Ευρέως αναγνωρισμένο για τις ισχυρές θεραπευτικές του δράσεις και την έντονη γεύση, το χρένο έχει εισβάλλει για τα καλά στη ζωή μας εδώ και χιλιάδες χρόνια, χαρίζοντας απλόχερα υγεία στο σώμα και… νοστιμιά στα φαγητά μας.

Το πολυετές φυτό της οικογένειας των σταυρανθή λαχανικών αναπτύχθηκε για πρώτη φορά στις εύκρατες περιοχές της Νοτιανατολικής Ευρώπης και της Δυτικής Ασίας, γύρω στο 1500 π.Χ. Σύντομα, οι φαρμακευτικές δράσεις της ρίζας, όσο και των φύλλων του του βοτάνου, οδήγησαν στην παγκόσμια εξάπλωση και καλλιέργεια του προσφέροντας μια σπουδαία θέση στην λίστα των εναλλακτικών φαρμάκων.

Πλίνιος ο Πρεσβύτερος και Διοσκουρίδης, είναι δύο μόνο από τους πιο δημοφιλείς επιστήμονες της αρχαίας εποχής που αφιέρωσαν χώρο στα συγγράμματα τους αναφέροντας λεπτομερώς τον πολύτιμο ρόλο που είχε το χρένο ενάντια σε διάφορες ασθένειες.

Εκτός όμως από θεραπευτικούς σκοπούς το βότανο με την έντονη γεύση και το μοναδικό άρωμα «υπηρετούσε» και την γαστρονομία. Ως ένα από τα πιο δημοφιλή καρυκεύματα παγκοσμίως χρησιμοποιείται μέχρι και σήμερα ως ενισχυτικό γεύσης σε πιάτα με κρέας ή ψάρια.

Όπως αντιλαμβανόμαστε πρόκειται για ακόμη ένα διατροφικό θησαυρό που θα πρέπει να εντάξουμε άμεσα στη διατροφή μας, για την πρόληψη και αντιμετώπιση διαφόρων προβλημάτων υγείας.

Διατροφική αξία

1 κ.σ φρεσκοκομμένο χρένο περιέχει:

  • Θερμίδες: 7
  • Ωμέγα – 3 λιπαρά οξέα: 7,9 mg
  • Ωμέγα -6 λιπαρά οξέα: 42,7 mg
  • Βιταμίνη Β9: 8,6 μg (2%)*
  • Βιταμίνη C: 3,7 mg (6%)*
  • Φυτικές ίνες: 0,5 (2%)*
  • Νάτριο: 47,1 mg (2%)*

*Ποσοστό Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης

xreno-idiotites-votanoy

Ιδιότητες

Το χρένο είναι ένα φαρμακευτικό βότανο που διακρίνεται για τις ισχυρές του ιδιότητές, μεταξύ των οποίων:

  • Διεγερτικές
  • Διουρητικές
  • Αντιπυρετικές
  • Αντιφλεγμονώδεις
  • Αντιμικροβιακές
  • Αποχρεμπτικές
  • Εφιδρωτικές
  • Αντιοξειδωτικές
  • Αντικαρκινικές

Φαρμακευτικές χρήσεις

Λόγω των πολύτιμων δράσεων, το χρένο εφαρμόζεται από την παραδοσιακή ιατρική για την αντιμετώπιση μιας σειράς προβλημάτων υγείας, όπως η καταπολέμηση δυσάρεστων συμπτωμάτων του αναπνευστικού, της γρίπης, του κρυολογήματος, του κοιλιακού άλγους και πυρετού.

Η κατανάλωση μιας κουταλιάς χρένο μαζί με μέλι (αναλογία 1:1) μπορεί να βοηθήσει στη θεραπεία της ουρολοίμωξης, ενώ το ρόφημα που αποτελείται από ζεστό νερό, μερικές σταγόνες λεμόνι, λίγο μέλι και 1 κ.γ. φρεσκοτιμμένο χρένο, συμβάλλει στην αποτελεσματική αντιμετώπιση της ιγμορίτιδας.

