Το βερίκοκο είναι αγαπημένο φρούτο εποχής που διακρίνεται τόσο για την υπέροχη γεύση, όσο και για το ξεχωριστό χρώμα του.

Η προέλευση και η ιστορία του φρούτου, παραμένει μέχρι και σήμερα άγνωστη. Λόγω της επιστημονικής του ονομασίας, Prunus armeniaca – μετάφραση: αρμένικο δαμάσκηνο – καθώς και της μακρόχρονης καλλιέργειας στην Αρμενία, πολλοί πιστεύουν ότι προέρχεται από τα μέρη εκείνα. Άλλοι πάλι υποστηρίζουν ότι η πρώτη καλλιέργεια βερίκοκου έγινε πριν από χιλιάδες χρόνια στην Κίνα ή τη Ινδία.

Ανεξάρτητα από την αληθινή τους προέλευση, η πραγματικότητα είναι πως τα βερίκοκα χρησιμοποιούνται εδώ και αιώνες, όχι μόνο στην γαστρονομία, αλλά και στην εναλλακτική ιατρική, από διάφορους πολιτισμούς ανά τον πλανήτη. Οι Αιγύπτιοι για παράδειγμα, χρησιμοποιούσαν τα βερίκοκα για να φτιάξουν παραδοσιακό χυμό, ενώ στην χώρα μας, τα χρησιμοποιούσαν ως μέσο θεραπείας των φλεγμονών και άλλων διαταραχών.

Σήμερα τα βερίκοκα εξακολουθούν να είναι σημαντικό μέρος υγιεινής διατροφής και καλλιεργούνται σε πολλές χώρες, καθιστώντας το φρούτο ένα από τα πιο δημοφιλή παγκοσμίως.

Οφέλη

Με μια μεγάλη ποικιλία θρεπτικών συστατικών, το βερίκοκο αποτελεί ένα από τα πιο υγιεινά φρούτα σε ολόκληρο τον κόσμο. Συνεπώς, η τακτική κατανάλωση μπορεί να προσφέρει πολλαπλά οφέλη.

Αναλυτικότερα,

Προστατεύει το ήπαρ

Το ήπαρ είναι ένα σημαντικό όργανο του σώματος που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της υγείας μας. Ως εκ τούτου, είναι πολύ σημαντικό να καταναλώνουμε τροφές που προάγουν τη σωστή λειτουργία του. Το βερίκοκο είναι μια από αυτές τις τροφές.

Η υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά και πρωτεΐνες, βοηθούν στην άμεση διάσπαση των λιπαρών ουσιών, αποτρέποντας τη συσσώρευση λίπους στο ήπαρ. Επίσης, τα αποξηραμένα βερίκοκα μπορεί να βοηθήσουν στη συνολική αναγέννηση του ήπατος.

Πηγή αντιοξειδωτικών

Εκτός ότι παρέχουν μεγάλη ποικιλία πολύτιμων σημαντικών μικροθρεπτικών συστατικών, τα βερίκοκα είναι φορτωμένα και με καροτενοειδή (β-καροτένειο, γ-καροτένιο και β-κρυπτοξανθίνη). Πρόκειται για έναν τύπο χρωστικών με αντιοξειδωτικές ιδιότητες που προστατεύουν τον οργανισμό από τις ελεύθερες ρίζες και αποτρέπουν την καταστροφή των κυττάρων. Τα καροτενοειδή μπορούν επίσης να μειώσουν τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων παθήσεων, όπως οι καρδιακές παθήσεις και ο καρκίνος.

Μειώνει την φλεγμονή

Γνωρίζουμε πως η παρουσία φλεγμονής στο σώμα μας δεν είναι κάτι κακό. Στην πραγματικότητα, είναι η προσπάθεια του οργανισμού να απομακρύνει τους ξένους εισβολείς και να μας προστατεύσει από τραυματισμούς.

Το πρόβλημα εμφανίζεται όταν η φλεγμονή δεν υποχωρεί και μετατρέπεται σε χρόνια, καθώς πολλές φορές μία χρόνια φλεγμονή είναι υπεύθυνη για την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών συμπεριλαμβανομένης της καρδιακής νόσου, του διαβήτη και της ρευματοειδούς αρθρίτιδας.

Σύμφωνα λοιπόν με μελέτες, τα βερίκοκα, διαθέτουν ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και έτσι θα μπορούσαν να αποτρέψουν τη δημιουργία φλεγμονής και να μας προστατέψουν από διάφορες διαταραχές.

Προάγει τη σωστή λειτουργία του πεπτικού συστήματος

Μια μικρή μερίδα αποξηραμένα βερίκοκα (περίπου το 1/4 του φλιτζανιού) μας προσφέρει το 20% των καθημερινών αναγκών του οργανισμού σε φυτικές ίνες.  Έτσι, τα βερίκοκα ως καλή πηγή φυτικών ινών, βοηθούν και στην ενίσχυση του πεπτικού και γαστρεντερικού συστήματος, μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης διαταραχών όπως η διάρροια, η δυσκοιλιότητα κ.α.

