Ενώ φρούτα όπως τα πορτοκάλια, το μάνγκο, ο ανανάς, τα μήλα, τα σταφύλια, οι μπανάνες κ.α. καταναλώνονται ευρέως, υπάρχουν ορισμένα φρούτα που πολλοί είτε δεν γνωρίζουμε, είτε αποφεύγουμε να τρώμε. Ένα τέτοιο φρούτο είναι το κυδώνι. Ένας σπάνιος αρωματικός καρπός φυλλοβόλου δέντρου γνωστό ως Κυδωνέα, που καλλιεργήθηκε για πρώτη φορά στην Τουρκία και τη Νοτιοδυτική Ασία και μετέπειτα επεκτάθηκε σε όλες τις εύκρατες περιοχές.

Το κυδώνι ανήκει στην οικογένεια των Ροδοειδών, το οποίο σημαίνει ότι συνδέεται στενά με τα μήλα και τα αχλάδια. Εν τούτοις, το ξεχωριστό φρούτο δεν έχει την ανάλογη θέση στη διατροφή μας, αφού η ιδιαίτερα στυπτική γεύση και η εξαιρετικά σκληρή σάρκα, σε συνδυασμό με το ξυλώδες και άκαμπτο εσωτερικό του (που μας δυσκολεύει ακόμη και να το κόψουμε), συνιστούν βασικούς παράγοντες που αποτρέπουν πολλούς να το καταναλώσουμε.

Δεδομένου λοιπόν των δυσκολιών που αναφέραμε είναι λογικό να αναρωτηθούμε για ποιον λόγο να το εντάξουμε στη διατροφή μας. Η απάντηση όμως είναι απλή… επειδή το κυδώνι αποτελεί μια βόμβα θρεπτικών συστατικών που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της υγείας του οργανισμού.

Δεν πρέπει επίσης να ξεχάσουμε πως η σωστή επεξεργασία του κυδωνιού μπορεί να μετατρέψει το ξινό φρούτο.. σε γευστική πανδαισία.

Οφέλη

Το κυδώνι είναι ένα θρεπτικό φρούτο που έχει χαμηλή περιεκτικότητα θερμίδων. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι σε 100 γραμμάρια περιέχονται μόλις 57 θερμίδες. Επιπλέον, συνιστά  καλή πηγή φυτικών ινών, αντιοξειδωτικών, βιταμινών και μετάλλων.

Ο καρπός περιέχει τανίνες που περιλαμβάνουν κατεχίνες και επικικατίνες και έχει υψηλή συγκέντρωση βιταμίνης C. Τα κυδώνια είναι επίσης μια καλή πηγή ασβεστίου, σιδήρου, καλίου, μαγνησίου και χαλκού.

Όπως αντιλαμβανόμαστε, πρόκειται για σπουδαία θρεπτικά συστατικά που προσφέρουν σημαντικά οφέλη στον οργανισμό. Συγκεκριμένα, η τακτική κατανάλωση κυδωνιών βοηθά στην πρόληψη του καρκίνου, ενισχύει την προσπάθεια των περιττών κιλών, βελτιώνει την πεπτική υγεία , μειώνει τη χοληστερόλη και δημιουργεί ένα ισχυρό ανοσοποιητικό, έτοιμο να αντιμετωπίσει κάθε «επικίνδυνο εχθρό».

Επιπροσθέτως, το κυδώνι έχει την ικανότητα να αποτρέπει τις γαστρεντερικές παθήσεις, να καταπραΰνει τη φλεγμονή, να βελτιώνει την υγεία του δέρματος, να μειώνει την αρτηριακή πίεση, να βοηθά στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των αλλεργικών αντιδράσεων και να τονώνει την κυκλοφορία του αίματος στο καρδιαγγειακό σύστημα.

kydoni-froyto

Διατροφική αξία

100 γραμμάρια φρέσκα κυδώνια περιέχουν:

  • Ενέργεια: 57 Kcal (3%)*
  • Υδατάνθρακες: 13,81 g (11%)*
  • Πρωτεΐνες: 0,40 g (<1%)*
  • Λιπαρά: 0,10 g (0,5%)*
  • Φυτικές ίνες: 1,9 g (4%)*

Βιταμίνες

  • Βιταμίνη Β1: 0,020 mg (2%)*
  • Βιταμίνη Β2: 0,030 mg (2%)*
  • Βιταμίνη Β3: 0.200 mg (1%)*
  • Βιταμίνη Β5: 0,081 mg (1,5%)*
  • Βιταμίνη Β6: 0,040 mg (3%)*
  • Βιταμίνη Β9: 3 μg (1%)*
  • Βιταμίνη Α: 40 IU (1%)*
  • Βιταμίνη C: 15 mg (25%)*
  • Βιταμίνη Ε: 0,12 mg (1%)*
  • Βιταμίνη Κ: 4,5 μg (4%)*

