Το γιαούρτι είναι αδιαμφισβήτητα, μια από τις πιο υγιεινές τροφές σε ολόκληρο τον κόσμο. Πλούσιο σε βιταμίνες και άλλα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά, το γαλακτοκομικό προϊόν, αποτελεί από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα σημαντικό μέρος της διατροφής μας.

Η κρεμώδης υφή και η ελαφρώς γλυκόξινη γεύση του, έχει αγαπηθεί από μικρούς και μεγάλους, σε συνδυασμό με την στροφή των ανθρώπων σε πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές την τελευταία δεκαετία, έχει ως αποτέλεσμα να εκτοξευτεί η δημοτικότητα του στα ύψη.

Τι είναι όμως το γιαούρτι; Πως μπήκε στην ζωή μας; Έχει πραγματικά οφέλη η κατανάλωση του; Ας το μάθουμε…

Η ιστορία του γιαουρτιού

Οι θεωρίες σχετικά με τη δημιουργία του, αμέτρητες. Ωστόσο η επικρατέστερη υποστηρίζει πως το γιαούρτι παρασκευάστηκε για πρώτη φορά…κατά τύχη όταν κάποιος βοσκός ξέχασε το γάλα που μόλις είχε αρμέξει, σε ένα πήλινο δοχείο. Ώρες αργότερα, αφού δοκίμασε το γάλα διαπίστωσε πως όχι μόνο δεν είχε χαλάσει, αλλά ήταν και ιδιαιτέρως γευστικό. Φαίνεται πως η υψηλή θερμοκρασία που επικρατούσε στο περιβάλλον το μετέτρεψε σε μια νόστιμη στερεή κρέμα, το γνωστό σε όλους μας γιαούρτι ή μάλλον…κάτι σαν γιαούρτι.

Το γεγονός αυτό, κατά πάσα πιθανότητα, «άνοιξε τον δρόμο» στους ανθρώπους να ξεκινήσουν την επεξεργασία του γάλακτος και να δημιουργήσουν προϊόντα όπως τυρί και γιαούρτι.

Πως παρασκευάζεται το γιαούρτι

Το γιαούρτι παρασκευάζεται από φρέσκο αγελαδινό, πρόβειο, βουβαλίσιο ή κατσικίσιο γάλα, ενώ τα τελευταία χρόνια ιδιαίτερα δημοφιλές είναι το γιαούρτι με γάλα αγελάδας.

Κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών, το φρέσκο γάλα που συλλέγεται, μεταφέρεται στα τυροκομεία όπου ξεκινά και η διαδικασία επεξεργασίας του. Αρχικά, σουρώνεται ώστε να απομακρυνθούν τυχόν ξένα σώματα. Έπειτα, το βράζουν σε υψηλή θερμοκρασία για να εξουδετερωθούν τα επιβλαβή βακτήρια -παστερίωση- και στη συνέχεια, αφού κρυώσει το μεταγγίζουν σε κεσεδάκια.

Σε κάθε συσκευασία, προσθέτουν ζωντανούς μικροοργανισμούς δηλαδή, οξυγαλακτικά βακτήρια (Str.Thermophilus και L.Bulgaricus) τα οποία, καθώς θερμαίνονται αλληλεπιδρούν με τα συστατικά του γάλακτος δημιουργώντας μια πηχτή υφή. Τέλος, το τοποθετούν στις συσκευασίες και το αποθηκεύουν στα ψυγεία.

Αυτή η διαδικασία, αφορά το βιομηχανικό γιαούρτι. Υπάρχει και το σπιτικό γιαούρτι, το οποίο παρασκευάζεται με παρόμοιο τρόμο. Η μόνη διαφορά είναι αντί για οξυγαλακτικά βακτήρια μπορούμε να προσθέσουμε πυτιά ή μία κουταλιά έτοιμο γιαούρτι.

