Το κόκκινο λάχανο είναι ένα από τα πιο θρεπτικά λαχανικά παγκοσμίως. Ανήκει στην οικογένεια των Σταυρανθών και για χιλιάδες χρόνια παρέχει απλόχερα τα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά του, που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην διατήρηση της υγείας μας.

Αναπτύχθηκε για πρώτη φορά πριν από πολλούς αιώνες, στις περιοχές της Αμερικής, της Βόρειας Ευρώπης και της Κίνας. Σύντομα, το ξεχωριστό χρώμα και τα πολλαπλά οφέλη που συνδυάστηκαν με την συχνή κατανάλωση, κατέστησαν το κόκκινο λάχανο ένα από τα πιο αγαπημένα λαχανικά παγκοσμίως.

Σήμερα, το κόκκινο λάχανο καλλιεργείται σχεδόν σε όλες τις χώρες του κόσμου και χρησιμοποιείται τόσο για γαστρονομικούς, όσο και για φαρμακευτικούς σκοπούς. Ως εκ τούτου, οι λόγοι για να το συμπεριλάβουμε στη δίαιτα μας είναι αρκετοί.

Ας τους ανακαλύψουμε λεπτομερώς…

Διατροφική αξία

Ένα φλιτζάνι (90 γραμμάρια) ψιλοκομμένο κόκκινο λάχανο περιέχει περίπου:

  • Θερμίδες: 28
  • Υδατάνθρακες: 7 gr
  • Πρωτεΐνες: 1 gr
  • Φυτικές ίνες: 2 gr
  • Βιταμίνη Α: 993 IU  (20%)*
  • Βιταμίνη Β1: 0.1 mg (4%)*
  • Βιταμίνη Β2: 0,1 mg  (4%)*
  • Βιταμίνη Β6: 0,2 mg (9%)*
  • Βιταμίνη C: 50,7 mg (85%)*
  • Βιταμίνη Κ: 34 μg (42%)*
  • Μαγγάνιο: 0,2 mg (11%)*
  • Κάλιο: 216 mg (6%)*
  • Φυλλικό οξύ: 16 μg (4%)*
  • Ασβέστιο: 40 mg (4%)*
  • Σίδηρο: 0,7 mg (4%)*
  • Μαγνήσιο: 14,2 mg (4%)*

Ποσοστό Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης

Οφέλη

Το κόκκινο λάχανο περιέχει στη σύνθεση του μεγάλη ποικιλία βιταμινών και άλλων φυτοθρεπτικών συστατικών που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην υγεία του οργανισμού.

Πιο συγκεκριμένα, εάν καταναλώνουμε τακτικά μια μικρή ποσότητα λαχανικού, τροφοδοτούμε τον οργανισμό μας με σημαντικές ποσότητες φυτικών ινών, πρωτεϊνών, καροτενοειδών και βιταμινών Κ και C.

Στην πραγματικότητα, πρόκειται για ουσίες που ενισχύουν την προσπάθεια απώλειας των περιττών κιλών, βοηθούν στην πρόληψη της δυσκοιλιότητα και μειώνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης εκκολπωματικής νόσου. Παράλληλα, καταπολεμούν τη φλεγμονή και προστατεύουν τα κύτταρα από βλάβες που οδηγούν σε σοβαρές και χρόνιες παθήσεις, συμπεριλαμβανομένων των καρδιαγγειακών διαταραχών.

Επιπροσθέτως, διεγείρουν την παραγωγή κολλαγόνου και ελαστίνης, προάγοντας την υγεία του δέρματος. Βοηθούν στην παραγωγή λευκών αιμοσφαιρίων, τα οποία αποτελούν την πρώτη γραμμή άμυνας του οργανισμού έναντι των επιβλαβών μικροβίων και ενισχύουν την υγεία των οστών, των ματιών και του νευρικού συστήματος, αποτρέποντας τον κίνδυνο εμφάνισης διαταραχών όπως η αρθρίτιδα, ο εκφυλισμός της ωχράς κηλίδας, του Alzheimer κ.α.

kokkino-laxano

Το κόκκινο λάχανο όπλο κατά του καρκίνου

Το κόκκινο λάχανο μαζί με το μπρόκολο, το γογγύλι και τα λαχανάκια Βρυξελλών ανήκουν στην οικογένεια των Σταυρανθή λαχανικών. Κύριο γνώρισμα των σταυρανθών είναι η υψηλή περιεκτικότητα σε γλυκοσινολάτες και φλαβονοειδή (κυανιδίνη). Πρόκειται για θειούχες και αντιοξειδωτικές ενώσεις που προσδίδουν στα λαχανικά την χαρακτηριστική πικρή γεύση και το έντονο, άλλοτε κόκκινο και άλλοτε πράσινο χρώμα τους.

