γλυκοσινολάτες και βιταμίνη C. Ενώσεις που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών, αποτρέποντας την εμφάνιση σοβαρών και χρόνιων ασθενειών.

Βελτιώνει την υγεία των οστών

Η ρέβα έχει υψηλή περιεκτικότητα σε ασβέστιο και βιταμίνη Κ. Πρόκειται για δύο σπουδαίες θρεπτικές ενώσεις οι οποίες βοηθούν στη διατήρηση της υγείας των οστών και των δοντιών, συμβάλλοντας στην πρόληψη διαταραχών, όπως η οστεοπόρωση κ.α.

Πολύτιμη είναι επίσης η συμβολή τους και στην σωστή πήξη του αίματος, αποτρέποντας τον κίνδυνο δημιουργίας θρόμβων.

Ενισχύει τη λειτουργία του νευρικού συστήματος

Η βιταμίνη Β9 που υπάρχει στη ρέβα μπορεί να διαδραματίσει κρίσιμη λειτουργία στη ρύθμιση συγκεκριμένων αμινοξέων που απαιτεί το νευρικό σύστημα. Μελέτες έχουν δείξει ότι η έλλειψη βιταμίνης Β9 από τον οργανισμό, μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα ομοκυστεΐνης, αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο εκδήλωσης νευροεκφυλιστικών νόσων συμπεριλαμβανομένου του Alzheimer και του Parkinson.

Δεδομένων των υψηλών ποσοστών βιταμίνης Β9 που περιέχονται στη σύνθεση του, το γογγύλι αποτελεί έναν εξαιρετικό τρόπο πρόληψης των διαταραχών που σχετίζονται με το νευρικό σύστημα, καθώς και έναν τρόπο να ρυθμίσουμε τα αμινοξέα που απαιτούνται για τη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου.

Διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην υγιή εξέλιξη της εγκυμοσύνης

Εκτός από τις ευεργετικές επιδράσεις στο νευρικό σύστημα και τον εγκέφαλο, η βιταμίνη Β9 βοηθά επίσης στη σωστή ανάπτυξη του νευρικού συστήματος, καθώς και στο σχηματισμό ερυθρών αιμοσφαιρίων στα έμβρυα.

Βοηθά στην απώλεια βάρους

Τροφές με υψηλή διατροφική αξία και λιγοστές θερμίδες όπως είναι το γογγύλι, συνιστούν έναν εξαιρετικό τρόπο να ενισχύσουμε την προσπάθεια απώλειας των περιττών κιλών και να βελτιώσουμε το μεταβολισμό μας.

Προστατεύει από πεπτικές διαταραχές

Οι φυτικές ίνες που βρίσκονται στη ρέβα, εκτός ότι αυξάνουν το αίσθημα κορεσμού και με αυτό τον τρόπο αποτρέπουν την υπερκατανάλωση τροφής. Βοηθούν επίσης και στη διατήρηση της υγεία του πεπτικού συστήματος, συμβάλλοντας στην πρόληψη και θεραπεία διαταραχών όπως η δυσκοιλιότητα, η διάρροια, ο μετεωρισμός κ.α.

Διατροφική αξία

Ένα φλιτζάνι φρέσκια ρέβα περιέχει περίπου:

  • Θερμίδες: 34,3
  • Υδατάνθρακες: 7.9 gr
  • Πρωτεΐνες: 1,1 gr
  • Λιπαρά: 0,1 gr λιπαρά
  • Φυτικές ίνες: 3.1 gr
  • Βιταμίνη Β2: 0,5 mg (2%)*
  • Βιταμίνη Β5: 0,2 mg (2%%)*
  • Βιταμίνη Β6: 0,1 mg (5%)*
  • Βιταμίνη Β9: 14 μg (4%)*
  • Βιταμίνη C: 18,1 mg (30%)*
  • Κάλιο: 276 mg (8%)*
  • Μαγγάνιο: 0,1 mg (6%)*
  • Ασβέστιο: 51,5 mg (5%)*
  • Μαγνήσιο: 14 mg (4%)*
  • Φώσφορο: 40,6 mg (4%)*
  • Σίδηρο: 0,3 mg (2%)*

*Ποσοστό Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης

Εκτός από τα θρεπτικά συστατικά που αναφέρονται παραπάνω, το γογγύλι περιέχει επίσης μικρή ποσότητα βιταμίνης Β1 και ψευδάργυρο.

Φαρμακευτικές χρήσεις

Με ένα τόσο υψηλό διατροφικό προφίλ και ευεργετικές ιδιότητες, η ρέβα δεν θα μπορούσε να μην αξιοποιηθεί και από την εναλλακτική ιατρική.  Έτσι, εδώ και χιλιάδες χρόνια το μοβ λαχανικό εφαρμόζεται στην ολιστική ιατρική της Κίνας και στην παραδοσιακή ιατρική της Αγιουρβέδα, για την ενίσχυση της αποτοξίνωσης του οργανισμού και την βελτίωση της πέψης.

Επίσης, χρησιμοποιείται συχνά για βοηθήσει στη μείωση των φλεγμονών και στην τόνωση του κυκλοφορικού, αποτρέποντας τη θρόμβωση.

reva-gogyli-mageiriki

Η ρέβα στη γαστρονομία

Χάρη στην αυξανόμενη δημοτικότητά της, πωλείται σχεδόν σε όλα τα καταστήματα τροφίμων. Κατά την επιλογή της προσέχουμε ώστε η όψη της να είναι σκληρή. Το χρώμα της θα πρέπει να είναι έντονο μοβ ή άσπρο, χωρίς κηλίδες.

Η νόστιμη ρέβα μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές παρασκευές. Πιο συγκεκριμένα, μπορούμε να την προσθέσουμε σε σαλάτες και σούπες ή να την χρησιμοποιήσουμε ωμή ως γρανιτούρα.

Επιπροσθέτως, μπορούμε να την μαγειρέψουμε στον ατμό, βραστή, ψητή ή τηγανιτή και να συνοδεύσουμε πιάτα με κρέας ή ψάρι, ή κάποιο άλλο πιάτο της επιλογής μας.

Παρενέργειες – Προφυλάξεις

Όπως αναφέρθηκε, η ρέβα είναι ένα θρεπτικό λαχανικό. Αυτό σημαίνει πως αν το εντάξουμε στη δίαιτα μας, μόνο οφέλη θα μπορούσε να προσφέρει.

Εν τούτοις, δεδομένου ότι το γογγύλι ανήκει στην οικογένεια των σταυρανθή λαχανικών (έχουν συνδεθεί με διαταραχές του θυρεοειδούς αδένα), η κατανάλωση από άτομα που ταλαιπωρούνται με προβλήματα που σχετίζονται με τον θυρεοειδή, ενδέχεται να προκαλέσει παρενέργειες. Συμβουλεύεστε πάντοτε τον γιατρό σας.