Το wasabi, γνωστό και ως «πράσινη μουστάρδα» αποτελεί ένα από τα πιο διάσημα καρυκεύματα όχι μόνο της Μέσης Ανατολής, αλλά ολόκληρου του κόσμου.

Εδώ και πολλούς αιώνες το μικροσκοπικό πράσινο φυτό της οικογένειας των Σταυρανθών (Brassicaceae), γνωστό και ως ιαπωνικό χρένο, καλλιεργείται συστηματικά τόσο για τα γαστρονομικά, όσο και τα φαρμακευτικά του οφέλη. Συνιστούσε αναπόσπαστο κομμάτι της παράδοσης των λαών της Μέσης Ανατολής, αφού για πολλά χρόνια ήταν η κύρια τροφή των Βουδιστών.

Οι υψηλές απαιτήσεις για την καλλιέργεια του (ευδοκιμεί μόνο σε ψυχρά κλίματα, ενώ το έδαφος πρέπει να είναι πλούσιο σε πολύτιμα μέταλλα), σε συνδυασμό με τις ισχυρές αντιβακτηριακές ιδιότητες του wasabi, το κατέστησαν ως ένα εξαιρετικό συνοδευτικό για το ωμό σούσι, καθώς απέτρεπε την εκδήλωση τροφικής δηλητηρίασης. Αυτό συνέβαλε ώστε να αυξηθεί θεαματικά η δημοτικότητα του, με αποτέλεσμα η σπάνια ρίζα να πωλείται περίπου 200 ευρώ το κιλό.

Επιλέξτε μια από τις ενότητες του πίνακα περιεχομένων κάνοντας κλικ

Πως διακρίνουμε την πραγματική ποικιλία wasabi

Δεδομένου ότι το wasabi είναι μια δυσεύρετη και πολύ ακριβή ρίζα, δεν είναι λίγοι αυτοί που έχουν ξεκινήσει να παρασκευάζουν και να εμπορεύονται υποκατάστατα wasabi, τα οποία ασφαλώς είναι χαμηλότερης θρεπτικής αξίας και χαμηλότερης τιμής.

Τα υποκατάστατα συνήθως προκύπτουν από την ανάμειξη σκόνης ρίζας ευρωπαϊκού χρένου, μουστάρδας, χρωστικών και αρωματικών ουσιών.

Πως όμως θα αναγνωρίσουμε την αυθεντική ρίζα προκειμένου να επωφεληθούμε ;

Φυσικά, το πρώτο που μπορούμε να κάνουμε είναι να ρωτήσουμε τον προμηθευτή. Έπειτα, μπορούμε να ελέγξουμε την γεύση και το άρωμα του.

Το Ιαπωνικό χρένο, έχει μια λεπτή γεύση που ενεργοποιεί τους ρινικούς αδένες, σε αντίθεση με τα υποκατάστατα, τα οποία συχνά έχουν μια έντονη και πικάντικη γεύση.

Όσον αφορά το άρωμα του, να αναφέρουμε πως η αυθεντική καλλιέργεια wasabi, διαθέτει ένα άρωμα που, σε διάστημα 15 λεπτών, εξατμίζεται. Από την άλλη, τα υποκατάστατα φαίνεται πως με τα πρόσθετα και τις εξειδικευμένες τεχνικές παραγωγής, μπορούν να διατηρήσουν το άρωμα τους ακόμη και για μια ολόκληρη μέρα.

wasabi-mpaxariko

Τρόπος κατανάλωσης

Εκτός από την ρίζα, στο εμπόριο διατίθενται σκόνες, πάστες κ.α. με βασικό συστατικό το wasabi. Αυτό σημαίνει πως μπορούμε να καταναλώσουμε την πολύτιμη αυτή Ιαπωνική υπερτροφή, με πολλούς τρόπους.

Εν τούτοις, οι ειδικοί επισημαίνουν πως ο πιο υγιεινός τρόπος να καταναλώσουμε το wasabi και να επωφεληθούμε εις το έπακρον, είναι να προμηθευτούμε φρέσκια ρίζα και να την τρίβουμε επάνω στο φαγητό μας σαν γαρνιτούρα. Με αυτόν τον τρόπο, εκτός ότι θα ενισχύσουμε γευστικά το πιάτο μας, θα τονώσουμε και τα επίπεδα της ενέργειας και ευεξίας στο σώμα.

