Από τα αρχαία κιόλας χρόνια τα λαχανικά αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής μας, και όχι άδικα, αφού η καλλιέργεια τους είναι μια εύκολη διαδικασία και η κατανάλωση μικρής μερίδας μπορεί να προσφέρει πλούσια θρεπτικά συστατικά που έχει ανάγκη ο οργανισμός προκειμένου να λειτουργεί στα βέλτιστα επίπεδα. Ένα από αυτά τα λαχανικά είναι και η λαχανίδα (κέιλ).

Ένα νόστιμο και θρεπτικό, φυλλώδες λαχανικό της οικογένειας των Σταυρανθών. Η λαχανίδα ή αλλιώς κέιλ (kale), εισέβαλε στη ζωή μας σχετικά νωρίς, περίπου τον 4ο αιώνα π.Χ. Αναπτύχθηκε για πρώτη φορά στις εύκρατες περιοχές της Μεσογείου. Σύντομα όμως τα υπεράριθμα οφέλη που παρείχε στην υγεία, σε συνδυασμό με τις λιγοστές θερμίδες, αποτέλεσαν την αιτία ώστε η φήμη της να διαδοθεί στα πέρατα της γης καθιστώντας την ως ένα από τα πιο δημοφιλή λαχανικά παγκοσμίως.

Ωστόσο, στα τέλη του Μεσαίωνα ξεκίνησε η καλλιέργεια και παραγωγή ρόκας και σπανακιού, γεγονός που οδήγησε στον παραγκωνισμό της λαχανίδας, υποβιβάζοντας την σε μια απλή πρασινάδα.

Δεδομένου όμως υψηλής διατροφικής αξίας (είναι ανώτερη ακόμη και από το σπανάκι), το φυλλώδες λαχανικό επανήλθε τα τελευταία χρόνια δυναμικά στο προσκήνιο της υγιεινής διατροφής, όχι απλώς ως ένα θρεπτικό λαχανικό, αλλά ως μια από τις κορυφαίες υπερτροφές παγκοσμίως.

Διατροφική αξία

Ένα φλιτζάνι (περίπου 70 γραμμάρια) ψιλοκομμένη φρέσκια λαχανίδα περιέχει:

  • Υδατάνθρακες: 6,7 gr
  • Φυτικές ίνες: 1,3gr (5%)*
  • Πρωτεΐνες: 2,2 gr (4%)*
  • Βιταμίνη Α: 10302 IU (206%)*
  • Βιταμίνη Β1: 0,1 mg (5%)*
  • Βιταμίνη Β2:0,1 mg (5%)*
  • Βιταμίνη Β3:0,7 mg (3%)*
  • Βιταμίνη Β6:0,2 mg (9%)*
  • Βιταμίνη Β9 (φυλλικό οξύ): 19,4 mcg (5%)*
  • Βιταμίνη C: 80 mg (134%)*
  • Βιταμίνη Κ: 547 mcg (684%)*
  • Ασβέστιο: 90,5 mg (9%)*
  • Σίδηρο: 1,1 mg (6%)*
  • Μαγνήσιο: 22,8 mg (6%)*
  • Φωσφόρος: 37,5 mg (4%)*
  • Κάλιο: 299 mg (9%)*
  • Χαλκός: 0,2 mg (10%)*
  • Μαγγάνιο: 0,5 mg (26%)*

*Ποσοστό Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης

Οφέλη

«’Ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα» αναφέρει η γνωστή λαϊκή παροιμία. Τι γίνεται όμως αν καταναλώνουμε εξίσου τακτικά μια μικρή ποσότητα φρέσκιας λαχανίδας;

Είναι ένα λαχανικό που μας κρατάει μακρυά από το κατώφλι του γιατρού ή μήπως όχι;

Μία πρόχειρη ματιά στο διατροφικό προφίλ, είναι αρκετή για να καταλάβουμε ότι η λαχανίδα δεν είναι απλά ένα λαχανικό. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για μία βόμβα θρεπτικών συστατικών που παρέχει στον οργανισμό πολλαπλά και εντυπωσιακά οφέλη.