Μάθετε περισσότερα για: Κατσικίσιο γάλα – Τα οφέλη και η διατροφική αξία

Διατροφική αξία

100 γραμμάρια γιαουρτιού περιέχουν περίπου:

  • Θερμίδες: 61 Kcal
  • Υδατάνθρακες 4,7 gr
  • Πρωτεΐνες 3,5 gr
  • Κορεσμένα λιπαρά οξέα: 3,3 gr
  • Μονοακόρεστα λιπαρά οξέα: 2,1 gr
  • Βιταμίνη Α: 27μg (3%)*
  • Βιταμίνη Β2: 0,14μg (9%)*
  • Ασβέστιο: 121 mg (12%)*

Το γιαούρτι περιέχει επίσης σημαντικές ποσότητες μαγνησίου, καλίου και φωσφόρου.

Οφέλη

Το γιαούρτι είναι μία από τις τροφές που διεγείρουν την παραγωγή καλών βακτηρίων -προβιοτικά- στο παχύ έντερο. Αυτό σημαίνει πως η ένταξή του στη διατροφή μας βοηθά στην ενίσχυση της πεπτικής υγείας. Ειδικότερα, έχει αποδειχθεί πως τα προβιοτικά, και κατ’ επέκταση το γιαούρτι, έχουν την ικανότητα να καταπολεμούν τη δυσκοιλιότητα και τη διάρροια, να βελτιώνουν τη διαδικασία της πέψης και να αποτρέπουν τον κίνδυνο λοιμώξεων του γαστρεντερικού σωλήνα.

Το γιαούρτι διαθέτει και άλλα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά συμπεριλαμβανομένων των πρωτεϊνών και βιταμινών, που συμβάλλουν στην ενδυνάμωση του μυικού ιστού, στην βελτίωση της υγείας των οστών και των δοντιών στην εξισορρόπηση των τιμών της χοληστερόλης και της αρτηριακής πίεσης, στην προστασία του ήπατος και της καρδιάς και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού.

Όσον αφορά τον ρόλο του γιαουρτιού στην προσπάθεια απώλειας των περιττών κιλών να αναφέρουμε πως οι 60 θερμίδες/μερίδα και η μικρή περιεκτικότητα του σε ζάχαρη, το καθιστούν έναν ισχυρό σύμμαχο για αυτούς που θέλουν να αποκτήσουν ένα υγιές βάρος.

Μάθετε περισσότερα για: Προβιοτικά, τα χρήσιμα βακτήρια

Είδη του γιαουρτιού

Μπορεί η παραγωγή παραδοσιακού γιαουρτιού να έχει ιστορία πολλών ετών, ωστόσο τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ραγδαία αύξηση παραγωγής και άλλων τύπων γιαουρτιού.

Ειδικότερα:

Στραγγιστό. Παράγεται από φρέσκο γάλα, συνήθως αγελαδινό. Ονομάζεται στραγγιστό διότι αποβάλλεται ο ορός γάλακτος με αποτέλεσμα να είναι πιο πηκτό. Η περιεκτικότητα του στραγγιστού γιαουρτιού σε λιπαρά κυμαίνεται από 0 έως 10%.

Βρεφικά – Παιδικά- Με γεύσεις φρούτων. Πρόκειται για γιαούρτι που έχει ενισχυθεί με επιπλέον βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Επίσης, σε πολλά από αυτά έχουν προστεθεί και γεύσεις φρούτων.

Επιδόρπια γιαουρτιού. Πρόκειται για έναν τύπο γιαουρτιού που ναι μεν περιέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά που περιέχει και το παραδοσιακό γιαούρτι. Εν τούτοις περιέχει και ζελατίνη, βούτυρο γάλακτος, επεξεργασμένα σάκχαρα και τροποποιημένο άμυλο προκειμένου να αποκτήσει πιο λεία υφή. Όπως αντιλαμβανόμαστε, πρόκειται για ένα είδος γιαουρτιού όχι και τόσο υγιεινό.