Επιπροσθέτως, μπορεί να εφαρμοστεί ως κατάπλασμα για την αντιμετώπιση της βρογχίτιδας και της ρευματοειδούς αρθρίτιδας.

Οφέλη

Τα οφέλη που προσφέρει το χρένο στον οργανισμό μας οφείλονται κυρίως στην υψηλή περιεκτικότητα σε θρεπτικά και ανόργανα συστατικά. Αυτά περιλαμβάνουν τις φυτικές ίνες, τις βιταμίνες C και B9, το κάλιο, το ασβέστιο, το μαγνήσιο, τον ψευδάργυρο και το μαγγάνιο.

Πολύτιμος φαίνεται να είναι και ο ρόλος που διαδραματίζουν τα χημικά ένζυμα που βρίσκονται στη σύνθεση του, οι γνωστές γλυκοσινολάτες. Πιο συγκεκριμένα, η κατανάλωση χρένου θα μπορούσε να ενισχύσει τη προσπάθεια απώλειας των περιττών κιλών.

Επιπροσθέτως, μπορεί να βοηθήσει στη φυσική διαδικασία αποτοξίνωσης του οργανισμού και να συμβάλλει στην πρόληψη του καρκίνου, να εξισορροπήσει τα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης, να ανακουφίσει άμεσα τις διαταραχές του αναπνευστικού συστήματος, να βελτιώσει τη λειτουργία της πέψης και να συμβάλλει στη σωστή ανάπτυξη του νευρικού συστήματος στο έμβρυο.

Επιπλέον, οι ισχυρές αντιφλεγμονώδεις και αντιβιοτικές του ιδιότητες βοηθούν στην αποτελεσματική αντιμετώπιση του πόνου. Παράλληλα, συμβάλλουν στη μείωση των φλεγμονών και στην καταπολέμηση των λοιμώξεων του ουροποιητικού συστήματος.

Όσα αναφέραμε παραπάνω αποτελούν μερικά μόνο από τα πιο σπουδαία οφέλη που προσφέρει το χρένο στην υγεία μας. Αν θέλουμε λοιπόν, να τονώσουμε φυσικά τα επίπεδα υγείας και ευεξίας στο σώμα, κρατώντας μακρυά κάθε επικίνδυνο εχθρό που απειλεί τη ζωή μας, δεν έχουμε παρά να το συμπεριλάβουμε άμεσα στη διατροφή μας.

xreno

Επιλογή και αποθήκευση

Το φρέσκο ​​χρένο πωλείται σε παντοπωλεία και καταστήματα υγιεινής διατροφής καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Ωστόσο, η καλύτερη στιγμή για να το προμηθευτούμε είναι την άνοιξη.

Τόσο τα φύλλα, όσο και η ρίζα του φυτού περιέχουν πολύτιμα θρεπτικά συστατικά. Πάρα ταύτα, ο καλύτερος τρόπος για να επωφεληθούμε από τα σπουδαία μαγειρικά και θεραπευτικά οφέλη του βοτάνου είναι να χρησιμοποιήσουμε τη ρίζα.

Επιλέγουμε ρίζα που το μέγεθος της κυμαίνεται από 5 έως 10 εκατοστά (αν και ολόκληρη η ρίζα μπορεί να έχει μήκος μέχρι και 50 εκατοστά). Όταν επιλέγουμε τη ρίζα, φροντίζουμε το μέρος που θα αγοράσουμε να είναι σκληρό και σταθερό. Επίσης, θα πρέπει να αποφεύγουμε τις ξηρές και συρρικνωμένες ρίζες.