Πιο συγκεκριμένα, το κέιλ συνιστά κορυφαία πηγή βιταμινών Α, Β6,Β9, C και Κ. Ουσιαστικά, είναι ενώσεις που ενώ διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο σε σημαντικές λειτουργίες του σώματος, ο οργανισμός αδυνατεί να συνθέσει από μόνος του.

Ως εκ τούτου, η τακτική κατανάλωση λαχανίδας -ως πηγή των πολύτιμων ουσιών- βοηθά στη βελτίωση της λειτουργίας του νευρικού, ανοσοποιητικού, καρδιαγγειακού και αναπαραγωγικού συστήματος. Διεγείρει την παραγωγή κολλαγόνου και ελαστίνης, ενισχύει την υγεία των οστών, των ματιών και του δέρματος και συμβάλλει στη σωστή πήξη του αίματος.

Επιπροσθέτως, επιστημονικές μελέτες έχουν αποδείξει ότι οι βιταμίνες έχουν την ικανότητα να μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης ορισμένων μορφών καρκίνου και νευροεκφυλιστικών διαταραχών συμπεριλαμβανομένου του Αλτσχαιμέρ και του Πάρκινσον, όπως επίσης να αποτρέπουν τις γενετικές ανωμαλίες, να προάγουν την υγιή ανάπτυξη του νευρικού συστήματος στα έμβρυα και να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τα συμπτώματα της πρωινής αδιαθεσίας.

Εκτός όμως από βιταμίνες, το κέιλ περιέχει υψηλά ποσοστά ασβεστίου, μαγγανίου και καλίου. Όπως έχει αποδειχθεί τα πολύτιμα αυτά μέταλλα και ιχνοστοιχεία, προάγουν την υγεία του εγκεφάλου και των νεύρων, βοηθούν στην παραγωγή ιστού και εξισορροπούν τα επίπεδα των ορμονών, της χοληστερόλης και της αρτηριακής πίεσης.

Άλλα οφέλη περιλαμβάνουν την ενδυνάμωση των οστών, τη διατήρηση της στοματικής υγείας, τη συστολή και διαστολή των αιμοφόρων αγγείων, τη ρύθμιση των επιπέδων του σακχάρου στο αίμα, την καταπολέμηση του πονοκεφάλου και τη μείωση κινδύνου εκδήλωσης οστεοπόρωσης ειδικά σε γυναίκες.

Ιδιότητες

Η λαχανίδα είναι ένα λαχανικό που διαθέτει ισχυρές αντιφλεγμονώδεις, αντιοξειδωτικές, αντικαρκινικές και αποτοξινωτικές ιδιότητες. Δράσεις που προκύπτουν από την υψηλή περιεκτικότητα σε φλαβονοειδή (κουερσετίνη, καμφερόλη), ισοθειοκυανικά (γλυκοσινολάτες), πολυφαινόλες, βιταμίνη C, σουλφοραφάνη και β-καροτένιο.

Δεδομένου ότι η οξειδωτική βλάβη και η φλεγμονή αποτελούν τις κύριες αιτίες σοβαρών και χρόνιων διαταραχών συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου και του διαβήτη, η τακτική κατανάλωση λαχανίδας βοηθά στην μείωση των συμπτωμάτων και την εξέλιξη των φλεγμονωδών νόσων όπως η αρθρίτιδα και η ελκώδεις κολίτιδα.

Βοηθά επίσης στην αποτροπή δημιουργίας φλεγμονής και πέτρας στα νεφρά, προστατεύει τα υγιή κύτταρα από τις τοξικές ουσίες που εισέρχονται στο οργανισμό μέσω των τροφίμων ή άλλων παραγόντων και ενισχύει τη φυσική διαδικασία αποτοξίνωσης του οργανισμού απομακρύνοντας άμεσα τα απόβλητα.

Επιλογή και αποθήκευση

Τα τελευταία χρόνια η δημοτικότητα της λαχανίδας έχει εκτοξευθεί στα ύψη. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε εύκολα να τη βρούμε στα ράφια σχεδόν όλων των οπωροπωλείων της περιοχής μας.