Ενισχύει την υγεία των ματιών

Η βιταμίνη Α είναι μια πολύτιμη μικροθρεπτική ουσία που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην υγεία των ματιών, καθώς τα προστατεύει από σοβαρές διαταραχές όπως η νυχτερινή τύφλωση, η ξηροφθαλμία και η απώλεια όρασης.

Τα βερίκοκα αποτελούν εξαιρετική πηγή βιταμίνης Α. Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως ένα φλιτζάνι φρέσκα βερίκοκα μπορεί να μας χαρίσει το 60% της ημερήσιας ανάγκης σε βιταμίνης Α. Ενώ ένα φλιτζάνι αποξηραμένα βερίκοκα μπορεί να προσφέρει το 100%.

dry apricots

Διατροφική αξία

Το βερίκοκο εκτός από χαμηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες, διαθέτει μεγάλη ποικιλία θρεπτικών συστατικών. Αυτά περιλαμβάνουν τις βιταμίνες Α και C, φυτικές ίνες, πρωτεΐνες κ.α.

Πιο συγκεκριμένα:

Ένα φλιτζάνι φρέσκα βερίκοκα περιέχει περίπου:

  • Θερμίδες: 74,4 Kcal
  • Υδατάνθρακες:17,4 gr
  • Πρωτεΐνες: 2,2 gr
  • Λιπαρά οξέα: 0,6 gr
  • Φυτικές ίνες: 3.1 gr
  • Βιταμίνη Α: 2.985 IU  (60%)*
  • Βιταμίνη Β3: 0,9 mg (5%)*
  • Βιταμίνη C: 15,5 mg (26%)*
  • Βιταμίνη Ε: 1,4 mg (7%)*
  • Βιταμίνη Κ: 5.1 μg Κ (6%)*
  • Κάλιο: 401 mg (11%)*
  • Χαλκό: 0.1 mg Χαλκού (6%)*
  • Μαγγάνιο: 0,1 mg (6%)*

*Ποσοστό Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης

Εκτός από τα παραπάνω, το βερίκοκο περιέχει επίσης μικρή ποσότητα βιταμινών Β2, Β5 και Β6, μαγνήσιο και φώσφορο.

Τρόποι να καταναλώσουμε το βερίκοκο

Το βερίκοκο είναι ένας νόστιμος καρπός. Αυτό σημαίνει πως μπορούμε να το καταναλώσουμε φρέσκο, χωρίς να αφαιρέσουμε τη φλούδα. Μπορούμε επίσης να συνδυάσουμε φρέσκα ή αποξηραμένα βερίκοκα με γιαούρτι, βρώμη ή δημητριακά, και να φτιάξουμε ένα υγιεινό και πολύ θρεπτικό σνακ.

Άλλοι τρόποι να απολαύσουμε τα βερίκοκα είναι να τα συμπεριλάβουμε σε διάφορες συνταγές όπως σαλάτες, σάλτσες, πιάτα με κρέας, γλυκά και κομπόστες.

Συνταγή για κέικ με βερίκοκο και γιαούρτι

koykoytsi verikoko

Παρενέργειες – Προφυλάξεις

Όπως αναφέραμε, το βερίκοκο είναι ένα φρούτο με γλυκιά γεύση και θρεπτική σύσταση. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να καταναλωθεί με ασφάλεια. Ωστόσο, στην αγορά υπάρχει διαθέσιμο, το εκχύλισμα από τον πυρήνα του.

Πολλοί υποστηρίζουν πως το εκχύλισμα από τον πυρήνα του φρούτου βοηθά στη πρόληψη και τη θεραπεία του καρκίνου. Εν τούτοις, πρόκειται για ένα ιδιαίτερα τοξικό παράγωγο, καθώς στη σύνθεση του υπάρχουν υψηλά ποσοστά αμυγδαλίνης.

Η αμυδγαλίνη, γνωστή και ως βιταμίνη Β17, όχι μόνο δεν συνιστά βιταμίνη, αλλά αποτελεί μία επικίνδυνη ουσία που μπορεί να προκαλέσει δηλητηρίαση, ακόμη και θάνατο.  Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι περιέχει μεγάλα ποσοστά κυανούχων. Προκειμένου να αποφύγουμε τις δυσάρεστες συνέπειες που το συνοδεύουν, θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με την κατανάλωση από το αμύγδαλο που περιέχεται στο κουκούτσι του φρούτου.

Όσον αφορά τα αποξηραμένα βερίκοκα να αναφέρουμε πως πρόκειται επίσης για πολύ θρεπτική τροφή. Ωστόσο, διαθέτει υψηλά ποσοστά υδατανθράκων και θερμίδων.

Γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού βάρους ή του σακχάρου στο αίμα. Για τον λόγο αυτό, πρέπει να καταναλώνουμε ελάχιστη ποσότητα αποξηραμένα βερίκοκα. Εναλλακτικά, μπορούμε να τρώμε μόνο φρέσκα.

Αποξηραμένα φρούτα: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για αυτούς τους υπέροχους καρπούς