Το σησαμέλαιο είναι βρώσιμο φυτικό έλαιο που παράγεται από σουσάμι και συνιστά μία από τις πιο υγιεινές εναλλακτικές λύσεις των φυτικών ελαίων.

Έχει ιδιαίτερο άρωμα και ήπια γεύση, που μας επιτρέπει να το χρησιμοποιήσουμε ως μαγειρικό λάδι, αλλά και ως ενισχυτικό γεύσης, κυρίως σε πιάτα της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και της Ασίας.

Επιπροσθέτως, το σησαμέλαιο συνιστά ένα δημοφιλές φάρμακο της εναλλακτικής ιατρικής που εφαρμόζεται για μασάζ ή ακόμη και σύγχρονες θεραπείες. Παρότι πρόκειται για ένα έλαιο παγκοσμίου φήμης με μεγάλη ιστορία στην γαστρονομία και την ιατρική, η παραγωγή του εξακολουθεί να είναι περιορισμένη λόγω της δυσκολίας στη συγκομιδή του, η οποία πραγματοποιείται χειρωνακτικά μέχρι και σήμερα.

Πάρα ταύτα, πρόκειται για ένα έλαιο που αξίζει να συμπεριλάβουμε στη διατροφή μας και να το χρησιμοποιήσουμε για ιατρικούς και καλλωπιστικούς σκοπούς.

Σουσάμι και σησαμέλαιο: Σύμμαχοι για καλή υγεία και ομορφιά

Επιλέξτε μια από τις ενότητες του πίνακα περιεχομένων κάνοντας κλικ

Τύποι

Το σησαμέλαιο διατίθεται στις εξής ποικιλίες:

Ακατέργαστο σησαμέλαιο. Προκύπτει από την ψυχρή έκθλιψη των σπόρων σησαμιού. Το χρώμα του είναι ανοικτό κίτρινο και η γεύση του ήπια και ελαφριά.

Φρυγμένο σησαμέλαιο. Για την παραγωγή αυτής της ποικιλίας χρησιμοποιούνται ψητοί ή φρυγανισμένοι σπόροι σησαμιού. Το χρώμα του είναι σκούρο καφέ.

Ινδικό σησαμέλαιο. Οι σπόροι σησαμιού που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή του, επεξεργάζονται σε ελαφρώς υψηλότερη θερμοκρασία και έτσι το λάδι έχει πιο σκούρο χρώμα από τις υπόλοιπες ποικιλίες.

sisamelaio

Οφέλη

Το σησαμέλαιο περιέχει στη σύνθεση του ποικιλία θρεπτικών συστατικών συμπεριλαμβανομένου των βιταμινών E και Κ, μετάλλων και φυτικών ινών. Επιπλέον, η περιεκτικότητα σε λιπαρά οξέα αντιστοιχεί σε 13, 6 γραμμάρια εκ των οποίων τα 5,4 γραμμάρια είναι μονοακόρεστα και περίπου 2 γραμμάρια κορεσμένα. Το υπόλοιπο ποσοστό των λιπαρών συμπληρώνεται με πολυακόρεστα λιπαρά οξέα όπως το λινελαϊκό και το ελαϊκό οξύ.

Μπορεί το σησαμέλαιο να μην περιέχει τα ίδια ποσοστά θρεπτικών συστατικών με τους σπόρους σουσαμιού, εν τούτοις η χρήση και η κατανάλωση του μπορεί να προσφέρει τα αντίστοιχα οφέλη.

Αναλυτικότερα το σησαμέλαιο βοηθά στην παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης αναιμίας, εξισορροπούν τα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης και της χοληστερόλης,  τονώνουν τη κυκλοφορία του αίματος, προάγουν την υγεία των ματιών και ενισχύουν τον μεταβολισμό.

Επιπροσθέτως, το σησαμέλαιο διαθέτει ισχυρές αντιοξειδωτικές, αντιφλεγμονώδεις, αποτοξινωτικές, αντιβακτηριακές, θερμαντικές και αντιγηραντικές ιδιότητες. Γεγονός που το καθιστά ένα ισχυρό φυσικό μέσο πρόληψης και θεραπείας διαφόρων προβλημάτων υγείας.

Πιο συγκεκριμένα το έλαιο σησαμιού έχει την ικανότητα να μειώνει αποτελεσματικά τα επώδυνα συμπτώματα της αρθρίτιδας, να προάγει την υγεία του στόματος, αποτρέποντας την ανάπτυξη μικροβίων και πέτρας στα δόντια και να εξουδετερώνει άμεσα τις τοξίνες από το σώμα και την επιδερμίδα.