Οι ποικιλίες που είναι διαθέσιμες είναι δύο και αυτές περιλαμβάνουν την λαχανίδα συμβατικής καλλιέργειας και τη λαχανίδα βιολογικής καλλιέργειας.

Δεδομένου  ότι η βιολογική λαχανίδα φύεται και αναπτύσσεται σε εύφορο έδαφος και δεν υποβάλλεται σε επεξεργασία με επιβλαβείς και χημικές ουσίες, είναι προτιμότερο να επιλέξουμε τη συγκεκριμένη ποικιλία. Επίσης, προσέχουμε ώστε το λαχανικό που θα επιλέξουμε να είναι φρέσκο και να έχει έντονο χρώμα. Αποφεύγουμε αυτό που είναι μαραμένο ή έχει κίτρινα/καφέ φύλλα.

Για να διατηρήσουμε τη φρεσκάδα της λαχανίδας, θα πρέπει να την ξεπλύνουμε καλά με κρύο νερό και αφού την αφήσουμε να στεγνώσει, την τυλίγουμε σε στεγνή χαρτοπετσέτα και έπειτα την τοποθετούμε στο ψυγείο σε μια πλαστική ή χάρτινη σακούλα. Με αυτόν τον τρόπο η λαχανίδα θα παραμείνει φρέσκια για περίπου 4 ημέρες.

Για να παρατείνουμε ακόμη περισσότερο τη διάρκεια ζωής του λαχανικού και να το φυλάξουμε για μεταγενέστερη χρήση μπορούμε να το βάλουμε στην κατάψυξη.

laxanida-kale-recipes

Τρόποι να καταναλώσουμε τη λαχανίδα

Το κέιλ είναι ένα ευέλικτο λαχανικό με ουδέτερη γεύση που μπορεί να καταναλωθεί με διάφορους τρόπους. Οι πιο δημοφιλείς και γευστικές μέθοδοι είναι να το βράσουμε στον ατμό ή να την σοτάρουμε και να συνοδεύσουμε πιάτα με κρέας ή ψάρι. Επίσης, μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε σε διάφορες παρασκευές όπως πίτες, σαλάτες κ.α. αντί για σπανάκι.

Άλλος ένας νόστιμος τρόπος να επωφεληθούμε από τα θρεπτικά συστατικά της λαχανίδας είναι να το συνδυάσουμε με μπανάνα, σπανάκι, βατόμουρα ή άλλα φρούτα της επιλογής μας και να φτιάξουμε έναν υπέροχο και υγιεινό ρόφημα.

Παρενέργειες

Σύμφωνα με έρευνες του υπουργείου Γεωργίας, η λαχανίδα ανήκει στη λίστα με τα πιο τοξικά λαχανικά. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της καλλιέργειας  ψεκάζεται με βαριά φυτοφάρμακα και παρασιτοκτόνα.

Ως εκ τούτου, επιλέγουμε λαχανικά βιολογικής καλλιέργειας και φροντίζουμε προτού το καταναλώσουμε, να ξεπλύνουμε καλά με άφθονο νερό. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει διαθέσιμη βιολογική λαχανίδα, μπορούμε να επιλέξουμε συμβατική, την οποία ωστόσο, δεν καταναλώνουμε ποτέ ωμή, αλλά την μαγειρεύουμε, καθώς με το μαγείρεμα μειώνεται ένα σημαντικό μέρος των παρασιτοκτόνων.

Επιπλέον, όπως όλα τα σταυρανθή λαχανικά, έτσι και η λαχανίδα, περιέχει μια ποσότητα οξαλικού οξέος που είναι ικανή να δημιουργήσει διαταραχές. Για τον λόγο αυτό άτομα με προβλήματα στα νεφρά, στο θυρεοειδή, στην ουροδόχο κύστη, καθώς επίσης και όσοι πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα και ποδάγρα, πρέπει προτού καταναλώσουν κέιλ να συμβουλευτούν τον γιατρό τους, προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν παρενέργειες.