Τόσο η κυανιδίνη όσο και τα ισοθειοκυανικά, εκτός από την ιδιότητα να προσδίδουν γεύση και χρώμα στις τροφές, έχουν την ικανότητα να προστατεύουν τον οργανισμό από τις βλάβες που προκαλεί το οξειδωτικό στρες και οι ελεύθερες ρίζες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να εξαλείφεται κάθε πιθανότητα ανάπτυξης διαφόρων μορφών καρκίνου, όπως του μαστού, του προστάτη, του παχέος εντέρου κ.α.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε, ότι τον Απρίλιο του 2012, το Ιατρικό Κέντρο Πανεπιστημίου Vanderbilt δημοσίευσε αποτελέσματα ερευνών, τα οποία υποστήριζαν ότι όσοι κατανάλωναν τακτικά λαχανικά της οικογένειας των Σταυρανθών, είχαν λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν διάφορες μορφές καρκίνου από αυτούς που δεν κατανάλωναν καθόλου.

Όπως αντιλαμβανόμαστε, δεδομένου ότι το κόκκινο λάχανο συνιστά έναν εξαιρετικό τρόπο πρόληψης του καρκίνου, η ένταξη του στις διατροφικές μας συνήθειες κρίνεται απαραίτητη.

Τρόποι να εντάξουμε το κόκκινο λάχανο στη διατροφή μας

Οι τρόποι να καταναλώσουμε αυτό το πολύ θρεπτικό και νόστιμο λαχανικό στη διατροφή μας είναι πολλοί.  Όπως έχει αποδειχθεί τα περισσότερα λαχανικά (συμπεριλαμβανομένου και του κόκκινου λάχανου) όταν θερμαίνονται χάνουμε πολλά από τα θρεπτικά συστατικά τους. Γιαυτό ο καλύτερος τρόπος να το καταναλώσουμε και να επωφεληθούμε είναι να το φάμε ωμό ή να το βράσουμε στον ατμό.

Επίσης, να αναφέρουμε πως το κόκκινο λάχανο όταν μαγειρεύεται, γίνεται μπλε. Για να διατηρήσουμε το αρχικό χρώμα αναλλοίωτο, μπορούμε να προσθέσουμε μαζί με το λάχανο λίγες σταγόνες μηλόξυδο ή κάποιο όξινο φρούτο της επιλογής μας.

Πράσινο ή κόκκινο λάχανο;

Τόσο το κόκκινο, όσο και το πράσινο λάχανο είναι δύο από τα πιο θρεπτικά λαχανικά. Ωστόσο, το ποσοστό της περιεκτικότητας τους είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που τα διαφοροποιεί.

Αναλυτικότερα:

Βιταμίνη Α: Το κόκκινο λάχανο περιέχει 10 φορές περισσότερη βιταμίνη Α από το πράσινο λάχανο. Η βιταμίνη Α συμβάλλει στην πρόληψη της πρόωρης εκφύλισης της ωχράς κηλίδας που σχετίζεται με την ηλικία. Παράλληλα, δρα ως αντιοξειδωτικό υποστηρίζοντας την υγεία των ματιών, των δοντιών, των οστών και του ανοσοποιητικού.

Βιταμίνη Κ: Το πράσινο λάχανο περιέχει σχεδόν διπλάσια ποσότητα βιταμίνης Κ από τι κόκκινο λάχανο. Η βιταμίνη Κ βοηθά στη σωστή πήξη του αίματος και αυξάνει την οστική πυκνότητα.

Βιταμίνη C: Και οι δύο περιέχουν σημαντική ποσότητα βιταμίνης C. Το μικροθρεπτικό αυτό συστατικό βοηθά στην άμεση επούλωση των τραυμάτων και επίσης, συμβάλλει στη διατήρηση της υγείας των οστών και των δοντιών.

Σίδηρος: Η περιεκτικότητα του κόκκινου λάχανου σε σίδηρο είναι διπλάσια από αυτή του πράσινου. Ο σίδηρος βοηθά στην παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων αποτρέποντας τον κίνδυνο της αναιμίας.

Ανθοκυάνες: ‘Οταν πρόκειται για αντιοξειδωτικά, το κόκκινο λάχανο χαρακτηρίζεται ως νικητής. Περιέχει στη σύνθεση του χρωστική ανθοκυανίνη, η οποία δεν υπάρχει στο πράσινο λάχανο. Οι ανθοκυανίνες συμβάλλουν στην προστασία των γνωστικών λειτουργιών και προάγουν την υγεία του νευρικού συστήματος.