Ιδιαίτερα αποτελεσματικές φαίνεται να είναι και οι αντικαρκινικές δράσεις του. Όπως έχει αποδειχθεί το σησαμέλαιο μπορεί να προστατεύσει τα κύτταρα του οργανισμού από την επιβλαβή δράση των ελεύθερων ριζών, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο ανάπτυξης διάφορων μορφών καρκίνου όπως ο καρκίνος του παχέος εντέρου, του ήπατος κ.α.

Χρήσεις

Εδώ και χιλιάδες χρόνια το σησαμέλαιο εφαρμόζεται σε ολόκληρο τον κόσμο τόσο για γαστρονομικούς, όσο και για ιατρικούς σκοπούς. Θα το βρούμε ως βασικό συστατικό σχεδόν σε όλα τα πιάτα της Ασιατικής κουζίνας.

Στην παραδοσιακή Ιατρική της Αγιουρβέδα το σησαμέλαιο εφαρμόζεται για την ενίσχυση της φυσικής διαδικασίας αποτοξίνωσης του οργανισμού και για την τόνωση της λειτουργίας των ζωτικών οργάνων.

Επιπροσθέτως, το έλαιο σησαμιού, δεδομένων των θεραπευτικών (καταπραϋντικές) και καλλυντικών (ενυδατικές, μαλακτικές)  ιδιοτήτων του, αποτελεί κοινό συστατικό σε έλαια για μασάζ. Επιπλέον, θα το βρούμε σε προϊόντα περιποίησης μαλλιών, καλλυντικά, σαπούνια, λοσιόν, αντηλιακά και αρώματα.

Διατροφικό προφίλ

1 κ.σ. σησαμέλαιο περιέχει περίπου:

  • Θερμίδες: 119 kcal
  • Λιπαρά οξέα: 13,5 g
  • Κορεσμένα λιπαρά: 1,9 g
  • Μονοακόρεστα λιπαρά: 5,4 g
  • Πολυακόρεστα λιπαρά: 5,6 g
  • Ωμέγα – 3: 40,5 mg
  • Ωμέγα – 6: 5576 mg
  • Βιταμίνη Κ: 2%*
  • Βιταμίνη Ε: 1%*

*Ποσοστό Ημερήσιας Πρόσληψης

Το σησαμέλαιο δεν περιέχει υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και μεταλλικά στοιχεία.

Το σησαμέλαιο στη γαστρονομία

Το σησαμέλαιο συνιστάται να προστίθεται στο τέλος κάθε παρασκευής. Με αυτόν τον τρόπο παραμένει αναλλοίωτη η γεύση και τα θρεπτικά συστατικά του.

Μπορούμε επίσης, να αναμείξουμε 1 κ.σ. σησαμέλαιο, 1 κ.γ. κόκκινο κρασί, 2 κ.σ. σόγια, 2 σκελίδες σκόρδο και 1 κ.γ. τριμμένο τζίντζερ και να παρασκευάσουμε μια νόστιμη και θρεπτική μαρινάδα, με την οποία θα επικαλύψουμε πιάτα με ψητό κρέας.

Άλλοι τρόποι να το χρησιμοποιήσουμε είναι ως ενισχυτικό γεύσης – όχι ως μαγειρικό λάδι – σε σούπες και σαλάτες.

Παρενέργειες – Προφυλάξεις

Όπως συμβαίνει με όλα τα έλαια, έτσι και με στο σησαμέλαιο υπάρχουν ορισμένα σημεία που πρέπει να προσέξουμε.

Ειδικότερα,

Το έλαιο σησαμιού παρουσιάζει μεγαλύτερη αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες. Ωστόσο, μελέτες έχουν αποδείξει πως είναι ακατάλληλο για μαγείρεμα. Αυτό συμβαίνει διότι, όταν υποβάλλεται σε θερμοκρασίες άνω των 60 βαθμών, οι πτητικές ενώσεις που υπάρχουν στη σύνθεση του αυξάνονται ταχύτατα.

Κατάλληλα έλαια για μαγείρεμα είναι το ελαιόλαδο, το βούτυρο και το λάδι καρύδας.

Επίσης, 1 κ.σ. σησαμέλαιο περιέχει 5,5 γραμμάρια ωμέγα-6 λιπαρών οξέων και μόλις 0,04 γραμμάρια ωμέγα-3. Αυτό σημαίνει πως η υπερβολική κατανάλωση μπορεί να οδηγήσει σε ανισορροπία μεταξύ των τιμών ωμέγα-6 και ωμέγα-3 στον οργανισμό. Γεγονός που ευνοεί την δημιουργία φλεγμονών.