Το χρένο παραμένει φρέσκο για περίπου 1 με 2 εβδομάδες.  Ωστόσο, εάν θέλουμε να παρατείνουμε τη διάρκεια ζωής , να το τυλίξουμε σε μια πλαστική σακούλα. Στη συνέχεια, το αποθηκεύουμε στο ψυγείο.

Σε περίπτωση που αγοράσουμε φρεσκοτριμμένο βότανο καλό είναι να το χρησιμοποιήσουμε άμεσα, διότι χάνονται η γεύση και τα θρεπτικά συστατικά. Εναλλακτικά, μπορούμε να το φυλάξουμε στην κατάψυξη έως και 6 μήνες. Κάτι βέβαια, που για τους λόγους που προαναφέραμε, δε συνιστούμε.

Το χρένο διατίθενται επίσης σε αποξηραμένη μορφή και σε μορφή σάλτσας. Είναι εύκολο να το καλλιεργήσουμε μόνοι μας, το μόνο που χρειάζεται είναι ήλιος και νερό.

Ωστόσο, να αναφέρουμε πως το χρένο είναι ένα επεμβατικό φυτό (ζιζάνιο). Ως εκ τούτου, θα ήταν καλύτερο αντί να το καλλιεργήσουμε στον κήπο μας, να το φυτέψουμε σε μια γλάστρα.

horseradish

Γνωρίζατε ότι…

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ορισμένα ενδιαφέρονται γεγονότα που σχετίζονται με το χρένο και πολλοί, πιθανόν να αγνοούν…

  • Μπορεί να αποχρωματίσει το ασημένια κοσμήματα ή σκεύη.
  • Είναι τοξικό για τα άλογα.
  • Μια μελέτη από το MIT έδειξε ότι ένα ένζυμο που υπάρχει στο βότανο, η υπεροξειδάση μπορεί να εξουδετερώσει διάφορους λεκέδες.
  • Μεγάλο μέρος της παραγωγής (φύτευση, καλλιέργεια και συγκομιδή) χρένου γίνεται ακόμα με το χέρι.

Παρενέργειες – Προφυλάξεις

Το χρένο περιέχει στη σύνθεση του σιναπέλαιο (έλαιο μουστάρδας). Ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού εμφανίζει αλλεργία το συγκεκριμένο έλαιο. Έτσι, είναι πιθανό η κατανάλωση χρένου να προκαλέσει ερεθισμό στο δέρμα, τη μύτη και το λαιμό.

Επιπλέον, υπάρχουν αναφορές για διαταραχές στο ουροποιητικό και πεπτικό σύστημα.

Συνεπώς, αν έχετε αλλεργία στο σιναπέλαιο, προτού καταναλώσετε ή εφαρμόσετε τοπικά χρένο, είναι καλύτερο να χρησιμοποιήσετε μια ελάχιστη ποσότητα, ώστε να αποφύγετε τυχόν παρενέργειες.

Επιπλέον, όσοι παρουσιάζουν διαταραχές που σχετίζονται με τα νεφρά τον θυρεοειδή αδένα και το πεπτικό σύστημα, όπως σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου, έλκος κ.α. θα πρέπει να αποφεύγουν το χρένο, καθώς περιέχει συστατικά που μπορεί να ερεθίσουν και να επιδεινώσουν την κατάσταση.

Στο σημείο αυτό είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι ακόμη και ο τεμαχισμός του βοτάνου μπορεί να προκαλέσει ερεθισμό στα μάτια και τη μύτη. Για να μειώσουμε τον ερεθισμό μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε έναν ανεμιστήρα ή να ανοίξουμε το παράθυρο.

Όσον αφορά τη κατανάλωση και τη χρήση χρένου από έγκυες και θηλάζουσες δεν υπάρχουν επαρκείς αναφορές σχετικά με την ασφάλεια του. Ως εκ τουτού, συνιστάται να είστε ιδιαίτερα προσεκτικές με το βότανο και να συμβουλεύεστε πάντοτε τον γιατρό σας.