Διατροφική αξία

Ένα (1) φλιτζάνι (περίπου 130 γραμμάρια) ρίζας wasabi περιέχει περίπου:

Θερμίδες: 142
Υδατάνθρακες: 30,6 gr
Πρωτεΐνες: 6.2 gr
Λιπαρά: 0,8 gr
Φυτικές ίνες: 10,1 gr
Βιταμίνη C: 54,5 mg (91%)*
Μαγγάνιο: 0,5 mg (25%)*
Μαγνήσιο: 7 mg (22%)*
Κάλιο: 738 mg (21%)*
Βιταμίνη Β6: 0,4 mg (18%)*
Ασβέστιο: 166 mg (17%)*
Ψευδάργυρο: 2.1 mg (14%)*
Βιταμίνη Β1: 0,2 mg (11%)*
Φώσφορο: 104 mg (10%)*
Χαλκό: 0,2 mg (10%)*
Βιταμίνη Β2: 0,1 mg  (9%)*
Σίδηρο: 1,3 mg (7%)*
Βιταμίνη Β9: 23,4 μg (6%)*
Βιταμίνη Β3: 1 mg (5%)*

Το Wasabi περιέχει επίσης μικρές ποσότητες βιταμινών Α και Β5.

Οφέλη

Το wasabi, εκτός από δημοφιλές καρύκευμα συνιστά και έναν εξαιρετικό τρόπο προώθησης της συνολικής υγείας του οργανισμού.

Πιο συγκεκριμένα, η υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά συμπεριλαμβανομένης της βιταμίνης C και οι ισχυρές αντιβακτηριακές και αντιφλεγμονώδεις δράσεις του βοηθούν στην πρόληψη του καρκίνου, των καρδιαγγειακών προβλημάτων και της οστεοπόρωσης, ενώ συμβάλουν στη αποτελεσματική μείωση των φλεγμονών και στη διατήρηση της υγείας των οστών και των δοντιών.

Παράλληλα, οι φυτικές ίνες που υπάρχουν στη σύνθεση του διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους και βελτιώνουν σημαντικά την υγεία του πεπτικού και γαστρεντερικού συστήματος, αποτρέποντας τον κίνδυνο εμφάνισης διαταραχών όπως η διάρροια, η δυσκοιλιότητα, η κολίτιδα κ.α.

Αξιοσημείωτη είναι επίσης και η συμβολή του στη φυσική διαδικασία αποτοξίνωσης του σώματος. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια τροφή που διακρίνεται για την ικανότητα να απομακρύνει άμεσα τις τοξίνες και τα απόβλητα, χαρίζοντας υψηλά επίπεδα ευεξίας.

Δεδομένου λοιπόν των πολλαπλών οφελών που προσφέρει η κατανάλωση wasabi στον οργανισμό μας, έχουμε κάθε λόγο να το εντάξουμε στις διατροφικές μας επιλογές.

wasabi

Παρενέργειες

Μπορεί το wasabi να προσφέρει μεγάλη ποικιλία από οφέλη, ωστόσο η κατανάλωση του πρέπει να γίνεται με μέτρο. Διαφορετικά, υπάρχει αυξημένος κίνδυνος να εμφανιστούν ορισμένες παρενέργειες. Αναλυτικότερα, το wasabi περιέχει στη σύνθεση του ένα χημικό συστατικό που ονομάζεται ηπατοξίνη, η οποία προκαλεί ζημιά στο ήπαρ. Αυτό συμβαίνει διότι το συκώτι δεν μπορεί να επεξεργαστεί τη συγκεκριμένη ουσία με αποτέλεσμα να οδηγούμαστε σε σοβαρή ηπατική βλάβη.

Επιπροσθέτως, όπως συμβαίνει με όλες τις τροφές, έτσι και με το wasabi, ο κίνδυνος εμφάνισης αλλεργιών είναι πιθανός. Για τον λόγο αυτό, προτού το ενσωματώσουμε στη δίαιτα μας, θα πρέπει να συμβουλευτούμε τον γιατρό μας. Έτσι, θα αποτρέψουμε πιθανές αρνητικές επιπτώσεις.