Ηλεκτρολύτες

  • Κάλιο: 119 mg (2,5%)*

Μεταλλικά στοιχεία

  • Ασβέστιο: 11 mg (1%)*
  • Χαλκός: 0.130 mg (14%)*
  • Σίδηρο: 0,70 mg (9%)*
  • Μαγνήσιο: 8 mg (2%)*
  • Φώσφορος: 11 mg (2%)*
  • Σελήνιο: 0,6 μg (1%)*
  • Ψευδάργυρο: 0,04 mg (<1%)*

Τρόποι να καταναλώσουμε το κυδώνι

Όπως αναφέραμε, το ωμό και ακατέργαστο κυδώνι είναι εξαιρετικά ξινό και στυπτικό. Για τον λόγο αυτό καταναλώνεται κυρίως μαγειρεμένο. Όπως έχει αποδειχθεί, αυτό οφείλετε σε συγκεκριμένες χημικές ουσίες γνωστές ως τανίνες. Όμως κατά τη διάρκεια του μαγειρέματος, οι ενώσεις αυτές καταστρέφονται. Ωστόσο, τα αρωματικά αιθέρια έλαια και οι πτητικές ουσίες παραμένουν αναλλοίωτες.

Έτσι, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κυδώνι για να φτιάξουμε μαρμελάδα, τάρτα, πίτα, κείκ ζελέ, γλυκό του κουταλιού ή χυμούς. Με το αποξηραμένο κυδώνι μπορούμε να φτιάξουμε τσάι ή ένα δροσιστικό ρόφημα. Το γεγονός ότι το χρυσοκίτρινο φρούτο συνδέεται στενά με το αχλάδι, μας επιτρέπει να το χρησιμοποιήσουμε με τον ίδιο τρόπο. Μπορούμε δηλαδή να το εφαρμόσουμε ως ενισχυτικό γεύσης σε διάφορες παρασκευές ή να τα καταναλώσουμε στο πρωινό μας.

Γενικά, το κυδώνι μπορεί να αποτελέσει εξαιρετική πηγή θρεπτικών συστατικών και γεύσης. Ωστόσο, αποφεύγουμε την υπερκατανάλωση και φροντίζουμε ώστε η διατροφή μας να αποτελείται από μια μεγάλη ποικιλία φρούτων και λαχανικών, δημητριακών ολικής αλέσεως, όσπρια και άπαχες πηγές πρωτεϊνών.

kydoni-glyko-koytalioy

Πως μαγειρεύονται τα κυδώνια

Η διαδικασία μαγειρέματος για τα κυδώνια είναι απλή. Αρχικά, τα ξεπλένουμε καλά με κρύο νερό και στη συνέχεια, τα κόβουμε σε τέταρτα όπως θα κάναμε με τα μήλα ή τα αχλάδια. Έπειτα, αφαιρούμε τον κεντρικό πυρήνα και τους σπόρους. Τέλος, τα κόβουμε σε μικρότερα κομμάτια και τα βάζουμε στην κατσαρόλα μαζί με νερό για να βράσουν, είτε ως ενισχυτικό γεύσης σε διάφορες παρασκευές.

Επιλογή και αποθήκευση

Το κυδώνι είναι ένα φρούτο εποχής. Αυτό σημαίνει πως είναι διαθέσιμο για λίγους μήνες και συγκεκριμένα, μόνο κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου.

Κατά την αγορά κυδωνιών, επιλέγουμε μεγάλα ώριμα φρούτα που έχουν φωτεινό χρυσοκίτρινο χρώμα και ομοιόμορφη όψη χωρίς μώλωπες.  Αποφεύγουμε τα πράσινα, άγουρα και μικρά κυδώνια καθώς είναι πολύ πικρά και δύσκολο να επεξεργαστούν και να καταναλωθούν.

Τα κυδώνια διατηρούνται για περίπου μία εβδομάδα σε δροσερό και σκιερό μέρος, μακριά από θερμότητα και υγρασία.

Παρενέργειες

Δεν υπάρχουν επίσημες αναφορές ή άλλες πληροφορίες που να επισημαίνουν πιθανές παρενέργειες. Αντιθέτως, η κατανάλωση κυδωνιού φαίνεται να προφέρει πολλαπλά οφέλη στην υγεία μας.

Ωστόσο, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με την κατανάλωση των σπόρων του φρούτου. Δεδομένου, ότι οι σπόροι στα κυδώνια περιέχουν ιχνοστοιχεία κυανίου, θα μπορούσε η υπερκατανάλωση να αποβεί ιδιαίτερα τοξική για τον οργανισμό. Πρόσθετες επιστημονικές μελέτες που διερευνούν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα αυτού του νόστιμου φρούτου βρίσκονται σε εξέλιξη.

*Οι πληροφορίες και οι οδηγίες του παρόντος άρθρου προορίζονται αποκλειστικά για την γενική ενημέρωση του αναγνώστη και σε καμία περίπτωση δεν αντικαθιστά τη γνώμη ενός ειδικού στα θέματα υγείας. Συμβουλεύεστε πάντοτε τον γιατρό σας.